SSL UF8 DAW controller



Dit ziet er wel uit als een fijne DAW controller, helaas ook wel voor een SSL prijsje, maar toch ook weer niet zwaar over de top.

 

Attachments

  • auto-1.jpeg
    auto-1.jpeg
    45 KB · Bekeken: 7.571
In Logic gaat dat wel (Control surface follows track selection aanvinken), de andere DAW's hebben dat gewoon niet geïmplementeerd ...
Ja dat weet ik.

Onbegrijpelijk dat dit in Ableton Live niet kan.
 
Wat klote is en op geen enkele controller met 8 faders werkt is dat door het MCU protocol en Ableton script selectie van een track op het scherm via muis buiten de bank die huidig geselecteerd is de controller zich laat schakelen naar de bank met de track die je aangewezen hebt op het scherm,waardoor je verplicht ben steeds manuaal te schrollen op de controller naar die bank,in dat geval is idd mixen meer dan 8 tracks ondoenbaar,of je moet heel veel tijd hebben.
Ik ben het helemaal met je eens. Zo heb ik al meerdere control surfaces gekocht en weer verkocht. Het werkt gewoon niet fijn.
De enige (wat ik weet dan) die echt goed werkt in de meest belangrijke DAW's is de Softube Console One fader. Die volgt netjes.

Ik wilde echter toch de Uf8 en UC1 combo een kans geven, aangezien ze mij erg aanspreken qua looks en de kwaliteit van de plugins van SSL.
Wat mij echter tegenhield was dat bank selectie niet de track selectie volgt.
Maarrrr, ik geef het niet zo snel op, dus ik ben mij gaan verdiepen in het Mackie Console script waar de communicatie van de UF8 op gebaseerd is.
Ik ben begonnen met Studio One en ik heb niet alleen de track selectie problematiek verholpen, ik heb ook gelijk wat handige transport functies toegevoegd (betere en logischere plek).
Het filmpje is in het Engels (steenkolen variant), omdat ik deze op verzoek voor Gearspace had gemaakt.
Aangezien hier wellicht ook mensen zijn die hier blij van worden, post ik het hier ook:




Het Studio One Mackie console script kan je opvragen via een PM.
Ik ga t.z.t. ook nog even naar Ableton kijken.
 
Daar heeft mackie ooit echt heel goed over nagedacht wat wel en wat niet nodig is. Want wat gebeurd er als de software end of life is, dan kun je je controller ook weg gooien (ja ik voel de pijn van mn yamaha 01x :r nog steeds).
Wat betreft 01x deze is met een zeer eenvoudige midi mod om te toveren naar daw controller. Aangezien ze 2e hands voor weinig worden aangeboden een prima alternatief als je niet te veel eisend bent
 
Ik heb deze controller gekocht en dag zelf meteen teruggestuurd.

Totaal overprijst VS kwaliteit,faders zijn cheap en die datascroll knop voelt aan als op een chinese toy van 1 euro,ongelooflijk dat ze zulke rommel encoder hierop durven zetten.

Ik heb hier een Chinese USB volume knob controller aan 30euro en die is gewoon top vergeleken met de encoder op de UF8.

De displays,kleine knopjes zijn wel goed en afwerking van het toestel is heel mooi,maar daarmee ben je vet..
 
Bij deze een kleine update video waarin ik de UF8 en UC1 in tandem laat werken in Studio One.


Hey @Roonan deze controllers lonken nog steeds, ik overweeg om ze ook eens uit te proberen. Bevallen je deze controllers nog steeds, of heb je ze de deur uit gedaaan? Ik ben een Ableton user btw...
 
Laatst gewijzigd:
Hmm, ik zit het UF8 draadje op gearspace te bekijken, maar de laatste paar pagina’s zijn nou niet direct bemoedigend. Ontbrekende features, niet opgeloste bug, matige support en weinig frequente updates. Iemand hier die die ervaring ook heeft, of juist lovend is over dit product?

Ik wil al jaren graag een betere controller voor mixing (gebruik nu Push 2) ik wil wel graag ITB blijven, en minimaal motorized faders. Ik dacht in UF8 (en eventueel de UC1) een eindelijk een goede kandidaat te hebben gevonden, maar door dit soort posts ga ik toch weer twijfelen. De combo kost, €1750,-, waarom zou ik dan niet beter een Allen & Heath SQ-5 aanschaffen a €2800? Ok tuurlijk wel weer 1000 meer, maar daar krijgt je natuurlijk ok wel weer het nodige voor terug.
 
Zon Presonus studiolive 32/64 heeft ook daw control en heb je ook meer faders, is ong 3200 :)
Avid S3 is ong 5k
Mackie control universel 1200 + 800 per extender (alleen dat is ongeveer 20 jaar ouwe tech met gare lcd displays) En is dezelfde tech op deUF8 op de displays na (UF8 = oled) nml MCU protocol, eucon is zoveel handiger
Die nieuwe avid S1 vinnik onhandig kwa indeling.

Ik heb die ouwe avid artist mix (3 stuks voor 24 faders) en een console 1 + UC1 voor DAW control. Ik vind die UC1 wel tof BTW
 
Hey, thnx voor de response, hier ff een snelle reactie op je post, de rest van een eventuele discussie hoop ik in dit draadje te kunnen doen: (trieste) staat van DAW controllers (control surfaces) in 202x

Zon Presonus studiolive 32/64 heeft ook daw control en heb je ook meer faders, is ong 3200 :)
Dat is een optie, maar als ik als voor zo'n soort optie ga, dan wil ik ook wel waar voor mijn geld hebben, en niet alleen betalen voor een dure controller, maw dan zou ik eea ook (al dan niet in de toekomst) willen gebruiken met de oorspronkelijke functie in gedachten (als mixing console dus) en dan heb ik ook liever net wat meer kwaliteit, waar ik overigens best voor wil betalen en dan lijkt me A&H toch wel wat beter dan Presonus. En is een Presonus dan beter/goedkoper dan een Behringer Wing?
Avid S3 is ong 5k
Tja, ondanks dat ik best wat geld over zou hebben voor een fijne workflow, is met 5k voor ALLEEN een controller me toch wat te gortig.... Maar afgezien daarvan, volgens mij wordt Ableton maar matig ondersteund (met HUI niet EUCON)
Mackie control universel 1200 + 800 per extender (alleen dat is ongeveer 20 jaar ouwe tech met gare lcd displays) En is dezelfde tech op deUF8 op de displays na (UF8 = oled) nml MCU protocol, eucon is zoveel handiger
Deze snap ik ook niet zo, die staan idd al 20jr stil... Beetje too bulky wat mij betreft (voor alleen een controller)
 
Ik heb deze week de UF8 en UC1 als set besteld bij Bax, incl. stofkappen. Was nu aanbieding; 1600 voor de UF8 en UC1 samen. 83 euro voor de stofkappen. setkorting + 7% overall korting (geldt nog t/m vandaag, 1 juni, met kortingcode KA291). Moet helaas wel tot week 25 wachten voor de UF8 beschikbaar is.
Ik ben benieuwd. De studio waar ik normaliter ga opnemen gebruikt o.a. een UF8 icm Logic. Was zeer te spreken over de snelle workflow en de macro's die je kan programmeren. De plugins zijn ook heel mooi. Buscompressor en channelstrip, Wil nog de FlexVerb, vocalstrip en drumstrip plugins erbij aanschaffen (bij SSL 3 voor de prijs van 2 actie zag ik op hun website). Gebruik zelf Logic en Ableton
 
Ik heb deze week de UF8 en UC1 als set besteld bij Bax, incl. stofkappen. Was nu aanbieding; 1600 voor de UF8 en UC1 samen. 83 euro voor de stofkappen. setkorting + 7% overall korting (geldt nog t/m vandaag, 1 juni, met kortingcode KA291). Moet helaas wel tot week 25 wachten voor de UF8 beschikbaar is.
Ik ben benieuwd. De studio waar ik normaliter ga opnemen gebruikt o.a. een UF8 icm Logic. Was zeer te spreken over de snelle workflow en de macro's die je kan programmeren. De plugins zijn ook heel mooi. Buscompressor en channelstrip, Wil nog de FlexVerb, vocalstrip en drumstrip plugins erbij aanschaffen (bij SSL 3 voor de prijs van 2 actie zag ik op hun website). Gebruik zelf Logic en Ableton
Als je UF8 koopt, krijg je drum- en vocalstrip erbij.

Plugins van SSL zijn vaak in de aanbieding. Die zal ik nooit voor de volledige prijs betalen
 
Dank voor je input. Zag idd ook al op internet dat ze vaker erg goede deals hebben. Zal t in de gaten blijven houden. Fijn dat die plug ins al bij de UF8 worden geleverd.
 
Hey, ik zit al tijdje rond te kijken naar andere controllers, en de Ssl UF8 en UC1 spreken mij aan, op moment werk ik met Studio One Pro en in mindere mate met FL studio, gebruik een Icon Pro x + xs extender als controller. Heb begrepen dat er geen aparte transport control is op de UF8, maardat is te mappen. Maar ik vraag mij af hoe het zit qua werking editfuncties. Plugins zijn deze die native van presonus en andere merken makkelijk op te roepen en te bedienen, of moet men elke functie gaan macro toewijzen. M.a.w hoe groot is de integratie standaard voor te werken met SO1 en de SSL. Ik weet dat presonus de faderport 16 heeft, maar ik vind dat faders te dicht staan op mekaar,slechte scribble strip en het geheel zelf vind ik plastiekerig .is de SSl dan betere optie, of andere merk (softube?) Of blijf ik gewoon bij mijn Icon pro x. Waarvan ik vind dat hij nogal groot uitvalt. Graag jullie mening hierover. Thanks!
 
De UC1 heeft DAW transport (stop / start alleen) via MCU protocol als je value dial indrukt, werkt best okay.
 
Hoe is de integratie van plugins en functies Studio One pro, select So1 als eerste daw en alles werkt? Ik heb tot nu toe geen video gevonden waar dat dat duidelijk zichtbaar is, of verloopt alles volgen het 360° van Ssl?
 
@ Roonan & Fifth bot: wat zijn jullie ervaringen met de SSL Uc1 en UF8 tot nu toe met Studio One, de moeite om over te schakelen van Icon Pro X + Extender (Grote Mackie Kloon) of niet? Want meeste YouTube video's zijn niet zo positief naar mijn gevoel. Plugins die maar half werken zowel native als 3th party. Kunt niet op timeline scrollen, editing moet via Shift +... ik wil alles wat compacter, maar wel alles op eenvoudige bediening, Zou voor 1 UC 1 gaan +2 a 3 UC8. Thanks
 
@ Roonan & Fifth bot: wat zijn jullie ervaringen met de SSL Uc1 en UF8 tot nu toe met Studio One, de moeite om over te schakelen van Icon Pro X + Extender (Grote Mackie Kloon) of niet? Want meeste YouTube video's zijn niet zo positief naar mijn gevoel. Plugins die maar half werken zowel native als 3th party. Kunt niet op timeline scrollen, editing moet via Shift +... ik wil alles wat compacter, maar wel alles op eenvoudige bediening, Zou voor 1 UC 1 gaan +2 a 3 UC8. Thanks
Hey, ik kan er nog niet echt wat zinnigs over zeggen, sowieso heb ik geen Studio Live maar Ableton, maar ik ben er ook nog niet echt aan toegekomen om er echt mee te produceren, alleen nog maar wat geklooid (instellingen en setup configureren etc.). Ik zou er echt een paar maandjes mee moeten werken om er iets van te kunnen vinden, maar het zal bij voorbaat natuurlijk erg wennen zijn.

Wat ik wel vast kan zeggen: verwacht geen perfecte integratie, track follow werkt gewoon niet (binnen je daw) maar dat wist ik van te voren (en daarom ook dit draadje: (trieste) staat van DAW controllers (control surfaces) in 202x). Track follow werkt wel binnen de 360 sotfware, dus als je er mee kan leven dat je het mix gedeelte binnen de 360 software houdt, dan gaat het (hopelijk :P) wel werken, je kan wel makkelijk wisselen tussen DAW en 360 mode, hier vind je wat meer info:



Misschien wel leuk om ff de setup te delen, ik ga hier eens mee starten, 2 configuraties dus, met één de focus op beats en de andere de rest.

setup1.jpg

setup2.jpg
 
Back
Top