Moderne loop gebaseerde samplers voor live-looping

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
9 december 2002
Berichten
7.300
Locatie
la côte belge
Een paar jaar terug ging ik aan de slag met een Boss RC-5 loop pedaal.
In mijn live setup was dit wel handig, loopt netjes mee via Midi clock, en zo kon ik live bepaalde baslijntjes samplen, zodat ik meer lagen kon voorzien in mijn muziek zonder een hele studio mee te pakken.
Echter kan ik maar 1 loop tegelijk spelen, wat ik vervelend vond. Ook altijd een risico om verkeerd te klikken (die voetpedaal switches vind ik enorm onhandig).

Later heb ik een SP-404 mkII gekocht, op papier volledig wat ik zocht, maar qua bediening was het een hel voor mij, en lastig te integreren in mijn setup.

Van de 404 naar de 1010music blackbox gegaan.. Dat is meer mijn ding: multiple outs, handige bediening, compact, super goede klank, ingebouwde sequencer.. Maar nu ben ik terug naar mijn initiële use case: live samplen van oa baslijntjes, en daar loop ik op een wel vreemde beperking vast. De lengte van een "loop" is 1/2 bar, 1 bar, 2 bars, 4 bars, 8 bars, etc.. Allemaal veelvouden van 4. Mijn baslijntje is bijvoorbeeld 12 steps lang, en ik heb dus geen handige manier om dit in te passen. In theorie kan ik ook gaan knippen maar dat is niet echt intuïtief voor deze use case. Ik denk zelfs zodra je met custom lengths begint, ze geen clips meer zijn en dus eerder one-shot samples worden.

Het lijkt me zo'n beperkte markt qua alternatieven.
Er is de Boss RC-505MK2, zeer lomp qua formaat. Geen idee of ik hier beter mee zou kunnen werken, zou eens moeten de handleiding doorspitten. Mensen ervaring hiermee?

Dan heb je ook nog dingen zoals de octatrack, die gewoon veel meer bieden dan wat ik nodig heb.
Of dingen zoals de nieuwe Ableton Push.. mja.. niet echt wat ik voor ogen had.

Zijn er nog zaken dat ik over het hoofd zie?
 
Ik zag een tijdje terug een video over de MPC One en Loopop vertelde dat je kon loopen met elke gewenste lengte dus je zit niet vast aan bars en je makkelijk overdubben ook.
Ik heb zelf geen MPC maar er zijn hier wel wat leden die je er meer over kunnen vertellen.
Ik had indertijd een Blackbox maar het was mij te priegelig allemaal op zo'n klein schermpje, ik heb dan liever wat groters maar wat wel fijner werkt (voor mij dan)

Hier de clip van loopop, bij 33.10 vertelt ie over het loopen MPC One
 
ik heb zelf een boss rc500 2 kanaals looper en heb met mic, percussie stokjes, op1, prophet6, gitaar, cello en kalimba een hoop lol.
er zitten ook interne ritmes in maar die zijn mij te saai.
ik ben net begonnen en het is heel erg veel lol. uiteindelijk als ik het een beetje onder de knie heb moet het onderdeel van een liveset worden.

de rc500 is niet zo heel groot. midi i/io, 2 inputs en 1 mic input en 2 tracks met volume control.
loopop heeft er een review over.
 
1010 Blackbox en Bitbox doen live looping. Zelf geen ervaring mee.
 
Waarschijnlijk is de RC505 mk2 je beste optie. Lekker handson, niet super groot en werkt goed. Je moet wel de juiste instellingen maken. Je hebt 5 loopers die je serial (na elkaar) of sync (tegelijkertijd) kan laten lopen. 2 sync (bijvoorbeeld drums en fx) en 3 serial voor intro, verse, hook setup zorgt er ook voor dat je ook gelijk met arrangement bezig bent in plaats van het stapelen van laagjes op 1 enkele loop.
 
Andere optie is liveloopen met software. Bijvoorbeeld met Ableton Looper (niet het cliplaunch afspeel grid, maar real-time live looping). Session view is geen echte live looping maar meer een soort DJen net sporen.

Ik ben zelf nu bezig met een live looping setup te maken in Ableton met midi controllers. Super veel mogelijkheden, maar daar verdwaal je ook weer makkelijk in. Dus een rc505mk2 is wat dat betreft overzichtelijker en eenvoudiger.
 
Wat betreft de rc-505 mk2 lees ik het volgende:
- als sync slave moet je timestretching uitzetten, anders krijg je glitches (klinkt logisch/kan ik mee leven)
- oneven lengtes zijn mogelijk, maar wel super omslachtig (zie Reddit - Dive into anything ). Dus kleinste gemeen veelvoud van 16 nemen om iets te bereiken. 12 steps nodig? 3 bars instellen. Doenbaar op zich, al vrees ik problemen
 
Ja, qua sync is het ook leuker als de 505 de master is toch? Dan kan je on the fly wat maken, ipv dat je vast zit aan een bepaalde bpm.

De lengtes zijn gewoon per bar. Dus je kan 3 bars met 7 bars sync loopen bijvoorbeeld. Per bar zijn geen steps, gewoon audio opname. Dus je kan in 1 bar inspelen wat je wilt. Je zou een loopje van 1 bar 15 noten kunnen spelen en dat loopen over een 1 bar loopje met 7 noten ofzo. Rare poly ritmes zijn prima mogelijk. Zolang de 1 van elke loop maar weer op een start van een bar begint.

Andrew Huang uitleg poly rhythm vs poly meter.

Polymeter is verschillende loop lengtes. Polyrhythm is zelfde loop lengte verschillende met ritme verdeling (bijvoorbeeld 5 over 4 met de zelfde looplengte). Polyrythm is dus prima te doen op de 505. De poly meter alleen als in hele bars. Dus wel 3 en 7 bars, niet 3 beats (0,75 bar) en 7 bars volgens mij. Maar daar wordt het allemaal toch veel te ingewikkeld mee. :)
 
Sp-16 kan het ook, al heb ik het zelf nog niet gebruikt
ja bij de s16 kan het maar het is geen looper.
Meer een on de fly sampler waarin je in 1 keer een aantal bars opneemt.
Je kan dus ook niet overdubben bv.
De on de fly sampling is wel handig om wat op te nemen,
Maar bij loopen neem je heel vaak op. bv hihats, dan de beat, dan akkoorden, dan nog een laag etc. dan mort je op de sp16 al 4 tracks gebruiken.

De RC500 is veel kleiner dan de 505 en heeft 2 tracks en die kun je met je voet bedienen.
Das voor synths dan toch wel weer makkelijk. iig voor de eerste loop.
Want hoe ga je de 505 starten en tegelijk spelen? Dan moet er nog een pedaal bij.
 
Overdubben is op zich niet nodig voor mij, ik heb liever gewoon zoveel mogelijk extra loops om te layeren (zoals de blackbox dus)

Hoofddoel is ook gewoon om live minder rotzooi mee te sleuren, dus makkelijk loops recorden in de studio en deze live terug afspelen
 
Hoofddoel is ook gewoon om live minder rotzooi mee te sleuren, dus makkelijk loops recorden in de studio en deze live terug afspelen
Als het klein moet en alleen gaat om 'vooraf ingeblikt' materiaal live af te spelen, met fixed arrangement, maar met enige flexibiliteit tussen de onderlinge sounds,
dan is een portable multitrack-recorder wellicht ook een optie. Bijv een van die Zooms (R8/16/24).

En met wat heen & weer springen m.b.v. de locators kan er ook alsnog nog wat on-the-fly variatie aangebracht worden in de tijd-as.
 
Back
Top