Voor live ja?Wat ik zou doen is naar FL overstappen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Voor live ja?Wat ik zou doen is naar FL overstappen.
Secret Cinema gebruikte het altijd. En misschien nog wel, maar voor live lijkt het me niet wat. Ik ben juist van FL overgestapt op Studio One.Voor live ja?
Klinkt goed en dat is ook een beetje het idee. Ik heb vroeger wel opgetreden met een MC-505 en een Yamaha Groovebox-sampler, daar deden we hetzelfde mee. Gewoon loops maken, partijtjes aan- en uitzetten en dan spelen met effecten en filters. CS1x erbij voor de pad sounds en dan was het al snel leuk.Maw, je moet je live set gewoon goed voorbereiden, je tracks eerst maken, dan bouncen (gewoon freezen, eventueel flatten) en dan de tracks die je live wilt tweaken met effecten naar aparte sporen routen waar je dan je fx op zet, eventueel macros maken en dan uiteraard mappen op een of andere controller.
En dan kan je dus eigenlijk ook gewoon met Studio One blijven werken als je dat fijner vindt, dan gebruik je Ableton dus alleen als performance tool, niet als creation tool, en dan heb je zeker de laatste versie niet nodig, dan is versie 7 misschien goed genoeg. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, ik ben ingestapt bij 8 en toen redelijk snel naar 9 gegaan, dat vond ik wel een heel fijne upgrade qua performance en workflow, maar dan heb je het dus weer over het creative aspect, niet perse de performance kant.Ik heb je voorbeeld video niet bekeken, maar wat de meesten volgens mij “live” met Ableton doen is audio sporen afspelen, meestal in session view met clips, soms gecombineerd arrangement view en session clips, en dan hier en daar een effectje live tweaken, dat hoeft helemaal niet zoveel cpu te kosten (zeker niet als je stock effects gebruikt en die zijn vaak al prima voor die live fx).
Maw, je moet je live set gewoon goed voorbereiden, je tracks eerst maken, dan bouncen (gewoon freezen, eventueel flatten) en dan de tracks die je live wilt tweaken met effecten naar aparte sporen routen waar je dan je fx op zet, eventueel macros maken en dan uiteraard mappen op een of andere controller.
Die video vanuit een ballon is wel erg cool! Kan me voorstellen dat je niet zomaar even 1500 euro wil besteden. Wat je zelf ook al zegt, zou eerst 'ns kijken wat je nu kan en een paar keer daarmee optreden. En als het serieus gaat worden, dan kun je alsnog 'ns kijken wat je wil kopen. Denk dat ik ook zou kiezen voor duur maar stabiel, als het gewoon altijd moet werken.Check even die video via van Ben Böhmer, die doet dat echt heel goed. En maakt toffe muziek. Dat wil ik precies zo en ik kan - net als hij - niet DJ'en. Zomaar 1500 euro stuk slaan is nu even geen optie.
Moet je wel eerst een podium hebben, dan is een laptop snel gekocht, een live set plannen kan ook prima op je desktop, met een gratis 90dgn lic (of lite lic)Klopt. Maar dan steek ik mijn geld in een krachtige laptop, voor na de corona. Anders wordt het Live + een laptop. Mijn desktop pc het podium opslepen wil ik niet.
Dat is een goed punt ja, daar hoorde ik van de week iets over op de radio. Al die poppodia laten optredens van bekende artiesten inhalen. En vaak boeken ze meteen 3 dagen, ivm corona. Dan zitten de agenda's wel zo'n beetje vol en krijgen onbekende bands en artiesten weinig kans.Moet je wel eerst een podium hebben.
He, wat saai! Maar je hebt helemaal gelijk hoor. En die 1500 leg ik ook niet zo op tafel, hoewel ik het er wel voor over heb. Eerst een plan maken klinkt... verstandig. Misschien koop ik die Live 7 eerst wel voor een paar tientjes. Dan merk ik snel genoeg tegen welke beperkingen ik evt. aanloop.Gewoon eerst beginnen met een set te plannen. Daar zou ik me drukker over maken (je strategie) dan wel of niet 1.500 uitgeven.
Dat is in Ableton niet anders....alleen kan je in Bitwig per track kiezen of je je clip of je arrangement wilt afspelen.
Als je net begint lijkt me dat strategisch juist WEL een goed idee, tenzij je een cold blooded MF bent, maar de meesten zullen toch wel last van de nodige zenuwen hebben. Eerst maar eens wennen aan het optreden voor een publiek en dan pas echt live gaan zou ik adviseren en als je dan live gaat, zorg dan altijd dat je een backup hebt, bv een vooropgenomen usb stick, niets is zo kut als een doodvallend optreden, of dat nou door falende techniek of door een van de zenuwen falende performer komt.maar er speelt gewoon een fool proof vooropgenomen set