Roland vernieuwt SP-404 volgens online geruchten

Een nieuwe versie van de Roland SP-404 lijkt eraan te komen. Nu met 16 ipv 12 pads, velocity sensitive, een Buss FX en nog veel meer verbeteringen. Er is nog geen officiële aankondiging door Roland gedaan.

According to the alleged spec sheet, the MkII features 32 voices of polyphony, 17 velocity-sensitive pads, an OLED screen for waveform editing and upgrades under the hood that improve boot-up and project loading times.

The sheet also described an expanded effects section, which is said to keep the original’s library of processors and introduce fresh additions such as “Lo-fi, Cassette Simulator, and Resonator” along with a vocoder, guitar cab simulator and auto-pitch function accessible via mic/instrument input.

It was also suggested the MkII will feature 16GB of internal storage, along with a collection of 144 curated samples and a maximum of 160 samples loadable across each project.

As Roland hasn’t yet confirmed anything from the purported listing just yet, we have to wait for an official announcement to learn about other alleged features such as “DJ mode” and the “revamped sampling and sequencing workflow”. The alleged product listing also stated a price: $499.


Bron:



Roland-SP-404-MKII-Elektronauts@1400x1050-696x522.jpeg
 
Ik veronderstel dat er heel wat gebruikers lang niet alle functies kennen/gebruiken.
ik heb er een liggen waar ik nog aan moet beginnen, ik heb al meermaals gedacht m gewoon terug te koop,te zetten en er niet aan te beginnen 😂
de sp202 ken ik nog uit t hoofd, blijkbaar en ik,dacht dat de 404 wel die kant uit ging maar dat zou wel eens n hele foute hoop kunnen zijn
 
Ik zat te (weer) denken om een SP aan te schaffen maar ik kan dit serieus nooit onthouden =(
Hoe doen de diehard gebruikers hier dit? hebben jullie een lijst erbij of valt het allemaal mee?
Serieuze vraag btw
Heb de MKII, ja het is veel, nee ik weet lang niet alles, ja alles wat je routinematig gebruikt onthoud je wel. Afhankelijk hoe je het bekijkt heeft de SP404 3 modi (sample - pattern - dj). Ik gebruik hem vooral voor pattern. De rest minimaal waardoor ik dat allemaal niet hoef te leren / onthouden. Daarnaast gaan heel veel taken eenvoudig via de app. Kijk daarvoor even het 3.0 filmpje van Roland. Ik ben iig erg blij met mijn SP in combinatie met TR-8S en MX-1.
 
De basis functies heb je zo onder de knie. Dus samplen, effecten toepassen, resampelen en afspelen. Ik gebruik de sp-404 voor afspelen van oneshots of bedien deze via midi.

Het ding heeft een bijzondere workflow en limitaties maar ik ben er ook super tevreden mee.
Ik sluit hem zo aan op pc, telefoon of tv waardoor het samplen lekker handzaam is.
 
Voor mij had de sp-404 alleen midi out moeten hebben. Meer niet.
De rest doe ik wel op de computer. Verschil met de sp-404A heb ik nog niet ontdekt. Het zou kunnen dat er meer op een SD kaartje kan. De Digitakt lijkt me ook de moeite waard. En wat zijn de verschillen?
 
enkel midi out? Voor mij enkel midi in :D
Ik wou m gewoon vooral gebruiken als sample speler, zoals de Dr Sample SP202 van Boss destijds. En als ie als fx doos kan dienen, misschien ook interessant.
De DJ functie ga ik totaal aan me laten passeren...
 
Ik heb eergisteren de SP-404 Mk II gekocht omdat ik graag eens meer wil klooien met real time (re)sampling icm drumbakjes enzo, en het directe / performance-gerichte spreekt me wel aan. Meestal ben ik niet zo van de samplers, maar deze ziet er wel lekker direct en (relatief) simpel uit. Maar er is idd wel heel veel bijgekomen in die nieuwe firmwares, het zal wel even duren voordat ik dat allemaal in de vingers heb. Voelt in elk geval nu al beter dan de MPC Live II, want die MPC software/workflow kon ik niet echt vrienden mee worden.
 
T domme van die MPC software is dat ie de letters (fontgrootte) niet scaled als je full screen gaat. Blijft allemaal pietepeuterig, nadat ik erachter kwam dat dat op geen enkele manier aan te passen was, into the trash bin it goes....hoppa!

Ik heb destijds die SP202 en SP303 gehad, vond het perfect om filmdialogen vanuit Yt ofzo te samplen en gewoon met die 16 pads te triggeren tijdens een jam, Midi heb ik er nog nooit op gebruikt. Nu doe ik dat gewoon met rolling sampler of met audio hijack.
 
Toevallig liep ik hier tegenaan, ik plaats het hier maar even. Eigenaren van de SP-404 Mk II die dit nog niet kennen hebben er wellicht wat aan. Een soort van alternatieve handleiding die regelmatig een update krijgt. Onderaan de pagina te dowloaden als een PDF:

 
Die was ik ook tegengekomen tijdens mijn omzwervingen, maar eerste indruk is dat de auteur nogal lang van stof is, zijn grammatica niet echt op orde heeft en redelijk van de hak op de tak springt.
 
enkel midi out? Voor mij enkel midi in :D
Ik wou m gewoon vooral gebruiken als sample speler, zoals de Dr Sample SP202 van Boss destijds. En als ie als fx doos kan dienen, misschien ook interessant.
De DJ functie ga ik totaal aan me laten passeren...
`K bedoel net zo als die oudere versie + MIDI out dus ---midi in en midi out--- en verder zonder moeilijke frutsels.
 
Die was ik ook tegengekomen tijdens mijn omzwervingen, maar eerste indruk is dat de auteur nogal lang van stof is, zijn grammatica niet echt op orde heeft en redelijk van de hak op de tak springt.

O, dat is jammer. Helaas. :(
 
O, dat is jammer. Helaas. :(
Nou ja, misschien staat er wel een hoop bruikbare zooi in, ik ben nog niet veel verder gekomen dan de eerste paar hoofdstukken. Maar ik vond de officiële handleiding eigenlijk beter tot nu toe :D Al leer je toch het meeste door YouTube vids te kijken denk ik, voor mij werkt het in elk geval goed om het iemand te zien doen.
 
@Nap : Hoe bevalt ie, trouwens? Lijkt me een leuk ding, maar ik krijg wel de indruk dat er best wel een leercurve is, om alle functies onder de knie te krijgen.
 
Ik vind hem wel top, eigenlijk vind ik hem van de hardware samplers die ik ooit heb gehad de snelste en makkelijkste in gebruik, zeker vergeleken bij een gedrocht als de moderne MPC met zijn ondoorzichtige buggy software en excentrieke workflow keuzes. Menudiving is beperkt, want het meeste zit onder sneltoetsen. De belangrijkste hiervan staan op het panel, de rest vergt inderdaad de nodige studie en training van muscle memory. Maar dit zijn wel meestal de extra functies die je niet per se de hele tijd nodig hebt, het basale samplen, editen, choppen, toewijzen etc. wijst zichzelf imo. Voor mijn doeleinden (een leuke snelle live/performance sampler om mee te draaien met de drumdozen, niet per se een alles-in-1-track-bouw-doos) lijkt hij tot dusver perfect. Als het ooit eens ophoudt met regenen wil ik er een keer batterijen indoen en eens mee naar buiten nemen ofzo.
 
@Nap : Bedankt voor je toelichting. :) Over dit:

Als het ooit eens ophoudt met regenen wil ik er een keer batterijen indoen en eens mee naar buiten nemen ofzo.

Naar zoiets ben ik al een tijdje aan het zoeken. Bij mooi weer, inderdaad ver te zoeken op dit moment, ergens buiten zitten en wat pielen. Voor dat doel al 'ns zo'n Sonicware Liven gehad, maar de bouwkwaliteit was dusdanig dat ik die eigenlijk niet in een rugzak durf te doen. Het moet iets zijn dat echt steviger is, maar tegelijkertijd ook niet zo heel zwaar.
 
Ik heb zo'n case ding gekocht voor de SP-404, daar durf ik hem zeker wel in te vervoeren. Ding is ook wel degelijk gebouwd verder. Enige dat je dan nog nodig hebt is een koptelefoon en evt een bron voor nieuwe sounds (in mijn geval iPhone met een (verloop)kabeltje naar de inputs).
 
Ik heb hem meegenomen op vakantie voor een weekje en dat beviel erg goed. Ik heb een decksaver + draagtas wat voldoende bescherming gaf.
Voor stroom gebruik ik de birdcord. Dan hoef je die lompe adapter niet mee te slepen, kun je stroom van een powerbank afhalen en blijft de usb-c port beschikbaar voor sampling via oa mijn telefoon.
 
Fijne 404 dag! Roland viert het met een hele dikke update: Roland - Support - SP-404MKII - Updates & Drivers

UPDATE HISTORY
[ Ver.4.04 ] APR 2024
* Please refer to the "SP-404MKII Reference Manual (Version 4)" for detailed information in the [ Owner's Manuals ].

Additional Functions / Functionality Improvements
  • Added "LOOPER" for overlapping samples.
  • Added "GROOVE" to add rhythmic characteristics to samples.
  • Added "MULTIPAD EXPORT" which converts phrases recorded in patterns into audio for each Pad.
  • Added the ability to bounce Pattern Chains (convert them to samples).
  • "Koala Sampler" can now be operated from SP-404MK2.
    Please refer to the "Using Koala Sampler with the SP-404MK2:Setup Guide" for detailed information in the [Owner's Manuals].
  • Added "SOUND GENERATOR" to create bass sounds etc.
  • Added "MICROSCOPE" to edit patterns note by note in TR-REC.
  • A Tap Recording function has been added to TR-REC.
  • Added "SAMPLE MERGE" to combine multiple samples into one sample.
  • A function has been added to set the number of measures to sample when Sampling/Resampling.
  • A level meter is now displayed when Sampling/Resampling.
  • When Sampling/Resampling, it is now possible to control using external MIDI start/stop commands.
  • Added "RENAME" to edit sample and project file names using SP-404MK2 main unit operations.
  • Added "IMPORT PROJECT (SP-404SX)" to import SP-404SX / SP-404A projects.
  • Added the ability to directly load Project files saved on the SD Card.
  • Added the ability to import samples saved on the SD Card in DJ mode.
  • Increased the number of scale types in Chromatic Mode.
  • Added the ability to record ROLL in Patterns.
  • Increased the number of roll interval types for sample playback.
  • Added "DJFX Delay".
  • Added FILTER+DRIVE / RESONATOR / DELAY / ISOLATOR / DJFX LOOPER to MFX.
  • When swapping BUS 1 / BUS 2 effects, the effect parameter values are now retained.
  • Added "Pad Color <SAMPLE>" to set the pad lighting color for each sample.
  • Pads to which no samples have been set (Blank Pads) will no longer light up when the screen saver is displayed.
  • Added a function to forcibly mute when samples from other banks are played.
  • Other minor feature additions/improvements have been made.
Bug Fixes
The following bugs have been fixed.
  • UNDO does not work properly when quantize is around 50%.
  • If you record a pattern in Chromatic Mode, GATE will be turned OFF.
  • Crash under certain conditions in DJ Mode.
  • Motion cannot be deleted in Ver.3.02.
  • Sample points are missing when importing certain samples.
  • When in Chromatic Mode, it cannot be controlled as intended from external MIDI.
  • Do not pass MIDI (Start/Stop commands) under certain conditions.
  • Crash when playing certain WAVs.
  • Minor bugs.
< SP-404MKII App >
* If you are using the SP-404MKII App, please update the SP-404MKII App to Version 4 or later along with the SP-404MKII itself.
* To use the SP-404MKII App Ver.3 or later as an Audio Units plug-in for Logic Pro on a Mac with Apple silicon, you need to install Rosetta 2.
  • Added "MULTIPAD EXPORT" which converts phrases recorded in patterns into audio for each Pad.
  • You can now export Samples and Patterns to your PC (DAW, etc.) using drag and drop.
  • Project files can now be edited offline even when SP-404MK2 is not connected.
  • Added the ability to add Chop Markers.
 
Ja, de afgelopen jaren zijn er steeds hele flinke updates voor dit ding uitgekomen, en het was al zo'n fijn kastje. Enige nadeel is steeds meer shortcuts :D
 
Back
Top