Welke feedback neem je mee van de SF Contest?

Daar heb je toch wel weer een punt. Ik maak geen muziek om veel publiek te krijgen of geld te verdienen, dus hoef idd geen concessies te doen.
Maar je wilt wel 'impact' maken toch? Misschien lukt dat wel beter door wat minder tegelijk te zeggen, en word je boodschap daardoor krachtiger? Dan is het nog helemaal aan jou als maker hoor. Maar persoonlijk maak ik muziek voor de luisteraars en zeker niet alleen voor mezelf.

En ja, liever Steely Dan dan Vadertje Abraham :okdan:
Steely Dan is compositorisch ook vaak niet zo complex hoor. Wel qua akkoorden en wendingen, maar dan nog is het vaak coupletje, refreintje, solo en bridge.

P.S. Over Steely Dan gesproken, toch even delen. Een LinkedIn-bekende zit in de Royal Scam, een Nederlandse coverband van supergeschoolde muzikanten. Vorige week begon hun theatertour, helaas online. Het concert zie je op YouTube en is echt om te smullen! 😍 Die zanger klinkt beter dan Fagen en die toetsenist! 😛 Maar ze zijn allemaal steengoed. Als ze binnenkort in de buurt zijn koop ik meteen een kaartje.

 
ik neem niets mee.
ik doe mijn eigen ding. voor sommige maak ik k*t muziek en andere vinden het wel weer leuk.
Ben trouwens niet vergeten dat jij sinds mijn opbouwende kritiek op een hip hop track geen tracks meer op sf plaatst voor kritiek.
Vind dat jammer.
Ook omdat ik best wat energie steek in zulk soort feedback.
Waarom zou ja dan nu wel feedback mee nemen van de contest?
De dingen die je nu noemt het ik al veel vaker aan je doorgegeven.
 
Maar je wilt wel 'impact' maken toch? Misschien lukt dat wel beter door wat minder tegelijk te zeggen, en word je boodschap daardoor krachtiger? Dan is het nog helemaal aan jou als maker hoor. Maar persoonlijk maak ik muziek voor de luisteraars en zeker niet alleen voor mezelf.
Ik heb 3 bezigheden elk met hun eigen impact:
- Met mijn broer (gitarist) en bassist spelen we italiaanse/griekse/franse/noemmaar wijsjes, daar gebruik ik mijn seaboard nu, da's wel gericht op live spelen en dus voor publiek, die moeten dat dan wel waarderen anders spelen we niet veel live:)
- Met de band Steelbreeze spelen we muziek van Pink Floyd, da's ook een duidelijke doelgroep. Daarin wil ik met de stage3 alles qua pink floyd sfeer live kunnen treffen.
- Thuis maak ik op mijn kamertje met synths en daw muziek, daar kan ik doen wat ik wil, publiek is niet heel relevant. Momenteel maak ik remakes van een oude band waar ik in heb gezeten. En produceer ik liedjes van anderen. Deze kunnen op synthforum terecht komen, dus daar gaat het hier over.
 
Ben trouwens niet vergeten dat jij sinds mijn opbouwende kritiek op een hip hop track geen tracks meer op sf plaatst voor kritiek.
Is niet helemaal waar hoor en dat had ik ook niet met jouw kritiek te maken. Meer met de tijd die erin gaat zitten om op iedereen te reageren en de reacties op me in te laten werken. Ik wil(de) gewoon lekker muziek maken en weet voor mezelf heel aardig wanneer een nummer goed is. Feedback kan goed zijn, maar jezelf ook beperken. Vorig jaar dacht ik vooral het laatste, nu schommel ik er ergens tussenin. Daarin kun je ook veranderen he? 😉
 
Ik neem ook niks mee, is alleen maar draaglast,, en geeft de concurrenten de draagkracht,

Ik had elk week tijdens einde jaar ook nieuwe track kunnen maken,

Maar tja, ik vind dat ik eens iets moest laten horen,
en dat zal eind 2022 ook weer zo zijn, Nieuwe tracks genoeg, normaal gezien.
 
Is niet helemaal waar hoor en dat had ik ook niet met jouw kritiek te maken. Meer met de tijd die erin gaat zitten om op iedereen te reageren en de reacties op me in te laten werken. Ik wil(de) gewoon lekker muziek maken en weet voor mezelf heel aardig wanneer een nummer goed is. Feedback kan goed zijn, maar jezelf ook beperken. Vorig jaar dacht ik vooral het laatste, nu schommel ik er ergens tussenin. Daarin kun je ook veranderen he? 😉
ja goed punt, Dat is ook goed om oude manieren te laten sterven en wat nieuws te proberen.

Zelf ga ik wat minderen met SF en meer maken.
 
Ik had elk week tijdens einde jaar ook nieuwe track kunnen maken,
Dat is waar, maar dan heb je aan het eind van het jaar 52 nummers en wat doe je daar dan mee? 😀

Ik zat vorig jaar heel erg in de meer-muziek-maken-modus. Ik heb uiteindelijk iets van 20 nummers gemaakt. Nu verwerk ik ze in een live-set en daar had ik eerst helemaal geen zin in. Die nummers waren af en dat was verleden tijd. Maar daar heb ik me overheen gezet en ik maak ze nu - met meer kennis en tips van anderen - beter. En ik moet zeggen dat ik daar ook best voldoening uit haal, helemaal als ik er binnenkort mee ga optreden.

Uiteindelijk gaat het denk ik puur om waarom je muziek maakt. Doe je het ter ontspanning en voor jezelf, dan zou ik me niets van opmerkingen aantrekken. Wil je groeien en anderen met je muziek vermaken, dan kan feedback je ook beter maken.
 
Dat is waar, maar dan heb je aan het eind van het jaar 52 nummers en wat doe je daar dan mee? 😀

tja, mijn tracks zijn de beste muziek als achtergrond sfeer

Muziek maken, synthgear shoppen, installeren, .. Da's nu nog maar 15% vd tijd

Niks zo goed als m'n eigen tracks op de achtergrond,
en anders zet ik andermans tracks op, da's heel - heel effe veel beter, maar snel daarna is altijd veel teveel stress,


Mijn eigen tracks horen = "Dan horen de hartstochten zichzelf",, Heel simple maar niemand stapt dat.

Teveel de laatste nieuw gemaakte track beluisteren en eindeloos nog wat aan veranderen kwa mix enzo en klaar maken in al de formaten,,
is wel een heel zware last, Daar krijg ik altijd een klop van

Maar de week erna heb ik weer een nieuw muziek kindje erbij, en was het allemaal weer de moeite

tja muziek maken als hobby, of om er rijk en roem voor te krijgen,
en voor het tweede komt de sf contest in aanmerking, voor het eerste niet, en saboteert dat zelfs "de beste hobby die er bestaat"

okeyy
 
Ik heb jarenlang "tracks gemaakt" 8-16 maten in daw 64x kopieren, arrangeren, mixen, ear candy en klaar, op naar de volgende
kon wel weken, slijpen en miereneuken. Wanneer ik klaar was, was ik de track zat en door ingesleten formules/patronen kwam er een soort kazigheid.

Toen besloten DAW alleen nog maar te gebruiken als mixer en alles wat ik wil via keyboard of pads een hardware sequencer in gaat en krijg ik het daar niet in, dan komt het niet in de track.
Daardoor blijft alle YT tutorial stuff achterwege en kom je weer terug tot de essentie (voor mij) van muziek een dikke beat maken met een drumcomputer of sampler 2-4 andere elementen erbij met midi synths.
Geen drumloops, geen pianorol en gewoon gaan.
Heb een een stuk of 10 projecten "klaar" in mijn Squid en wanneer een deze dagen mijn Oxi One komt dan kunnen we deze live arrangeren en ga ik er goede opnames van maken
(live performance > mixbus opnemen) dus niks multitracken, knippen plakken en poetsen in DAW gewoon live capture.
Take niet perfect? dan gewoon nog een keer. totdat ik tevreden ben.
Heb ik er dan 4, dan een nieuwe EP eruit.
Maar zo krijg je wel diepe shit die EIGEN is en geen "me too" template techno. Daar ben ik echt allergisch voor geworden.
Ik denk dat daar ook het grote verschil zit tussen producers.
Je hebt producers die HUN ding doen en misschien maar door weinig echt begrepen worden en die een puurheid hebben die moeilijk te vermarketen is.

En je hebt producers die hunkeren naar erkenning, het social media spel spelen, duiken op de presets en templates van de week, willen klinken en hopen te worden opgepikt door de labels waar ze fan van zijn.
De uitdaging daar is dat je maar enkele innovators hebt en je daarna overspoelt wordt door een oceaan aan wannabee kloontjes die allemaal hetzelfde doen en daardoor ook zo klinken.

Een ieder moet zijn ding doen waar hij/zij voor zichzelf waarde uit haalt. Maar het is voor IEDEREEN goed om je af en toe eens te bedenken, waarom maak ik wat ik maak, wat is mijn doel, vind ik dit echt leuk, of is dit wat "het" (wie dan?!?) publiek "verwacht" ? of mijn idolen ook doen? Wanneer je ECHT vrij was, zonder die druk voor erkenning op jezelf te leggen, zou je dit dan ook maken. Wat ligt het dichtste bij jezelf.
Mijn ervaring is dat wat ECHT uit jezelf komt, het anderen het meeste raakt. Mensen voelen hoe authentiek iets is.
 
Klopt, het werkt ook voor iedereen anders, maar het is voor iedereen goed om daar af en toe eens over na te denken. Ieder pad is juist.
 
Steely Dan is compositorisch ook vaak niet zo complex hoor. Wel qua akkoorden en wendingen, maar dan nog is het vaak coupletje, refreintje, solo en bridge.
Da's waar maar het meest knappe van hun vind ik dat ze meesters zijn in arrangeren, ik weet nog toen ik ze ooit voor het eerst luisterde in de seventies dat het soms kon gebeuren na ik weet niet hoeveel keren een plaat beluisterd te hebben dat ik opeens iets hoorde wat me nog niet eerder was opgevallen.
Het is gewoon bijzonder dat ze er in slaagden om muziek die zoveel layers bevat en zeker met onverwachte wendingen en complexe akkoorden het toch zo smooth en heel toegankelijk te laten klinken.
P.S. Over Steely Dan gesproken, toch even delen. Een LinkedIn-bekende zit in de Royal Scam, een Nederlandse coverband van supergeschoolde muzikanten. Vorige week begon hun theatertour, helaas online. Het concert zie je op YouTube en is echt om te smullen! 😍 Die zanger klinkt beter dan Fagen en die toetsenist! 😛 Maar ze zijn allemaal steengoed. Als ze binnenkort in de buurt zijn koop ik meteen een kaartje.
Leuke link, misschien dat ze de komende tijd nu met de versoepelingen toch in de theaters komen?
Steely Dan zag ik in 2000 in Ahoy en Donald Fagen had het in z'n hoofd gekregen om bij veel songs nieuwe arrangementen te bedenken om alles 'ns lekker op te frissen.
Veel te gekunstelde en bedachte arrangementen toen waardoor een aantal nummers minder krachtig waren terwijl ik me zo verheugd had op hun concert. :(

Mijn ervaring is dat wat ECHT uit jezelf komt, het anderen het meeste raakt. Mensen voelen hoe authentiek iets is.
Helemaal mee eens.
 
In een ander draadje ging het over kritiek op je muziek, positief dan wel negatief. Nu ben ik benieuwd: met welke opmerkingen over je track uit de SF-contest ga je aan de slag?

Ik trap af:

- Proberen origineler te zijn.
- Meer spelen met contrast, dynamiek en emotie.

Wie volgt?
Ik heb geen tijd gehad om mee te doen dit jaar, wellicht volgende jaar👍
 
Ik vond het opnieuw zeer aangenaam en spannend om mee te doen, voor zo veel redenen. Een ervaring die ik tegen eind 2022 wel zal herinneren om opnieuw mee te doen.

De feedback op mijn track was zeer flatterend, maar zoals sommige anderen hier kick ik daar niet echt op (wel aangenaam, maar niet verslavend aangenaam). Ben te arrogant.. ik ben ook zo'n type van "Dit is van mij, lust je het niet, niet mijn probleem." Ik heb dan ook geen enkele commerciële ambities wanneer het op muziek maken komt.

De wedstrijd heeft me wel ideeen gegeven om nog harder in te zetten op "screw the rules" originaliteit in toekomstige tracks. Er word, terecht vind ik, veel geschreven in de muziek media over de lage muzikale kwaliteit van mainstream pop tracks.. dus hoe groter het contrast met die tendens, hoe beter, IMO.
 
Back
Top