(trieste) staat van DAW controllers (control surfaces) in 202x

Milan is MLAN ;)
 
Omgebouwde Yamaha 01x? Zou niet teveel moeten kosten en kan een hoop…

Ik gebruik m soms nog op de oude Logic 9 met Milan, dus okdskool en niet omgebouwd…


Het probleem is niet zozeer de controller zelf, maar het ontbreken van een fatsoenlijke moderne standaard, die door alle DAWs ondersteund zou moeten zijn, zeg maar een MIDI protocol voor control surfaces, we hebben er twee, de oude historische HUI (en MCU, is dat eigenlijk hetzelfde?) en de EUCON, maar dat is geen open standaard, en daar moet je voor bloeden als fabrikant (te hoge licentie kosten dus)
 
Ik heb eigenlijk maar één wens. Een alles in 1 MIDI keyboard + DAW controller van top kwaliteit.
Ik gebruik een novation SL mk1 controler keyboard (61 keys) met een batterij aan programmeerbare controlers en 2 schermen die alle controls weergeven en heeft bovendien erg goede toetsen met aftertouch. Ook nog eens superlicht. Heb ik voor 80 euro op de kop kunnen tikken van iemand die stopte met muziek produceren. Verbind die met Bitwig studio, Cubase of Ableton en een hele digitale wereld gaat voor je open.
 
Ik gebruik een novation SL mk1 controler keyboard (61 keys) met een batterij aan programmeerbare controlers en 2 schermen die alle controls weergeven en heeft bovendien erg goede toetsen met aftertouch. Ook nog eens superlicht. Heb ik voor 80 euro op de kop kunnen tikken van iemand die stopte met muziek produceren. Verbind die met Bitwig studio, Cubase of Ableton en een hele digitale wereld gaat voor je open.
Ik heb fijne controllers, een Push 2, een NI Komplete keyboardje en een Roland RD-1000 met houten ivoren toetsen en hameraanslag, maar dat zoek ik dus niet, ik zoek echt dedicated mix controllers, faders en eq knoppies dus.

edit, ow sorry, had niet gezien dat je op iemand anders reageerde….
 
Voor Ableton kan ik de STC (selected track control) erg aanraden. Dan heb je mute/solo/arm/volume/pan/sends per track waarin je werkt. Ik heb zelf met Bomes m'n X-touch One gepimpt. Dan kan ik met dat scroll wheel alles aansturen. De buttons gebruik ik om presets binnen Bomes te schakelen voor de juiste functie. Bijvoorbeeld: button send 2, scroll wheel draait send 2 open. Ook presets voor clip volume, clip pitch van geselecteerde clip. En tempo, inputs, zoom. Qua workflow ideaal omdat je vrij snel weet waar welke functie zit en dan zonder na te denken/zoeken kan werken.
Dat alles werkt omdat het scroll wheel maar twee waardes uitzend: met de klok mee, en tegen de klok in.

Ableton Push zelf is ook een ideale controller natuurlijk. En helemaal samen met elkaar.
 
Trouwens 1 knob 1 functie vind ik zelf toch het lekkerste werken. Met die motorized daders door banks scrollen en dan steeds moeten kijken waar welke track zit is ook niet zo relaxed. Dan zou ik liever een groter rijtje gemotoriseerde faders hebben en de faders gewoon labelen voor de mix.
 
Ik gebruik een novation SL mk1 controler keyboard (61 keys) met een batterij aan programmeerbare controlers en 2 schermen die alle controls weergeven en heeft bovendien erg goede toetsen met aftertouch. Ook nog eens superlicht. Heb ik voor 80 euro op de kop kunnen tikken van iemand die stopte met muziek produceren. Verbind die met Bitwig studio, Cubase of Ableton en een hele digitale wereld gaat voor je open.

Ziet er goed uit, die schermpjes erboven zijn echt een plus.
Maar ben nu aan 't twijfelen of een dedicated controller (zonder klavier) toch niet handiger is. Ben de laatste tijd ook (enkel) aan 't mixen en masteren en dan is zo'n control surface toch beter.
Gisteren een paar uur zitten zoeken en lezen op internet en afgaande op de reviews is veel van dat spul het "net niet", zeker i.c.m. Cubase. Bij verschillende populaire producten gelezen dat de compatibiliteit met Cubase te wensen over laat. De MIDI remote integration van Cubase 12 zou daarbij wel kunnen helpen.
Verder spreekt dat exclusieve spul dat vooral voor eigen software is gemaakt (zoals Softube Console 1) me niet zo aan.
Van Steinberg is er de CC121 maar die is al oud en nergens meer verkrijgbaar en heeft bovendien maar 1 fader. Volgens mij is er echt wel vraag naar een nieuwe, dedicated Cubase controller. Op het Steinberg forum gelezen dat ze de mogelijkheden van een nieuwe dedicated controller aan het onderzoeken zijn.
 
Ik heb een Push 2 gehad maar weer weg gedaan omdat die wel erg gericht is op clipview en ik miste een keyboard.
Ik heb een Novation SL 2 25 keys maar omdat Automap eruit ging heb ik toen een Novation Impulse 49 gekocht en die werkt best oke alleen is het wel een bakbeest op je desk, ik werk liever met kleiner spul dus die staat eigenlijk alleen maar op de plank.
Ik heb een tijdje terug een tweedehandse Novation Launchcontrol XL gekocht en dat vind ik prettig werken alleen transport control heeft ie niet maar al het andere werkt prima moet ik zeggen.
Samen met een Keystep neemt het ook niet zo'n ruimte in dus da's wel handig.
Voor arrangement view blijf het atijd wel wat behelpen want bijv automation intekenen gaat met geen enkele controller dus het blijft altijd een beetje klooien maar de combinatie van de Launchcontrol met de keystep bevalt me tot nu toe het best.
 

Ik heb genoeg controllers gehad om te mixen in een DAW om voor mezelf vrede te hebben met het idee dat ik met toetsenbord en muis een DAW mix maak.
Los daarvan zou ik zeker icm met Ableton Live gaan voor Console 1. In feite heeft dit bedrijf enorm z'n best gedaan om een soort van standaard te ontwikkelen waar TS om vraagt. En ze zijn hier al lang mee bezig, ontwikkelen nog steeds door en hebben toch maar mooi een aantal grote DAW's binnenboord, waaronder Live. Goed, je moet voor compressie en eq hun eigen plugins gebruiken maar zodra je dat accepteert heb je naar mijn mening wel by far de beste ervaring in relatie tot de prijs en ruimte op je desk.
 

Ik heb genoeg controllers gehad om te mixen in een DAW om voor mezelf vrede te hebben met het idee dat ik met toetsenbord en muis een DAW mix maak.
Los daarvan zou ik zeker icm met Ableton Live gaan voor Console 1. In feite heeft dit bedrijf enorm z'n best gedaan om een soort van standaard te ontwikkelen waar TS om vraagt. En ze zijn hier al lang mee bezig, ontwikkelen nog steeds door en hebben toch maar mooi een aantal grote DAW's binnenboord, waaronder Live. Goed, je moet voor compressie en eq hun eigen plugins gebruiken maar zodra je dat accepteert heb je naar mijn mening wel by far de beste ervaring in relatie tot de prijs en ruimte op je desk.

Punt met Console 1 is wel dat, zelfs als je plugins uitzet, ze voor cpu overhead zorgen. En aangezien de plugins redelijk cpu intens zijn loopt dat wel snel op. Ander punt (zie ook dikgedrukt) is dat het een gesloten eco-systeem is. Nu zijn er wel vrij veel uitbreidingen beschikbaar, en wat er is is top of the line, maar toch. Op een gegeven moment is het obsolete, en dan is het ook maar afwachten of het op toekomstige OSsen gaat werken. Zie bijv. de liquidmix als voorbeeld.
 
Punt met Console 1 is wel dat, zelfs als je plugins uitzet, ze voor cpu overhead zorgen. En aangezien de plugins redelijk cpu intens zijn loopt dat wel snel op. Ander punt (zie ook dikgedrukt) is dat het een gesloten eco-systeem is. Nu zijn er wel vrij veel uitbreidingen beschikbaar, en wat er is is top of the line, maar toch. Op een gegeven moment is het obsolete, en dan is het ook maar afwachten of het op toekomstige OSsen gaat werken. Zie bijv. de liquidmix als voorbeeld.

Klopt, het gesloten eco systeem is een feit. Maar dat zie ik in dit geval als een voordeel omdat het daarom een dedicated controller wordt wat een enorme pre oplevert tav de workflow. Een generieke mixer controller voor een DAW zoals alle Mackie HUI fadercontrollers zijn gewoon...k*t en leveren in mijn ervaring nauwelijks winst op in workflow wbt itbmixen. Je grijpt toch weer steeds naar je muis om een of andere plugin te bedienen en voor je het weet ben je ook weer je faders met de muis aan het bedienen en voilà, je mooie UF8 staat toch weer stof te happen. Ik denk ook dat dat een van de redenen is waarom we zo weinig ontwikkeling zien in generieke DAW mix controllers.

Je punt over ondersteuning die evt ooit kan stoppen is niet echt een punt want dit geldt natuurlijk voor alle controllers. Op z'n minst kan je zeggen dat C1 gewoon goed ontwikkeld en ondersteund wordt de afgelopen 10 (?) jaar. Daarbij zijn er ook veel tevreden gebruikers van het systeem, zie oa Gearspace etc..
 
en en voor je het weet ben je ook weer je faders met de muis aan het bedienen en voilà, je mooie UF8 staat toch weer stof te happen
Maar TS gaat het toch maar lekker eigenwijs zelf uitproberen, morgen komen de spullies binnen, SSL combo en ook nog de Drawmer 1978 :D
 
Voor Ableton kan ik de STC (selected track control) erg aanraden. Dan heb je mute/solo/arm/volume/pan/sends per track waarin je werkt. Ik heb zelf met Bomes m'n X-touch One gepimpt. Dan kan ik met dat scroll wheel alles aansturen. De buttons gebruik ik om presets binnen Bomes te schakelen voor de juiste functie. Bijvoorbeeld: button send 2, scroll wheel draait send 2 open. Ook presets voor clip volume, clip pitch van geselecteerde clip. En tempo, inputs, zoom. Qua workflow ideaal omdat je vrij snel weet waar welke functie zit en dan zonder na te denken/zoeken kan werken.
Dat alles werkt omdat het scroll wheel maar twee waardes uitzend: met de klok mee, en tegen de klok in.

Ableton Push zelf is ook een ideale controller natuurlijk. En helemaal samen met elkaar.


wow, die kon ik nog niet, dit zocht ik altijd al.. je midi controller gebruiken op per track basis..
 
Voor Ableton kan ik de STC (selected track control) erg aanraden. Dan heb je mute/solo/arm/volume/pan/sends per track waarin je werkt. Ik heb zelf met Bomes m'n X-touch One gepimpt. Dan kan ik met dat scroll wheel alles aansturen. De buttons gebruik ik om presets binnen Bomes te schakelen voor de juiste functie. Bijvoorbeeld: button send 2, scroll wheel draait send 2 open. Ook presets voor clip volume, clip pitch van geselecteerde clip. En tempo, inputs, zoom. Qua workflow ideaal omdat je vrij snel weet waar welke functie zit en dan zonder na te denken/zoeken kan werken.
Dat alles werkt omdat het scroll wheel maar twee waardes uitzend: met de klok mee, en tegen de klok in.


hoe heb je dat gedaan dat je met een button een functie kiest (volume, pan, send 1, send2 etc) en daarna dezelfde encoder kan hergeberuiken?

[edit] Ah, je wisselt met een button de CC van dezelfde encoder.... dus de encoder heeft na drukken op de volume button midi cc22, en na drukken op de pan knop CC23.... En dat doe je dus door presets te wisselen in MIDI Translator Pro...

Normaal heb je het probleem dat je een midi cc maar 1 keer kan mappen... dus moet je steeds templates wissleen op de midi controller zelf...
 
Laatst gewijzigd:
Dat Loupedeck spul ziet er wel interessant uit. Blijkbaar ook voor Cubase te gebruiken.
Wel oorspronkelijk bedoeld voor video editing en streaming enzo.
Hoop dat ze ook zoiets maken voor specifiek voor audio/DAW.
 
Zag net een prosonus faderport op MP. Iemand daar ervaring mee?
Ik heb een V1. Een vervelend probleem daarmee is dat die een soort "is alive" signaal zend naar mijn DAW, een lage MIDI note on. De enige manier om daar mee om te gaan die ik weet is om je MIDI inputs voor een track specifiek toe te wijzen aan een controller. Ik liet dat eerst altijd op all staan, maar dat gaat dus niet in combinatie met die Faderport. Het is al lang geleden dat ik het geprobeert heb, maar volgens mij werkte hij ook niet echt lekker met Pro Tools samen. Onlangs was ik er wel achtergekomen dat je kunt switchen naar een Ableton Live gerichte firmware, dus na jaren in de kast te laten liggen heb ik 'm weer afgestoft en aangesloten. Werkt op zich wel fijn, maar ook het idee dat bank en track switchen niet helemaal lekker gaat. Maar dat kan ook onkunde van mij zijn (ken Ableton Live nog niet zo goed). Als je die firmware gebruikt is het wel weer onhandig dat telkens als je de stroom er af haalt je eerst die firmware moet switchen als je 'm aanzet. Weliswaar maar drie knoppen indrukken, maar toch. Zou handiger zijn als hij zou onthouden welke laatst geladen was. Misschien doet de V2 dat beter.
 
Ik heb een Mackie gehad en nou zijn er betere opties, maar mijn conclusie is:

Muis en toetsenbord zijn eigenlijk hele goede controllers, die goed ondersteund worden door alle DAWs. Investeren in een betere muis of toetsenbord is wmb geen gekke optie. Ik heb gemerkt dat autonatiom opnemen met de muis echt prima werkt. Het enigste probleem is natuurlijk dat je niet meerdere parameters tegelijk kan bedienen, maar daar kan ik wel meeleven. Doe ik het in 2 opnames...

Ik denk dat DAW controllers altijd enigzins platform specifiek zullen zijn met gedoe qua ondersteuning. Ze kunnen ook nooit echt alles even gestroomlijnd ondersteunen, daar voor zijn DAWs en plugins te divers en complex. Ik denk dat je beter de route kunt gaan van MPC of maschine+ als je daw achtig mogelijkheden wilt met hw controles die goed aansluiten. Probleem daarmee is dan wel weer dat ze toch al met al een stuk minder kunne .
 
Bwah die SSL UF8 is toch wel een erg mooi ding zeg. Net het filmpje bekeken i.c.m. Cubase.
Iemand ervaring met de UF8 en Cubase?
 
Back
Top