Nieuwe DAW-controller van Nektar: CS12

IMG_5963.jpeg


In April 2023 stond er al een prototype op de Namm, nu is de CS12 (bijna) leverbaar.
Voorlopig alleen voor Logic Pro, ondersteuning voor meerdere DAWS zullen in de toekomst volgen. Nektar maakt altijd wel werk van hun controllers wat betreft goede en diepgaande integratie met de software en deze ziet er wat dat betreft ook wel weer leuk en veelbelovend uit met een paar goede automation modes etc.

Meer uitgebreide info op de site van Nektar:

 
Last edited by a moderator:
Ziet er interessant uit. Ik heb nooit met een DAW gewerkt. Ik gebruik een screen reader en dan nog zit ik op 20 centimeter van het beeldscherm om er iets van te kunnen zien. Nu ja, een deel ervan. Bovendien zit ik al de hele dag achter een computer. Maar ik lijk er (op termijn) niet aan te kunnen ontkomen. En dit ziet er eigenlijk uit alsof je heel wat dingen op gevoel (en zonder op het scherm te moeten kijken) zou kunnen doen. Maar vermoedelijk geldt ook hier: schijn bedriegt.
 
Wat ik op het scherm zie lijkt extreem veel op de Electra One.
Die fader erbij is wel tof.
 
een soort combi van UC1 en UF1 van SSL voor 25% van de prijs.
En je kan meer 3rd party werken ermee.

Leuk spul, maar ik hou het wel bij SSL (hadden ze maar eerder ermee moeten komen, na 20 jaar wachten was ik er wel klaar mee met die DAW controllers die niet goed kunnen mappen) Novation Automap was ook zoiets. Console One vind ik nu ook maar een overzichtelijk gebeuren geworden.

Soms is een dedicated controller gewoon handiger en beter. Plus je committeer je ook tot een bepaalde workflow ipv 6000 channelstrips te gaan zitten ABen, is allemaal geneuzel achter de komma.
 
En nu maar hopen (voor mij iig) dat ze ook zo diep gaan met Reason SSL ondersteuning.
Daar zijn ze best groot mee geworden (met hun Nektar producten die erg ver met Reason gaan).
Maar ik zie er nog niks over op de website helaas. Ze hebben natuurlijk al die zwarte glimmende vingerafdrukmagneet Nektar Panorama P1, maar die heeft dan weer geen gemotoriseerde fader en meer 'generieke' knoppen dan specifiek voor de mixer.
De P4 wel, maar dat is direct weer zo'n bakbeest op je bureau. (door het toetsenbord)
Ik heb zelf de T4, maar mis mijn X Touch wel tijdens het mixen.
 
een soort combi van UC1 en UF1 van SSL voor 25% van de prijs.
En je kan meer 3rd party werken ermee.

Leuk spul, maar ik hou het wel bij SSL (hadden ze maar eerder ermee moeten komen, na 20 jaar wachten was ik er wel klaar mee met die DAW controllers die niet goed kunnen mappen) Novation Automap was ook zoiets. Console One vind ik nu ook maar een overzichtelijk gebeuren geworden.

Soms is een dedicated controller gewoon handiger en beter. Plus je committeer je ook tot een bepaalde workflow ipv 6000 channelstrips te gaan zitten ABen, is allemaal geneuzel achter de komma.

snap dit wel. Sowieso vind het automappen van ALLE parameters vrij nuttleloos. Moet je alsnog door verschillende pagina's scrollen. En als je dan die plugin niet heel vaak gebruikt ben je continue aan het zoeken, dan is de muis (of een dedicated) controller veel beter. Daar zit dan de meerwaarde (maar ook meerprijs) van SSL.

Hoe het in Bitwig is geregeld vind ik echt ideaal. Je stel eenmalig per plugin je controls in en dat staat elke keer als je die plugin opent klaar op je controller. Voor de meer exotische parameters moet je dan wel muizen, maarja, dan zit je toch meer in de sounddesign fase en ben je daar volledig op gefocust.
 
snap dit wel. Sowieso vind het automappen van ALLE parameters vrij nuttleloos. Moet je alsnog door verschillende pagina's scrollen. En als je dan die plugin niet heel vaak gebruikt ben je continue aan het zoeken, dan is de muis (of een dedicated) controller veel beter. Daar zit dan de meerwaarde (maar ook meerprijs) van SSL.

Hoe het in Bitwig is geregeld vind ik echt ideaal. Je stel eenmalig per plugin je controls in en dat staat elke keer als je die plugin opent klaar op je controller. Voor de meer exotische parameters moet je dan wel muizen, maarja, dan zit je toch meer in de sounddesign fase en ben je daar volledig op gefocust.

En de volgende versie van Bitwig krijgt full SSL 360 support... (eindelijk)
 
Mooie controller zeg! Prima prijs ook. Bijna jammer dat ik m’n ssl set net compleet heb ;)
 
Nice! Voor nu is het alleen Logic maar ik schijn ergens gelezen te hebben dat ze gaan nadenken om hem voor meerdere daws beschikbaar te maken.
ik hoop dat iemand een 10% kortingscode voor Bax heeft. Dan wil ik hem wel aanschaffen

Edit: ah, ik las het in het hoofdberichtje. Iets met weekend …
 
Deze controller lijk mij ook wel interessant met Ableton!
 
Ik ga m’n best doen. Hij is inmiddels binnen.

Zojuist ook een bericht met een software update:

ControlCore 1.0.6 for Logic Pro available now.​

The update includes feature improvements, new mapping and bug fixes.
  • Tempo encoder now assignable. [Shift]+[Tempo encoder] now produces a list of 7 functions for selection: Playhead (jog), Scrub, Nudge, Cycle, Vertical Zoom, Clip gain and of course Tempo.
  • New plugin maps for UAD, Waves, Audio Damage, Baby Audio, Slate Digital and SSL products included.
  • Option to temporarily disable the fader motor by pressing [Select]+[fader cap]. Touch the fader cap to reactivate.
  • Bug fixes.
 
Back
Top