Overstappen op Ableton Live? Wat zou jij doen?

Alsof ableton en mac niet crashed. Gebeurd hier meermaals per jaar en ik gebruik zoals jullie weten weinig de daw... en t ligt heus niet aan de mac
Als ik meer budget voor de hobby had, zou ik het gaan proberen.
Maar het heeft voor mij onvoldoende prioriteit momenteel. Ik red me ook met Windows.
 
Ik zou ook kijken naar hardware zoals Octatrack, MPC One, MPC Live, Maschine+, Blackbox, Polyend Tracker enzo.
Qua DAW ben ik meer een Bitwig mens.
 
Hou het live simpel. Weet niet wat voor muziek je maakt en in wat voor clubs je wilt gaan spelen. Maar in zo'n stampfabriek waar mensen al gaan juichen als je alleen een kickdrum afspeelt, is het eigenlijk heel simpel. Koop een apparaat dat loopjes afspeelt die je elk moment kan muten/unmuten. Dan kan je heel creatief je nummers opbouwen en variëren. Niet te veel lagen. Elke keer weer anders. Koop een drumcomputer waarop je live je patterns maakt. Dus een xox interface wel fijn. Koop een synth met veel knoppen waar je lekker aan kam draaien en klaar. Op die synth speel je ook midi loops af. Dan kan je variëren met eventueel een ingebouwde arpeggiator die je kan triggeren met je drummachine. Dan kan je ook hele interessante toffe en gevarieerde dingen doen. Ook kan je af en toe nog echt op toetsen drukken/spelen. Zorg dat je lekker kan jammen maar als het echt niet lukt, je terug kan vallen op iets wat bijna niet kan mislukken en dan bedoel ik niet iets wat je dan kan afspelen zonder meer wat te doen maar dat was in mijn geval een aantal loops waarmee ik een nummer kon bouwen die eigenlijk niet kon mislukken.

Ik ben van de oldscool en volg de boel allemaal niet meer zo. Zie overigens wel veel intuïtieve apparaten voorbij komen, maar met de oude rotten zoals bijv een mpc1000 kan je echt al creatief genoeg zijn.
Onthou ook, dat 99% van het publiek geen zak interesseert wat je voor handelingen doet en waarmee. Het is slechts een handje vol nerds wat over je aparatuur staat te hangen en precies wilt zien wat je doet.

Ik zelf wilde het vooral voor mezelf interessant houden, dus niet te veel voorbereiding, wat durf hebben, veel fouten maken, die meestal alleen die paar nerds opvallen en gewoon lekker jammen en proberen je tijd vol te krijgen. En als het goed gaat je tijd ruimschoots overtreden. Je vooral niet bezig houden met het publiek. Hoogstens af en toe kijken of ze er nog staan. En vooral geen handjes in de lucht.

Mijn bais setup was, mpc1000/101/303/707/808 en mini effect doosje die ik minimaal gebruikte.
 
Als je live ook met hardware wilt werken ipv alleen een laptop met Live, zou ik echt even Bitwig checken.
Voor de rest ben ik het eens met de opmerking dat als je zelf al goeie vst's hebt, suite wat mij betreft volkomen overkill is. Ik zou suite nemen als ik alles alleen maar in Live zou willen doen.
Wbt Live. Ik vind het geweldige software, maar zoals ik al eerder in een andere thread heb aangegeven draaide het bij mij gewoon nooit 100% stabiel. Zal aan mijn gear liggen, want ik geloof wel dat de meeste mensen die problemen ( stabiliteits issues bv.) niet hebben. Anders zouden zoveel mensen er niet bij zweren. En er zeker niet live mee gaan.
Met andere DAW's heb ik die problemen evengoed niet gehad. Niet om Live af te zeiken, maar puur om mijn mening hier te illustreren hoor.

Mijn persoonlijke issues met Live daargelaten, Het is super software om live mee te jammen wat mij betreft. Die clips kunnen erg goed van pas komen en het levert best wat inspiratie op.
Ik zou wel goed nadenken over hoeveel tracks je wilt gaan gebruiken. 16 zou best genoeg kunnen zijn en dat scheelt echt een berg geld t.o.v. suite.

Als 16 tracks voldoende is zou ik eerder voor bv intro of standard en een push gaan dan voor suite. Want zeker voor live is die push echt een megatof instrument.
Maar goed je had nog een laptop nodig he. dus dat wordt dan wel weer veel bij elkaar.

Ik zou serieus ook hardware alternatieven overwegen voor dat geld denk ik.
 
Hou het live simpel.
Dank voor de uitgebreide toelichting, Sander. Super! 👍 Dit is stof tot nadenken en ik wil het ook simpel houden. Ik moet er niet aan denken dat je ergens komt en Windows updates nodig heeft of er problemen zijn met de ASIO-drivers. Dan begin je meteen met stress.

Qua hardware @man-T zal het bij mij in eerste instantie niet veel meer zijn dan een launchpad, midi-keyboard en iets met draaknoppen voor cut-off en effects. Misschien heb ik wel aan 16 sporten en wat effect plug-ins genoeg? Ik ga het uitproberen. Maar het moet wel echt live zijn en er vooral ook live uitzien. Nep-draaien aan knopjes vind ik gênant.
 
Dank voor de uitgebreide toelichting, Sander. Super! 👍 Dit is stof tot nadenken en ik wil het ook simpel houden. Ik moet er niet aan denken dat je ergens komt en Windows updates nodig heeft of er problemen zijn met de ASIO-drivers. Dan begin je meteen met stress.

Qua hardware @man-T zal het bij mij in eerste instantie niet veel meer zijn dan een launchpad, midi-keyboard en iets met draaknoppen voor cut-off en effects. Misschien heb ik wel aan 16 sporten en wat effect plug-ins genoeg? Ik ga het uitproberen. Maar het moet wel echt live zijn en er vooral ook live uitzien. Nep-draaien aan knopjes vind ik gênant.
Houd er ook rekening mee dat 16 sporen voor Live intro heel weinig lijkt, maar het is per spoor 10 midi tracks of 10 audioclips.

het enige is dat je je fx vsts per spoor doet, maar je kan dus bijvoorbeeld al je risers/sweeps etc op 1 audio track zetten. Zo doe ik dat nu ook.

ik had een gratis versie gekregen met max 8 sporen, oke, dat is wel net wat weinig.
Maar als je live gaat, 16 sporen is max 160 clips, je hebt ook maar 10 vingers he :p

zeker als je live wil gaan en optreden nodigt een overkill aan tracks fouten maken uit denk ik
 
Ter indicatie heb ik dit op 8 sporen in ableton gemaakt, maar ik zou het inprincipe naar 5 terug kunnen brengen zonder aan functie/mogelijkheden in te leveren.

 
De MC505 stuurt netje midi uit.
Weet niet hoe de sequencer live werkt maar als dat een beetje gaat dan kun je daarme en een DAW en keyboard een leuke set mee maken.
Niet de interne geluiden van de MC505 gebruiken maar van je DAW en vst's.
De MC505 heeft een toffe arpeggio, goede sequencer, controllers voor envelopes, res, freq etc.
Weet niet of je een launchpad hebt maar als je die hebt kun je daarmee en je 8 faders nu al in Studio one proberen een live set te maken.

Neem 3 tracks waar je dan uit kiest. daar kun je dan audio sporen uit halen clips van maken en kijken welke live elementen je wil toevoegen.
Maar zoals gezegt weet niet of de MC505 live beats kan sequencen.
 
De MC505 stuurt netje midi uit.
Mijn MC-505 is helaas gaar. Meerdere knoppen doen het niet meer en het display hangt er los in. Als ik een goede tweedehands kan kopen, is dat misschien wel een optie. Heb altijd veel plezier beleefd aan die bak 👍

@Sjoelie Ik luister zodra ik weer geluid heb, dank voor de moeite.
 
een launchpad, midi-keyboard en iets met draaknoppen voor cut-off en effects.

Behalve dat midi keyboard is de APC40 zo'n beetje gemaakt voor wat je wilt. Zeker de mk1 versie zal je wel goedkoop kunnen vinden, APC20 erbij en je hebt 16 kanalen om de bedienen :)
 
Behalve dat midi keyboard is de APC40 zo'n beetje gemaakt voor wat je wilt. Zeker de mk1 versie zal je wel goedkoop kunnen vinden, APC20 erbij en je hebt 16 kanalen om de bedienen :)
Leuk, dan ga ik daar in eerste instantie achteraan. Het moet allemaal niet te moeilijk worden en te veel geld kosten. Dat geld investeer ik wel na mijn eerste wereldhit 😁
 
De naam van het programma verklapt het al ;) Ableton LIVE
Bekijk het old skool als een '8 track + mengpaneel + sequencer + fx'
Maar je hebt wel een externe controller nodig!

ik gebruik zelf deze
ben ik heel tevreden over, kan je echt 'live' op jammen.

Heb onlangs ook deze gekocht
dit is de enige waarmee je oldskool kan dubben ( genoeg knoppen boven de schuif om live aan te draaien)

Tijdens een live optreden verstop je dan de laptop, die heb je dan niet meer nodig eigenlijk.
Gewoon zien dat je genoeg schuiven, knopjes, pads, toetsen hebt om mee bezig te zijn en show te verkopen ;)


Aangezien je met midi en externe synths gaat werken vermoed ik hoef je geen zorgen te maken over cpu, dat zijn maar bitjes en ditjes die verzonden worden ;)
Het begint te kraken bij mij als ik +5 vst synhs + 10 ableton fx + 25 wav .... een situatie die je live eigenlijk nooit gaat meemaken hoop ik :)

Als je een 'ableton' controller koopt zit daar altijd een licentie bij voor de 'intro' versie.
MAAARRRRRR; daar ben je niks mee als je met externe synths werkt.
Daarvoor heb je 'External Instrument' nodig
En dat zit in de standard, niet in intro

De Suite is ook zeker zijn geld waard
daar zit Max for live bij. daar kan je je eigen synths/fx eenvoudig programmeren. + Heel goede fx
ook licenties voor heel goede piano/orgel/...

De gouden regel: Hoe minder je de muis gebruikt, hoe meer plezier in het 'echt' muziek maken.
En met 1 (of2) controllers is dat perfect mogelijk.
 
.......... Als je een 'ableton' controller koopt zit daar altijd een licentie bij voor de 'intro' versie.
MAAARRRRRR; daar ben je niks mee als je met externe synths werkt.
Daarvoor heb je 'External Instrument' nodig
En dat zit in de standard, niet in intro
.....


Ehh volgens mij wel hoor ...

 
De link die hij zelf post laat toch duidelijk zien dat er geen external instrument bij intro zit.

als het punt is dat je wel met hardware aan de slag kan, komt het niet helemaal over :)
 
Mijn bais setup was, mpc1000/101/303/707/808 en mini effect doosje die ik minimaal gebruikte.

En dat waren altijd lekkere shows van je ! Maar realiseer dat dit wel tegenwoordig 10k oid euro’s aan spullen is. En dat nog los van al het gesleep en aansluiten.

ik zie echt leuke performance filmpjes voorbij komen van de tr8s waarbij je ook nog eigen samples in kunt laden. Als je dat combineert met bijv een Mc-707 en een dj-mixer met wat fx plus misschien nog een controller heb je denk ik een compacte en flexibele setup.

Laat de computer lekker in de studio waarmee je loops maakt en die dan semi-live sequenced met de 707 (of octatrack bijv). Leer alle in en outs en bouw muscle memory op!
 
De link die hij zelf post laat toch duidelijk zien dat er geen external instrument bij intro zit.

als het punt is dat je wel met hardware aan de slag kan, komt het niet helemaal over :)
Dan zal ik: 'Powerful MIDI sequencing of software and hardware instruments'

en: '' MIDI output to hardware synths'

wel verkeerd begrepen hebben.
 
Back
Top