Release traject met en voor Synthforumleden

Ik ben van mening dat het een ontzettend leuk en vriendelijk initiatief is wat onze mede forumleden hier hebben genomen. Vers van de opleiding van Sound Education Nederland, vol met positieve energie proberen om iets meer te doen dan alleen op een zolderkamertje tracks bouwen. Dat nog niet elk detail voor een net startend label op papier is uitgewerkt, kan wat mij betreft geen bezwaar zijn. Ik weet uit eigen ervaring dat je een full time job kunt hebben aan het maken van plannen en het uitwerken ervan. Waar het echter vooral om gaat is het DOEN. Natuurlijk kunnen en zullen er kritische vragen worden gesteld, maar ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat het lijkt dat de focus daar nu komt te liggen. Learning on the job is ook een mogelijkheid. Dus het initiatief van twee mede forumleden an sich juich ik al toe.

Als dan de combinatie met het forum wordt gemaakt, waar zoveel getalenteerde leden rondhangen die zoveel mooie tracks maken, is dat toch alleen maar prachtig? Zo wordt heel laagdrempelig een manier geboden om je tracks officieel te releasen. Dan kan daar ook weer een vinkje achter :). Volgens mij heeft TS aangegeven aan de eventuele verkopen geen geld te hoeven verdienen. Dat er een bedrag wordt gerekend voor het masteren van je track, snap ik wel. Daar gaat gewoon tijd in zitten. Dat het de kern is van het verdienmodel, geloof ik niet zo als het doel is om eens in het kwartaal een release uit te brengen van tracks van Synthforumleden. 12 tracks per release? 4 keer per jaar? 25 Euro masteringkosten per track? 1.200 Euro per jaar? 600 Euro per persoon? Dan moet je wel een heel kleine schoorsteen hebben ;). Dat het voor slechts weinigen is weggelegd om met eigen muziek een boterham te verdienen, moge bekend zijn.

Voor de goede orde, de forumleiding steunt dit initiatief van harte. Het is een project van, door en met leden van Synthforum en dat kunnen we alleen maar toejuichen.
😅 dank!
 
Goed initiatief!

Kun je wat concreter zijn over wat de kosten zijn voor de artiest en wat je daar precies voor krijgt? Wat betaal je voor 1 track?

En wat zijn de criteria waaraan de track moet voldoen?
Hallo Barend,
Als je een gemasterde track hebt die je wilt releasen met ons dan kost het jou niets. je krijgt een contract waarin staat dat op het moment dat wij uit onze kosten zijn, (dat zijn hoofdzakelijk de accountkosten van de distributeur.) daarna alle opbrengsten uit die streams voor de artiest zelf zijn. Dus mocht je een enorme hit hebben ( en wij zullen de releases echt wel gaan promoten op de socials en binnen ons netwerk, en we zijn een live-event aan het bekokstoven om de artiesten van SF die dit avontuur met ons willen aangaan hun muziek live te komen brengen/draaien) dan heb je zelf de opbrengsten.
Mocht je je track wel door ons gemasterd willen hebben, of afgemixed, dan kost je het je 25,- voor het masteren per track, en het afmixen hangt een beetje af van hoe groot je project is.
 
Hallo Barend,
Als je een gemasterde track hebt die je wilt releasen met ons dan kost het jou niets. je krijgt een contract waarin staat dat op het moment dat wij uit onze kosten zijn, (dat zijn hoofdzakelijk de accountkosten van de distributeur.) daarna alle opbrengsten uit die streams voor de artiest zelf zijn. Dus mocht je een enorme hit hebben ( en wij zullen de releases echt wel gaan promoten op de socials en binnen ons netwerk, en we zijn een live-event aan het bekokstoven om de artiesten van SF die dit avontuur met ons willen aangaan hun muziek live te komen brengen/draaien) dan heb je zelf de opbrengsten.
Mocht je je track wel door ons gemasterd willen hebben, of afgemixed, dan kost je het je 25,- voor het masteren per track, en het afmixen hangt een beetje af van hoe groot je project is.

Ok bedankt dat klinkt interessant! Wordt het dan een soort van verzamelalbum? Want in dat geval kunnen alle tracks van de verschillende artiesten beter ongemastered aangeleverd worden omdat de tracks dan zo gemastered kunnen worden dat ze bij elkaar aansluiten.

Nog specifieke eisen qua muziekstijl? Moet het perse synth-intensief zijn bijvoorbeeld?
 
Ok bedankt dat klinkt interessant! Wordt het dan een soort van verzamelalbum? Want in dat geval kunnen alle tracks van de verschillende artiesten beter ongemastered aangeleverd worden omdat de tracks dan zo gemastered kunnen worden dat ze bij elkaar aansluiten.

Nog specifieke eisen qua muziekstijl? Moet het perse synth-intensief zijn bijvoorbeeld?
Synth intensief..tja..het hoeft niet Jean Michel Jarre te zijn natuurlijk, maar tja...het label Studiolics wil wel , zeker om te beginnen elektronische muziek brengen. Cross -over, combi elektronisch met wereldmuziek bijvoorbeeld ( ben ik zelf ook gek op namelijk!) is ook heel erg leuk. Rock en heavy metal is niet echt ons ding binnen Studiolics. Het doel is om elk kwartaal een release te doen van alle nummers die we een plek willen geven , per genre.
hypothetisch: kwartaal 1 - Deep House
kwartaal 2 - Ambient, slow beat
kwartaal 3- synthpop
kwartaal 4- techno
nogmaals, dit is nog fluide.
Maar eerst zullen we moeten zien hoeveel animo er is en of we voldoende tracks hebben. het moeten er wel minimaal 4 zijn per release. En meerdere tracks van 1 artiest is natuurlijk ook tof.
En als het lekker loopt kunnen we bijvoorbeeld per kwartaal meerdere genres tegelijkertijd uitbrengen, en zullen er sublabels ontstaan
even fantiseren leverde ons het idee op om bijvoorbeeld met kleuren te gaan werken. Studiolics- Antracyte voor Techno bijvoorbeeld, Blue voor Deep House, enz..

natuurlijk vinden wij het tof om ongemasterde tracks aangeleverd te krijgen en we krijgen het vertrouwen om het doen! Echter als iemand anders de mastering doet, en het klopt een beetje wat hij/zij doet, dan voldoet het eindproduct aan de loudness voorwaarden van de streamingdsdiensten en is de essentie en de energie van de track mooi opgepoetst. Heel tof zou inderdaad natuurlijk zijn als we meerdere tracks van 1 artiest krijgen en daar dan een EP/ album(?) van gaan maken. dan wordt het ook beter om inderdaad de tracks ongemasterd aan te leveren zodat wij in samenspraak het album als geheel kunnen indelen en polijsten.
 
Leuk initiatief. Maar ondertussen zijn er meer mensen die muziek maken dan luisteraars.. en die schaarse groep luisteraars zijn waarschijnlijk gewoon je concullega's? :D

Misschien werkt het wel stimulerend voor sommigen.. Jouw eigen tracks op alle streamingsplatforms (!!) Ik heb al enige jaren geen enkele urge om iets af te maken en ik heb meer plezier dan ooit met alles wat geluid maakt.. :) De instelling... niets verwachten, dan krijg je meer.. heeft wel een tijd gewerkt voor mij.. van alles geprobeerd met collabs en ook wel tot leuke resultaten gekomen maar wat eenmaal is gereleased bij een label of een kanaal op YT krijg je moeilijk weg mocht je er niet meer ok mee zijn.. Voor sommige projectjes had ik dan ook een nick verzonnen die verder toch niemand kent.. maar dit is een van de dingen wat ik me weleens afvraag bij muziek via 'n label laten promoten.. Als je zelf via Distrokid of een dergelijke aanbieder online slingert behoud je het recht het er af te halen als je er later niet meer aan herinnert wilt worden maar hoe zit zoiets nu als er belanghebbenden als 'n label in het spel zijn of via dit project?
 
Ik begrijp je overwegingen en oplettendheid. in de muziekwereld , rechten, contracten is een erg gezonde houding. Maar hé..het mooie van ons voorstel/ initiatief is dat het een oproep is en wij gaan niet actief ronselen , spammen en lopen vervelen. Het is vrijwillig. Ook wij zijn muzikanten, producers en freaks. We beginnen dit avontuur en willen graag mensen met ons mee krijgen en daar moeite voor doen. Datgene waarvoor we opgeleid zijn in de praktijk brengen.

Tja, als je niet meer oke bent bent een track die gereleased is, dan heb je als auteur altijd het recht om die eraf te laten halen. Bij ons wel iig. En belanghebbenden, hoe zie je dat voor je? Wij als Studiolics, het label?
Zoals eerder vermeld, ben jij na onze kosten de enige belanghebbende van de inkomsten van je track. Je zou overigens wel mooi stom zijn als je daadwerkelijk belanghebbende bent in de zin van dat er geld binnenkomt en je haalt die track ervan af als je het mij vraagt😬
 
is dit verkapte reclame?
 
maar hoe zit zoiets nu als er belanghebbenden als 'n label in het spel zijn of via dit project?
In het contract moet aangegeven staan het termijn voor hoe lang het contract bindend is,meestal is dit 3 of 5 jaar en word na het verstrijken van het termijn stilzwijgend verlengt soms met de voorwaarden zolang er een minimum opbrengst is per jaar.

Wil je de exclusiviteitsexploitatiesrechten stoppen volstaat het dit aangetekend op tijd te vragen/melden en dan gaat alles van de onlineplatformen er overal af.
 
Ik begrijp je overwegingen en oplettendheid. in de muziekwereld , rechten, contracten is een erg gezonde houding. Maar hé..het mooie van ons voorstel/ initiatief is dat het een oproep is en wij gaan niet actief ronselen , spammen en lopen vervelen. Het is vrijwillig. Ook wij zijn muzikanten, producers en freaks. We beginnen dit avontuur en willen graag mensen met ons mee krijgen en daar moeite voor doen. Datgene waarvoor we opgeleid zijn in de praktijk brengen.

Tja, als je niet meer oke bent bent een track die gereleased is, dan heb je als auteur altijd het recht om die eraf te laten halen. Bij ons wel iig. En belanghebbenden, hoe zie je dat voor je? Wij als Studiolics, het label?
Zoals eerder vermeld, ben jij na onze kosten de enige belanghebbende van de inkomsten van je track. Je zou overigens wel mooi stom zijn als je daadwerkelijk belanghebbende bent in de zin van dat er geld binnenkomt en je haalt die track ervan af als je het mij vraagt😬
Je zal hoedan ook verplicht met een contract moeten werken in belang van de artiest en ook in jullie belang.

Ik wijs er dan ook op aan iedereen dit hier denkt in mee te willen gaan in geen enkel geval in te stemmen zonder duidelijke vooropgesteld contractuele voorwaarden.
 
Je zal hoedan ook verplicht met een contract moeten werken in belang van de artiest en ook in jullie belang.

Ik wijs er dan ook op aan iedereen dit hier denkt in mee te willen gaan in geen enkel geval in te stemmen zonder duidelijke vooropgesteld contractuele voorwaarden.
Fijn dat je het nog een keer benoemd.
diegene die mee wil doen en een of meerdere tracks wil laten releasen door ons krijgt inderdaad een contract waarin staat dat als wij uit onze distributie/ releasekosten zijn, de verdere opbrengsten uit de track geheel voor de artiest zijn.
Als je gebruik wil maken van de mogelijkheid om het door ons te laten masteren en of te laten afmixen, ( hoeft niet!!) dan willen we graag onze tijd en arbeid afrekenen.
 
Voor mastering, hebben jullie een studio? Monitoring? Akoestiek? Werk je ook met outboard of alleen plugins?
denk dat het wel goed is ook daar iets meer context te bieden. Wat als de artiest niet tevreden is met het resultaat? Revisies? No cure no pay?
allemaal wel belangrijk om de juiste verwachtingen te zetten en scheve gezichten te voorkomen.
 
Voor mastering, hebben jullie een studio? Monitoring? Akoestiek? Werk je ook met outboard of alleen plugins?
denk dat het wel goed is ook daar iets meer context te bieden. Wat als de artiest niet tevreden is met het resultaat? Revisies? No cure no pay?
allemaal wel belangrijk om de juiste verwachtingen te zetten en scheve gezichten te voorkomen.
Www. Studiolics.com
Onder op de site staat een gearlist.
We werken met een combi van outboard en plugins in een akoestisch behandelde studio.
Maaruh… zo te lezen aan je comments en vragen ben je zelf ook niet helemaal vreemd in deze business en materie. Je comments neem ik ook zeker ten harte, al komen ze soms wat streng en jurerend over.
Een ander forumlid gaf al aan dat hij zin heeft om waar mogelijk ook wat te betekenen in dit verhaal. Niets voor jou? Lijkt ons tof. Wij willen graag samenwerken en gebruik maken van ( jouw?) aanwezige expertise.
Het triggert je klaarblijkelijk wel! 😘
 
Laatst gewijzigd:
Als collectief lijkt het me best leuk. Doe al 15 jaar mastering, maar kom met 25,00 niet meer uit hoor :D
Maar beetje goodwill voor dit mooie forum is altijd goed. Dus misschien eens kijken.
 
Als collectief lijkt het me best leuk. Doe al 15 jaar mastering, maar kom met 25,00 niet meer uit hoor :D
Maar beetje goodwill voor dit mooie forum is altijd goed. Dus misschien eens kijken.
Nice! Dat is ook de bedoeling, als collectief.
 
Leuk initiatief . . . . . maar wat eenmaal is gereleaset bij een label of een kanaal op YT krijg je moeilijk weg mocht je er niet meer ok mee zijn.. . . . online slingert behoud je het recht het er af te halen als je er later niet meer aan herinnert wilt worden maar hoe zit zoiets nu als er belanghebbenden als 'n label in het spel zijn of via dit project?
Dat zelfde had ik ook meegemaakt bij de gratis Sound Cloud Ze hadden vermoedelijk opgemerkt dat er door mij steeds meer `bagger` werd geüpload daarna kreeg ik de mededeling : `U kunt nog maar 10% uploaden` Daarna ben ik toch een hele avond bezig geweest (een fors aantal uren) om de boel op-te-schonen. Nu lijkt het weer ergens op en er kan weer 70% bij. De oorzaak waardoor het kwam was dat ze bij Beige en Spotify in Canada schreven dat ze mijn muziek zo geweldig vonden.
Wat ik overigens betwijfel want ze vragen gewoon geld, als ik zou willen bij hun te komen staan.
Rauw en groen heb ik geüpload. Dat werkt niet.
Volgens mij weten de meeste mensen op dit forum wel wanneer iets echt wel goed in het gehoor ligt.
Bij YouTube gaat het uitwissen nog wel iets vlotter.
Maar wel stom als er linken naar gemaakt zijn die niet meer werken als ze op een uitgewist filmpje terecht komen.
 
Fijn dat je het nog een keer benoemd.
diegene die mee wil doen en een of meerdere tracks wil laten releasen door ons krijgt inderdaad een contract waarin staat dat als wij uit onze distributie/ releasekosten zijn, de verdere opbrengsten uit de track geheel voor de artiest zijn.
Als je gebruik wil maken van de mogelijkheid om het door ons te laten masteren en of te laten afmixen, ( hoeft niet!!) dan willen we graag onze tijd en arbeid afrekenen.
De geldkwestie is niet zo zeer mijn punt hoor,heeft weinig belang ook..

Maar ik neem aan dat jullie toch als investeerder voorbepaalde exclusiviteitsrechten zullen opeisen,of niet?
 
Ik vind dit toch wel dubbel. Uiteindelijk weet ik ook wel dat dit geen echt label zal zijn. Bij een "echt" platen label wordt alles betaald door de firma en zeker niet door de artiest. Maar misschien kan dit een soort "opstap" zijn, indien de "goede bedoelingen" ook zal "investeren" in promotie verder. Ik zou het in ieder geval zeker niet doen in dit soort van voorstellen. Als een platenfirma met een artiest in zee wil gaan dan doen zij(de platenfirma) de investeringen. En zeker niet de artiest.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top