Wanneer gebruik je een limiter?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.585
Locatie
Zwolle
Dag allen,

De meeste studio-effecten snap ik wel, maar ik heb moeite met limiting. Wanneer zet je dat nu precies in?

Tijdens een online training voegden ze wat limiting toe aan de mixbussen. Dat doe ik nu soms ook en dan klinkt het harder, maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik precies doe. En of het wel of niet van toegevoegde waarde is.

Daarom mijn vraag aan de experts: wanneer gebruik je een limiter?
 
Ik ben geen expert, maar de theorie erachter is volgens mij erg simpel: Het is als het ware een plafond voor je volume. Alles boven je ingestelde limit wordt dan afgekapt. Net zoals compressie kan je daardoor je gehele track harder laten klinken omdat je de pieken weg haalt (en de rest dus harder kan om tot jou plafond te komen).

edit: die kan je dus bv in zetten om te zorgen dat je eindmix niet boven -6 dB uitkomt, zodat je masteraar wat lucht heeft om nog eea te kunnen doen. Volgens mij moet je het wel zien als beveiliging en niet denken dat je dan maar alles zo hard mogelijk door kan sturen, want dan haal je heel de dynamiek uit je sounds.
 
In principe is een limiter hetzelfde als een compressor, maar dan met een zeer snelle attack en release en een hele hoge ratio, waardoor ieder signaal dat boven de threshold komt direct wordt "afgestompt". Op die manier kun je inderdaad piekjes afstompen, waardoor het gehele signaal weer harder kan, zonder te clippen. Sommigen gebruiken het heel subtiel, anderen heel extreem (google maar op "loudness war"). Als je het extreem gebruikt, dan verlies je inderdaad de dynamiek, maar in sommige muziekstijlen is dit soms wenselijk (met name EDM/club muziek).

Je kan het inderdaad op een mixbus gebruiken, maar het kan ook prima op individuele tracks. Het voordeel om het te gebruiken op een mixbus is natuurlijk dat je in totaal meer dynamiek behoudt, omdat hij alleen piekjes afstompt wanneer het totaal eroverheen gaat. Maar soms is het beter om het op individuele tracks te doen, omdat je anders het volume van de gehele mixbus/eindbus omlaag laat gaan, terwijl er alleen een piekje in 1 bepaalde track zit. Dit is dus per situatie verschillend. Vaak wordt ook beide gedaan.

Nadeel van een limiter is dat je soms echt kan horen dat het volume omlaag gedrukt wordt. Uiteraard ligt dit ook aan de limiter en de instellingen van de attack, release en evt. "lookahead" (dit bestaat alleen in het digitale domein, maar hiermee kunnen sommige limiters "vooruit kijken" en het volume al naar beneden laten gaan net vóór het signaal boven de threshold zou komen).

Ik zelf gebruik meestal saturation / soft clipping om piekjes weg te halen. Dit is (mits subtiel gebruikt) over het algemeen onhoorbaar en je bereikt er hetzelfde mee. Wanneer je het minder subtiel gebruikt, is het uiteraard wel hoorbaar, maar meestal klinkt het zelfs dan ook muzikaal aangenaam. De meeste van mijn geluiden hebben toch altijd al wel enige vorm van saturation of distortion - ik werk zelden met 100% clean signaal. Maar goed dat is persoonlijke voorkeur.

Je hebt ook limiters/compressors met ingebouwde soft clipping overigens. Ik weet niet welke limiter jij gebruikt?
 
Heel toevallig speel ik nu ook weer is met het gebruik van limiters, en gain staging in het algemeen.

Ik mix analoog, waarom nog vraag ik me met de dag steeds meer af maar dat is een ander issue :)

Voor het sounddesign en algemeen mix gedeelte gebruikte ik altijd een focusrite mixmaster, dit om mijn oren te beschermen tegen pieken. Aangezien deze limiter meer een brickwall limiter is was deze eigenlijk niet geschikt voor recording dus toen heb ik daar ooit een aphex dominator II bij gekocht, deze is trouwens ook voor meer creatieve doeleinden geschikt. Het idee erachter is dat ik ongeacht het bronsignaal altijd consistente opnames maak. Dat is voor mij wel belangrijk aangezien ik juist analoog mix om dingen te kunnen oversturen.

Traditioneel is het meer zo dat je een hoog mogelijk signal-to-noise ratio wil hebben, en geen digitale clipping wilt, maar eigenlijk is dat met modern spul niet echt van toepassing meer. Overigens hou ik van noise dus dat maakt me verder niet uit :) Mij gaat het dus puur dat ik niet hoef te neuzelen als ik dingen opneem en later hoef te compenseren in mijn DAW. Daarnaast kun je dus ook wel degelijk creatief ermee zijn!
 
Nadeel van een limiter is dat je soms echt kan horen dat het volume omlaag gedrukt wordt.
Dat heb ik dus ook, maar misschien komt het ook door de limiter die ik gebruik. Ik heb ooit The Wall van Boz met 50% korting gekocht, maar ik vind het niet mooi klinken. Het wordt te lomp en gekleurd. Ook als ik hem maar op een paar dB instel. Op de Master gebruik ik altijd een Brickwall Limiter, maar dan met een simpele preset.
 
Ik gebruik een limiter alijd op de eindbus om eventuele pieken alsnog onder het maximale niveau te krijgen.
Ik gebruik hem meestal om het geluid omhoog te stuwen.

Ik gebruik hem meestal om het volume omhoog te stuwen en knippen, zodat er geen clipping optreed
 
ik gebruik alleen een limiter, om de LUFS omhoog te krijgen, en dan meestal IKM stealth limiter, die zijn werk erg goed doet. laat de dynamiek goed intakt. ik stuur om nooit erg hoog in. (al moet ik nog wat tracks kompenseren, wil 2 albums op bandcamp, al 2 jaar, en heb nu meer.. ik houd nu rond -14dB LUFS aan, ook voor flac/wav, met true peak op -1dB)

soms gebruik een stock compressor, als soort van limiter, ratio zo hoog mogelik, maar dat heb ik ook losgelaten.

limiters voor "sounddesign", de klank van een sound, in wezen gebruik daar compressors voor. die werken voor wat ik wil blijkbaar beter. dus ik gebruik ze meer voor kleuring.

de nieuwste cubase heeft een brickwall limiter erbij, nog niet gebruikt. wellicht eens kijken wat je er mee bereiken kan. voor individuele tracks, of groups.

limiters mijd ik meestal, wellicht een oversight, voor bepaalde resultaten.
 
Ik ben geen expert, maar de theorie erachter is volgens mij erg simpel: Het is als het ware een plafond voor je volume. Alles boven je ingestelde limit wordt dan afgekapt. Net zoals compressie kan je daardoor je gehele track harder laten klinken omdat je de pieken weg haalt (en de rest dus harder kan om tot jou plafond te komen).
N.m.i. is de benaming limiter (in praktijk) slecht gekozen. De werking komt eerder overeen met die van een compressor,
alleen blijkt die meer uitgerust te zijn voor snelle volume veranderingen.

Als die werkelijk moest limiteren : een grens op het signaal volume geven, zou je altijd vervorming krijgen.
Dus extra boventonen, verwant aan de blokgolf, omdat het signaal op de toppen afgesneden wordt (recht vlak => blokgolfvormig).
Dat zou eerder resulteren in een luider worden van die pieken ! Zonder dat er ook maar iets aan de dynamiek verandert (wat een compressor wel kan doen).
Je kan dat makkelijk testen door er een sinusgolf in te sturen. Regel de limiter en hoor (kijk eventueel) of de klank ergens verandert.
 
Als je dynamiek en transients wilt op-offeren voor een luider signaal.
Gebruik daarom limitiers niet altijd. Of gebruik ze parralel.
Op de master bus gebruik je lookahead om sommige van die nare problemen van limiten te limiten. hahahah
Daardoor introduceeer je wel latency en is dan weer niet bruikbaar voor live recordings.
Zorg ervoor dat je mix goed is en je maximale dynamiek benut voor de limiter in het spel raakt.
Een limiter standard op je master bus... beter niet!

Andere usecase is live.
Daar heeft het meer zin gewoon clipping voorkomen.
 
Je slaat de hoogste pieken plat, dus je kunt daarmee je track harder zetten. Zeg dat je pieken normaal op -6dB zitten maar er zitten 30 korte pieken tussen die richting de 0dB gaan. Met een limiter kun je die pieken weer plat slaan naar -6dB en vervolgens de track +6dB harder zetten zonder distortion. Maar een limiter is eigenlijk op zichzelf al een soort distortion dus je kunt dit niet ongestraft doen. Als je je gemixte track analyseert en ziet waar precies die pieken zitten kun je vaak met vinden (met bijvoorbeeld een highpass op een snare) hoe je ze in de mix kunt oplossen zonder limiter.
 
Je slaat de hoogste pieken plat, dus je kunt daarmee je track harder zetten. Zeg dat je pieken normaal op -6dB zitten maar er zitten 30 korte pieken tussen die richting de 0dB gaan. Met een limiter kun je die pieken weer plat slaan naar -6dB en vervolgens de track +6dB harder zetten zonder distortion. Maar een limiter is eigenlijk op zichzelf al een soort distortion dus je kunt dit niet ongestraft doen. Als je je gemixte track analyseert en ziet waar precies die pieken zitten kun je vaak met vinden (met bijvoorbeeld een highpass op een snare) hoe je ze in de mix kunt oplossen zonder limiter.
Denk dat dit cruciaal is die 'voorbehandeling'. Ik zelf ga meermaals heen-en-weer tussen de Stems en de Mix om pieken veroorzaakt in losse stems op normale manier op te lossen. Voor die laatste +/-3 dB, of 6dB afhankelijk hoe laag ik heb zitten mixen, gebruik ik een Limiter om het op mooi luistervolume te krijgen.

Vaak gebruiken ze compressors in serie, een 'trage' en een 'snelle' (bijna limiter) na elkaar om de audio van 2 kanten te bewerken ; zachte harder + de pieken. Ben ook fan van de Waves Vocal / Bass Rider, vaak veel muzikaler dan een 'domme' compressor. Belangrijkste is wmb dat een Limiter/compressor in alle stages wordt gebruikt, soms technisch voor 'piekjes', als beveiliging tijdens Tracking, voor de smaak/kleur (bijv een Room-Mic bij Drums, die je plat compressed als parallel-track, Ducking FX, Buizensound), enz.
 
Laatst gewijzigd:
Dat heb ik dus ook, maar misschien komt het ook door de limiter die ik gebruik. Ik heb ooit The Wall van Boz met 50% korting gekocht, maar ik vind het niet mooi klinken. Het wordt te lomp en gekleurd. Ook als ik hem maar op een paar dB instel. Op de Master gebruik ik altijd een Brickwall Limiter, maar dan met een simppreset.
Dag allen,

De meeste studio-effecten snap ik wel, maar ik heb moeite met limiting. Wanneer zet je dat nu precies in?

Tijdens een online training voegden ze wat limiting toe aan de mixbussen. Dat doe ik nu soms ook en dan klinkt het harder, maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik precies doe. En of het wel of niet van toegevoegde waarde
Een limiter gebruik je om overshoots op je mixbus te voorkomen, dus je zet het plafond op,bijv -0.3dB en dan wordt alles wat daar bovenkomt faliekant afgekapt. Daarom wil je ook niet te hard een limiter insturen, af en toe 1 tot 2db piekjes eraf scheren is prima, maar continu ergens 3-5dB afplukken klinkt nergens na, het lijkt alsof je track harder klinkt, maar eigenlijk verklein je gewoon het dynamisch bereik van de track. In melodische techno is het misbruik gelukkig minder, maar vooral in trance worden limiters misbruikt om tot -6LUFS worstjes te komen.
laat je niet gek maken ITB is de enige bus waar je een limiter nodig hebt de finale mixbus. En daar moet je er dan niet meer dan AF en TOE 1dB a 2dB max afslijpen.
wanneer je dan het gevoel hebt dat je dan niet voldoende loudness hebt, dan moet je je mix nog eens doornemen.
 
Een limiter hoef je eigenlijk pas te gebruiken als je track en de mix helemaal af is en komt dus pas kijken bij de mastering wat helemaal aan het eind proces zit. Het is aan te raden de mastering uit te besteden aan een professional. Die hebben vaak apparatuur van tientallen duizenden euro's en de bijbehorende kennis om dit perfect te doen zodat het op alle speakers goed klinkt. Eigenlijk hoef je een limiter dus nooit te gebruiken als je het goed wilt doen.
 
Ik gebruik geen limiter maar heb één staan op de masterbus. Waarom? Om mijn oren/monitors te beschermen als plugin niet gedraagd zoals het moet. Ooit eens gehad dat er keiharde beeptoon door kwam, was alles behalve aangenaam. Sindsdien dus limiter.

In normale omstandigheden werkt die wel niet omdat ik afmix naar -6 or -3db dus de limiter wordt niet actief.
 
ik zal nooit een limiter standaard op de masterbus zetten. bad practice.
Een limiter gebruik je alleen maar in de mastering fase of voor live.
Om je oren te beschermen? In redelijke monitoren zit vaak al een limiter. Zoals bv in mijn HS8's
Dat is een van de features waarin een studio monitor van een hifi speaker verschilt.
 
Een limiter gebruik je om overshoots op je mixbus te voorkomen, dus je zet het plafond op,bijv -0.3dB en dan wordt alles wat daar bovenkomt faliekant afgekapt.

Dan heb je het specifiek over brickwall limiters. Je hebt verschillende soorten limiters die elk wel hun eigen karakter en nut hebben, sommigen dus ook in de mixfase.
 
Meestal gebruik ik een limiter als ik weinig tijd heb om mijn master af te maken. Ik maak het liefst gebruik van dynamische eq.
 
ik zal nooit een limiter standaard op de masterbus zetten. bad practice.
Een limiter gebruik je alleen maar in de mastering fase of voor live.
Om je oren te beschermen? In redelijke monitoren zit vaak al een limiter. Zoals bv in mijn HS8's
Dat is een van de features waarin een studio monitor van een hifi speaker verschilt.
Waarom bad practice? Net als @cajmere heb ik een standaard ableton brick wall limiter op de master bus staan, ook als bescherming voor mijn oren en eventuele beschadiging van mijn monitors (hoewel ik denk dat mijn Adams wel wat kunnen hebben). Ik werk altijd met een ruime headroom (-6db met sonarworks plug-in off, en -10 a -12db met de plug-in aan). ik gebruik het dus niet om clipping etc te voorkomen, maar juist om bv door een onverwachte feedback loop niet het bloed uit mijn oren te laten stromen.
 
Waarom bad practice? Net als @cajmere heb ik een standaard ableton brick wall limiter op de master bus staan, ook als bescherming voor mijn oren en eventuele beschadiging van mijn monitors (hoewel ik denk dat mijn Adams wel wat kunnen hebben). Ik werk altijd met een ruime headroom (-6db met sonarworks plug-in off, en -10 a -12db met de plug-in aan). ik gebruik het dus niet om clipping etc te voorkomen, maar juist om bv door een onverwachte feedback loop niet het bloed uit mijn oren te laten stromen.
 
Back
Top