Overstappen op Ableton Live? Wat zou jij doen?

De link die hij zelf post laat toch duidelijk zien dat er geen external instrument bij intro zit.

als het punt is dat je wel met hardware aan de slag kan, komt het niet helemaal over :)
Het is wel makkelijker met die external instrument omdat je dan de midi en audio op 1 spoor kan regelen. Maar zonder (intro versie) kan je alsnog vanaf een losse midi channel je midi versturen en het op een andere audio channel ontvangen
 
Het is wel makkelijker met die external instrument omdat je dan de midi en audio op 1 spoor kan regelen. Maar zonder (intro versie) kan je alsnog vanaf een losse midi channel je midi versturen en het op een andere audio channel ontvangen
Precies en dan kan het dus ineens hard gaan als je maar 16 sporen hebt...
 
Dan zal ik: 'Powerful MIDI sequencing of software and hardware instruments'

en: '' MIDI output to hardware synths'

wel verkeerd begrepen hebben.
Jullie hebben allebij gelijk.

Je kan met Lite de MIDI uitsturen op een MIDI track en de audio weer laten binnenkomen op een (andere) Audio track, of de audio helemaal buiten de Box laten; bijvoorbeeld op een mengpaneel binnen laten komen en zo naar speakers sturen.

Met Standard heb je de External Instrument, een plugin die MIDI uitstuurt en Audio laat binnenkomen op één en dezelfde track. Handig en overzichtelijk als je ITB werkt, en met name voor live toepassingen.

[edit]
Zie net dat Sjoelie dat ook al had geschreven maar dat was een pagina verder 8D
 
Ik blijf bij Live 9 - OSX 10.8 ivm de audio en midi cards

Ik heb al veel praktische problemen gehad met ableton, en ik check andere DAW's, maar logic begrijp ik niet, en veel ableton problemen kon ik na verloop van tijd herstellen

Gewoon een DAW kiezen die je begriipt, en waar je projecten en templates mee kan opbouwen,

je kan ook stukken gebruiken van ableton projecten van anderen,,

Ik gebruik alleen de clip recording, de standard DAW edit begrijp ik niet, en ik zie niks staan kwa gfx waveform zoals wel bij Samplitude X4 - die ik gebruik om de final mix en wat DIY masteren
Iedereen gebruikt uiteraard wat het beste voor ieder werkt, voordeel van Mac is een flink lagere latency dan windows (Windows 10 rond de 100 ms, Mac OSX 10ms). Kan ook met linux bereikt worden, maar linux ondersteund veel minder moderne high end audiointerfaces. Wie live performances doet zal zwaarder tillen aan latency, wie in een studio werkt wellicht minder. Latency kan een van de belangrijkste criteria zijn afhankelijk van jouw setup.
 
Iedereen gebruikt uiteraard wat het beste voor ieder werkt, voordeel van Mac is een flink lagere latency dan windows (Windows 10 rond de 100 ms, Mac OSX 10ms). Kan ook met linux bereikt worden, maar linux ondersteund veel minder moderne high end audiointerfaces. Wie live performances doet zal zwaarder tillen aan latency, wie in een studio werkt wellicht minder. Latency kan een van de belangrijkste criteria zijn afhankelijk van jouw setup.
Klopt. Maar je kan globaal of bij 'external instrument' de latency aanpassen.
Met een goede geluidskaart kan je ook instellen dat het geluid direct naar de uitgang gaat en niet naar Ableton.
Dan is er 0 latency. Goed voor diegene met externe fx
 
De RME's kunnen het prima 0 latency. Voor mijzelf hoeft het geen 0 te zijn, ik ben niet met performances bezig. Ik heb een 32x32 geluidskaart: mijn digitale Allen & Heath qu32 mixer, ik heb nog niet gekeken naar die instellingen. Zal ongetwijfeld kunnen, aangezien ze eigenlijk vooral voor live bedoeld zijn.
 
zero latency is erg nuttig. maar dan kun je niet vst fx gebruiken.
Maar zero latency is voor mij een must als ik instrumenten live inspeel anders klopt de timing op de monitor niet.
Windows 10 is echt k*t kwa latency. onder win 8.1 ging het beter.
voor een electronishe live set met controllers en een daw is het minder belangrijk omdat dan alleen de output latency van belang is mits je live vst's bespeelt. tot 15ms is te doen.
 
Hier met madi fx is latency onder windows 10 gewoon superstrak, je moet natuurlijk wel je direct monitoring / delay compensation goed ingesteld hebben, anders loop je tegen een bewuste buffer in te spelen :D
 
Ik laat 'Delay Compensation' en dus ook 'Reduced Latency when monitoring' af staan,
want dan klopt het niet meer,,, da's mss dan eerder om alles ITB te maken,

En ik gebruik de Profire 2626 Internal mixer als Zero latency patchbay voor een kanaal, kweet ni meer welke, mss de sherman ?

Ik heb nog maar een week geleden de latency compensatie kunnen meten voor het verschil tussen Realtime midi in (van de atari) en de Clip recording,,
k heb dat met een Midi to Audio cable kunnen meten, en ik gebruik voxengo delay compansation plugin om een kleine delay te geven aan de clip recording,,

Pas nu kan ik de quantize van ableton gebruiken, en klopt het,,
 
zero latency is erg nuttig. maar dan kun je niet vst fx gebruiken.
Maar zero latency is voor mij een must als ik instrumenten live inspeel anders klopt de timing op de monitor niet.
Windows 10 is echt k*t kwa latency. onder win 8.1 ging het beter.
voor een electronishe live set met controllers en een daw is het minder belangrijk omdat dan alleen de output latency van belang is mits je live vst's bespeelt. tot 15ms is te doen.

Mac is wel veel beter, denk ook wel dat het aan de configuratie van je windows ligt, die is gewoon bloated met dingen waar je niets aan hebt. Met mijn buffers op 128 samples haal ik iets van een latency van 2 - 4ms wat echt prima werkt. Daarnaast werk je live toch met name met al geprocessed audio met wellicht wat lichte vsts.
 
Mac is wel veel beter, denk ook wel dat het aan de configuratie van je windows ligt, die is gewoon bloated met dingen waar je niets aan hebt. Met mijn buffers op 128 samples haal ik iets van een latency van 2 - 4ms wat echt prima werkt. Daarnaast werk je live toch met name met al geprocessed audio met wellicht wat lichte vsts.
2-4ms is echt wel ok, maar voor zang of bijv. gitaar inspelen is latency echt een killer.

Het enige wat voor mij werkt op mijn Windows machine is Reaper met een mini buffer en dan met een backing track en een stock reverb. (niet elke engine is geheel zonder extra latency)
Zodra je met VST's, synths etc. gaat werken op bijv. Reason, dan kun je fluiten naar de strakke latency en moet je echt gewoon direct terugluisteren via de interface. Maar dan mis je reverb, wat de meeste vocalisten wel fijn vinden op hun oortjes.
Overigens heb ik het dan niet over midi keyboard naar de software instrumenten. Dat gaat prima met wat meer latency. Je brein past zich wel aan.
Het gaat alleen over het monitor signaal dat via de DAW loopt.
Windows heeft dat qua architectuur toch anders geregeld dan Mac, waardoor het niet 'vanzelf' lekker loopt.
 
2-4ms is echt wel ok, maar voor zang of bijv. gitaar inspelen is latency echt een killer.

Het enige wat voor mij werkt op mijn Windows machine is Reaper met een mini buffer en dan met een backing track en een stock reverb. (niet elke engine is geheel zonder extra latency)
Zodra je met VST's, synths etc. gaat werken op bijv. Reason, dan kun je fluiten naar de strakke latency en moet je echt gewoon direct terugluisteren via de interface. Maar dan mis je reverb, wat de meeste vocalisten wel fijn vinden op hun oortjes.
Overigens heb ik het dan niet over midi keyboard naar de software instrumenten. Dat gaat prima met wat meer latency. Je brein past zich wel aan.
Het gaat alleen over het monitor signaal dat via de DAW loopt.
Windows heeft dat qua architectuur toch anders geregeld dan Mac, waardoor het niet 'vanzelf' lekker loopt.
HIer heb ik dus helemaal geen last van. Opmerkelijk. Waar het aan ligt, ik heb geen idee.
 
Back
Top