Verdraaide muziek?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.619
Locatie
Zeist
Bestaat er muziek waarbij de bas de melodie speelt en de andere instrumenten (met hogere tonen) de begeleiding? En zo nee - waarom niet?
 
Drum’n’bass ?
 
Kun je een dergelijk voorbeeldje posten waarin de rollen van solo (hogere tonen) en begeleiding (bassen) zijn omgedraaid?
 
Jaco Pastorius heb ik ook even aan gedacht, maar wat ik daarvan gezien heb gebruikt hij dan toch weer de hogere tonen op zijn bas om een melodietje te maken. Maar ik ben geen kenner van zijn werk. Marcus Miller ken ik helemaal niet. Is het mogelijk concrete voorbeelden te posten, bijvoorbeeld van YouTube?
 
Jaco Pastorius heb ik ook even aan gedacht, maar wat ik daarvan gezien heb gebruikt hij dan toch weer de hogere tonen op zijn bas om een melodietje te maken. Maar ik ben geen kenner van zijn werk. Marcus Miller ken ik helemaal niet. Is het mogelijk concrete voorbeelden te posten, bijvoorbeeld van YouTube?
Oh, je bedoelt de bas als in 'laag'.
Niet als in 'een instrument'.
Ik speel de bas (gitaar), dus als ik 'de bas' hoor, denk ik aan mijn instrument.

Ze gebruiken wel degelijk lage tonen in hun solo's, maar natuurlijk ook veel hoge.
Ik ken zo geen voorbeelden waarbij een hoger instrument als 'grondtoon' wordt gebruikt en een lage als melodisch onderdeel. (eigenlijk zegt het woord het al 'grond' toon)
(denk dat je dat bedoelt)
Gewoon omdat dat niet lekker werkt. De lage frequenties leggen een basis om overheen te spelen.
Samen met het akkoord wat je speelt is dat de ruimte die een 'hoger instrument' krijgt om omheen te werken.

Het zal vast geprobeerd zijn en misschien ook wel een stijl zijn die bestaat, maar ik ken het zo niet.
 
Ja - zo bedoel ik het. Ik bedenk graag vormen die de gebruikelijke gang van zaken omdraaien, vandaar. Het zou goed kunnen zijn dat het niet lekker klinkt, maar dan is de vervolgvraag of dat zo is omdat we het niet gewend zijn of dat er een diepere natuurkundige of fysiologische reden voor is. Ik heb zelf al een vermoeden maar ik wil de discussie niet gelijk al in een bepaalde richting sturen.
 
Ja - zo bedoel ik het. Ik bedenk graag vormen die de gebruikelijke gang van zaken omdraaien, vandaar. Het zou goed kunnen zijn dat het niet lekker klinkt, maar dan is de vervolgvraag of dat zo is omdat we het niet gewend zijn of dat er een diepere natuurkundige of fysiologische reden voor is. Ik heb zelf al een vermoeden maar ik wil de discussie niet gelijk al in een bepaalde richting sturen.
Je mist definitie in het laag waardoor je minder lekker een melodie kunt maken die er uit springt en 'energie' in het hoog waardoor er geen basis gelegd wordt als je een hogere noot aanslaat.
Er is vast een technisch meer correcte uitleg, maar dit is mijn Jip en Janneke theorie hier over.
 
Ik denk dat het eigen is aan het register van een bas dat als je een "melodietje" wilt spelen dat je automatisch in de hogere tonen terecht komt, ik ken zowiezo niet een stijl waarin dat met regelmaat gebeurt.
Draai het voor de gein 'ns om; wie speelt er begeleiding als een bas in het hogere register bijv C5 of zo, dat gebeurt ook eigenlijk niet.
Het is denk ik een heel natuurlijk gegeven, neem een piano die een groot register beslaat, dan zie je toch dat de linkerhand de bas doet en rechts doet de melodie.

Marcus Miller ken ik helemaal niet. Is het mogelijk concrete voorbeelden te posten, bijvoorbeeld van YouTube?
Die heeft met zoveel mensen gewerkt maar net als anderen zodra hij ipv ritme meer melodie gericht speelt klimt ie omhoog in de snaren; https://www.youtube.com/results?search_query=marcus+miller

Ik zag Jaco ooit in het Bimhuis in de jaren 80 en toen was ie heel vervelend on stage, had misschien ook met z'n heroïne verslaving te maken.
Maar z'n spel maakte diepe indruk ondanks de heroïne.

Ik wil niet teveel de draad vervuilen maar ik kwam een kereltje van een jaar of 10 a 11 die Jaco speelt, het is niet eerlijk verdeeld als het om talent gaat;

 
Laatst gewijzigd:
Marcus Miller ken ik helemaal niet.

Even een zijstraatje, Miller komt ook voor op het album Zoolook van Jean-Michel Jarre. Ben niet zo'n fan van Jarre, maar dit is een topalbum en het is na al die jaren nog steeds interessant om naar te luisteren. Het heeft een eigen plaatsje in de geschiedenis van de elektronische muziek, denk ik. Jarre werkte veel met een Fairlight CMI op het album.

Ok, nu weer on-topic. :)
 
Nog eentje in de categorie "Komt in de buurt" (want het blijkt toch een gitaar te zijn, en er speelt zelfs nog een bas op de achtergrond).



Kennelijk was dit de Duitse Van Oekel's Discohoek, nooit geweten. Nu we toch bezig zijn, in de echte speelden ze ook:

 
Back
Top