Midi keyboard -> Laptop (Studio One) -> Microkorg: "Help de NOOB"

ellisvertellis

Ingeburgerd
Lid sinds
22 september 2009
Berichten
62
Beste synthliefhebbers, hier ben ik weer met een noob vraag.

Mijn Microkorg heeft geen toetsen meer. Het midi keyboard dat ik recent aanschafte dient daar voor. Da's tof, want dat zijn grote toetsen en het zijn er 61. Dit keyboard sluit ik aan op de Korg met een midi kabel.

TOETSEN > midikabel > Microkorg

Nadeel hiervan is dat ik een midipoort op de Microkorg moet opofferen, een midipoort die bv gebruikt zou kunnen worden om een midi klok binnen te brengen, en dat is nu net wat ik wil: de arpeggiator op een klok laten draaien.

Hiervoor zoek ik een oplossing met de spullen die ik heb (dus zonder een midi merge apparaat te kopen). Mijn idee was om het keyboard aan te sluiten aan de laptop met Studio One via USB en dan de Microkorg aan te sturen via de vrijgekomen midipoort en tegelijk ook een klok vanuit de laptop binnen te halen.

TOETSEN > USB > Laptop > midikabel > Microkorg

Ik heb verschillende opties geprobeerd, maar krijg die Microkorg niet aan de praat als ik via de DAW ga. Mijn geluidskaart is een presonus audiobox 44vsl (4 keer audio IN en midi IN en UIT).

Hopelijk ziet iemand wat ik mis. Of misschien zijn er limieten met midi die ik nog niet kende. Alle hulp is welkom!
 
welke DAW? Als je ableton gebruikt moet je de track altijd (dacht ik) armen.

het zou wel eens kunnen dat een pc niet toestaan om met meer dan één 'ding' midi uit te sturen, dus dan is t ofwel usb ofwel presonus. Misschien is t mogelijk mits een extra programma maar ik heb geen windows (en ik gok jij wel)
 
Ik gebruik zelf Studio One niet, maar zoek gewoon eens in de PDF handleiding hoe je midi clock naar een Midi output stuurt. Je hebt niet meerdere midi inputs op je Korg nodig om clock én andere midi te ontvangen.
 
Bedankt om mee te denken. Na lang zoeken heb ik een aantal dingen gevonden:

- De instellingen in Studio One had ik fout. Eens je't weet is het kinderspel... :D

- Het duurde even voor ik de klok binnen kreeg in de synths (ik heb ook een Moog Sub 37 staan), maar dat is nu wel gelukt met USB (laptop) of midi (geluidskaart) naar Moog of met Midi (Microkorg) naar USB (via een Roland UM-1)

- Het M-Audio midi keyboard met de 61 toetsen waar ik het over had wil om een of andere reden in Studio One geen input geven. De Arturia Minilab doet dat wel zonder problemen. Maw, voor arpeggios met klok moet ik de Arturia gebruiken. Voor live zonder klok blijft het het grote keyboard. Misschien vind ik nog iets in de handleiding van de M-Audio waar het wel mee lukt.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
 
Ik gebruik zelf Studio One niet, maar zoek gewoon eens in de PDF handleiding hoe je midi clock naar een Midi output stuurt. Je hebt niet meerdere midi inputs op je Korg nodig om clock én andere midi te ontvangen.
Nee, da's waar. Maar als de enige input reeds bezet is door een keyboard zou je de rest van de midi info 'door' het keyboard moeten kunnen sturen. Wie weet gaat dat ook wel...
 
welke DAW? Als je ableton gebruikt moet je de track altijd (dacht ik) armen.

het zou wel eens kunnen dat een pc niet toestaan om met meer dan één 'ding' midi uit te sturen, dus dan is t ofwel usb ofwel presonus. Misschien is t mogelijk mits een extra programma maar ik heb geen windows (en ik gok jij wel)
Studio One dus. Hoe haalde jij Windows uit mijn tekstje?? :?:)
 
Nee, da's waar. Maar als de enige input reeds bezet is door een keyboard zou je de rest van de midi info 'door' het keyboard moeten kunnen sturen. Wie weet gaat dat ook wel...
Da's daisychaining - maar niet per se nodig. Je hebt toch even veel midi poorten aan je PC hangen als dat je synths hebt?
PC > In+Out > Moog
> In+Out > Korg
 
Krijg je alleen de arp niet aan de praat of reageert de MK helemaal niet op je keyboard?
De MK reageert op het keyboard als ik rechstreeks aansluit. Als ik het keyboard als midi keyboard aansluit via USB aan de pc en wil gebruiken om de MK te bespelen, dan werkt het niet. De Arturia Minilab doet het dan wel.
 
Kan het zijn dat het met aanmelden te maken heeft?
In Studio One moet je hardware, keyboards en controllers allemaal op een andere manier aanmelden en heb je bij het aanmelden de midisettings in de tabs goed gezet?
Het is al een paar jaar terug dat ik met Studio One werkte maar ik weet nog wel dat dit soort dingen wel 'ns wat lastig kon zijn.
 
Kan het zijn dat het met aanmelden te maken heeft?
In Studio One moet je hardware, keyboards en controllers allemaal op een andere manier aanmelden en heb je bij het aanmelden de midisettings in de tabs goed gezet?
Het is al een paar jaar terug dat ik met Studio One werkte maar ik weet nog wel dat dit soort dingen wel 'ns wat lastig kon zijn.
Dat lijkt mij inderdaad de enige optie. Al de rest van de aansluitingen werkt nu wel. Bedankt om mee te denken!
 
Back
Top