Roland vernieuwt SP-404 volgens online geruchten

Een nieuwe versie van de Roland SP-404 lijkt eraan te komen. Nu met 16 ipv 12 pads, velocity sensitive, een Buss FX en nog veel meer verbeteringen. Er is nog geen officiële aankondiging door Roland gedaan.

According to the alleged spec sheet, the MkII features 32 voices of polyphony, 17 velocity-sensitive pads, an OLED screen for waveform editing and upgrades under the hood that improve boot-up and project loading times.

The sheet also described an expanded effects section, which is said to keep the original’s library of processors and introduce fresh additions such as “Lo-fi, Cassette Simulator, and Resonator” along with a vocoder, guitar cab simulator and auto-pitch function accessible via mic/instrument input.

It was also suggested the MkII will feature 16GB of internal storage, along with a collection of 144 curated samples and a maximum of 160 samples loadable across each project.

As Roland hasn’t yet confirmed anything from the purported listing just yet, we have to wait for an official announcement to learn about other alleged features such as “DJ mode” and the “revamped sampling and sequencing workflow”. The alleged product listing also stated a price: $499.


Bron:



Roland-SP-404-MKII-Elektronauts@1400x1050-696x522.jpeg
 
Interessant! ziet er niet heel sprankelend uit dit ontwerp, vooral die 4 knoppen aan de bovenkant. Trouwens, het ontbreken van een D-beam doet me vermoeden dat het een nepper is :P
Maar de featureset is wel weer interessant. Kan het ding alleen straks niet tevéél voor zo'n handzaam apparaat? Het ziet eruit als een ding met een redelijk stijle leercurve, vooral doordat je weinig visuele feedback krijgt van de interface.
 
Ik heb een sp-404a en voor mij is het de snelste en makkelijkste sampler op de markt. Samplen op gehoor is naar mijn idee een must maar de nieuwe mkii lijkt wel een waveform te kunnen gaan weergegeven. 1 vd voordelen voor mij van een sp is dat er geen menu-diving is
 
heyyyy...dit is interessant:
- fixed of 16 level velocity
- chromatic!... eindelijk..
- waveform editting

Screenshot 2021-10-01 at 14.10.26.png
 
Haha, werd ook wel tijd dat je er eindelijk een sample mee kan pitchen. :)

Ik heb heel even een tweedehands 404 gehad. Dat vond ik zó weird, dat je een sample niet eenvoudig kon pitchen. Dat was voor ik ‘m kocht niet iets waar ik bij stilstond.
 
Ik heb er een tijd een gehad vol met samples uit horrorfilms, zoals excorcist, the omen en evil dead en dat soort werk, daar is zoń ding perfect voor.
 
Ja ik heb hem toen gekocht met het idee er m'n eigen beats mee te kunnen djen. Daar is het ook handig voor. Beats inladen, beetje effecten tweaken en wat losse samples triggeren.
 
Toch vreemd dat de MFX effecten niet meer aan de rechterkant staan, als dit een echt product is.
 
Als je even snel wat wil selecteren is het scherm het laatste bij een sp waar je naar kijkt.
 
Ach het valt wel mee, er zijn hopen mensen die er wel wat mee kunnen.
Eerst zien of de mk2 een echt produkt is... :eureka:
 
Meest onlogische en user unfriendly sampler ever. Ik snap niet dat mensen deze ondingen aanraden aan iemand die wil gaan samplen.
Die eer gaat toch echt naar de Ensoniq Mirage en de Yamaha TX16w.
Deze bak heb ik denk ik zo door. De Mirage das een ander verhaal.
ik heb bijna een 404 gekocht maar das uiteindelijk een sp16 geworden.
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Ik vond dit juist mss wel de makkelijkste sampler die ik ooit heb gebruikt (og 404), leuk voor live performances en als portable unit. Alleen idd het niet kunnen pitchen was voor mij wel HET punt om hem weg te doen..

Deze lijkt me wel erg tof, mits goed geprijst tov de MPC one
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Meest onlogische en user unfriendly sampler ever. Ik snap niet dat mensen deze ondingen aanraden aan iemand die wil gaan samplen.

Wat zou jou advies dan zijn? ik heb namelijk ervaring met een mpc2000xl, digitakt en de sp. de sp is voor mij echt de meest logische sampler van de 3 die het snelst werkt en had hem binnen een uur door. de sp kan niet veel maar wat die kan doet die goed vind ik
 
Meest onlogische en user unfriendly sampler ever. Ik snap niet dat mensen deze ondingen aanraden aan iemand die wil gaan samplen.

Ja dat dacht ik ook altijd. Nu snap ik dat het portable formaat op zich wel handig kan zijn, maar wat ik niet snap is dat de flagship SP-808 bijna voor de helft van de prijs van de 404 te krijgen is. En ja ik weet wel de 808 wat beperkingen heeft, maar 4 tracks, trage zipdisk enzo, maar toch.
 
Back
Top