Roland vernieuwt SP-404 volgens online geruchten

Een nieuwe versie van de Roland SP-404 lijkt eraan te komen. Nu met 16 ipv 12 pads, velocity sensitive, een Buss FX en nog veel meer verbeteringen. Er is nog geen officiële aankondiging door Roland gedaan.

According to the alleged spec sheet, the MkII features 32 voices of polyphony, 17 velocity-sensitive pads, an OLED screen for waveform editing and upgrades under the hood that improve boot-up and project loading times.

The sheet also described an expanded effects section, which is said to keep the original’s library of processors and introduce fresh additions such as “Lo-fi, Cassette Simulator, and Resonator” along with a vocoder, guitar cab simulator and auto-pitch function accessible via mic/instrument input.

It was also suggested the MkII will feature 16GB of internal storage, along with a collection of 144 curated samples and a maximum of 160 samples loadable across each project.

As Roland hasn’t yet confirmed anything from the purported listing just yet, we have to wait for an official announcement to learn about other alleged features such as “DJ mode” and the “revamped sampling and sequencing workflow”. The alleged product listing also stated a price: $499.


Bron:



Roland-SP-404-MKII-Elektronauts@1400x1050-696x522.jpeg
 
Poh hoop reacties. Ik zou eerder een pc aanraden denk ik als iemand er helemaal blanco instaat. Stand alone een s2400 of de nieuwe MPC Line. Vooral die laatste wordt onderschat. Ik kan het gewoon niet vinden met die sp, het is naar mijn mening een halve sampler met leuke effecten. Meeste filmpjes die ik ervan zijn meestal ook gasten die hun andere sampler door die effecten trekken. Ik zou het bijna meer een Looper vinden dan een sampler eerlijk gezegd.
 
ik heb die kleine SP's altijd wel leuk gevonden, alleen nooit gekocht omdat ik pitchen en timestretching belangrijk vind. Ze zijn erg populair maar ik vind veel wat die lo-fi beats echt vemoeiend klinken. Superbrak ingespeeld en daar dan dat zwabberende vinyl-sim effect overheen of zo'n gaar scatter effect. Dat doen bijna al die SP beatmakers... En dan heb ik het niet over de echte SP's hé, die van E-Mu..

Deze nieuwe lijkt me wel leuk.. Al denk ik idd ook dat je meer aan een MPC hebt.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb die kleine SP's altijd wel leuk gevonden, alleen nooit gekocht omdat ik pitchen en timestretching belangrijk vind. Ze zijn erg populair maar ik vind veel wat die lo-fi beats echt vemoeiend klinken. Superbrak ingespeeld en daar dan dat zwabberende vinyl-sim effect overheen of zo'n gaar scatter effect. Dat doen bijna al die SP beatmakers... En dan heb ik het niet over de echte SP's hé, die van E-Mu..

Deze nieuwe lijkt me wel leuk.. Al denk ik idd ook dat je meer aan een MPC hebt.
Hahahahahahaha
Das de ‘human feel’…..
Alleen zijn er veel die dat gevoel net niet hebben (myself included)
Ik kan de laatste tijd m’n ei er wel in kwijt (in een beetje lofi achtige dingen maken)
Lekker experimenten met effecten, beetje polymetriek voor de verspringende accenten.
Geen wereldveranderende dingen, maar ik kan er wel van genieten.
Maar dan nog steeds zonder loopjes en lekker zelf inspelen.

Dat is ook de reden dat ik nog geen sampler of MPC heb.
Beide lijken me toch echt geënt op een sample based workflow (MPC kan meer, maar hij blinkt uit in samples als je het mij vraagt)
Daar is m’n tijd- en geld budget nog niet aan toe 😄
 
Een ander nadeel van die SP's is ook dat al je songs volgens mij gebruik maken van de dezelfde set samples.. ik bedoel, ze laden vanaf dezelfde sample positie op je card. Vervang je de sample in bank A pad 1 op je card, dan klinkt dat door in al je songs die deze sample gebruiken. Da's onhandig, ik laad liever samples in een project....
 
whatever dit ding gaat kosten gaat iig meer dan een een Pioneer sp16 zijn.
just saying :)

SP16 doet ongeveer 700 2e hands, Roland zou zich uit de markt prijzen als deze dan duurder zou zijn. gok iets van 450 (wat nog wel aan de prijs is voor zo'n beperkte feature set. tenzij je echt per se het kleine formaat nodig hebt als bijv. dj).
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Het was voor mij ook niet echt een gerucht ondanks de openingtekst dat suggereert.

Mijn openingspost is overigens tekstueel aangepast door een moderator die hem daarna pas goedkeurde en in mijn naam gepost heeft zonder overleg.
 
Laatst gewijzigd:
Dit begint er eindelijk een beetje op te lijken. Nu pas velocity sensitiviteit. Bizar dat dit een upgrade is in 2021 maar zou voor iedereen met zo'n ding een reden moeten zijn om up te graden.
 
De handleiding kan je intussen ook inkijken:

(Hopelijk wordt dat later gewoon een PDF)
Roland kennende wordt dat weer zo'n krant pagina in 700 talen met 10% vd info en verder 'zoek t maar uit'
 
coole demo die laatste.
Ik ben wel fan van beats inbutsen met de vingers zonder quantize.
Maar goed heb al een OP1 en een SP16 om dat te doen.
Deze is wel lekker compact. En het vinyl fx is best cool.

mini jack midi...pls f*ck offffff

@klinkske ja denk van wel omdat je hem aan midiclock kan syncen en de fx tempo synced zijn.
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
whatever dit ding gaat kosten gaat iig meer dan een een Pioneer sp16 zijn.
just saying :)
Het lijkt erop dat de SP de helft gaat kosten van de SP16 :W SP16 kost gemiddeld 989euro en de SP404mkII gaat als het goed is 499euro kosten n(iig niet meer dan 550euro) Maar in mijn optiek zijn het best verschillende apparaten met allebei hun eigen pros & cons.
 
loopop zegt zelfde prijs als voorganger. Je zal de voorganger nu maar net 2ehands willen verkopen... auw
 
Wow, te gek ding.. Het kijkt wel alsof ze nu pas echt serieus features hebben toegevoegd.. Die DJ featur is cool, 32 voices.. etc. Alleen jammer dst er geen stepsequencer mode op zit.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top