Verdraaide muziek?

Beetje uit de richting misschien maar dan weten wel waarom de basgitaar uitgevonden is. Ik krijg al pijn in m'n rug ik er naar kijk.

 
Beetje uit de richting misschien maar dan weten wel waarom de basgitaar uitgevonden is. Ik krijg al pijn in m'n rug ik er naar kijk.


Aah, ik was net een beetje genezen van mijn rugpijn.. gauw wegklikken die kromme man :)
 
Verwart topic starter melodie niet met op de voorgrond zijn ?

Wat is een melodie? Muziek kan uit meerdere melodieën bestaan tegelijkertijd door verschillende instrumenten. Wat bepaalt wat de melodie exact is?
Instrumenten kunnen ook elkaars melodieën overnemen of voortzetten en als in een band de bass speler een solotje mag doen, dan is de rest automatisch begeleiding van die solo geworden.

Of ben je op zoek naar een nummer waarbij de bass voornamelijk melodieus op de voorgrond is, of een nummer draagt, hoe zie je het voor je? Waar ben je naar op zoek ?

Dit nummer wordt door de bass gedragen wat mij betreft, toch is het niet de enige melodie die ik hoor, als er al sprake is van een melodie want het is toch eigenlijk ook wel weer begeleiding, al draagt deze begeleiding wel deze song voor een groot deel.

 
Verwart topic starter melodie niet met op de voorgrond zijn ?

Wat is een melodie? Muziek kan uit meerdere melodieën bestaan tegelijkertijd door verschillende instrumenten. Wat bepaalt wat de melodie exact is?
Ja, zo zie ik het ook een beetje want de voorbeelden die langs komen en zelfs die van Primus kan ik met de beste wil van de wereld nog niet echt een melodie noemen maar wel dat het een prominente rol vervult in de track.
Tenminste als je de melodie ziet in de traditionele zin van het woord, voor de rest kan je het heel breed trekken natuurlijk.
Je hebt wel melodische bassisten natuurlijk, Paul McCartney was een prima voorbeeld en zo zijn er veel meer, de eerder genoemde Jaco Pastorius was bij uitstek een expressieve bassist.
Dat was de reden dat Joni Mitchell hem vroeg om in de band te komen want zij vond bassisten over het algemeen wat introverte jongens.
Hier hoor je 'm duidelijk aanwezig waarbij hij met Joni een gesprek aangaat en in zekere zin deel uitmaakt van de melodie misschien maar het is toch echt Joni die de melodie doet als je het vanuit de traditionele opvatting benadert;

 
Laatst gewijzigd:
Ik zie een prominente rol voor de bas in de zin van dit topic als "second best". Voorbeelden waarbij de rol van bijvoorbeeld de basgitaar en de sologitaar echt door het hele nummer heen zijn omgedraaid zijn maar heel moeilijk te vinden. In funk muziek is de bas ook vaak prominent aanwezig maar toch kon ik geen nummer bedenken waarbij de andere instrumenten ten opzichte van de bas een begeleidende of ondergeschikte rol spelen. Vaak is het zo dat de bas ook even een solootje tussendoor mag doen, maar ook niet meer.

Misschien is het mogelijk om via MIDI of via een DAW de hoge en lage tonen om te wisselen en dan te horen of dat iets oplevert wat nog om aan te horen is.
 
En mijn andere favoriete bass speler, Larry Graham, hier in Sly en the Famiiy Stone

Is de bas melodie? Is het begeleiding? Geen idee. Alles werkt samen, het een kan niet zonder het ander.

 
Ik zie een prominente rol voor de bas in de zin van dit topic als "second best". Voorbeelden waarbij de rol van bijvoorbeeld de basgitaar en de sologitaar echt door het hele nummer heen zijn omgedraaid zijn maar heel moeilijk te vinden. In funk muziek is de bas ook vaak prominent aanwezig maar toch kon ik geen nummer bedenken waarbij de andere instrumenten ten opzichte van de bas een begeleidende of ondergeschikte rol spelen. Vaak is het zo dat de bas ook even een solootje tussendoor mag doen, maar ook niet meer.

Misschien is het mogelijk om via MIDI of via een DAW de hoge en lage tonen om te wisselen en dan te horen of dat iets oplevert wat nog om aan te horen is.
Jij moet zeker naar Sly en the family stone luisteren..bijvoorbeeld dit..
Op dit album (there is a riot going on) is alles door Sly Stone zelf opgenomen, niemand wilde nog met hem werken in die tijd. lol.

 
Dat hele album is trouwens geweldig, ik zal verder niet spammen, alleen deze nog even. Zo lekker...
Alles is hier begeleiding voor de bass.. echt dope dit..

 
Sly en the Family Stone staat nog op mijn verlanglijstje, maar hun LP's zie ik tweedehands zelden meer langs komen.
 
Sly en the Family Stone staat nog op mijn verlanglijstje, maar hun LP's zie ik tweedehands zelden meer langs komen.
Er zijn 3 albums die er echt toe doen, Fresh, Stand, There's a riot going on. Het eerdere werk moet je een paar jaar later maar eens gaan luisteren. :D
 
Nog eentje in de categorie "Komt in de buurt" (want het blijkt toch een gitaar te zijn, en er speelt zelfs nog een bas op de achtergrond).



Fender Bass VI..... dezelfde toonhoogte als normale basgitaar, maar shorter scale dan normale basgitaar. En dunnere snaren en dus een 'hoge' B & E erbij. Twang!
Zeldzaam ding (de originelen). Inmiddels Fender pawnshop reissues, en een budget Squier versie.

Kan ook als baritone gestemd worden, maar gok dat Hank 'm als E-E heeft gestemd.
 
Back
Top