Wanneer gebruik jij welk type compressor?

Ik ben van mening dat je compressie beter kan verdelen in verschillende takken. Aangezien het gebruik daar nogal gigantisch in kan verschillen.

- Creatief: Gebruik om individuele geluiden over de top te laten pompen als effect. Vaak gebruikt als parallel compressie om alle accenten van het origineel te behouden, met de blend van de zware compressie. (FET, VCA)
- Technisch: Simpelweg om ongewenste pieken in het gareel te houden, dat kan heel transparant zijn of juist met veel karakter (Opto, Vari-Mu/Tube)
- Bus: Een groep/bus met compressie om geluiden meer samen te laten smelten. Zoals al eerder vermeld, vaak is een VCA compressor daar geschikt voor. (VCA, FET, Vari-Mu/Tube)
- Mastering: Vaak zeer beperkte en transparante compressie om het geheel op niveau te brengen of houden. (VCA, Vari-Mu/Tube, PWM)

Wat tegenwoordig vaker het geval is, is dat er geen standaard compressor op een master bus zit. Maar verschillende compressor/limiters die per stuk 1-2db doen. Of bijvoorbeeld wat meer professioneel: gain staging in de analoge wereld, en zo uitkomen op een master converter die clipped op een plezierige manier. Dit kan klinken als compressie/limiting.

Maar ook dit is allemaal enorm verschillend per genre en per engineer. Het klinkt heel cliché, maar je moet vooral echt vinden wat voor jezelf werkt. Zo krijg je ook happy accidents die jouw muziek net weer anders maken. Een heel erg bekend voorbeeld is natuurlijk het sidechainen dat Daft Punk deed met een Alesis 3630 compressor. Het feit dat een compressor op basis is van VCA, FET, Opto, PWM of Tube technologie is, is hooguit maar een indicator voor wat je ongeveer kan verwachten. Fabrikanten geven allemaal hun eigen draai aan hoe dat karakter uitpakt. Want er spelen nog veel meer onderdelen en technieken een rol in hoe iets klinkt, of reageert op jouw materiaal. Dat maakt het enorme bos aan hardware en software opties er natuurlijk niet duidelijker op, maar het is vaak ook gewoon een kwestie van experimenteren. Ook voor mensen die al jaren professioneel actief zijn.
 
Dat maakt het enorme bos aan hardware en software opties er natuurlijk niet duidelijker op, maar het is vaak ook gewoon een kwestie van experimenteren.
Duidelijke uitleg. Maar iets van houvast is toch prettig en die heb ik tot nu toe al gevonden, dank daarvoor 👍 Dan wordt dat mijn startpunt en ben ik benieuwd waar ik over 30 jaar sta.
 
Back
Top