Betalen om te releasen?

Ik ben ook nog wel benieuwd hoe de masters eruit komen. Volgens mij is er eerder een vergelijkbaar topic geweest van iemand anders die een vergelijkbaar aanbod had gekregen. Toen werd genoemd dat mastering goedkoper kan dan dit. Maar ik vind zelf 60 euro per track voor masteren niet heel gek eigenlijk als het goed gebeurd. Ik denk dat er met alles eromheen al snel een paar uur werk in zit. Als je er ook nog een mastering studio van moet onderhouden kan ik dat niet voor dit geld.
 
Ik ben ook nog wel benieuwd hoe de masters eruit komen. Volgens mij is er eerder een vergelijkbaar topic geweest van iemand anders die een vergelijkbaar aanbod had gekregen. Toen werd genoemd dat mastering goedkoper kan dan dit. Maar ik vind zelf 60 euro per track voor masteren niet heel gek eigenlijk als het goed gebeurd. Ik denk dat er met alles eromheen al snel een paar uur werk in zit. Als je er ook nog een mastering studio van moet onderhouden kan ik dat niet voor dit geld.

60 euro per track voor mastering is inderdaad niet gek. Ik ben momenteel ook een solo cd aan het laten masteren en betaal ook zoiets. Vele zogenaamde masteraars vragen 20 euro per track of zo en halen het dan door een mastertool en zijn klaar. Dat vind ik geen masteren. Dan betaal ik liever wat meer.
 
Ik ben ook nog wel benieuwd hoe de masters eruit komen. Volgens mij is er eerder een vergelijkbaar topic geweest van iemand anders die een vergelijkbaar aanbod had gekregen. Toen werd genoemd dat mastering goedkoper kan dan dit. Maar ik vind zelf 60 euro per track voor masteren niet heel gek eigenlijk als het goed gebeurd. Ik denk dat er met alles eromheen al snel een paar uur werk in zit. Als je er ook nog een mastering studio van moet onderhouden kan ik dat niet voor dit geld.

Voor mijn gevoel betaal ik 'slechts' €30 per track (en de rest van de hele release/promotie). De andere €60 wordt immers van de inkomsten van de release afgehaald, maar ik hoef er helemaal geen geld mee te verdienen. Dat is gevoelsmatig dus gewoon bonus korting voor mij.
 
Dit lijkt gewoon een promotion channel. Die jongens bouwen een following / brand en wekken een bepaalde kwaliteitsverwachting bij hun volgers. Wanneer zij vinden dat jij daar aan voldoet, “mag” je jezelf etaleren in hun community. Je betaalt dus eigenlijk voor exposure. De royalties die uit de plays voortkomen moeten echt wel over de 100.000 zijn voordat zij het eerste tientje zien, dus na 1m plays kan je een happy meal kopen. De hamvraag is, of je track genoeg interesse wekt om dit platform als springplank te laten fungeren. Er zijn héél veel van dit soort “digital labels” en nog meer artiesten die graag van deze communities gebruik maken. Dus wanneer je 150,00 voor de hobby een leuk experiment vindt, gewoon doen. Maar dit geeft je misschien 0.5% van de exposure, die je nodig hebt om naam te maken. Het valt of staat het met de kwaliteit van je track.

onderaan de streep komt het neer op de interesse wekken van iemand die verder is en meer naam heeft dan jijzelf. Wanneer die persoon een intrinsieke waarde ziet in jouw materiaal en jij zijn protege mag worden, alleen dan kom je verder. (gespeeld worden in sets, toegang tot promoters en echte labels etc)
hier is de voorgespiegelde toegang een verdien model an sich. Je moet je dus afvragen of er écht een intrinsieke waardering is voor jouw werk. Maar goed, er hoeft maar één relevante influencer tussen die 100k plays te zitten.
 
Laatst gewijzigd:
Paar maanden verder. €12 aan royalties gekregen. Als ik dat van de €60 aftrek heb ik €48 betaald. 2 gemasterde tracks, herhaaldelijke promotie (o.a. op hun eigen social media) en een aantal nieuwe volgers maken dat het de investering voor mij wel waard was. Ben iig niet opgelicht :D
 
Back
Top