Roland vernieuwt SP-404 volgens online geruchten

Een nieuwe versie van de Roland SP-404 lijkt eraan te komen. Nu met 16 ipv 12 pads, velocity sensitive, een Buss FX en nog veel meer verbeteringen. Er is nog geen officiële aankondiging door Roland gedaan.

According to the alleged spec sheet, the MkII features 32 voices of polyphony, 17 velocity-sensitive pads, an OLED screen for waveform editing and upgrades under the hood that improve boot-up and project loading times.

The sheet also described an expanded effects section, which is said to keep the original’s library of processors and introduce fresh additions such as “Lo-fi, Cassette Simulator, and Resonator” along with a vocoder, guitar cab simulator and auto-pitch function accessible via mic/instrument input.

It was also suggested the MkII will feature 16GB of internal storage, along with a collection of 144 curated samples and a maximum of 160 samples loadable across each project.

As Roland hasn’t yet confirmed anything from the purported listing just yet, we have to wait for an official announcement to learn about other alleged features such as “DJ mode” and the “revamped sampling and sequencing workflow”. The alleged product listing also stated a price: $499.


Bron:



Roland-SP-404-MKII-Elektronauts@1400x1050-696x522.jpeg
 
Heeft de mk2 een AHD of ADSR functie? Die Envelope functie lijkt erop, maar ik krijg het idee dat je die op je sample toepast zoals je een fade in en een fade out in een wave editor toepast op je geluidsbestand. Maw als je de sample tot het eind afspeelt, dan fade hij netjes uit. Maar als je de sample halverwege stopt, dan heb je weer grote kans op een tikje bij een niet zero-crossing point.
 
Staan er idd behoorlijk aantal op marktplaats sinds deze week :D
Die voorganger is nog niet zo verkeerd. Er zit alleen geen midi out op. Dat is iets wat ik mis. Die nieuwe mkII is zo ingewikkeld te bedienen dat ik me afvraag wie dit allemaal uit zijn hoofd gaat leren. De Nektar AURA kan dat ondervangen. Maar dat is wel weer meer dan €300 meer. Met dat ding heb ik geen ervaring.
 
Die nieuwe mkII is zo ingewikkeld te bedienen dat ik me afvraag wie dit allemaal uit zijn hoofd gaat leren.


Mis je niet het makkelijke chromatische inspelen, gewoon ff een basslijntje inspelen bv?? Voor mij is dat echt wel een basisfunctie van een sampler. Ook die 16 level functie is top voor die 'pseudo delay' Pete Rock horns... Of wat te denken van die live sample chop functie? Of waveform editting.. op de oude was dat super omslachtig.... Die mk2 is eindelijk een beetje bij de tijd, da's echt een stap omhoog..
 
Laatst gewijzigd:
Mis je niet het makkelijke , gewoon ff een basslijntje inspelen bv?? Voor mij is dat echt wel een basisfunctie van een sampler.Ook die 16 level functie is top voor die 'delay' Peter Rock horns... Die mk2 is eindelijk een beetje bij de tijd, da echt een stap omhoog..
chromatische inspelen. Dat de tonen hoger en lager mooi verdeeld liggen over de toetsen. Ben nog niet zeker of die nieuwe dat goed kan. Want bij samplers is het vaak zo dat hoe hoger de `tonen` toetsen dat ook het geluid korter is en dan snel voorbij is. En bij een lagere toets duurt het weer langer. Behalve als er automatisch ook `gestretst` wordt. Omdat ik nog een oude Akai S01 Sampler heb kun je ongemerkt zonder dat het teveel opvalt +3 of -3 tonen afhankelijk wat voor geluid er op zit doen.
Al bij al niet zo geweldig.
 
Want bij samplers is het vaak zo dat hoe hoger de `tonen` toetsen dat ook het geluid korter is

Klopt.. Ik hoop daarom dat deze mk2 ook loop release heeft.. en dan alternate/ping pong loop.. Dan is die kortere sample geen probleem (mits je geen click hoort op het geloopte stuk).
 
Klopt.. Ik hoop daarom dat deze mk2 ook loop release heeft.. en dan alternate/ping pong loop.. Dan is die kortere sample geen probleem (mits je geen click hoort op het geloopte stuk).
NOOIT last gehad van kliks dat gaat automatisch.! Wordt mooi glad gesteken. Alleen het stellen van een begin punt en eindpunt is echt beroerd slecht. `on the flow` Met resample . MAW Met tijd schatten en tellen. (Of alles opnieuw) Of ik zou de gebruiksaanwijzing niet goed gelezen moeten hebben. En die had ik ook nooit goed gelezen want ik kwam er achter dat met de `remain-knop` en daarna effect het effect voor alle samples geld. Jarenlang een gemis door een moeilijke Engelse vertaling voor mij.
 
Influencer Bob Eats meldde trouwens dat quantize enkel tijdens inspelen kan... achteraf quantizen kan niet.. Da's een beetje jammer.. Waarom??
 
Influencer Bob Eats meldde trouwens dat quantize enkel tijdens inspelen kan... achteraf quantizen kan niet.. Da's een beetje jammer.. Waarom??
`K meen dat quantize alleen werkt bij midi afspelen. Dat werkt goed. Het werkt wel bij mij. Maar ik doe er nooit wat mee. Ook de snelheid van midi afspelen is te regelen. Maar met wat langere samples van twee seconden en langer blijven de samples even lang en dan `lappen` ze over elkaar tot een kakofonie bij het te snel midi afspelen.
 
Dan heb ik het zonet nog even uitgeprobeerd. Bij samples bijsnijden op de SP404SX en deSP404A gaat het over milliseconden. Dat is erg weinig (te weinig) maar het werkt. Het resampelen heb ik nog niet door hoe dat dat werkt. Volume per sample bijstellen (balans maken) gaat super makkelijk. Steeds een herstel maken op volume (hoger / lager) gaat ook net zo makkelijk.
 
Heeft de mk2 een AHD of ADSR functie? Die Envelope functie lijkt erop, maar ik krijg het idee dat je die op je sample toepast zoals je een fade in en een fade out in een wave editor toepast op je geluidsbestand. Maw als je de sample tot het eind afspeelt, dan fade hij netjes uit. Maar als je de sample halverwege stopt, dan heb je weer grote kans op een tikje bij een niet zero-crossing point.
Dat zit ook op de Sp16 een AHD envelope.
Geeft verder geen issues of clicks. Denk op de SP404 ook niet.
Ik word wel hype van de demo's.
Alleen al als fx doos is ie erg cool. Maar oo kde quantize functie spreekt erg aan.
 
Volgens mij niet.
Check deze ff voor je hem aanschaft



Bedankt. Dat zijn wel irritante dingen inderdaad. Hopelijk worden deze nog opgelost in een update. Het ontbreken van andere maatsoorten is voor mij wel een dealbreaker.

Welke andere vergelijkbare gebruikersvriendelijke samplers zouden nog een optie zijn om te overwegen?
 
Kan de 404 mk2 ook andere maatsoorten? Of polyritmes (verschillende sequence lengtes per sample). Jammer verder dat er geen step sequencer in zit. Wellicht komt dat nog met een update. Maar ik heb misschien wel interesse in deze 404.
De andere maatsoorten bij quantizen bij midi zijn bij de SP404 en de SP4040A > 32 16/3 16 8 8/3 4 4/3 5/16 5/8 testte ik net. Maar de vraag is of men er iets aan heeft.
Zelf gebruikte ik het nooit. En zoals op alle spullen zitten wel dingen waar niemand iets aan heeft. De 404mk2 ga ik nog niet kopen omdat hij me te ingewikkeld lijkt.
Het lijkt me een snel compromis tussen twee werelden. En dan is er ook nog iets van de processorsnelheid, de tijd om te wachten alvorens het apparaat verder kan.
Uiteraard borduurt de fabrikant door op de grote populariteit van de gewone oude niet meer te verkrijgen SP404 . Met de twee werelden bedoel ik midi "uit het stenen tijdperk qua snelheid"
En het grafische geweld van vandaag de dag. De vraag is of die twee dingen elkaar niet in de weg zitten.
Van allerlei klikjes heb ik nog nooit last gehad niet bij starten en ook niet bij stoppen.
 
En dan is er ook nog iets van de processorsnelheid, de tijd om te wachten alvorens het apparaat verder kan.

Dit zal wel meevallen. Als je (bij de oude 404) een effect op je sample wilt hebben en die (re)sample weer terug op de de oude pad wilt hebben ben je ook redelijk wat tijd kwijt.
 
Dit zal wel meevallen. Als je (bij de oude 404) een effect op je sample wilt hebben en die (re)sample weer terug op de de oude pad wilt hebben ben je ook redelijk wat tijd kwijt.
Nooit iets van gemerkt. Omdat ik bijna nooit re-sample. (veel te moeilijk) Maar die oude 404 had ik jaren terug (in de oude winkel) voor iets meer dan € 300 NIEW ! . Maar er zat GEEN Nederlandse gebruiksaanwijzing bij. Dus wist ik veel dingen niet. De nieuwe 404A is bijna € 200 duurder nu. Die kocht ik een paar maanden gelden. Daar heb ik GEEN spijt van. Toch zie ik het verschil niet in die twee.
De SX en de A. En in de winkel wisten ze het ook niet. Het re-sampelen is ook niets omdat het volgens mij te ingewikkeld is vanwege de volgorde van het indrukken van de digitale knoppen.
Wat me wel 100% mee viel dat zijn de 24 stereo effecten waarbij een redelijk deel me wel nuttig lijkt en er andere zijn die meer exotisch zijn.
 
Ik verwacht binnenkort een aardige toestroom op allerhande tweedehands kanalen van dit apparaat. Ik zou even wachten met aanschaf. Denk dat veel mensen er toch tegenaan gaan lopen dat veel dingen gewoon heel krom zijn op een sp. (Misschien dat ik voor €100 minder de sprong wel wil wagen 🙈😬)
 
Ik verwacht binnenkort een aardige toestroom op allerhande tweedehands kanalen van dit apparaat. Ik zou even wachten met aanschaf. Denk dat veel mensen er toch tegenaan gaan lopen dat veel dingen gewoon heel krom zijn op een sp. (Misschien dat ik 🙈😬)
Ja dingen zijn krom. Maar tot nu toe nog nooit een ideaal apparaat gehad.
. . . . . Schreef : > [Ik zou even wachten met aanschaf.] bedoel je de SP404A of de 404mk2 . ? . ? . ?
. . . . [voor €100 minder de sprong wel wil wagen] met een beetje geluk kom je wel eens wat tegen.
Tot nu toe valt er nog zoveel te ontdekken en te maken daar heb ik tot nu toe genoeg aan.
 
Back
Top