Realtime of toch maar liever niet...?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.713
Locatie
Zeist
Vroeger toen computers nog niet snel genoeg waren moest een computer uren of zelfs dagen rekenen om een af te spelen computermuziekstuk voort te brengen. Nu kan dat allemaal veel sneller en kun je ook meestal realtime werken. Maar zijn er ook nu nog componisten die zulke gecompliceerde stukken schrijven dat een computer daar dagen mee bezig is om zo'n stuk in een afspeelbaar geluidsbestand om te zetten?
 
Heb wel 'ns gelezen dat mensen klagen over erg lange render tijden bij een export naar audio, maar dagen? Ik bedoel hiermee de situatie dat je muziek maakt met behulp van een DAW, wat de meeste mensen waarschijnlijk doen hier op het forum.

Een ander verhaal is het als je het hebt over computermuziek in de zin van algoritmische compositie, generatieve muziek, etc. Systemen daarvoor kun je net zo complex maken als je maar wil, met bijbehorende lange executietijden. Totdat een exhaustive search van de hele audioruimte sneller is, om te vinden wat je wil horen.
 
Ja - het zou inderdaad moeten kunnen. Maar toch hoor je tegenwoordig zelden of nooit meer dat een computermuziekcomponist de computer dagen achtereen aan zijn of haar compositie heeft laten rekenen. Hoewel - als ik me goed herinner bestaat er een YouTube video waarin een jongedame door een ruimte met supercomputers loopt die bezig zijn met het uitvoeren van haar AI-programma voor het automatisch genereren van bepaalde muziekgenres...
 
Computers zijn tegenwoordig natuurlijk ook erg snel, in vergelijking met enkele decennia terug. Kan een systeem niet realtime draaien, het duurt waarschijnlijk in veel gevallen niet zo heel lang om een resultaat te krijgen en kun je erop wachten. Maar je kunt je voorstellen dat iemand iets bedenkt dat zo rekenintensief is dat zelfs een moderne supercomputer daar heel lang aan moet werken.
 
Op het Instituut voor Sonologie zaten we in begin jaren 80 ponskaarten in te tikken om na dagen tikken een piep uit de speakers te krijgen.
In 1995 maakte ik AMSTERDAM voor het magazine Avenue. Opgenomen Amsterdamse klanken. Wanneer ik 1 minuut moest filteren dan deed ik dat voordat ik naar bed ging.
's Ochtens, na het zetten van de koffie rond een uur of 8 hoorde ik dan 'pling' en was het filteren gedaan.
Toch had ik hier geen moeite mee omdat ik ook tape compositie gewend was. Het opnemen van klanken op tape en die heropnemen op verschillende snelheden, of achterstevoren, en daarna het knip en plak werk om tot compositie te komen. Ook tijdrovend.
Met mijn Kyma systeem heb ik heel soms, in een extreem geval, dat ik 1 tot 2 minuten moet wachten voordat alles berekend is. Maar dat is dan ook tot aan the edge.
 
Ik was laatst bezig met 'concatenative sound synthesis'. Daarbij heb ik ook gebruik gemaakt van AudioGuide. Dat is niet realtime en de auteurs geven daarvoor de volgende redenen:

AudioGuide is not realtime and therefore sounds can be layered much more densely compared to realtime concatenation. Non-realtime analysis also permits more flexible and creative mapping between target and corpus descriptors as well as algorithmic accounting for overlapping corpus sounds in descriptor calculations.

In dit filmpje zie je een demonstratie. Je kunt je voorstellen dat alleen al als de corpus erg groot wordt en (remote) gedistribueerd, je snel uren of langer kwijt kunt zijn aan retrieval en analyse. Met een complexe, uitgereide compositie valt daar vast ook wel dagen van te maken.
 
@ishi Volgende maand doe ik iets in deze trant op het Tehran International Electronic Music Festival 2022.
Binnenkort meer info op mijn website en de Concertzender hierover.

Hier zal ik mijn RNA LAB Quartets presenteren. Kwartetten die in realtime gemaakt worden door op een algoritmische manier door de 40 pandemieƫn data te gaan.
Niet zomaar een mixen van, maar ook resynthesis technieken met spectral holds of en/of amplitude en frequentie veranderingen.

Een paar voorbeelden vind je hier:


 
Even een btje off-topic: ik werkte pas op de universiteit als technicus, begin jaren 80 toen was er nog een centrale computer en op de diverse afdelingen stonden dan printers en telex machines met hun papertape reader.
Er zat een open dag aan te komen en het idee was om een mooie printout te maken waarvoor rekentijd werd aangevraagd.
De avond voor de open dag werd de papertape ingelezen en men ging naar huis.
De volgende morgen vol verwachting naar de printer gelopen en op het papier stond slechts ā€œreadyā€ ā€¦. Men was de print instructie vergeten šŸ™ˆ
 
@roland kuit Prachtig werk.. ben er weer eens voor gaan zitten. En Kyma blijft verbazen. Weet jij of er in de nabije toekomst hardware- of software-ontwikkelingen te verwachten zijn van Symbolic Sound?
 
@ishi Ik had 2 weken terug een zoom sessie met Carla over wat eraan komt. Dat is iets heel moois. Meer mag ik niet zeggen.
Je kunt wel al een preorder plaatsen.

Ja, ik zag het en gedaan. Dat was ook stiekem de aanleiding van mijn vraag... very curious :D
 
@ishi Ik had 2 weken terug een zoom sessie met Carla over wat eraan komt. Dat is iets heel moois. Meer mag ik niet zeggen.
Je kunt wel al een preorder plaatsen.

Inmiddels nog geen nieuws op de website. Wel twee teasers. Heb jij enig idee op welke termijn er meer nieuws is te verwachten?
 
Nog nooit geluid gerenderd ook in de tachtiger jaren niet.
Begin jaren negentig was midi al snel genoeg en daarvoor ook al.
Wel beeld ongeveer zeventien jaar geleden.
Wat een ellende.
De andere ochtend was er nog weinig gebeurd.
Daar ben ik mee gestopt. Nu is de snelheid bijna realtime.
 
Bij ons was het: "vanavond en vannacht gaat de stagaire de tapes inladen, dan kunnen we morgen starten met de montage" en dan op einde omgekeerd, alles van "offline (lage kwaliteit) renderen naar online, mastering;)
 
Ik was laatst bezig met 'concatenative sound synthesis'. Daarbij heb ik ook gebruik gemaakt van AudioGuide. Dat is niet realtime en de auteurs geven daarvoor de volgende redenen:

kun je AudioGuide nu ook onder windows gebruiken?

ik heb hier de code gechecked en zie alleen maar python files.
Verwachte dat de core in python lib in c zou zijn

of evt Linux?

lijkt me erg interessant dit.
 
Back
Top