Ervaringen Roland cloud

Ow vwb een TB303 in software; heb je die Audiorealism Basslne 3 (ABL3) al eens getest, ik vind dat de beste 303 ITB?
Die saw van de Roland versie is iets lekkerder, maar de square is lekkerder van de ABL en ik gebruik vaker een square dan een saw op de 303.

Bovendien kan je de ABL3 engine lekker tweaken nog eens. Beter zou zijn als Roland gewoon een devilfish 303 uitbrengen net zoals ze een AS modded versie 606 hebben gemaakt, dat klinkt echt behoorlijk net zoals een echte gemodde AS 606 (ik heb er een gehad)
nee de abl3 heb ik nooit geprobeerd, ik heb er wel goede dingen overgelezen. Zelf heb ik in het verleden voor phoscyon gekozen die ook echt heel erg goed is en om eerlijk te zijn ook wel veel meer kan dan de roland tb303 vst. Maar goed, met die 303 vst van roland viel het kwartje direct op zijn goede plek. Dat is aanzetten en je hebt die sound (met name die accenten zijn echt top notch). Wat ik ook erg gaaf vindt aan die roland tb303 is die random pattern generator, zeker omdat je die helemaal naar je eigen smaak kunt instellen en dat zodra je een pattern hebt die je mooi vindt dan kun je die gewoon midi drag en droppen in je daw. Daar gebruikte ik nu m4l ACIID voor, maar dit is een veel handigere optie.

Ook is het super simpel om via de 303 editor alle bekende patterns erin te programmeren. Dat gaat bloedsnel en het klinkt direct zoals het origineel. Of te wel, die roland tb303 is voor mij wel een shot in de roos :) (heb er al een aantal tracks mee gemaakt in de afgelopen weken).
 
Origineel programmeren naast een stepsequencer kan op de ABL3 ook en ook heeft ie een randomizer (gebruik ik continue, na een paar keer klikken heb je altijd wel een leuk patroon) De kracht van de ABL3 (naast de engine) zit in hem deze pagina's;
Anyways, het scheelt mekaar niet zo heel veel hoor, maar uiteindelijk heb ik voor de ABL versie gekozen ( ik heb een ultimate dus ik heb ze in feite beiden :) ) ABL gebruikte ik al sinds versie 1. Het aanbod van die Roland Cloud is wel okay wdb, samen met die arturia ben je zo goed als klaar met VI's. Softube Model 72 en 84 zijn ook supergoed BTW.
 

Attachments

  • Screenshot 2022-01-03 at 13.34.09.png
    Screenshot 2022-01-03 at 13.34.09.png
    528,8 KB · Bekeken: 115
  • Screenshot 2022-01-03 at 13.34.45.png
    Screenshot 2022-01-03 at 13.34.45.png
    489,9 KB · Bekeken: 122
Laatst gewijzigd:
Het kan aan mij liggen, maar ik vind persoonlijk de Arturia versie van bijvoorbeeld de Jupiter-8 beter klinken dan de Roland Cloud versie.Als ik exact de zelfde patch maak (zonder FX) in beide klinkt de Arturia "voller", "ronder". Of de ene of de andere meer klinkt als de originele Jupiter-8, maakt mij niet zoveel uit. Het gaat mij puur om de sound.
 
Ik ben geen fan van cloud software:

1. Het vraag resources van je CPU
2. Software raakt sowieso obsolete, hardware niet.
(zodra je computer een bepaald OS niet meer draait...spek aan je been...daar gaat je cloud. Been there, done that.

(Ik had het met een Adobe CS6 pakket twv 5.000€ : op gegeven moment werd het niet meer doorontwikkeld en komen ze met huursoftware (cloud) die bovendien ook niet compatibel was met mijn OSX versie. Bovendien draaite de nieuwste OSX die vereist was voor de cloudversie ook niet meer op mijn Mac Pro, dus alles in de vuilbak. 5.000€

De enige software die ik wil is m'n DAW en een paar FX plugins. Hardware blijft (meestal) werken, ook na 40, 50 jaar. De eerste software die dat haalt moet ik nog tegenkomen...

Dus ja, mijn recentste aankoop was een XV hardware. Niks cloud. Daaag cloud. Donderwolken. :D
 
Ik ben geen fan van cloud software:

1. Het vraag resources van je CPU
2. Software raakt sowieso obsolete, hardware niet.
(zodra je computer een bepaald OS niet meer draait...spek aan je been...daar gaat je cloud. Been there, done that.

(Ik had het met een Adobe CS6 pakket twv 5.000€ : op gegeven moment werd het niet meer doorontwikkeld en komen ze met huursoftware (cloud) die bovendien ook niet compatibel was met mijn OSX versie. Bovendien draaite de nieuwste OSX die vereist was voor de cloudversie ook niet meer op mijn Mac Pro, dus alles in de vuilbak. 5.000€

De enige software die ik wil is m'n DAW en een paar FX plugins. Hardware blijft (meestal) werken, ook na 40, 50 jaar. De eerste software die dat haalt moet ik nog tegenkomen...

Dus ja, mijn recentste aankoop was een XV hardware. Niks cloud. Daaag cloud. Donderwolken. :D
ik ben wel fan van cloud software, tenminste voor het distributie model zoals van arturia, native instruments, izotope. Over de Korg en Roland cloud services ben ik iets minder enthousiast want die komen behoorlijk verouderd over. Vengeance vind ik de slechtste op dat vlak, die CMcontainers zijn vreselijk, dat handmatig elke 90 dagen verversen is idioot in deze tijden.

Kwa resource belasting zie ik dat niet echt als een probleem. Een beetje studio pc heeft al minimaal 8 cores dus dan merk je echt niet dat er een cloud service draait. Op een beetje recente windows machine merk je daar helemaal niets van (met apple zou ik niet weten, daar heb ik geen ervaring mee).

Waar ik minder enthousiast over ben zijn subscription models. Als ik zie hoeveel subscriptions ik nu al gemiddeld afsluit per jaar dan is dat toch wel een aanzienlijk bedrag per maand (heb ik er overigens wel voor over, dus het is wel een bewuste keuze).

Dat software een beperkte levensduur heeft vind ik zelf niet belangrijk, ik ga ervan uit dat er altijd een alternatief is na zoveel jaar. Zoals dat bijvoorbeeld dat direct X plugins op een gegeven moment niet meer ondersteunt werden or de Neon VST die er niet meer is. Hoe erg is dat nu? Daar zijn zoveel alternatieven voor in de plaats gekomen. Net zoals nieuwe of andere daw's of weer veel betere plugins. Ik denk dat elke 5 jaar mijn hele computer / daw omgeving toch wel heel erg veranderd is, en dat is wat mij betreft prima.

Wat betreft hardware, van mij hoeft dat niet zo nodig meer, geef mij maar een goede midi controller gerichte studio omgeving. Dat is overigens niet goedkoper als dedicated hardware als je dat goed doet, maar het geeft mij wel meer vrijheid dan dedicated hardware synths (die ik overigens ook wel heb). Maar heel eerlijk, een vintage moog synth of cs80 of jupiter 8, ik zou het echt niet in hardware willen hebben, geef mij de digitale varianten maar, veel minder gedoe :D.
 
Na een proefperiode moet ik zeggen niet echt onder de indruk te zijn geweest. De Softube Model 84 klinkt stukken authentieker dan de 106 in de cloud (heb zelf enkele jaren het origineel gehad, de Model 84 is top!). Mijn aandacht ging vooral uit naar de 808 en 909 maar deze zijn naar mijn mening te gelikt. Ik kan er niet direct een vinger op leggen, was echter niet onder de indruk. De RC-808 van Analog Mafia is vele malen interessanter (ook hoe het geluid is opgebouwd) helaas werkt de plug nog niet op Mac (M1). Twijfel zelfs nog om toch de Audiorealism ADM aan te schaffen. Op sommige punten vind ik deze puurder en meer analoog/authentiek uit de hoek komen en lijkt mij een goed brongeluid.
 
Vraagje, was het ook rond black friday in 2022 weer die actie dat je 1 of 2 lifetime keys kreeg bij aanschaf van jaar abbo? Ik zie dat dit topic al bijna een jaar stil is.
Ik zit te kijken naar de D-50 maar is 175 euro voor een vst ...

Ik krijg sowieso ook het schijt van roland cloud manager, is niet overzichtelijk, ik vind bepaalde zaken er niet op. Roland is sowieso een schijftfirma geworden waar geld gewin nog meer opvalt dan bij de concurrenten. Gelukkig hebben ze hun verleden mee kwa synths en kunnen ze daar op blijven leven maar anders was het al boeken toe vrees is.
 
Vraagje, was het ook rond black friday in 2022 weer die actie dat je 1 of 2 lifetime keys kreeg bij aanschaf van jaar abbo? Ik zie dat dit topic al bijna een jaar stil is.
Ik zit te kijken naar de D-50 maar is 175 euro voor een vst ...

Ik krijg sowieso ook het schijt van roland cloud manager, is niet overzichtelijk, ik vind bepaalde zaken er niet op. Roland is sowieso een schijftfirma geworden waar geld gewin nog meer opvalt dan bij de concurrenten. Gelukkig hebben ze hun verleden mee kwa synths en kunnen ze daar op blijven leven maar anders was het al boeken toe vrees is.
ja, die actie was er dit jaar ook weer inderdaad.
 
ik zie hem nog steeds actief staan bij jaar abbos
 

Attachments

  • Screenshot 2022-12-15 at 13.42.13.png
    Screenshot 2022-12-15 at 13.42.13.png
    373,7 KB · Bekeken: 95
Welk abo van Roland Cloud hebben jullie? Ik zit te twijfelen welk abo ik zal nemen
 
Ik heb een ultimate sinds 2017, heb nu 20+ lifetime keys en over 7 dagen laat ik hem verlopen, ik heb meer lifetime keys dan ik ooit zal gebruiken ervan.
Uiteindelijk gebruik ik alleen nog Zenology Pro (helaas geen lifetime key available as reward) en af en toe D50 nog.

Ik denk alleen dat alles roland over een paar jaar Roland Cloud stopt ik alles weer kwijt ben, je moet namelijk blijven authenticeren via die RolandCLoud server.
We hebben bij Waves gezien dat niet altijd alles voor eeuwig is. Ondanks alle smeekbeden van heel veel mensen om dat cloud verplicht inloggen per 30 dagen te laten vervallen door een andere copy protection is in de wind geslagen en ze hebben nu een vernieuwde cloudmananger interface die behoorlijk beroerd is tov de vorige versie, het gaat dus eigenlijk alleen maar achteruit. Een beetje zoals NI op een gegeven moment ook alleen maar maschine expansions uitbracht ipv Maschine gewoon up to date te houden en veel gevraagde features toe te voegen.

Het uitbrengen van legendary synths is behoorlijk gestagneerd de laatste jaren, er is alleen de Juno chorus (zzz) de Juno60 en de JP4 gekomen in de laatste 2 jaar ofzo. Dat kost je dus zon 500 euro aan abbokosten (240 p/j inc tax) Dus echt heel interessant is het niet als je alles al hebt aan lifetime keys.

Voor nieuwe gebruikers is het een ander verhaal, maar dan moet je echt wachten op die Play4Life acties anders krijg je dus die lifetime keys niet. Plugin Alliance heeft het wat dat betreft net iets beter voor elkaar.
 
hoe zit het met de lifetime keys als je een ultimate abbo neemt? krijg je dan nog steeds een of twee lifetime keys na een jaar? of is dat niet meer zo?
 
lees de laatste regel in de post boven je?
 
Ik heb een ultimate sinds 2017, heb nu 20+ lifetime keys en over 7 dagen laat ik hem verlopen, ik heb meer lifetime keys dan ik ooit zal gebruiken ervan.
Uiteindelijk gebruik ik alleen nog Zenology Pro (helaas geen lifetime key available as reward) en af en toe D50 nog.

Ik was echt onder de indruk van de Zenology Pro. overweeg nog die aan te schaffen en de XV5080 de deur uit

Maar heb ook echt slechte ervaring met Roland. software gekocht komt er een maand later een update doe opnieuw moet worden betaald.
 
Roland en software is een slechte combi. Aan de ene kant kunnen we blij zijn dat ze die vintage modellen hebben uitgebracht als software, maar de implementatie hoe is echt nog jaren 90 denken over software. Dat hangen aan dat fictieve cloudgebeuren, komop dat was al in 2016 oud nieuws. Geef me gewoon een serial, zoals destijds met de 707 expansion voor de tr8 enzo.
 
Hola.
Als iedereen een abonnement blijft nemen gaan er zeker
bedrijven dat meer doen.
Ik Doe er niet aan mee.
Als ik iets wil koop ik het
en is het van mij.
Vergelijk het met een huis
Kopen of huren wie is beter af.
Groeten van andreos.
 
Mja, het hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt.

Als je ziet hoeveel instrumenten en sounds je krijgt, is de value-for-money gewoon gestoord goed. Er zit echt véél in en het is ook écht goed. Je hebt altijd de laatste versies. Regelmatige updates gegarandeerd. Alles wat ze nieuw uitbrengen komt er meteen bij en hoef je niet extra te kopen. De service lijkt ook stabiel, ik merk / hoor in elk geval weinig over problemen of storingen. En in veel gevallen krijg je lifetime keys (regelmatige acties) of kun je lifetime keys aanschaffen zodat je die ook na afloop van een abo nog kunt gebruiken.

Nadelen zijn telkens terugkomende kosten bij verlenging abo, de notie dat de software niet echt van jou is (maar dat is de meeste software sowieso niet, lees maar eens een gebruikersovereenkomst door) en dat de Roland Cloud Manager niet bepaald het fijnste stuk software op aarde is.

Maar als profi studio of liefhebber van de classic Roland sound zou ik het zeker in overweging nemen.
 
Back
Top