• De uitslag van de Synthforum Contest 2021 is bekend!
    De resultaten zijn hier te zien.

• Welkom terug op het vernieuwde Synthforum!
    Lukt het inloggen niet meer? Voer dan een wachtwoord reset uit via Wachtwoord vergeten.
    Krijg je geen e-mail van Synthforum als je je wachtwoord probeert te resetten (bij hotmail, live of outlook accounts)?
    Lees dan deze mededeling!

Roland vernieuwt SP-404 volgens online geruchten

Een nieuwe versie van de Roland SP-404 lijkt eraan te komen. Nu met 16 ipv 12 pads, velocity sensitive, een Buss FX en nog veel meer verbeteringen. Er is nog geen officiële aankondiging door Roland gedaan.

According to the alleged spec sheet, the MkII features 32 voices of polyphony, 17 velocity-sensitive pads, an OLED screen for waveform editing and upgrades under the hood that improve boot-up and project loading times.

The sheet also described an expanded effects section, which is said to keep the original’s library of processors and introduce fresh additions such as “Lo-fi, Cassette Simulator, and Resonator” along with a vocoder, guitar cab simulator and auto-pitch function accessible via mic/instrument input.

It was also suggested the MkII will feature 16GB of internal storage, along with a collection of 144 curated samples and a maximum of 160 samples loadable across each project.

As Roland hasn’t yet confirmed anything from the purported listing just yet, we have to wait for an official announcement to learn about other alleged features such as “DJ mode” and the “revamped sampling and sequencing workflow”. The alleged product listing also stated a price: $499.

Bron:

Roland-SP-404-MKII-Elektronauts@1400x1050-696x522.jpeg

Treinspotter

Ouwe rot
Ik doel op die MK2. Ik zit in bepaalde MPC groepen en je ziet mensen die amper met een MPC om kunnen gaan nu alweer op deze bandwagon springen. Want is nieuw en glinstert zo mooi van een afstandje.

jserle

JS Jacques Serle
Ik doel op die MK2. Ik zit in bepaalde MPC groepen en je ziet mensen die amper met een MPC om kunnen gaan nu alweer op deze bandwagon springen. Want is nieuw en glinstert zo mooi van een afstandje.
Helemaal eens. !
Wat ik me ook al afvroeg is dat mensen met zulke dure apparatuur en spullen vaak zulke rottige muziek kunnen maken.
Het is niet een en al negatief bedoeld. Anderzijds blijkt dat men (inclusief mijzelf) dat de mogelijkheden van de instrumenten niet tot zijn recht komen.
Omdat men inderdaad de mogelijkheden niet kent.
Vaak moet men het van en toevallige tip hebben voor wat er nog meer mee kan.

Montfrooij

Ouwe rot
Ik zit er op te azen ;P
(MPC Live Mk 2)
Maar dan voor een stuk minder dan de € 1.035,- die hij nu kost :)

jserle

JS Jacques Serle
Ik zit er op te azen ;P
(MPC Live Mk 2)
Maar dan voor een stuk minder dan de € 1.035,- die hij nu kost :)
Is dat wat? . . . . Met deze Akai : ben ik totaal afgeknapt op dat merk. Wat een hopeloos ding, gelukkig mocht ik die de andere dag weer inleveren met geld later op de giro terug.

Montfrooij

Ouwe rot
Is dat wat? . . . . Met deze Akai : ben ik totaal afgeknapt op dat merk. Wat een hopeloos ding, gelukkig mocht ik die de andere dag weer inleveren met geld later op de giro terug.
Die zou ik nooit aanraden.
De MPC's komen wel van dezelfde hand, maar zijn een behoorlijke sprong verder. Ze zullen niet voor iedereen lekker werken (de MPC's) met hun specifieke workflow.
Maar hij blijft aan me trekken en is (op papier) de gedoodverfde volgende box die bij mij binnen komt.
Heb hem nog nooit vastgehouden overigens, alleen van uren en uren turen naar 'normale' mensen die er muziek mee maken. (dus niet de betaalde youtubers die overlopen van enthousiasme bij elk instrument wat ze ontvangen)

jserle

JS Jacques Serle
De SP-404A en de SP-404SX (Het verschil daar ben ik nog niet achter gekomen)
Heb ze nu al een tijdje allebei. Net te vroeg voor die SP-404MKII maar toch geen spijt.
Met twee zijn er meer mogelijkheden ook voor re-sample van de ene naar de andere. (live analoog)
En meer knoppen tot de beschikking met de twee, twee maal zo veel dan.
Die oudere types zijn degelijke NO-NONSENSE kastjes.
Las ik ook op de Engelse forums (commentaar onder de YouTube)
Daarmee maakte ik "de stoelgang van een communistische dictator" :dubbel:
`K moet eerst nog maar eens leren componeren.
over de SP-404MKII kan ik niet oordelen want die heb ik niet.
Maar het lijkt er op dat ze te veel in een klein kastje hebben willen proppen.
Dat maakt moeilijker om te bedienen.
Behalve voor slimme mensen die niet opzien tegen een super steile leercurve en kinderziektes.
Daar behoor ik niet toe.
. . . . Fay Lovsky had er ook een zag ik op tv.
En die was op haar beurt weer dol op : ì not in love van 10cc
Achtergrond geluidjes die makkelijk gestapeld en gemixt kunnen worden.
Zachte band geluiden à la een mellotron die men gelijktijdig breed kan laten samenvallen.