Tips en truks dl2 (hoofdstuk trance)

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Was vandaag even in de Interface aan't neuzelen.

Even een sidenote. Het blad dat beweerd dat het SF een leuke site is voor mensen in de hobbyistensfeer. Denk dat wij allemaal zo onderhand beter weten.

Maar daar kwam ik een boute opmerking van Ferry Corsten tegen.
"er is tegenwoordig een stortvloed van slechte en matige dance gemaakt door mensen thuis"

OK, er zullen mensen zijn die bepaald geen fan van deze meneer zijn. Maar dat zal mij jeuken.
Een ander deel van de mensen zal denken dat alle trance zowieso voor randdebielen is bedoeld. Dat zal mij ook jeuken. En ook een groep mensen die zich hier heftig over aangesproken voelen omdat zij vinden dat ze voor rotte vis worden uitgemaakt. OK, dat kan wel. Maar kijk eens achter de boodschap van wat hij bedoeld.

Want er wordt heel veel thuis geknutseld. En ik denk dat we er met z'n allen over eens kunnen worden dat er maar heel zelden iets echt goeds tussen zit.

Maar mijn gedachtengang was dus eigenlijk van 'hoe kunnen deze mensen zichzelf en hun muziek verbeteren'. En daar wilde ik het dus over hebben. Want het heeft weinig zin om mensen te gaan dissen of het fenomeen trance. En ik weet ook wel dat zoiets als talent nou eenmaal een gegeven is. Maar als dat talent verloren gaat omdat de persoon het niet optimaal gebruikt zou ook eeuwig zonde zijn.

Welke stappen kun jij nemen om dingen te verbeteren zoals:
-setup
-skills
-orginaliteit
-promotie
etc

Bijv de setup.
Een goede mixer en monitors is superhandig.
Een computer met Reason en hifi speakertjes eraan is leuk maar als je verder wilt dan weet je zelf eigenlijk ook wel dat je door daar aan te werken toch een beter resultaat kan krijgen.
Alleen de pest is dat er geen ideale setup is omdat iedereen weer anders is en werkt.

Skills als in mixing. Het krijgen van de goede balans en dynamiek. Het niet laten verzuipen van de mix in galm bijv. En proberen het meeste uit je gear te halen wat erin zit. Daar zijn legio trukjes voor.

Orginaliteit als in een track bouwen die niet een regelrechte ripoff is van een beroemd nummer maar toch binnen de 'lijntjes' van de stijl blijft. Een leuke catchy melodie bijv.
Of het uitarrangeren van een kort ideetje zodat het geheel toch fris en makkelijk wegluisterd.
De opbouw van het nummer (de spanningsboog van Olafmol bijv).

Promoties is bijv ook belangrijk. Want hoe presenteer jij je aan A&R managers.
Flans je een briefje in elkaar in gebrekkig nederlands (breezah generatie) of ga je d'r eens echt voor zitten en zet je iets in elkaar wat duidelijk te lezen is en waar precies in staat wat je wilt bereiken.

Hebben jullie nog opmerking of ervaringen die jullie met elkaar willen delen? Trukjes of andere handige dingetjes.
 
Re: Tips en truks dl2 (hoofdstuk trance)

Origineel geplaatst door fuse
Want er wordt heel veel thuis geknutseld. En ik denk dat we er met z'n allen over eens kunnen worden dat er maar heel zelden iets echt goeds tussen zit.

Het is goed als je het zelf goed vind. Het feit alleen al dat 'er echt iets goeds tussen zit'.. ? Wat is goed..wat jij mooi vind..wat iedereen mooi vind.. wat technisch goed geproduceerd is?

'Bagger' wordt gemaakt door mensen die bewust bezig zijn met het trachten te voldoen aan andermans standaarden.

Dus mijn tip.. doe wat je doet en trek je niks aan van wat anderen roepen!
 
Mijn enige antwoord hier op is(by the way nice thread fuse) ze zijn volgens mij een beetje bang voor concurentie. Aangezien er nog genoeg talent rond loopt, en dat men nu ook goedkoop en betaalbaar goed klinkend muziek kan maken,en men met software tegenwoordig ook al zeer goede producties kan voort brengen. Zelf een goede productie maken is gewoon veel toegankelijker geworden,ook voor de mensen met veel talent die het geld niet hadden om dure hardware te kopen. En als ik meerder interviews van Ferry lees,dan begin toch weleens te twijfelen of al antwoorden daadwerkelijk serieus gemeent zijn. Er zal zeker kern van waarheid in zitten maar had eens een interview gelezen,waarin hij gewoon omslachtig twee antwoorden gaf mbt. software en hardware en dan vraag ik me af,is het wel het antwoord op de vraag?

Zal ook wel een reden voor zijn dat hij een andere weg is ingeslagen qua sound,zeker toppie. Maar als ik bepaalde dingen lees dan krijg ik meer het gevoel dat voor hun de concurentie ook erg groot word. Aangezien ze wel aan de top staan.

Het enige antwoord is; proberen vernieuwend te zijn en je eigen ding te doen...juist:)

Nog even,het zal ook wel zijn dat er tussen de vele mensen die nu de kans hebben leuke muziek te maken omdat het gewoon veel toegankelijker is en gratis kan zijn (kazaa,downloads etc..) doormiddel van software gewoon troep tussen zit.
Maar wat wel zo is dat je daardoor gezien,door de toegankelijkheid echt weer de betekenis mist in veel tracks. Muziek die wat te betekenen heeft en word gemaakt,omdat iemand een boodschap heeft of wil overbrengen en zijn gevoel en passie er daadwerkelijk instopt dat maakt goede muziek. Het belangrijke is dan ook dat het daardoor de luisteraar raakt.
Mischien dat hijdat bedoelt gezien zijn style en muziek,en daar ben ik het met hem zeker wel weer eens! Als hij dat uberhaupt bedoeld met slecht muziek.
 
Setup: Ik ben nezig een leuke setup op te bouwen en minimaal!,maar met de dingen waar ik in mijn ogen uit de voeten kan,en iets toevoegen. En tevens mij de sound geven die ik wil neerzetten.

Skills: Skills zijn te leren de een zal het allemaal makkelijker leren dan een ander en talent is meegenomen en wel in dergelijke mate belangrijk denk ik,niet denken maar gewoon doen,en alles valt te leren! Als jij het allemaal maar leuk vind,dat is het belangrijkste en ook de drijfveer om je verder te ontwikkelen en niet vergeten je boodschap.

En natuurlijk doorzettingsvermogen,focus op je doel en door vallen en opstaan leer je. Vaak is het zo dat de menigte bij een bepaalde grens daardoor opgeeft. Niet doen dat laatste stukje geeft meestal de beloning en de voldoening,zal niet altijd makkelijk zijn. Waar een wil is,is een weg! Doorzettingsvermogen dus en geloven is jezelf en achter je eigen dingen staan. En sta altijd open voor advies en suggesties van anderen,jij bepaalt wat je ermee wilt doen.

Originaliteit: Ben je iemand die altijd met de meute mee loopt,of heb je altijd je eigen style en ding gehad. Ik denk toch wel dat origineel zijn daar o.a. mee te maken heeft,je onderscheiden van de rest.

Promotie: wat is dat...goede muziek word heus gevonden,gewoon blijven sturen. Je kunt wel een bagger nummers mooi promoten maar in mijn ogen is dat zonde van tijd als geld. Als het niet werkt,dan werkt het gewoon niet. En wat ik altijd mee gekregen heb van Vader op zoon;) Niet denken maar doen! ,het valt te leren.

En gevoel voor goede muziek mischien. Ik denk dat je zulke dingen niet kunt leren,dat is gewoon iets wat je hebt of niet. Weten wat goed is en wat niet,wat aan zou aanslaan of niet,etc...

Wie vult aan...
 
Laatst gewijzigd:
Re: Re: Tips en truks dl2 (hoofdstuk trance)

Re: Re: Tips en truks dl2 (hoofdstuk trance)

Origineel geplaatst door Knaller
Dus mijn tip.. doe wat je doet en trek je niks aan van wat anderen roepen!

Dat vind ik dan weer te makkelijk.
Je wilt toch zeker een professioneel nivo bereiken qua geluidskwaliteit zeg maar.
 
Re: Re: Re: Tips en truks dl2 (hoofdstuk trance)

Re: Re: Re: Tips en truks dl2 (hoofdstuk trance)

Origineel geplaatst door fuse
Dat vind ik dan weer te makkelijk.
Je wilt toch zeker een professioneel nivo bereiken qua geluidskwaliteit zeg maar.

Niet denken maar doen Fuse!;) Een professioneel nivo bereik je alleen door te focussen en hard te werken aan je doel(en).
Je bereikt het echt niet door eens deze thread door te lezen,daar gaan jaren van hard werken en gedreven zijn inzitten.Je kunt beter 1 doel voor ogen hebben en daar aan gaan werken maar dan ook echt aan werken.Je ziet steeds weer producers van 40 die na jaren dan eens een hit scoren,door jarenlang hard te werken aan je doelen door gedreven te zijn met wat je precies wilt bereiken,dus focussen.

Mensen kunnen wel een hit scoren,maar hoeveel jaren hebben ze hier hard voor gewerkt om dit te bereiken,dat word word nooit gezegt .En de een zal dit door veel factoren eerder bereiken dan een ander. Heb gewoon plezier in wat je doet en focus op je doelen.

Verder weet ik het ook niet meer.
 
Re: Re: Re: Tips en truks dl2 (hoofdstuk trance)

Re: Re: Re: Tips en truks dl2 (hoofdstuk trance)

Origineel geplaatst door fuse
Dat vind ik dan weer te makkelijk.
Je wilt toch zeker een professioneel nivo bereiken qua geluidskwaliteit zeg maar.

Een professioneel niveau qua geluidskwaliteit maakt van bagger nog geen goede muziek bedoel ik.

En ik ben het niet met je eens dat "we er met z'n allen over eens kunnen worden dat er maar heel zelden iets echt goeds tussen zit." Misschien kijk je op de verkeerde plek want er wordt voldoende top spul geproduceerd door mensen met slechts zeer beperkte kennis en middelen.
 
Re: Tips en truks dl2 (hoofdstuk trance)

Origineel geplaatst door fuse
Orginaliteit als in een track bouwen die niet een regelrechte ripoff is van een beroemd nummer maar toch binnen de 'lijntjes' van de stijl blijft. Een leuke catchy melodie bijv.
Of het uitarrangeren van een kort ideetje zodat het geheel toch fris en makkelijk wegluisterd.
De opbouw van het nummer (de spanningsboog van Olafmol bijv).

Ik zou juist zeggen probeer eens wat anders dat de standaard opbouw, melodietjes, spanningsboog, lijntjes etc! Dan komt er misschien iets origineels uit.

Kijk eens rond naar wat er beschikbaar is op o.a. software gebied en probeer iets onconventioneels in te bouwen in je productie(technieken)!
 
Oke dan, mijn tips.

setup
Ik heb nu een plan in mijn hoofd van hoe mijn 'uiteindelijke' setup eruit moet komen te zien. Het heeft me wel wat tijd gekost om even mijn mogelijkheden te onderzoeken, maar ik heb echt een goed idee van waar ik heen wil. Ik heb nu in principe een complete setup, maar wil toch graag de kwaliteit in mijn setup verbeteren, door het aanschaffen van een betere compressor, enhancer en effectmodule en monitors. Uiteraard moet er ook nog een nieuwe synth bijkomen, maar dat is meer GAS gerelateerd.
Daarnaast wil ik het nu ook eens fatsoenlijk neer gaan zetten omdat het nu nog op een zoldertje gepropt staat. En ik wil ook nog wat aan de akoestiek van mijn ruimte gaan doen.

Skills
Ook erg belangrijk om te leren. Op het internet staan veel pdf's e.d. en natuurlijk het synthforum waar ik veel van kan gaan leren. Omdat ik nu vanwege mijn stage even niet bij mijn spullen kan, maar wel tijd over heb, ben ik flink wat van die dingen gaan lezen en heb een aantal dingen opgedaan die ik wil gaan uitproberen.
Het is denk ik ook belangrijk om voor het afmixen gewoon veel dingen te gaan uitproberen, dat is toch de manier om het uiteindelijk te leren.

Orginaliteit
Simpel antwoord, niet. De tijd dat we hele nieuwe dingen gaan uitvinden is voorbij. Dus wat ik meestal doe is de muziek waardoor ik beinvloed wordt als leidraad te gaan gebruiken en daar dan mijn eigen draai aan te geven. Echt originele dingen is voor weinigen weggelegd en ik heb niet het vertrouwen dat ik daar bij hoor. Mocht ik een paar jaar verder zijn en echt heel goede ideeen hebben, dan ga ik daar zeker mee aan de slag, maar op dit moment stranden mijn meest inventieve ideeen een beetje.

Promotie
Het begint hier al op het synthforum. Mensen pleuren hier halve tracks neer met de mededeling: ik ben iets aan het maken, het is nog niet af, maar wat vinden jullie ervan. Zorg dat als je iets presenteerd, dat het gewoon goed is, of in ieder geval in jouw ogen.
Wat ik ook nog wil doen is een fatsoenlijke website maken, simpel en overzichtelijk maar wel compleet en met wat inhoud. Dat is ook iets waar ik al langer meer bezig ben, maar ook nog niet echt wil vlotten.
En natuurlijk ook als je iets opstuurd, stuur een fatsoenlijke brief mee en een fatsoenlijk CD hoesje.

En dan nu de belangrijkste tip van alles:
GAAN MET DIE BANAAN! Doe gewoon de dingen die je leuk vindt en probeer gewoon van alles uit. Benader mensen waarvan je denkt dat ze je verder kan helpen. Ik zit nu op nivo nul, dus slechter kan het niet worden.
 
In de future music van een maand geleden staat een intervieuw met Brian Eno.

Daarin heeft die het over muziek maken met de computer en de nadelen daarvan.
Ik ga het niet hier citeren maar als je de kans hebt om dat intervieuw te lezen moet je het zeker doen.

Een mening die ik zelf er op nahoudt is dat je eerst kritisch naar jezelf moet kunnen leren luisteren en analyseren.

Met alle respect voor iedereen die hier zn track laat horen maar ik heb te vaak het gevoel dat de makers van die tracks wat kritischer naar hun eigen maaksels zouden kunnen luisteren.
Dat wil niet zeggen dat je dan maar niets moet inzenden want dat is niet wat ik bedoel.

Wat geluidskwaliteit betreft zal het mischien raar klinken maar ik ben absoluut geen audiofiel ondanks dat geluidsnabewerking tot mn vakgebieden behoort.
Ik geloof er niet in dat wanneer iets heel goed gemixed en gemastered is dat het dan pas verkoopt.
Er zijn genoeg nummers die slecht klinken maar wel scoren.
De demo's die ik hier beluister zal ik zelf nooit op mixkwaliteit beluiisteren maar meer op het gevoel wat het me geeft.
 
Origineel geplaatst door BasicSystem
Maar het enige wat je echt nodig hebt is talent.

Lees mijn 1e bericht nog een keer aub. Maar dan goed.





Maar met Trance heb ik zoiets van buiten de lijntjes denken mag, maar niet te ver want dan is het niet 'echt' meer.

En buiten dat om zijn er ook nog van die algemene muzikale 'wetten' zoals het kennen van akkoordenschema's en toonladders enzo. Of het kennen van indiaase of afrikaanse ritmes om daar gebruik van te maken. Je kunt het zo gek niet bedenken.

En zoals Errol aangeeft, het jezelf leren kennen zodat je weet wat voor jouw werkt en wat je sterke en zwakke punten zijn. En moet je dan aan je sterke punten werken om ze nog beter te maken of aan je zwakke punten omdat die je dwars zitten?

Trouwens denk ik wel dat er een redelijk aantal pro muziekanten zijn die gewoon op het fenomeen thuis gebakken trance hits neerkijken in de trand van 'zo jochie, dus jij kunt ook met je computertje iets fabrieken?' Uiterst kortzichting natuurlijk maar zo zijn er wel meer dingen waar je niet altijd even happy van wordt.
 
Origineel geplaatst door BasicSystem
Leuke thread.

Maar het enige wat je echt nodig hebt is talent.

Daar heb je gelijk in BasicSystem,maar dat heeft toch ook weer met bepaalde factoren te maken en het hoeft niet altijd te leiden tot succes. Je hebt mensen die de meest fantastische dingen bedenken etc... maar wanneer het komt op uitwerking of arrangement dan kan het nog weleens te wensen overlaten en hebben ze mensen nodig die het kunnen uitwerken. Of mensen die technisch heel sterk zijn en daarin uitblinken maar als het komt op inhoud en het overbrengen van de boodschap en gevoel daar weer niet in slagen. Ik denk toch dat je het daardoor van meerdere kanten kunt bekijken,best ingewikkeld. Ik denk nogmaals dat je er gewoon niet bij stil moet staan en je laten leiden door je gevoel en wat je in geeft en daarnaast gewoon hardwerken. En in het algemeen moet men ook niet denken dat een talentvolle artiest,producer etc.. zo even zijn dingen inelkaar flanst,hier gaat ook hard werken op vooraf.
 
Re: Tips en truks dl2 (hoofdstuk trance)

Origineel geplaatst door fuse
Was vandaag even in de Interface aan't neuzelen.

Even een sidenote. Het blad dat beweerd dat het SF een leuke site is voor mensen in de hobbyistensfeer. Denk dat wij allemaal zo onderhand beter weten.

Dat 't dat niet is? :)

Maar mijn gedachtengang was dus eigenlijk van 'hoe kunnen deze mensen zichzelf en hun muziek verbeteren'.
Apparatuur verkopen en op vakantie naar Ibiza gaan? :D. Nee, okee, ik snap wat je bedoelt. Waarom is dit trouwens deel twee? (ik ga nu zoeken, maar ik zie deel 1 't even niet in de lijst staan - nouja, maakt niks.)

De setup:
Het leukste deel. Al die knopjes, lampjes, schuifjes - heerlijk. Zelfs op het scherm. Zorg ervoor dat je setup je niet in de weg zit. Zorg ervoor dat je vrijwel blindelings al die zwik kan bedienen. Als je gear koopt - zorg ervoor dat je eerst je oude machines kent voordat er een nieuwe komt. Alles in 1 keer kopen geeft je een woud aan mogelijkheden, en presets doorzoeken naar iets bruikbaars kan iedereen. En helaas zijn mensen daar vaak sneller mee dan je denkt - vandaar de ellende die "signature sounds" heet.

Combineer mogelijkheden. Een externe input op een synth is absurd leuk om mee te spelen. Kleine handige effectbakken - ook zo. Alesis Ineko's met 3 knopjes en verder niks; jaag er een bestaande plaat door en je bent zo een half uur bezig met alleen maar tweaken. Maar gadgets zijn natuurlijk niet alles.

Audio kan vrijwel niet meer zonder computer - zorg ervoor dat je desnoods een aparte installatie van Windows hebt die helemaal is gericht op muziek. Niks zo erg als internetten op dezelfde bak. Of anders een compleet aparte computer voor muziek ritselen. Zit je krap, dan is multiboot dus het idee.

Een hele hoop onderschriften van mensen hier bevatten waarheden - "ken je knopjes!". "geen gearlist meer nodig, let the music do the talking". Wijze lessen die je moet onthouden.

Stop jezelf in een hokje in de zin dat je met 1 stuk software of apparaat dat net veelzijdig genoeg is alles maakt. Probeer voor de grap drums te modelleren op een VA. Probeer voor de grap een VA te modelleren op een gewone rompler. Denk niet alleen subtractief, denk ook additief - als je geluiden layert kom je opeens met een schijtlading aan nieuwe mogelijkheden te zitten. Dit overigens puur als uitdaging, om jezelf eraan te herinneren dat het nog altijd de timmerman is die een meubel maakt, en niet het gereedschap.

Skills:
Soms wordt er gezegd dat de theorie achter de muziek creativiteit kan vermoorden. Omdat je als je zogezegd 'onbevangen' gebruik kan maken van akkoorden of riffs die een geschoolde muzikant niet op het eerste gezicht zou gebruiken. En omdat je als klassiek geschoolde pianist bijvoorbeeld lang niet zo makkelijk kan improviseren omdat je geleerd hebt alleen volgens de noten te spelen.

Aan de andere kant kan het ook mateloos frustrerend zijn als je net niet weet welke toets je moet hebben, of als het akkoord dat precies datgene is wat je wil hebben net datgene is dat je ontglipt. Studeren helpt dus wel, en als je alleen de zwarte toetsen gebruikt speel je misschien nooit vals, maar het kan geen kwaad om wat standaard-overgangetjes de deur uit te smijten en uitdagendere dingen te gaan zoeken.

Handige sites die nooit oud worden:
http://members.aol.com/chordmaps/
http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/

Die laatste is ook weer leuk voor originaliteit - probeer eens zo'n exotische 'scale' uit.

Originaliteit:
Je bent niet de eerste die er mee komt. Het 4/4e ritme is al zo oud als 't kan. Dus, hoe hou je 't fris? Dit kun je vooral in je opbouw doen, mensen zijn over 't algemeen niet zo geneigd naar nieuwe signature-sounds over te gaan tenzij jij een trend zet. Of je moet natuurlijk lak hebben aan trends. Wil je mensen laten dansen of laten denken?

Originaliteit heeft wel wat te maken met skills. Maar ja.. 'wat is origineel'? Dat moet je voor jezelf bepalen. Ook hier helpt remixen van andermans werk. We hadden een soort spreekwoord - "you can't turn shit into cream". Als je dat wel kan door een remix ben je goed bezig.

Ook trappen A&R managers er niet meer in als je met een 'schets'-versie aankomt - met alles wat je tegenwoordig legaal of illegaal (voor het resultaat maken alleen je skills uit) kan verkrijgen moet je gewoon een goede productie neer kunnen zetten.


Promoties:
Zorg voor een goede hoes. Iets met Word en gruizige plaatjes in elkaar knutselen zuigt. Kleurendruk als 't even kan, iedereen heeft een kleurenprinter; alleen het gebrande CD'tje moet verraden dat 't hier om iets van thuis gaat. Design kun je overal van jatten als je het goed doet; gratis beeldbewerkingsprogramma's zijn er genoeg. Anders, als je niemand kan vinden die er in thuis is; basic. Niet het zelf mooi proberen te maken als je daar het talent niet voor hebt. Leesbaar. En geen Times New Roman :). Vergeet je e-mail adres en je GSM-nummer niet.

Zorg voor 4 nummers maximaal, in de volgorde van "beste eerst". Leuk als je een site erbij kunt zetten met nog een paar mp3'tjes, maar geef niet alles gelijk weg. Desnoods remixen van je eigen en andermans werk, goed remixen is ook een gave. Als je je hele oeuvre van 20 songs die allemaal zuigen in een keer aan die mensen geeft heb je alle kruit al verschoten, en dan komt een afwijzing (als die al komt, als ze het niks vinden komt het in de prullenbak - en vaak het laatste.). Ga er van uit dat niemand op jou zit te wachten totdat je het tegendeel bewjist (dat je nut hebt), en dat er 100 mensen hetzelfde doen als jij. Stuur daarom ook gerust een stuk of 10 cd's naar 10 verschillende maatschappijen. Wij hebben er zelf 20 verstuurd en we hebben 3 antwoorden gekregen; waarvan er 1 overbleef. Dus, de spoeling is dun.
 
Was 't niet relevant of zo, of vermoord ik eigenhandig threads?

:(
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Was 't niet relevant of zo, of vermoord ik eigenhandig threads?

:(

nee hoor, het waren hele waardevolle tips.

alleen jammer dat er weinig te lezen is tot hiertoe over de samenstelling van je setup.
Niet over "koop een tr909 en een dit en een dat en hup, je bent er ",
behalve het goed kennen van je gear... wat heb je nodig?
een drumcompu, synth, sampler? fx doosje?
Kun je effectief met een alesis prutsje je muziek verbeteren, of heb je écht die dure
compressor nodig?
 
Re: Re: Re: Tips en truks dl2 (hoofdstuk trance)

Re: Re: Re: Tips en truks dl2 (hoofdstuk trance)

Origineel geplaatst door fuse
Dat vind ik dan weer te makkelijk.
Je wilt toch zeker een professioneel nivo bereiken qua geluidskwaliteit zeg maar.

Allereerst zal een professioneel niveau qua geluid kunnen worden bereikt met enorm dure equipment en dergelijke apparatuur zal lang niet iedereen kunnen aanschaffen (ooit).
Daarnaast heb je kruiwagens nodig en die zijn voor velen ook ver te zoeken.

Het professioneel willen werken geldt lang niet voor iedereen. Er is ook een groep mensen die muziek maakt, omdat ze het leuk vinden, zoals ik zelf.
Omdat ik wel op zoek ben naar perfectie voor mezelf, laat ik graag iets horen op het Forum, zodat ik met het commentaar dat wordt gegeven verder kan.

Velen zullen dromen dat ze bekend zijn, maar verlies niet het plezier uit het oog.



Ik vind het allemaal nogal uit de hoogte doenerij.

... en bedankt voor de tips :)
 
Leuke thread.
Maar het enige wat je echt nodig hebt is talent.

Is niet helemaal waar. Proest, ahum, kuch, Tiesto, proest kuch. 8o) 8o) 8o)

Sorry, deze grap lag teveel voor de voet om niet gemaakt te worden .
 
Back
Top