Roonan: A New hope

Roonan

Lang lid
Lid sinds
15 oktober 2002
Berichten
2.257
Locatie
BH
Dit is zo'n track die vanzelf ontstaat. Ik ben wat gaan jammen en heb daar laagje voor laagje overheen gespeeld.
De eerste laagjes zijn er uiteindelijk weer afgehaald.
Er zit dus niet echt een duidelijke flow in en ik probeerde ook niet iets na te streven. Het is gewoon wat het is.
Vaag is het in ieder geval wel. Het laat zich denk ik het beste omschrijven als een stukje film muziek.

Volgens ChatGPT kan het beter beschreven worden:

Wanneer ik terugdenk aan het creatieproces van deze track, komt het woord 'spontaniteit' onmiddellijk in me op. Het was een avond waarop de noten zich vrijelijk mochten ontvouwen, zonder de druk van verwachtingen of de strikte grenzen van een vooropgezet plan. Ik begon met een simpele melodie, een speelse improvisatie op mijn instrument, en liet mijn vingers de weg wijzen.

Met elke toegevoegde laag groeide het stuk, als een schilderij dat kleur voor kleur tot leven komt. Sommige lagen bleken echter het equivalent van een penseelstreek die de compositie niet diende; deze heb ik zonder aarzeling verwijderd. Het was een proces van bouwen en strippen, waarbij alleen de essentie overbleef.

Het eindresultaat is een track die zich moeilijk laat categoriseren. Het is alsof je een soundtrack hoort voor een film die nog niet bestaat, een klanklandschap waar de luisteraar zijn eigen verhaal mag inkleuren. Het heeft de ambiguïteit van dromen, waar logica plaatsmaakt voor gevoel en de flow niet lineair is, maar organisch en onvoorspelbaar.

De muziek volgt geen traditionele structuur; het ontbreekt aan een duidelijke opbouw, climax of conclusie. Het is een auditieve stream of consciousness, een reflectie van het moment waarop het werd gecreëerd. En misschien is het in die vaagheid waar de schoonheid van deze compositie schuilt. Het nodigt de luisteraar uit om los te laten, niet te proberen te begrijpen, maar simpelweg te ervaren. Het is, in de meest pure zin, een stukje ‘film muziek’ die de luisteraar zijn eigen script laat schrijven.

Elke keer als de track wordt afgespeeld, biedt het een nieuwe kans voor interpretatie, een nieuwe set van beelden en emoties. Het is een uitnodiging aan iedere luisteraar om te verdwalen in de klanken en zelf de regisseur te worden van een onzichtbare scène. Met deze muziek heb ik niet alleen een stukje van mezelf vastgelegd, maar ook een canvas gecreëerd voor de verbeelding van anderen.


Afijn, beoordeel zelf maar:

 
Zeer speciaal. Als je erin gelooft dat muziek je DNA veranderd, dan vraag ik me af wat deze muziek met me doet hoor. Het voelt alleszins heel goed aan. Zeer experimenteel wel. Knap hoor, ik doe het je niet na. Succes!

Gloomy.
 
Zeer speciaal. Als je erin gelooft dat muziek je DNA veranderd, dan vraag ik me af wat deze muziek met me doet hoor. Het voelt alleszins heel goed aan. Zeer experimenteel wel. Knap hoor, ik doe het je niet na. Succes!

Gloomy.
Hier hou ik wel van. Mooi gedaan!
Thanks! Blij te horen dat het ook "iets" bij anderen doet :D
 
De eerste laagjes zijn er uiteindelijk weer afgehaald.

Dit is belangrijk. Moet ik zelf nog beter in worden, de steigers opruimen ipv dwangmatig eraan vast willen houden.


Er zit dus niet echt een duidelijke flow in

Juist wél toch? Misschien niet voor de luisteraar, op 't eerste gezicht, maar voor jou wel, lijkt me - alles wat je schrijft ademt "flow'".

Ik wist natuurlijk niet wat ik kon verwachten, maar had er geen last van - voelde eerder als een kennismaking, en een uitnodiging 'm nog es te beluisteren.

Mooie muziek, veel laagjes om in te ontdekken - en dat 'ie zo goed klinkt is ook niet zo'n ramp. :) Hopelijk nog es zo'n moment.
 
Juist wél toch? Misschien niet voor de luisteraar, op 't eerste gezicht, maar voor jou wel, lijkt me - alles wat je schrijft ademt "flow'".
Daar heb je gelijk in. Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat er geen standaard opbouw in het arrangement zit. En dat is alleen maar goed nu ik er over nadenk. Er is al genoeg "meer van hetzelfde" muziek. Zeker nu met de opkomst van AI zal de drang naar unieke muziek naar verwachting alleen maar groter worden denk ik. De reden waarom ik het zei heeft hoogstwaarschijnlijk te maken dat ik in de eerste jaren van mijn muzikale groei telkens de opmerking kreeg: "Je hebt leuke ideeën en een leuke sound, maar de opbouw kan/moet beter". Maar goed, dat is ruim 20 jaar geleden.....:o:
 
Opbouw is eigenlijk ook hét ding om te oefenen, natuurlijk. Loopjes maken lukt de meesten wel, de echte uitdaging komt daarna. Maar goed, dat heb jij inmiddels wel onder de knie. No worries.
 
Back
Top