Ok, was ff flink puzzelen maar de belangrijkste issues heb ik nu opgelost.
Allereerst heb ik de UF8 channel encoder gekoppeld aan track select, dwz je kan met die encoder een track selecteren (incl return channels en de master).
Daarnaast heb ik auto-banking van de UF8 geïmplementeerd, zodra de selected track buiten de
field of view van de controller komt, selecteert ie automatisch een nieuwe bank van 8 faders, zodat je altijd de geselecteerde track op de UF8 in beeld hebt. Dit werkt met elke selectie methode, dus klikken met de muis in de software, een selectie via de Push en uiteraard ook directe selectie op de UF8. Beide oplossingen was een kwestie van het aanpassen van de MackieControl midi remote scripts.
Dan had ik ook al heel lang het probleem dat de Push niet automatisch de selected track in beeld brengt, ofwel de Session Ring of Red Focus Box die je in de sessie view ziet en die dus op je controller mapped. Eerst gekeken of het te doen was om dat ook via de Python scripts op te lossen. Na wat analyse weet ik nu ongeveer hoe eea in elkaar steekt, en dat is denk ik wel te doen, maar vergt wel een flinke inspanning (dus veel analyseren, documentatie lezen en experimenteren), en of ik daar op dit moment nu zin in heb…
Maar tijdens het uitpluizen ben ik nog wel een stukje software tegengekomen
LaunchSync Series | Isotonik Studios | MaxforLive Control Devices , die een heel eind in de richting komt van wat ik wil, inclusief autosync van de red box op track selectie.
Na aanschaf bleek echter dat die toch niet helemaal volgens verwachting werkte. Op zich werkt eea wel, hij selecteert netjes de red box op de selected track (en session clip), en je kan die zelfs een offset geven, maar dat is in de praktijk toch niet helemaal wat je wil. Even wat uitleg: Stel je je hebt 16 tracks, de 1e acht zijn zichtbaar op de Push, je selecteert nu de 3e track op de Push, vervolgens zorgt de sync er dan voor dat alle tracks op de Push verschuiven, zodat de 3e track nu op de 1e (kolom) positie van de Push komt te staan, dat is niet echt prettig. Je kan dus wel een offset instellen, zodat de focus van de track selectie in het midden komt (indien mogelijk qua aantal tracks) maar omdat je altijd 8 tracks in beeld hebt, zit je altijd met een verschuiving van minimaal 1 (immers een even getal….). Je wil dus eigenlijk dat ie de focus alleen verplaatst indien nodig (dus als die buiten de field of view valt, zoals bij de autobanking hierboven beschreven)
Anyway, ik heb de software uiteindelijk toch wel kunnen gebruiken, er zit nl ook een knop op om handmatig de focus van de Red Box te triggeren, die heb ik nu aan 2 key mappings gekoppeld (1 voor track focus en 1 voor scène focus), dat ging overigens ook niet zonder slag of stoot, er zit nl een bug in die software, waardoor je net die buttons niet kon mappen (vanwege een object wat ervoor ligt), maar gelukkig kan je een Max4Live device gewoon zelf editen, en dat probleem kon ik dus ook kunnen tackelen.
Het was een leerzaam traject, en ik heb nu meer begrip voor ”het slecht functioneren van DAW controllers”
. Het is niet allemaal zo eenduidig, neem die Red Box, daarvan wil je ook niet dat die altijd automatisch verplaatst, want dan jou je als je de Push in een drum track view zou gebruiken (of gewoon Midi nootjes aan het spelen bent) nooit meer tegelijk een andere track kunnen selecteren, want dan shift ie dus de focus, je wil dus dat dat on demand gebeurt (en dat is me dus nu gelukt
)
Oh ja, nog even dit, de UC1 valt hier dus buiten, die krijg ik niet gesynced met trackselectie, maar dat hoeft eigenlijk ook niet, want dat kan al in de 360 software, en dat is eigenlijk ook beter, dan heb je alles bij elkaar voor EQing en compressie, maar panning en fader control wilde ik wel graag in Ableton houden, en dat is gelukt, nu eindelijk maar waar eens wat muziek gaan maken, hopelijk gaat het bevallen.