Wanneer gebruik je een limiter?

Waarom bad practice? Net als @cajmere heb ik een standaard ableton brick wall limiter op de master bus staan, ook als bescherming voor mijn oren en eventuele beschadiging van mijn monitors (hoewel ik denk dat mijn Adams wel wat kunnen hebben). Ik werk altijd met een ruime headroom (-6db met sonarworks plug-in off, en -10 a -12db met de plug-in aan). ik gebruik het dus niet om clipping etc te voorkomen, maar juist om bv door een onverwachte feedback loop niet het bloed uit mijn oren te laten stromen.

Je kunt natuurlijk ook gewoon mixen op normale volumes. Beter voor je oren en je mixes.
 
Dan heb je het specifiek over brickwall limiters. Je hebt verschillende soorten limiters die elk wel hun eigen karakter en nut hebben, sommigen dus ook in de mixfase.
Dat is nou juist de functie van een limiter, anders is het een compressor.
Je hebt natuurlijk "mastering limiter" plugins die er andere zaken bij in prakken, zoals upward expanders, of multiband of andere zaken. Maar dat doet niets af aan de core functie van een limiter: Het zetten van een threshold en zorgen dat NIKS daar langskomt (peaks of Intersampling peaks)
een limiter voor gehoorbescherming doet in een daw dan weer niks. 0dB is 0dB het zal hoogstens wat "aangenamer" klinken doordat het afkappen wat vriendelijker gaat als botte clipping / distortion.
 
Als je bang ben om je oren op te blazen waarom staan je monitoren dan vol open?
Stel je monitoren gewoon zo in dat ze nooit harder kunnen dan het hardste wat je ooit nodig hebt.

Een limiter op je master bus zal het geluid hoe dan ook kleuren aan aantasten en dst wil je niet.

Simpele test maak je mix af. Bounce hem met of zonder limiter en bepaal voor je zelf wat er beter klinkt.
 
bij mixdown zou ik sowieso wel een limiter aanzetten, met een threshold van -2dB of zo.
- Je zorgt er voor dat je mix dan niet clipt
- je geeft de mastering engineer voldoende ruimte om mee te werken
- Wel de INPUT GAIN van de limiter zo zetten, dat je er niet meer dan AF EN TOE 1dB tot 2dB af scheert (mischien de 5 luidste peaks in je track) dat continue de reductie 1dB-3dB aan, dan ben je al te ver.

Tevens wel zorgen dat je in je limiter de dithering uitzet, zodat je mixdown gewoon 24bits bitdepth blijft behouden, de mastering engineer dithered dat wel naar 16bits.
 
Te kort door de bocht dus, een limiter is geen compressor en vice versa, ook al lijken ze erg op elkaar. In sommige situaties heeft een limiter op een single track de voorkeur boven een compressor, bv om sucking/pumping sounds te voorkomen (bv op een snare) of specifieke kleuring te verkrijgen.
 
Te kort door de bocht dus, een limiter is geen compressor en vice versa, ook al lijken ze erg op elkaar. In sommige situaties heeft een limiter op een single track de voorkeur boven een compressor, bv om sucking/pumping sounds te voorkomen (bv op een snare) of specifieke kleuring te verkrijgen.
Niemand zegt dat je een limiter niet creatief kan/mag inzetten. Wanneer jij met een limiter een resultaat krijgt wat je niet kan krijgen met een compressor, is de keuze aan jou. een limiter zal ook gaan sucken afhankelijk van de threshold want na de snare wordt het ook weer stil. Ik zou hiervoor toruwnes eerder een upward compressor / expander voor gebruiken (weer wat anders als een limiter) Maar een compressor kan nooit doen wat een limiter kan. Je kan ook een EQ als sidechain trigger gebuiken, zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar er is er maar een die 100% overshoots voorkomt en dat is de limiter.
 
Volgens mij te snel geantwoord door zowel @flyweight & @AdDM (en nee ik heb niet dat hele artikel van izotope net doorgeakkerd, hoewel ik dat misschien later nog wel ga doen). Ik geef in mijn post juist aan DAT ik op normale volumes aan het werk ben, -12Db headroom en mijn monitors staan slechts op de helft van hun kunnnen, dan heb ik nog de master volume van mijn interface waar ik doorgaans ook nog eens op Max 6db van zijn kunnen zit. Maw, ik werk normaal, heel soms wil ik ff voor korte tijd kunnen knallen omdat dat nou eenmaal af en toe nodig is :P, maar da‘s altijd maar kort. Het gaat mij echt om de protectie, met name tegen feedback routing issues (is me meer dan eens overkomen). Dus de limiter die ik ingesteld heb wordt 99.9% nooit ook maar in de buurt geraakt. Ik kan me niet voorstellen dat er daardoor een waarneembare kleuring optreedt, puur om het feit dat die door de plugin gaat, kom op, zo spannend is een limiter volgens mij echt niet (en die ableton stock limiter al helemaal niet).
 
een limiter voor gehoorbescherming doet in een daw dan weer niks. 0dB is 0dB het zal hoogstens wat "aangenamer" klinken doordat het afkappen wat vriendelijker gaat als botte clipping / distortion.
interessante opmerking, misschien is het dan psychologisch, ik snap dat er een harde digitale limiet is, en ik moet zeggen, ik heb ook geen uitvoerige testen op de hierboven genoemde feedback loops uitgevoerd :D, maar sinds ik die limiter erop heb zitten is me een degelijke loop nog wel eens gebeurt, en toch heb ik het idee dat het daar tegen helpt.
 
Dit klopt, wanneer de limiter niet ingrijpt gebeurt er niks en een goede limiter is gewoon transparant, zonder kleuring.

Waar Izotope en vele andere blogs het over hebben is dat "EDM artists" vaak graag in een limiter mixen omdat ze denken dat ze zo het eindresultaat beter kunnen boetseren dan wanneer ze zonder lmiter mixen en daarna de limiter erop zetten. Er zijn ook hier weer meerdere wegen die naar Rome leiden, een kick harder zetten terwijl de limiter al 3db van je mix afslijpt zal een ander resultaat geven als een mix op -6dB om een kick heenbouwen. Lukt het op de ene manier wel naar op de nadere niet, dan zal niemand je verbieden het zo te doen. Ik zeg altijd maar zo: Het eindresultaat is het enige wat telt en spreekt voor zich. Dit is een gebied met veel kapiteins die aan wal staan. Maar hier gaat het nou eens een keer niet om de reis (of toch misschien wel ;) ) maar om de bestemming.
Volgens mij te snel geantwoord door zowel @flyweight & @AdDM (en nee ik heb niet dat hele artikel van izotope net doorgeakkerd, hoewel ik dat misschien later nog wel ga doen). Ik geef in mijn post juist aan DAT ik op normale volumes aan het werk ben, -12Db headroom en mijn monitors staan slechts op de helft van hun kunnnen, dan heb ik nog de master volume van mijn interface waar ik doorgaans ook nog eens op Max 6db van zijn kunnen zit. Maw, ik werk normaal, heel soms wil ik ff voor korte tijd kunnen knallen omdat dat nou eenmaal af en toe nodig is :P, maar da‘s altijd maar kort. Het gaat mij echt om de protectie, met name tegen feedback routing issues (is me meer dan eens overkomen). Dus de limiter die ik ingesteld heb wordt 99.9% nooit ook maar in de buurt geraakt. Ik kan me niet voorstellen dat er daardoor een waarneembare kleuring optreedt, puur om het feit dat die door de plugin gaat, kom op, zo spannend is een limiter volgens mij echt niet (en die ableton stock limiter al helemaal niet).
 
interessante opmerking, misschien is het dan psychologisch, ik snap dat er een harde digitale limiet is, en ik moet zeggen, ik heb ook geen uitvoerige testen op de hierboven genoemde feedback loops uitgevoerd :D, maar sinds ik die limiter erop heb zitten is me een degelijke loop nog wel eens gebeurt, en toch heb ik het idee dat het daar tegen helpt.
Klopt, het kan wat vriendelijker klinken, wees je ook bewust dat feedback in een schakeling in jouw mixer (input op output terug naar input), wat anders is als "feedback by design" in een plugin (bijv de feedback van een tape echo plugin)
 
Klopt, het kan wat vriendelijker klinken, wees je ook bewust dat feedback in een schakeling in jouw mixer (input op output terug naar input), wat anders is als "feedback by design" in een plugin (bijv de feedback van een tape echo plugin)
Beide vormen van feedback zijn de revue wel eens gepasseerd, een feedback van een delay boven de 100% en feedback door een verkeerde selectie van een drop down (audio van track via een bus naar zichzelf bv). Allebei kut :D
 
Beide vormen van feedback zijn de revue wel eens gepasseerd, een feedback van een delay boven de 100% en feedback door een verkeerde selectie van een drop down (audio van track via een bus naar zichzelf bv). Allebei kut :D
Maar de opmerking van @flyweight is, dat er SOWIESO kleuring optreedt, ook al doet de limiter dus niks (behalve ”aanstaan” en dus niet “aanslaan”, misschien wel een luttele latency van 1 a 3ms, maar geeft dat kleuring?) en dat betwijfel ik dus.
 
Nee ken zal limiters die wanneer ze niet aanslaan, geen kleuring geven. Maar je hebt er ook een bypass knop opzitten toch?
muis op de bypass, input gain niet aangepast zodat output identiek is, ga maar luisteren: ogen dicht, 20x heel snel klikken zodat je niet meer weet of die nu aan of op bypass staat en switchen maar..... dan mag jij het zeggen.
 
Nee ken zal limiters die wanneer ze niet aanslaan, geen kleuring geven. Maar je hebt er ook een bypass knop opzitten toch?
muis op de bypass, input gain niet aangepast zodat output identiek is, ga maar luisteren: ogen dicht, 20x heel snel klikken zodat je niet meer weet of die nu aan of op bypass staat en switchen maar..... dan mag jij het zeggen.
Zal ik morgen voor de sake of argument eens doen, maar ben al biased door mijzelf natuurlijk, haha!
 
Heb altijd een limiter op de master bus staan. Doordat ik dance muziek maak, hier word altijd een limiter gebruikt om het plat(ter) te maken, weet ik al een beetje hoe het gaat klinken. De limiter staat niet heel hard ingesteld, en haalt max 3db piekjes weg.

Er is geen vaste regel hierin, of dat het zou moeten (met of zonder). Doe dat wat het beste past bij jou, en niet omdat iemand op het internet heeft gezet dat dit de enigste manier is.

Voor de topic starter, omdat je aangeeft dat je niet heel blij bent met je limiter, Kan ik je aanraden om eens te kijken naar die van Fab Filter. Erg fijn, transperant, en veel mogelijkheden.
 
Ik gebruik een limiter op individuele sporen alleen maar als ik de dynamiek met alleen een compressor niet onder controle krijg, dus bijvoorbeeld een vocalist met een heel dynamisch bereik. Maar eigenlijk heb je hem op individuele sporen nauwelijks/niet nodig. In mijn analoge chain heb ik een aantal compressors met een limiter ingebouwd die ik apart in kan stellen. Maar die gaan bijna nooit aan. Verder alleen een compressor/limiter als limiter op de master bus, maar dan ook alleen bij het masteren, niet bij het mixen. Een 1176-like analoge compressor/limiter die ik heb staan op verhouding 1:20. En die laat ik dan net alleen maar de maximale pieken eraf halen, doet nauwelijks iets, maar met een fijn resultaat in de mastering.
 
Volgens mij te snel geantwoord door zowel @flyweight & @AdDM (en nee ik heb niet dat hele artikel van izotope net doorgeakkerd, hoewel ik dat misschien later nog wel ga doen). Ik geef in mijn post juist aan DAT ik op normale volumes aan het werk ben, -12Db headroom en mijn monitors staan slechts op de helft van hun kunnnen, dan heb ik nog de master volume van mijn interface waar ik doorgaans ook nog eens op Max 6db van zijn kunnen zit. Maw, ik werk normaal, heel soms wil ik ff voor korte tijd kunnen knallen omdat dat nou eenmaal af en toe nodig is :P, maar da‘s altijd maar kort. Het gaat mij echt om de protectie, met name tegen feedback routing issues (is me meer dan eens overkomen). Dus de limiter die ik ingesteld heb wordt 99.9% nooit ook maar in de buurt geraakt. Ik kan me niet voorstellen dat er daardoor een waarneembare kleuring optreedt, puur om het feit dat die door de plugin gaat, kom op, zo spannend is een limiter volgens mij echt niet (en die ableton stock limiter al helemaal niet).
Zitten jouw speakers direct op je soundcard aangesloten?

Ik heb 1X zo'n opdonder gehad qua geluid.. en dat kwam simpelweg omdat mijn monitors direct op de Soundcard zaten aangesloten. Verkeerd vinkje, en BAM.
Sindsdien zit er altijd een Monitor-controller knop tussen binnen handbereik, 5 cm naast m'n muis :) ben zelf de limiter in dit geval.

Kan me voorstellen, dat bij feedback routing, een limiter een vast onderdeel moet zijn aan het einde van de FX chain (niet perse van je gehele mix toch?)
 
Laatst gewijzigd:
Zitten jouw speakers direct op je soundcard aangesloten?

Ik heb 1X zo'n opdonder gehad qua geluid.. en dat kwam simpelweg omdat mijn monitors direct op de Soundcard zaten aangesloten. Verkeerd vinkje, en BAM.
Sindsdien zit er altijd een Monitor-controller knop tussen binnen handbereik, 5 cm naast m'n muis :) ben zelf de limiter in dit geval.

Kan me voorstellen, dat bij feedback routing, een limiter een vast onderdeel moet zijn aan het einde van de FX chain (niet perse van je gehele mix toch?)
Ik heb deze binnen handbereik:
ARC-USB.png

Dus dat is natuurlijk ook wat ik doe, maar soms zit je net in een positie dat je te laat bent. En feedback krijg je niet alleen door verkeerde FX instellingen, maar kan ook door verkeerde click bij een audio routing gebeuren, dus dat kan je nooit helemaal van te voren voorspelen waar het op zou kunnen treden.
 
Back
Top