Solid State Logic UF1 Controller

UF1_overhead_1.1e3420e40889a051c3519d7d0d9ca8da.jpg


UF1 is de ultieme single fader-controller voor iedereen die uitgebreide controle over zijn DAW wil, en SSL's vermaarde geavanceerde workflow naar kant-en-klare producties brengt.

De UF1 beschikt over een eersteklas gemotoriseerde fader van 100 mm, twee schermen met hoge resolutie, zacht aanvoelende duurzame rubberen toetsen en een verzwaard jogwiel, allemaal ingekapseld in een robuust metalen chassis.

UF1 biedt volledige controle over de pans, sends, plug-in-besturing en meer van een DAW, plus de mogelijkheid om 46 softkeys specifiek aan te passen aan uw workflow.

Duidelijke en inzichtelijke visuele feedback, intuïtieve bediening en diepe integratie met de SSL Meter Plug-in en SSL 360°-software - UF1 biedt kracht en controle die nog nooit eerder is vertoond met een controller van deze omvang.

Bron: UF1 - Solid State Logic





 
Last edited by a moderator:
Mooi ding, nadeel is dat het MCU is ipv eucon. Daardoor is de tracknaam een stuk korter maximaal. En andere beperkingen.
Ziet er wel strak uit, past mooi naaast de UC-1 als masterfader/meter/transport control.

Wel redelijk aan de prijs, maar ja, het is geen B.

Nu nog een UF-8X zonderal die knoppen aan de zijkant en je kan een mooie mixer bouwen met een paar van die SSL units bij elkaar.
Persoonlijk ben ik erg fan van de AVID artist mix, niet van de S1/S3.

Als mijn huidige artist mixers vervangen gaan worden, (ik heb ze al een jaar of 10 denk ik) dan zullen het deze dingen (UF8 slim model) worden.
Avid heeft niks meer in het segment, de S1 vind ik een achteruitgang en de S4/s6 zijn unobtanium qua prijs.

Je moet wel die meterplugin op elke track inserten als je die functie per kanaal wilt gebruiken, mensen die aan een volle cpu load zitten al een ding om in de gaten te houden.
Mij lijkt het wel strak puur voor een vaste masterfader + metering. Ik heb al 24 faders.
 
SSL 360 heeft al een update gehad, jammer dat dat ding zelf pas over 6 weken te verkrijgen is :P

Screenshot 2023-06-01 at 08.42.29.png
 
nu met schaalbare GUIs voor de metewr, CS2 en 4K plugs (updates verkrijgbaar)
Dikker dan dik.
Screenshot 2023-06-01 at 09.17.10.png
Screenshot 2023-06-01 at 09.14.45.png
 
een plugin besturen met 4 knoppen? dat lijkt me helemaal niet chill.

Ik zou wel intresse hebben in 1 motorized fader met pan en sends control. Maar wel heel compact.

De rest doe ik met de Electra One controller.
 
Mooi maar ik begrijp het nut van 1 fader niet zo.
Ik heb een Mackie MCU Pro en gebruik daarvan praktisch alleen de faders. Heb 'm zo opgesteld dat ik er goed bij kan, maar dat het lompe ding ook niet in de weg staat.
Gemotoriseerde faders zijn gewoon nuttig. De rest is net zo goed met toetsenbord/muis en/of andere apparaten te doen.
Eigenlijk zou ik een handzaam apparaatje met 8+1 gemotoriseerde fader + 1 encoder erboven willen hebben. Meer hoeft niet. Maar de Behringer X-Touch Compact ofzo staat niet echt goed aanschreven.
 
Mooi maar ik begrijp het nut van 1 fader niet zo.
Ik heb een Mackie MCU Pro en gebruik daarvan praktisch alleen de faders. Heb 'm zo opgesteld dat ik er goed bij kan, maar dat het lompe ding ook niet in de weg staat.
Gemotoriseerde faders zijn gewoon nuttig. De rest is net zo goed met toetsenbord/muis en/of andere apparaten te doen.
Eigenlijk zou ik een handzaam apparaatje met 8+1 gemotoriseerde fader + 1 encoder erboven willen hebben. Meer hoeft niet. Maar de Behringer X-Touch Compact ofzo staat niet echt goed aanschreven.
nut van 1 fader is dat je niet heel je buro vol hebt en je dus met hoge resolutie het volume kan aanpassen.
 
wel spijtig betreft levertijden. in de Verenigde staten worden er nu al geleverd aan klanten die ze pas dinsdag besteld hebben o.a. bij Sweetwater.
 
Heel mooi spul! Helaas voor mij te hoge prijscategorie, je hebt echt de UF-8 nodig lijkt me en alles bij elkaar is de Console 1 (+fader) voor bij elkaar zeg 1000 euro net een beter betaalbaarder alternatief.

Ik heb in het verleden wel 360 voor de gein geprobeerd (360 op zich is/was gratis beschikbaar). Ik vond dat lekker werken op een aparte 2e of 3e monitor. Misschien dat het wishful horen was maar ik had wel het idee dat de mixen/summing wat beter klonk dat standaard alleen de DAW.
 
Dat is wishful hearing (nix mis mee). 360 heeft zelf geen summing engine. Het is puur een visualisatie van alle supported SSL plugs die je in je DAW hebt draaien.
Wel een hele mooie toepassing van SSL. Ik gebruik het als Hybrid mixing flow icm mijn SSL Sigma.
 
Heel mooi dit. Zou een goede opvolger zijn voor mijn CC121, naar helaas geen plek meer op m’n desk
 
Ik heb de PreSonus® FaderPort® 16 Production Controller die ik voornamelijk gebruik om met Studio ONE te werken. Deze heeft 16 gemotoriseerde touch-sensitive faders can 100mm, 16 schermpjes en eigenlijk alle mogelijke bediening die je nodig hebt met als extra dat je hem kan instellen om alle mogelijke plugins te bedienen en dit alles voor vrijwel dezelfde prijs van de Solid State Logic UF1 Controller.
Presonus heeft ook een single fader versie van de faderport die zowat hetzelfde kan dan de Solid State Logic UF1 Controller maar dan zonder schermpjes aan +/- 180€.
In vergelijking met de hele set van Solid State Logic aan zo'n 3500 knaken zoals Bahamut vernoemd is het in de verste verte niet mogelijk om een aankoop als deze te verantwoorden.
En dan zwijg ik nog over de plaats die dit zou inpakken in mijn studio. Misschien heeft hier nog niemand van de PreSonus® FaderPort® 16 Production Controller gehoord, heb hem al sinds 2017 en sinds 2020 kan je er ook plugins mee bedienen, ik kan alleen maar zeggen dat dit een top toestel is en een waardig en veel goedkoper alternatief voor de Solid State Logic Controllers.
 
Snap je verhaal, en het is vergeleken met Presonus onwijs duur. Maar… de mensen van SSL hebben zich gefocust om het te integreren met hun eigen producten, met als bonus dat je dit ook voor je eigen DAW kunt gebruiken. De mensen die met SSL werken hebben waarschijnlijk ook al hun plug-ins etc, waarmee de HW heel mooi samenwerkt met de software. SSL is altijd al duur geweest en richt zich ook meer op de “professionele” studio’s. Die geven graag geld uit aan dit soort dingen om hun workflow te verbeteren. Dit zijn ook de mensen die redelijk (goed) verdienen in hun werk als audio engineer, en muziek maken niet als hobby hebben.
 
Back
Top