SSL UF8 DAW controller



Dit ziet er wel uit als een fijne DAW controller, helaas ook wel voor een SSL prijsje, maar toch ook weer niet zwaar over de top.

 

Attachments

  • auto-1.jpeg
    auto-1.jpeg
    45 KB · Bekeken: 7.569
buiten de mooie, denk ik, oled schermen (EDIT: staat niet bij dat ze oled zijn, wellicht niet, maschine mk3 en push 2 ook geen oled, toch prima schermen). en de software. ik zie niet veel wat een oude MCU (2003 versie) niet kan, en dingen die een MCU wél kan of zie ik iets over het hoofd, de softube console 1 is ook best populair, de fader versie (de control, ik noem m maar zo, eveneens).

wellicht dit dan:

The new SSL 360° control software manages multi-controller configurations, customised user keys, and DAW switching across multiple layers, allowing for seamless switching between numerous sessions.

is het gericht op een bepaalde werkwijze.
 
Het kan altijd beter met controllers,het is altijd iets wel.

Daarom ik er nog steeds geen heb.
 
ik dacht altijd dat ssl vooral duur was om hun ongeëvenaarde analog 4k preamps, maar blijkbaar zijn hun software, iets betere faders en displays ook gewoon prijzig, want ik zie verder weinig reden waarom hun control surface duurder zou moeten zijn dan m'n veel goedkopere mcu compatible xtouches. Niet zo slick en polished misschien als deze. Maar welke zonder drivers of software, plug and play, gewoon perfekt al jarenlang dienst doen. En ook nog een veel betere jog shuttle hebben en betere plaatsing van knoppen e.d. En expansions zonder overbodige functies. Daar heeft mackie ooit echt heel goed over nagedacht wat wel en wat niet nodig is. Want wat gebeurd er als de software end of life is, dan kun je je controller ook weg gooien (ja ik voel de pijn van mn yamaha 01x :r nog steeds).

Edit: ik zie trouwens ook geen stop/play/record/marker/ffwd/rwnd ? Of kijk ik daar gewoon compleet overheen ? Zou vreemd zijn als dat er niet op zat, aangezien dat de meest gebruikte knoppen op een control surface zijn...

In de video wijzen ze die toe aan de algemene keys bovenin. Bizar. Dus die ben je dus al kwijt aan standaard functies. :?
 
Laatst gewijzigd:
Het kan altijd beter met controllers,het is altijd iets wel.

Daarom ik er nog steeds geen heb.
"Op je woordvolgorde letten moet jij!"
De Taalpolitie
 

Attachments

  • Yoda_SWSB.png
    Yoda_SWSB.png
    2 MB · Bekeken: 209
want ik zie verder weinig reden waarom hun control surface duurder zou moeten zijn dan m'n veel goedkopere mcu compatible xtouches
Tja, met zulke redenaties ken ik er ook nog wel een paar, je vergelijkt appels met peren: "ik zie niet echt in waarom een Tesla Model S duurder moet zijn dan een Ford Focus, ze kunnen in principe hetzelfde".

Volgens mij gaat het er hier vooral om dat er weer wat meer keuze is op dit gebied. Er zijn nu eenmaal niet veel controllers in het "premium" segment (en dan het echt hoge segment van duizenden euros nog even buiten beschouwing gelaten), Mackie, Avid, what else?

ik zie trouwens ook geen stop/play/record/marker/ffwd/rwnd
Dat is idd wel vreemd, zou je toch wel verwachten op een controller, ik ga dit voorlopig echt niet aanschaffen, ff andere dingen op mijn lijstje, maar mocht er ooit zoiets komen, dan zou die bij mij naast mijn Push 2 komen te staan, geen issue voor mij persoonlijk dus.

De Mackie lijkt mij overigens ook nog steeds een fijne controller, zit nog wel eens te kijken op de 2e hands markt, maar ik vind dat het voor hun ook wel eens tijd wordt voor een upgrade, met name die display voelt toch wel wat gedateerd aan.
 
Edit: ik zie trouwens ook geen stop/play/record/marker/ffwd/rwnd ? Of kijk ik daar gewoon compleet overheen ? Zou vreemd zijn als dat er niet op zat, aangezien dat de meest gebruikte knoppen op een control surface zijn...

In de video wijzen ze die toe aan de algemene keys bovenin. Bizar. Dus die ben je dus al kwijt aan standaard functies. :?

Je kan dit mappen met de software layer juist!

En tussen banken schakelen kan ook,dus de 'algemene keys' kunnen blijven,zit dan in een andere bank.
 
0,001 innovatie dit. Jammer, want SSL is nou echt een partij die met iets spannenders had kunnen komen. Zoals een DAW controller met een hele uitgebreide channelstrip sectie zoals console 1 ongeveer icm met hun channelstrip software enzo... faders erbij... echt iets waar je wel 80% vAn je itb mix mee kan doen. Daar zou ik wel enthousiast van worden. Dit is gewoon min of meer de zoveelste hui controller. Als ik daar €1K plus aan uit wil geven kijk ik wel bij Behringer of icon, heb je meteen 24 faders...
 
Op zich ziet het er wel leuk uit, zeker die rotary die muisklikjes nadoet is wel handig als je snel iets wil veranderen... maar ergens blijft het idd gewoon een Mackie control met sommige functies dan zelfs nog wat verstopt of gewoon niet aanwezig. Ja ze gaan niks bouwen dat hun nucleus of matrix qua control functionaliteit gaat overstijgen voor minder centen eh ...

Avid/digidesign heeft altijd veel betere controllers gehad , das het voordeel van je eigen DAW hebben. Bouw je als 3th pary een controller dan moet je wel bijna op een protocol als dat van Mackie terugvallen ... en Console 1 zit ook met haken en ogen in mekaar IMO, de workflow kan wel aangenaam zijn als je specifiek die plugins van softube gebruikt maar dan houdt het ook op ...
 
Op zich ziet het er wel leuk uit, zeker die rotary die muisklikjes nadoet is wel handig als je snel iets wil veranderen... maar ergens blijft het idd gewoon een Mackie control met sommige functies ... en Console 1 zit ook met haken en ogen in mekaar IMO, de workflow kan wel aangenaam zijn als je specifiek die plugins van softube gebruikt maar dan houdt het ook op ...
Yep, er zijn 2 soorten controllers; dedicated en generic. Ik kies voor dedicated. ;)
 
Wat een gezanik met controllers. De schuld ligt denk ik bij de DAW makers.

Iets zoals dit maar met dedicated mix controls zou wel fijn zijn.
Eq, hp/lp, saturatie, compressie, sends
Dus liever 4 faders maar meer knoppen.
 

Attachments

  • IMG_20201216_212341_388.jpg
    IMG_20201216_212341_388.jpg
    81,6 KB · Bekeken: 241
Ziet er idd tof uit maar Ableton is niet supported en hoe het in de demo met Cubase word laten zien is erg vaag.
Jammer anders had ik hier wel interesse in.
 
Deze controller zou perfect zijn met 1 motorized fader and endless encoders met led feedback.
Nu heb je er weinig aan omdat je geen feedback krijgt. Moet je nog steed op je scherm kijken.
Heel misschien ga ik zelf een controller maken maar eerst heb ik andere dingen te doen.
 
Met midi cc mappen is dat echt niet te doen. Is ook lomp dat ding omdat die geen enless encoders met leds heeft.
Hoe kan ik daar nou 24 tracks mee mixen? Beter de softube console 1 en eventueel zelf een ableton remote script schrijven. Of ff wachten tot er iets beters op de markt komt.
 
Met midi cc mappen is dat echt niet te doen. Is ook lomp dat ding omdat die geen enless encoders met leds heeft.
Hoe kan ik daar nou 24 tracks mee mixen? Beter de softube console 1 en eventueel zelf een ableton remote script schrijven. Of ff wachten tot er iets beters op de markt komt.

Al ben ik niet fan van de layout,vooral die transport controls die niet onderaan zitten (als ik een transition edit dan start/stop ik wel 20/30 keer tot de automatie perfect is,kan me dat niet inbeelden met deze UF8).

Verder als je het wil gebruiken voor Ableton is het de beste controller op de markt,al de andere volgen het vast Mackie MCU protocol en hier heb je een SSL app er tussen voor de vertaling dus je kan veel flexibeler eender welke functie perfect toewijzen aan eender welke knoppen.

Wat klote is en op geen enkele controller met 8 faders werkt is dat door het MCU protocol en Ableton script selectie van een track op het scherm via muis buiten de bank die huidig geselecteerd is de controller zich laat schakelen naar de bank met de track die je aangewezen hebt op het scherm,waardoor je verplicht ben steeds manuaal te schrollen op de controller naar die bank,in dat geval is idd mixen meer dan 8 tracks ondoenbaar,of je moet heel veel tijd hebben.
 
Wat klote is en op geen enkele controller met 8 faders werkt is dat door het MCU protocol en Ableton script selectie van een track op het scherm via muis buiten de bank die huidig geselecteerd is de controller zich laat schakelen naar de bank met de track die je aangewezen hebt op het scherm,waardoor je verplicht ben steeds manuaal te schrollen op de controller naar die bank,in dat geval is idd mixen meer dan 8 tracks ondoenbaar,of je moet heel veel tijd hebben.
In Logic gaat dat wel (Control surface follows track selection aanvinken), de andere DAW's hebben dat gewoon niet geïmplementeerd ...
 
Back
Top