SSL UF8 DAW controller



Dit ziet er wel uit als een fijne DAW controller, helaas ook wel voor een SSL prijsje, maar toch ook weer niet zwaar over de top.

 

Attachments

  • auto-1.jpeg
    auto-1.jpeg
    45 KB · Bekeken: 7.573
@Fifth Bot , bedankt voor de goede uitleg, geen "track follow" vind ik serieus minpunt,als ik ook je ervaring zo hoor, lijkt het me beter om voor de eventuele 2.0 versie uit komt te wachten. Ziet er allemaal degelijk en mooi uit, maar DAW integratie staat echt nog niet punt’ tenzij je met de ssl 360° en hun plugins werkt. Zal nog ff verder met men huidige setup werken denk ik.
 
Bedoel je met track follow dat de controller niet de track selecteert als je dat met je muis doet in de daw? Voor de x touch ivm met Ableton heb je daar een aangepast Python script voor. Misschien ook wel voor de ssl.
 
Bedoel je met track follow dat de controller niet de track selecteert als je dat met je muis doet in de daw? Voor de x touch ivm met Ableton heb je daar een aangepast Python script voor. Misschien ook wel voor de ssl.
Hey Idd, dat is wat ik bedoel met track follow, maar het gaat dan niet alleen om de UF8, hetzelfde geldt voor de UC1 en de Push 2, je wilt (in de meeste gevallen) dat als je ergens een track selecteeert, dat dan de software en alle andere devices ook die track in focus hebben, heel logisch, maar blijkbaar supermoeilijk. Dat werk nu dus wel binnen de 360 software, maar is blijkbaar geen standaard voor in het MCU protocol.

Ik was me nu net wat aan het verdiepen in die Python scripts BTW, dus misschien ga ik wel een poging wagen. Die x-touch aanpassing zie ik hier volgens mij niet tussen staan: GitHub - gluon/AbletonLive11_MIDIRemoteScripts

waar heb je dat script vandaan? Zou je mij die anders kunnen sturen?
 
Ok, was ff flink puzzelen maar de belangrijkste issues heb ik nu opgelost.

Allereerst heb ik de UF8 channel encoder gekoppeld aan track select, dwz je kan met die encoder een track selecteren (incl return channels en de master).
Daarnaast heb ik auto-banking van de UF8 geïmplementeerd, zodra de selected track buiten de field of view van de controller komt, selecteert ie automatisch een nieuwe bank van 8 faders, zodat je altijd de geselecteerde track op de UF8 in beeld hebt. Dit werkt met elke selectie methode, dus klikken met de muis in de software, een selectie via de Push en uiteraard ook directe selectie op de UF8. Beide oplossingen was een kwestie van het aanpassen van de MackieControl midi remote scripts.

Dan had ik ook al heel lang het probleem dat de Push niet automatisch de selected track in beeld brengt, ofwel de Session Ring of Red Focus Box die je in de sessie view ziet en die dus op je controller mapped. Eerst gekeken of het te doen was om dat ook via de Python scripts op te lossen. Na wat analyse weet ik nu ongeveer hoe eea in elkaar steekt, en dat is denk ik wel te doen, maar vergt wel een flinke inspanning (dus veel analyseren, documentatie lezen en experimenteren), en of ik daar op dit moment nu zin in heb…
Maar tijdens het uitpluizen ben ik nog wel een stukje software tegengekomen LaunchSync Series | Isotonik Studios | MaxforLive Control Devices , die een heel eind in de richting komt van wat ik wil, inclusief autosync van de red box op track selectie.

Na aanschaf bleek echter dat die toch niet helemaal volgens verwachting werkte. Op zich werkt eea wel, hij selecteert netjes de red box op de selected track (en session clip), en je kan die zelfs een offset geven, maar dat is in de praktijk toch niet helemaal wat je wil. Even wat uitleg: Stel je je hebt 16 tracks, de 1e acht zijn zichtbaar op de Push, je selecteert nu de 3e track op de Push, vervolgens zorgt de sync er dan voor dat alle tracks op de Push verschuiven, zodat de 3e track nu op de 1e (kolom) positie van de Push komt te staan, dat is niet echt prettig. Je kan dus wel een offset instellen, zodat de focus van de track selectie in het midden komt (indien mogelijk qua aantal tracks) maar omdat je altijd 8 tracks in beeld hebt, zit je altijd met een verschuiving van minimaal 1 (immers een even getal….). Je wil dus eigenlijk dat ie de focus alleen verplaatst indien nodig (dus als die buiten de field of view valt, zoals bij de autobanking hierboven beschreven)

Anyway, ik heb de software uiteindelijk toch wel kunnen gebruiken, er zit nl ook een knop op om handmatig de focus van de Red Box te triggeren, die heb ik nu aan 2 key mappings gekoppeld (1 voor track focus en 1 voor scène focus), dat ging overigens ook niet zonder slag of stoot, er zit nl een bug in die software, waardoor je net die buttons niet kon mappen (vanwege een object wat ervoor ligt), maar gelukkig kan je een Max4Live device gewoon zelf editen, en dat probleem kon ik dus ook kunnen tackelen.

Het was een leerzaam traject, en ik heb nu meer begrip voor ”het slecht functioneren van DAW controllers” :D. Het is niet allemaal zo eenduidig, neem die Red Box, daarvan wil je ook niet dat die altijd automatisch verplaatst, want dan jou je als je de Push in een drum track view zou gebruiken (of gewoon Midi nootjes aan het spelen bent) nooit meer tegelijk een andere track kunnen selecteren, want dan shift ie dus de focus, je wil dus dat dat on demand gebeurt (en dat is me dus nu gelukt :P)

Oh ja, nog even dit, de UC1 valt hier dus buiten, die krijg ik niet gesynced met trackselectie, maar dat hoeft eigenlijk ook niet, want dat kan al in de 360 software, en dat is eigenlijk ook beter, dan heb je alles bij elkaar voor EQing en compressie, maar panning en fader control wilde ik wel graag in Ableton houden, en dat is gelukt, nu eindelijk maar waar eens wat muziek gaan maken, hopelijk gaat het bevallen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb in logic op elke track zon SSL native CS gezet en een paar screensets gemaakt (soort oproepbare snapshot van wat je op je scherm te zien krijgt) Met een slotje boven de plugin rechtsboven door te klikken zodat ie geel wordt volgt ie ook je trackselect, dus als ik met de avids een andere tracks selecteer opent die gelijk de juiste ssl strip (hij update de plugin-gui-screen met de info van de nieuwe geslecteerde track) De SSL360 software heb ik op de achtergrond lopen, dus hidden. Op zon manier heb je dus instant controle op je UC1 controller en GUI info op je scherm van eleke track die je selecteert met zon SSL CS erin gegooid op hetzelfde insert pluginslot, bij mij standaard in slot 8. Je hebt dan alleen de logic screens en niet die ssl360 laag erbij open. Want dan wordt je een beetje maf van in je hoofd met 2 mixers van 2 apps naast elkaar open.

Kwou dat ze nog een dedicated controller maken (UC2) voor die SSL Native drumstrip van ze, kan ik goed gebruiken.
 
Ik heb in logic op elke track zon SSL native CS gezet en een paar screensets gemaakt (soort oproepbare snapshot van wat je op je scherm te zien krijgt) Met een slotje boven de plugin rechtsboven door te klikken zodat ie geel wordt volgt ie ook je trackselect, dus als ik met de avids een andere tracks selecteer opent die gelijk de juiste ssl strip (hij update de plugin-gui-screen met de info van de nieuwe geslecteerde track) De SSL360 software heb ik op de achtergrond lopen, dus hidden. Op zon manier heb je dus instant controle op je UC1 controller en GUI info op je scherm van eleke track die je selecteert met zon SSL CS erin gegooid op hetzelfde insert pluginslot, bij mij standaard in slot 8. Je hebt dan alleen de logic screens en niet die ssl360 laag erbij open. Want dan wordt je een beetje maf van in je hoofd met 2 mixers van 2 apps naast elkaar open.

Kwou dat ze nog een dedicated controller maken (UC2) voor die SSL Native drumstrip van ze, kan ik goed gebruiken.
Helaas heeft Ableton geen, of heel beperkte mogelijkheden om een plug-in standaard (met track selection), of dmv een bepaalde trigger te openen. Ja je zou een key binding aan de edit gear icon kunnen koppelen, maar dat moet je dan voor elke nieuw track doen, en welke key dan precies? :P. Het is een van de vele highly requested features die al jaren spelen. Wie weet, ooit….

Wat ik graag zou willen is een mogelijkheid om een plug-in met de Push te openen, misschien als ik me echt verveel ga ik nogs een in de api van Live rondneuzen.
 
ik lees hier van "Python scripts" naarmate ik niet weet wat het juist is (wel ff gegoogled) zal ik er het best afblijven. hopelijk komt Presonus is op een dag met een orderlijke deftige faderport op de markt. de SSL lijkt als hij niet in zijn 360° kan beperkt en ingewikkeld met zijn vele shift functies voor S1 5
 
Oh ja, nog even dit, de UC1 valt hier dus buiten, die krijg ik niet gesynced met trackselectie, maar dat hoeft eigenlijk ook niet, want dat kan al in de 360 software, en dat is eigenlijk ook beter, dan heb je alles bij elkaar voor EQing en compressie, maar panning en fader control wilde ik wel graag in Ableton houden, en dat is gelukt, nu eindelijk maar waar eens wat muziek gaan maken, hopelijk gaat het bevallen.
Ik zat even naar die video (bij 17:23) te kijken van SSL maar daar kan trackselectie wel of bedoel je iets anders?

 
Ik zat even naar die video (bij 17:23) te kijken van SSL maar daar kan trackselectie wel of bedoel je iets anders?
Hey, wat je eigenlijk zou willen is dat als je een track selecteert, dat de controller dan automatisch switch naar de (1e instantie van) de uc1 plugin op die track, zodat je niet steeds de plugin met de muis hoeft aan te klikken of op de controller met de encoder de juiste instantie in beeld brengt. Maw dat de controller automatisch de track selectie volgt....
In Ableton werkt dat in ieder geval niet (en de meeste andere DAWs ook niet). Er is wel een DAW waar je dat voor elkaar krijgt (ik dacht ProTools) maar ook daar is het niet ideaal. Je moet dan geloof ik de plug in het eerste slot stoppen, anders werkt het niet. Je hebt dan in de DAW dacht ik een optie om de plugin die in het eerste slot zit automatisch te openen (en daardoor vind die auto sync plaats).
 
Voor diegene met Ableton 11 en een UF8, hier de scripts die ik heb aangepast. Gebruik op eigen risico (backup de originele files dus!!!) en met stoep garantie :P.


Voor het gemak hier de files die je (op Windows) moet kopieren naar C:\ProgramData\Ableton\Live 11 Suite\Resources\MIDI Remote Scripts\MackieControl:

Zie voor uitleg in deze post SSL UF8 DAW controller
 

Attachments

  • MackieControl.zip
    12,1 KB · Bekeken: 88
Ik ben geïnteresseerd in de SSL UF8.

Alleen lees ik dat er wat problemen zijn zoals track follow.

Zijn deze problemen inmiddels opgelost dat iemand weet die gebruik maakt van de SSL UF8?
 
"Track follow" werkt in beide richtingen op Presonus SO6 ; 2 x UF8 zonder probleem. Enige je moet opletten is dat als je de 360° via er een UC1 er in zet dat je dan wel duidelijk eerst je trackstrip toekent aan kanaal, anders draait het in de soep (althans toch bij mij)
 
Laatst gewijzigd:
"Track follow" werkt in beide richtingen op Presonus SO6 ; 2 x UF8 zonder probleem. Enige je moet opletten is dat als je de 360° via er een UC1 er in zet dat je dan wel duidelijk eerst je trackstrip toekent aan kanaal, anders draait het in de soep (althans toch bij mij)
Bedankt voor je reactie :okdan:

Zijn er nog zaken waar je tegen aan loopt qua functies die nog niet zouden werken? Dan hou ik hier rekening mee met de verkoop.
 
Hey, omdat de UF8 toch wel een blijvertje is voor mij, en ik het standaard gedrag van de controller icm Ableton net niet lekker vond werken, heb ik mijn script aanpassingen toch maar ff geborgd in een nieuwe dedicated repo.

Op deze manier kan ik altijd zelf nog aanpassingen doen en ben ik niet meer afhankelijk van deze repo: GitHub - gluon/AbletonLive11_MIDIRemoteScripts (die maar af en toe bijgewerkt wordt).
Ik zie het namelijk wel gebeuren dat er toch wat meer significante wijzigingen aan zitten te komen vanwege de Push 3 (en wie weet wat backporting naar de Push 2 en dus wellicht ook andere versies van Python).

Feel free to use, maar dus wel op eigen risico en met stoepgarantie ;) (in de readme heb ik wat proza opgenomen hoe je eea gebruikt, laat svp weten als iets niet klopt of niet helemaal duidelijk is)

 
Het kan altijd beter met controllers,het is altijd iets wel.
Daarom ik er nog steeds geen heb.
Inderdaad. Same over here. Al zou ik er wel eentje willen, toch lukt het bijzonder goed zonder.
Dus vraag ik me steeds af waarom ik (te) veel geld aan een controller zou uitgeven.
 
Laatst gewijzigd:
Gemotoriseerde faders zijn gewoon fijn en handig. De rest heb ik niet echt nodig.
Daarom gebruik ik nu een Behringer X-Touch Extender als standalone. Handzaam dingetje, niet te duur en de faders werken prima.
Met een custom script voor Cubase werkt track follow / auto banking ook perfect. M.a.w. je selecteert een kanaal in Cubase en de Extender volgt direct naar de juiste faderbank en kanaal.
Ook een handige stand voor gekocht op Etsy.com zodat ie mooi schuin staat.
 
Back
Top