Roonan - A New Hope

Roonan

Lang lid
Lid sinds
15 oktober 2002
Berichten
2.257
Locatie
BH

A New Hope.png


Dit is zo'n track die vanzelf ontstaat. Ik ben wat gaan jammen en heb daar laagje voor laagje overheen gespeeld.
De eerste laagjes zijn er uiteindelijk weer afgehaald.
Er zit dus niet echt een duidelijke flow in en ik probeerde ook niet iets na te streven. Het is gewoon wat het is.
Vaag is het in ieder geval wel. Het laat zich denk ik het beste omschrijven als een stukje film muziek.

Volgens ChatGPT kan het poëtischer beschreven worden:

Wanneer ik terugdenk aan het creatieproces van deze track, komt het woord 'spontaniteit' onmiddellijk in me op. Het was een avond waarop de noten zich vrijelijk mochten ontvouwen, zonder de druk van verwachtingen of de strikte grenzen van een vooropgezet plan. Ik begon met een simpele melodie, een speelse improvisatie op mijn instrument, en liet mijn vingers de weg wijzen.

Met elke toegevoegde laag groeide het stuk, als een schilderij dat kleur voor kleur tot leven komt. Sommige lagen bleken echter het equivalent van een penseelstreek die de compositie niet diende; deze heb ik zonder aarzeling verwijderd. Het was een proces van bouwen en strippen, waarbij alleen de essentie overbleef.

Het eindresultaat is een track die zich moeilijk laat categoriseren. Het is alsof je een soundtrack hoort voor een film die nog niet bestaat, een klanklandschap waar de luisteraar zijn eigen verhaal mag inkleuren. Het heeft de ambiguïteit van dromen, waar logica plaatsmaakt voor gevoel en de flow niet lineair is, maar organisch en onvoorspelbaar.

De muziek volgt geen traditionele structuur; het ontbreekt aan een duidelijke opbouw, climax of conclusie. Het is een auditieve stream of consciousness, een reflectie van het moment waarop het werd gecreëerd. En misschien is het in die vaagheid waar de schoonheid van deze compositie schuilt. Het nodigt de luisteraar uit om los te laten, niet te proberen te begrijpen, maar simpelweg te ervaren. Het is, in de meest pure zin, een stukje ‘film muziek’ die de luisteraar zijn eigen script laat schrijven.

Elke keer als de track wordt afgespeeld, biedt het een nieuwe kans voor interpretatie, een nieuwe set van beelden en emoties. Het is een uitnodiging aan iedere luisteraar om te verdwalen in de klanken en zelf de regisseur te worden van een onzichtbare scène. Met deze muziek heb ik niet alleen een stukje van mezelf vastgelegd, maar ook een canvas gecreëerd voor de verbeelding van anderen.


Afijn, beoordeel zelf maar. Veel luisterplezier!
 
Last edited by a moderator:
Lekker (en lekker laag.. :okdan:) Lekker ongewoon en wat behoorlijke dynamische uitspringers.. accepted.. alleen vraag ik af of het 'kraakje rond 1:16 bedoeld is.... ;) Misschien kan er nog vlug een her-upload komen??
 
Het zit inderdaad nog al geregeld tegen het klippen op. Het kan toch ook een computerstoring van het downloaden zijn?
In het midden is het zachter op de plaat. Maar dat zijn scherpe hoge blokgolven die me even hard lijken met het luisteren als de rest waar het bijna klipt.


roo.png
 
Mooie soundscapes en compositie, maar 't is niet echt mijn ding. Vrij deprimerend voor mij zeg maar. Maar zoals gezegd, er zitten hele knappe dingen tussen :)
 
Ik wilde je zwaar positief berichten, maar die chatgtp assistent is echt een downer voor mij... Heb je niet nodig als je je zulke muziek kunt maken. Want het is een electronisch orkest in mijn oren. Dus ja, heb je AI gebruikt? Want tis heel nice als dit door een mens is gemaakt.

Ben niet helemaal met @e-Gloomy-nations eens.. ik hoor ook hoop..

Edit.. zie nu pas dat track ook nieuw hope heet! Nog knapper nu. al heb ik geleerd een schilderij met visserboot, niet vissersboot als titel te geven ;)
 
2 dingetjes:

1:16-1:17 - ik hoorde die klik daar ook. duidelijk ook... viel me gelijk op. (luisterde via de link in de OP, niet via de player... als dat al wat uitmaakt). maar goed, kleinigheidje...

2:23 - die bel komt er naar mijn smaak echt veel te had in... deed een beetje pijn aan mn oren zelfs. ik heb het nummer daar zachter gezet voor de rest van de looptijd, en bleef dat geluid daarna ook als een onplezierig element beleven in de rest van t nummer. de 1e helft vond ik echt veel beter daardoor (maar goed, er klaagde nog niemand over, dus wellicht vinden de meesten het geen probleem :))

over die eerste helft:

ja, die is echt wel heel lekker... als ik dit soort tracks hoor dat word ik stik jaloers op de kwaliteiten van sommigen hier (van jou dus ook!) om ruimte te creëren met hun tracks. in het stereo veld, maar ook de diepte en hoogte in. Ik oefen nog, wil dat ook kunnen... maar word dan op momenten zoals deze geconfronteerd met het feit dat ik nog een eind te gaan heb! zeer kundig!
 
Ik wilde je zwaar positief berichten, maar die chatgtp assistent is echt een downer voor mij... Heb je niet nodig als je je zulke muziek kunt maken. Want het is een electronisch orkest in mijn oren. Dus ja, heb je AI gebruikt? Want tis heel nice als dit door een mens is gemaakt.

Ben niet helemaal met @e-Gloomy-nations eens.. ik hoor ook hoop..

Edit.. zie nu pas dat track ook nieuw hope heet! Nog knapper nu. al heb ik geleerd een schilderij met visserboot, niet vissersboot als titel te geven ;)
Laat ik hier heel duidelijk in zijn, want muziek maken met AI heeft mijn inziens weinig zin: de muziek is 100% door mijzelf gemaakt :)

Ik heb alleen ChatGPT gebruikt voor het poëtische stukje tekst. Ik ben daar te nuchter voor en nu ik jou reactie zie snap ik ook dat ik het niets toevoegt en alleen maar verwarring brengt.

Maar dank voor je positieve woorden :okdan:
 
Lekker (en lekker laag.. :okdan:) Lekker ongewoon en wat behoorlijke dynamische uitspringers.. accepted.. alleen vraag ik af of het 'kraakje rond 1:16 bedoeld is.... ;) Misschien kan er nog vlug een her-upload komen??
Luister naar de bijlage.. en kijk op het plaatje..
Het zit inderdaad nog al geregeld tegen het klippen op. Het kan toch ook een computerstoring van het downloaden zijn?
In het midden is het zachter op de plaat. Maar dat zijn scherpe hoge blokgolven die me even hard lijken met het luisteren als de rest waar het bijna klipt.

Heren, dank voor de uitgebreide analyse, maar dat had echt niet gehoeven, want inderdaad, er zit een klikje in. Geen idee waar deze vandaan komt. Eenmaal ingezonden kan je niets meer wijzigen en aangezien het slechts een detail is leek het mij niet zo belangrijk verder.
 
2 dingetjes:

1:16-1:17 - ik hoorde die klik daar ook. duidelijk ook... viel me gelijk op. (luisterde via de link in de OP, niet via de player... als dat al wat uitmaakt). maar goed, kleinigheidje...

2:23 - die bel komt er naar mijn smaak echt veel te had in... deed een beetje pijn aan mn oren zelfs. ik heb het nummer daar zachter gezet voor de rest van de looptijd, en bleef dat geluid daarna ook als een onplezierig element beleven in de rest van t nummer. de 1e helft vond ik echt veel beter daardoor (maar goed, er klaagde nog niemand over, dus wellicht vinden de meesten het geen probleem :))

over die eerste helft:

ja, die is echt wel heel lekker... als ik dit soort tracks hoor dat word ik stik jaloers op de kwaliteiten van sommigen hier (van jou dus ook!) om ruimte te creëren met hun tracks. in het stereo veld, maar ook de diepte en hoogte in. Ik oefen nog, wil dat ook kunnen... maar word dan op momenten zoals deze geconfronteerd met het feit dat ik nog een eind te gaan heb! zeer kundig!
Kan mij voorstellen dat de sound op 2:23 te hard is. Ligt er nogal aan waar je de track beluisterd. Op mijn studio monitors en in de luister ruimte kan dit prima (beide high-end). Op mijn PC speakers is het echter behoorlijk schel en te luid. Ik wilde impact met de sound en heb hem bewust wat hard gezet. Ik deed vroeger alles (te) glad trekken en dan klonk het vaak wat vlak en minder spannend. Een onstabiele mix kan verrassend uit de hoek komen, maar er zit natuurlijk wel het risico in dat het niet voor iedereen fijn te beluisteren is. Misschien dat ik iets te ver gegaan met deze track, maar aan de andere kant ben je de eerste die hier wat van vind.

Maar dank voor je kritiek en je positieve boodschap. Ik ben al 30 jaar bezig en probeer altijd iets avontuurlijks te maken. Goed om te horen dat mede forumleden hun waardering uitspreken :)
 
Kan mij voorstellen dat de sound op 2:23 te hard is. Ligt er nogal aan waar je de track beluisterd. Op mijn studio monitors en in de luister ruimte kan dit prima (beide high-end). Op mijn PC speakers is het echter behoorlijk schel en te luid. Ik wilde impact met de sound en heb hem bewust wat hard gezet. Ik deed vroeger alles (te) glad trekken en dan klonk het vaak wat vlak en minder spannend. Een onstabiele mix kan verrassend uit de hoek komen, maar er zit natuurlijk wel het risico in dat het niet voor iedereen fijn te beluisteren is. Misschien dat ik iets te ver gegaan met deze track, maar aan de andere kant ben je de eerste die hier wat van vind.
ja dat kan ik me goed voorstellen.
ik had hem op de hoofdtelefoon, en wellicht had ik het geluid uberhaubt al wat harder staan dat goed voor me was... :D
(het begin van je track was ook zo lekker!)
 
Heerlijk! Fluweel op de oren. Juist de vormeloze structuur maakt dat geen stuk hetzelfde klinkt als een ander stuk. Knap hoe je met zo'n diversiteit aan elementen dit lied bij elkaar hebt weten houden door tenminste één constante: die fluweelzachte ruis.
Ik weet niet of je de aanwezig ruis bedoeld of iets anders. De ruis wordt veroorzaakt door de SSL Fusion vintage drive. Die ruist behoorlijk, maar hij doet daarnaast iets magisch met de sound. Het wordt ineens een stuk meer 3D en veel minder digitaal. Het is dus een trade off, maar een beetje ruis hoeft mijn inziens nooit een probleem te zijn. We zijn het er denk ik met zijn allen het er inmiddels wel over eens dat digitale perfectie in audio muziek niet beter maakt, eerder minder.

Maar dank voor je reactie :okdan:
 
Vette productie dit! Dike mix met heerlijke sub. Even wat anders dan ik had verwacht (een dikke dance track) maar desalniettemin wist deze me toch ook erg te boeien! Die plotselinge nieuwe synth op 2:22 is denk ik wel net wat te luid, maar wel heel gaaf hoe de sfeer daar omslaat, mooie klank is dat.
 
Back
Top