Overstappen op Ableton Live? Wat zou jij doen?

Ah live, geen ervaring mee en ik weet natuurlijk niet wat je zou willen doen. De Akai Fire controller voor FL ontsluit iig een hoop zaken 'live' en werkt prima. Hoe dit zich kan meten met Ableton / Push weet ik niet. Ik ben zelf van Cakewalk/Sonar in FL gerold en heb nooit meer iets anders gewild (behalve Bitwig vanwege the Grid, maar ik hik op tegen de jaarlijkse update prijs). Voor een hobbyist (zoals ik) biedt FL een uitstekende, snelle werkwijze en heel veel waar voor het geld.
 
Ik heb je voorbeeld video niet bekeken, maar wat de meesten volgens mij “live” met Ableton doen is audio sporen afspelen, meestal in session view met clips, soms gecombineerd arrangement view en session clips, en dan hier en daar een effectje live tweaken, dat hoeft helemaal niet zoveel cpu te kosten (zeker niet als je stock effects gebruikt en die zijn vaak al prima voor die live fx).

Maw, je moet je live set gewoon goed voorbereiden, je tracks eerst maken, dan bouncen (gewoon freezen, eventueel flatten) en dan de tracks die je live wilt tweaken met effecten naar aparte sporen routen waar je dan je fx op zet, eventueel macros maken en dan uiteraard mappen op een of andere controller.
 
Maw, je moet je live set gewoon goed voorbereiden, je tracks eerst maken, dan bouncen (gewoon freezen, eventueel flatten) en dan de tracks die je live wilt tweaken met effecten naar aparte sporen routen waar je dan je fx op zet, eventueel macros maken en dan uiteraard mappen op een of andere controller.
Klinkt goed en dat is ook een beetje het idee. Ik heb vroeger wel opgetreden met een MC-505 en een Yamaha Groovebox-sampler, daar deden we hetzelfde mee. Gewoon loops maken, partijtjes aan- en uitzetten en dan spelen met effecten en filters. CS1x erbij voor de pad sounds en dan was het al snel leuk.
 
Ik heb je voorbeeld video niet bekeken, maar wat de meesten volgens mij “live” met Ableton doen is audio sporen afspelen, meestal in session view met clips, soms gecombineerd arrangement view en session clips, en dan hier en daar een effectje live tweaken, dat hoeft helemaal niet zoveel cpu te kosten (zeker niet als je stock effects gebruikt en die zijn vaak al prima voor die live fx).

Maw, je moet je live set gewoon goed voorbereiden, je tracks eerst maken, dan bouncen (gewoon freezen, eventueel flatten) en dan de tracks die je live wilt tweaken met effecten naar aparte sporen routen waar je dan je fx op zet, eventueel macros maken en dan uiteraard mappen op een of andere controller.
En dan kan je dus eigenlijk ook gewoon met Studio One blijven werken als je dat fijner vindt, dan gebruik je Ableton dus alleen als performance tool, niet als creation tool, en dan heb je zeker de laatste versie niet nodig, dan is versie 7 misschien goed genoeg. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, ik ben ingestapt bij 8 en toen redelijk snel naar 9 gegaan, dat vond ik wel een heel fijne upgrade qua performance en workflow, maar dan heb je het dus weer over het creative aspect, niet perse de performance kant.
 
ik heb een licentie voor live intro 9 wil ik evt wel ruilen tegen een plugin.
 
Check even die video via van Ben Böhmer, die doet dat echt heel goed. En maakt toffe muziek. Dat wil ik precies zo en ik kan - net als hij - niet DJ'en. Zomaar 1500 euro stuk slaan is nu even geen optie.
Die video vanuit een ballon is wel erg cool! :D Kan me voorstellen dat je niet zomaar even 1500 euro wil besteden. Wat je zelf ook al zegt, zou eerst 'ns kijken wat je nu kan en een paar keer daarmee optreden. En als het serieus gaat worden, dan kun je alsnog 'ns kijken wat je wil kopen. Denk dat ik ook zou kiezen voor duur maar stabiel, als het gewoon altijd moet werken.
 
Klopt. Maar dan steek ik mijn geld in een krachtige laptop, voor na de corona. Anders wordt het Live + een laptop. Mijn desktop pc het podium opslepen wil ik niet.
Moet je wel eerst een podium hebben, dan is een laptop snel gekocht, een live set plannen kan ook prima op je desktop, met een gratis 90dgn lic (of lite lic)
dus hup hup aan de bak en over 3mnd een check-in van je learnings :)

Maar ff serieus het échte werk zit in het plannen en oefenenen van de live set. Zorg eerst maar eens dat je een uur achter je PC kan blijven lachen, fist pumpen en wat trackjes aan en uit kan zetten. Geld uitgeven is zo gedaan.
 
Laatst gewijzigd:
Moet je wel eerst een podium hebben.
Dat is een goed punt ja, daar hoorde ik van de week iets over op de radio. Al die poppodia laten optredens van bekende artiesten inhalen. En vaak boeken ze meteen 3 dagen, ivm corona. Dan zitten de agenda's wel zo'n beetje vol en krijgen onbekende bands en artiesten weinig kans.

In het slechtste geval huur ik ook maar een luchtballon 😁
 
Ik zou dan gelijk voor Bitwig gaan, momenteel met 3 gratis Harrison plugins (of je wacht op de summer aanbieding), 2 maanden loopcloud en een sample pack. En je krijgt The Grid er ook bij. Werkt ook met clips zoals Ableton, alleen kan je in Bitwig per track kiezen of je je clip of je arrangement wilt afspelen.
 
Gewoon oppassen dat je niet in de “readyness trap” trapt. Wanneer de dopamine welig tiert dan kijk je vooruit en wil je “klaar” zijn voor als je gevraagd wordt, of jezelf in een slot kan praten. Gewoon eerst beginnen met een set te plannen:
- welke tracks / playlist
- wat wil je met deze tracks?
- volledig live sequencen?
- met een midi controller luchtgitaar spelen?
- de DJ / clown uithangen?

- wat heb je voor die show nodig?
- ga je daadwerkelijk ableton projecten optuigen?
- of ga je een dummy set starten en speel je gewoon een mix van usb
- vind je het wel leuk?
- vind je publiek het wel leuk?

Wat ik bij een hoop van die live sets zie, is dat ze niet live zijn, er is een grondige voorbereiding gedaan voor een “play-back” maar er speelt gewoon een fool proof vooropgenomen set. Daar zou ik me drukker over maken (je strategie) dan wel of niet 1.500 uitgeven.
 
Gewoon eerst beginnen met een set te plannen. Daar zou ik me drukker over maken (je strategie) dan wel of niet 1.500 uitgeven.
He, wat saai! 😁 Maar je hebt helemaal gelijk hoor. En die 1500 leg ik ook niet zo op tafel, hoewel ik het er wel voor over heb. Eerst een plan maken klinkt... verstandig. Misschien koop ik die Live 7 eerst wel voor een paar tientjes. Dan merk ik snel genoeg tegen welke beperkingen ik evt. aanloop.
 
LIve zit op 11
Zou geen cent meer uitgeven aan 7, oude meuk :D
download en 11 trial en een 11 lite (zoals je die overal gratis kan plukken, komt met synth, of met membership van bepaalde communities)
Ga met beiden spelen en zie of je het met de Lite afkan, of meer nodig hebt.
Je kan ook een SP-16 kopen en daar je projecten inprakken, als je echt wilt performen.
Wil je alleen maar in een Cercle video de clown uithangen, dan kan je ook op martkplaats een defecte macbook pro kopen (op vimeo zien je fans toch alleen maar de achterkant :D )
 
Ik herinner me ook dat je met FL hebt gewerkt. Het is dat ik al teveel DAW's draai maar ik vind het nog steeds een super interessant DAW en hoor er ook te gekke, en vooral creatieve dingen uit voorkomen.

Wat betreft Live gaan.. Ableton is door die sessionmode wel interessant om bijvoorbeeld een scene met (rij clipjes) niet te herhalen en de tweaks achterwege te laten als het niet werkt bij een optreden. of juist wel en misschien weer terug grijpen naar elementen van een scene van een andere track.. en per ongeluk op leuke combi's uitkomen.

Maar volgens mij had FL ook zo'n clip mode toch?? Ik vind er niet heel veel over, behalve oudere video's.. Maar dit is dus in basis hetzelfde als wat je met de Ableton Sessionmode doet. Al zijn de clips hier wel heel kort ;) Ga nog ff zoeken naar iets anders...



Dit lijkt er meer op.. :)



Ik zie trouwens heel vaak ook gewoon een laptopje meelopen bij "live" optredens.. misschien wordt Live hier ook wel gewoon verkeerd geinterpreteerd en bedoelen ze dat je Live gebruiken.. ?? :D

Ik heb heeeeel veel sequencers en hardware en zou het voor live toch simpel en organised houden. En vooral als je bestaande tracks wilt uitvoeren.. who cares of je geen Macbook Pro hebt.. iedereen heeft die al. Wat leuke controllers en lekker freaken en iig een lauchpad erbij.. of misschien wel 2.

 
Laatst gewijzigd:
een mc-505 is ook een optie met je DAW als sound module.

maar idd je zou met Studio one al live performances kunnen doen.
waarom je daar niet in verdiepen? je zal er dus wel wat tijd in moeten stoppen. maar goed het zou ook lol op moeten leveren.
 
maar er speelt gewoon een fool proof vooropgenomen set
Als je net begint lijkt me dat strategisch juist WEL een goed idee, tenzij je een cold blooded MF bent, maar de meesten zullen toch wel last van de nodige zenuwen hebben. Eerst maar eens wennen aan het optreden voor een publiek en dan pas echt live gaan zou ik adviseren en als je dan live gaat, zorg dan altijd dat je een backup hebt, bv een vooropgenomen usb stick, niets is zo kut als een doodvallend optreden, of dat nou door falende techniek of door een van de zenuwen falende performer komt.
 
Laatst gewijzigd:
Maak een lijstje met de essentieële apparatuur die je nodig zou hebben zoals je het voor je ziet on stage.
Een laptop heb je zowiezo nodig dus da's 1000 euro eventueel en met Live ben je weer een paar honderd euro verder.
Wat zou je voor dat geld nieuw/tweedehands kunnen kopen wat je ook zou kunnen gebruiken?
Misschien een mixer en wat leuke hardware bijv en zou je het daarmee redden?
Zoals al eerder gezegd; kijk eventueel voor Ableton Intro voor die 79 euro en probeer thuis 'ns hoe dat voor je is en zie je jezelf met een scherm als je live speelt of vindt je een beetje pielen met apparatuur eigenlijk leuker?
En hou het behapbaar, zeker in het begin zodat alles vertrouwd voelt dat je kan lezen en schrijven met je set.
 
Alsof ableton en mac niet crashed. Gebeurd hier meermaals per jaar en ik gebruik zoals jullie weten weinig de daw... en t ligt heus niet aan de mac

had t zelfs in trix tijdens de les. En dat was vermoedelijk de laatste versie op n verse imac. De leraar zei “doe die toetsen combi niet opnieuw” - was 2019 btw
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top