Wanneer gebruik jij welk type compressor?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.648
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Ik volgde van de week een online cursus over mixing. Daarin ging het o.a. over verschillende types compressors, zoals VCA, Fat, Opto etc. Heel interessant en voor mij nieuw.

De trainer gaf ook wel wat handvatten, zoals VCA is goed voor glue op een mixbus, en Opto voor baslijnen enzo. Maar dat mocht van mij nog wel wat uitgebreider. Daarom vraag ik het aan jullie 😁

Wanneer gebruik jij welk type compressor? En voor welke partijen? Dan ga ik daarmee verder puzzelen en experimenteren 👍

Dank!
 
Niet. Ik hou van de dynamiek in een track. Compressie maakt veel dingen tot eenheidsworst.
 
Ik maak er gewoon niet zoveel gebruik van. In mijn tracks houd ik met veel dingen rekening. Alles mag er zijn. Compressie gebruik ik niet. Ik cut veel. That's it.
 
Met plugg s kan je elke compressor uitproberen waarom deze vraag. 2 minuten muziek zegt 1 biljarten woorden.
Je hebt snelle compressors en langzameren compressors. Gekleurde compressors
Beste compressors zijn die zacht heel erg kleuren en hoe harder ze gaan transparant worden.
Snel is 1176 gemiddeld la2 snel tot langzaam fairchild 660/670
Snel is voor snare
Langzaam basskick
Snel tot langzaam fairchild.
 
Laatst gewijzigd:
In een andere bijdrage ging ik er uitgebreid op in.
Compressie kan er voor zorgen dat alles aan de beurt komt.
En dat het niet KLIPT want dat is lelijk.
(Behalve als het even gewenst is als geluid-s-gimmick bij een of andere klank.)
Sideshine compressie met VCA`s vond ik het summum van geluidsbenadering.
Die had ik gemaakt met de onderdelen van Electuurs synterziser de Formant.
.
Maar als een gewone compressor goed is ingesteld en de kwaliteit is beter IVB met ruis dan geef ik daar nu de voorkeur aan.
Je kunt gewoon blijven doormixen 10% van het ene en 90% van het andere of omgekeerd.
Ongeacht van de totaal som van Misschien 5% en 10% wordt alles naar redelijk hetzelfde volume opgetild.
Of 3% tot 11% al naar willekeur en voorkeursinstelling.
Als het verschil groot genoeg is.
Dan blust het ene geluid het andere geluid geheel uit.
Die grafieken die gevolgd worden zijn werkelijk ondoorgrondelijk en raadselachtig.
En hier en daar worden er voor grote namen vermogens voor neergeteld Rupert Neve Portico II Master Buss Processor Black mastering compressor en limiter

Het totaal volume komt meestal mooi op 80% met genoeg headroom zonder vervorming
De nieuwe spullen van vandaag zorgen ervoor dat je geen `hele-bakken-ruis` ongewenst mee versterkt.
Dat laatste is het BELANGRIJKSTE.
Ook de enkelvoudige geleidelijke limiting van buizenverzadiging zorgt ervoor dat het een en ander niet keihard doorschiet en klipt wat leid tot het vreselijke rondzingen bij microfoons.
Kennis is belangrijker dan een volle portemonnee.
 
Ik gebruik steeds minder compressie, vaak verslechterd het de sound die ik wil eerder dan dat het verbeterd, het ligt er ook puur aan wat je maakt, een trance track heeft veel compressie, ambient klinkt wss beter zonder, ik gebruik wel altijd een vca op mijn groups, maar zeer subtiel. Sc doe ik alleen met volumeshapers. Mijn tip is pas compressors te gebruiken als je denkt dat het nodig is, niet denken dat het ook echt altijd moet, en strooi er vooral niet mee op alle losse tracks.
 
Met plugg s kan je elke compressor uitproberen waarom deze vraag. 2 minuten muziek zegt 1 biljarten woorden.
Je hebt mensen die wat aan knopjes draaien en dan meteen begrijpen hoe iets werkt. Je hebt ook mensen die eerst willen weten wat een knopje doet, voor ze eraan draaien. Ik behoor tot de laatste groep. Anders loop ik al meteen vast 😀

Maar meer nog dan de theorie, ben ik benieuwd hoe jullie dit toepassen in de praktijk. En waarop. Dat geeft mij wat houvast en dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden. Dat klinkt toch niet zo gek?
 
Een paar manieren hoe ik het gebruik:

Parallelle compressie op mijn kicks, om ze dikker te maken zonder de punch te verliezen. Hier gebruik ik altijd FabFilter Pro-C2 voor via een apart kanaal. Attack op 4,5ms, release op auto, ratio op ongeveer 8,5. En dan bijmixen naar smaak.

Compressie op individuele sporen kan meerdere redenen hebben. Soms wil ik bijvorbeeld een delay effect wat prominenter maken, dan compress je na de delay en dan komen de delay nootjes meer naar voren. Als ik een geluid heb waarbij het filter wordt gesweept waarbij een heel groot volume verschil optreedt dan compress ik dat ook, zodat het geluid wat beter in de mix komt. Zelfde manier als een geluid later in het nummer een (of meer) layers extra krijgt, dan wil je soms niet dat het opeens veel luider wordt. Met compressie hoef je dat niet met volume automation te doen. (In het laatste geval is het dus niet op een individueel spoor maar op een group).

Bovenstaande is allemaal nog met Pro-C2 zonder kleuring. Maar ik heb er ook nog een paar die juist wel kleuren. TuCo van Sonimus is een Vari-Mu compressor met een drive knop, Vari-Mu is wat trager dus die gebruik ik meestal op vocals. Maar ook wel op sub bass om het lekker dicht te smeren, bijvoorbeeld op de Moog Subsequent 37 klinkt hij meestal goed. Ik heb ook Molot van Vlad-G, raar russisch ding, snap niet helemaal hoe hij werkt maar soms is het gewoon knoppen draaien en luisteren wat er gebeurt. Ik gebruik 'm alleen op sporen waar ik het geluid toch al door de mangel haal.

Multiband gebruik ik niet vaak. OTT is een preset van de stock Ableton multiband compressor, die gebruik ik soms als een geluid te saai is. OTT erop, 100% dry, en dan draaien aan dry/wet tot het geluid niet saai meer is. Soms werkt het, soms werkt het niet.

De-essing is ook compressie, gebruik ik op vocal sporen die er baat bij hebben. Pro-DS van Fabfilter (ja ik heb bijna al hun plugins). Voor de vervelende Sjes en Ttjes. Maar ik merk dat ik vaak bovenop het de-essen ook nog handmatig volume automation moet toepassen op de ergste plekjes.

Een Glue compressor (VCA) op mijn master bus, 3ms attack, release op auto, high pass op de sidechain van 130Hz, 2,5dB gain reduction en datzelfde in makeup. Maakt alles mooier.

Limiter op de master, FabFilter Pro-L2, 275ms attack, 400ms release. En dan gainen totdat je de LUFS bereikt die je in de climax van het nummer wilt hebben. Meestal hoef ik maar tussen de 3 en 6dB te gainen aangezien ik redelijk luid mix om de plugins die non-lineair werken voldoende niveau te geven.
 
Een paar manieren hoe ik het gebruik:
goeie tips hoor!

we hebben bijna dezelfde werkwijze, dat van die delay doe ik overigens niet, maar dat van die filters juist weer wel.
parallelle kick compressie gebruik ik vaak Arturia Bus Force voo, die is daar perfect geschikt voor.
jouw glue compressor settings zal ik ook eens proberen, ben er wel benieuwd naar.
 
Limiter op de master, FabFilter Pro-L2, 275ms attack, 400ms release. En dan gainen totdat je de LUFS bereikt die je in de climax van het nummer wilt hebben. Meestal hoef ik maar tussen de 3 en 6dB te gainen aangezien ik redelijk luid mix om de plugins die non-lineair werken voldoende niveau te geven.
twee limiters achter elkaar en dan de last verdelen geeft vaak ook een beter resultaat dan wat harder limiten met 1.

Wat ik op kick en bass groep (en soms ook wel andere groepen) ook vaak doe is compressie voor mid range en expansie op laag en hoog.
 
ik heb ooit n cursus gehad 'compressie' en heb geleerd dat de API2600 echt wel indruk maakte... En het goede nieuws: de plug in (vs de originele) volstond voor mijn oren ;)
 
Compressors gebruik ik heel vaak.
De toneboosters buscompressor voor bijvoorbeeld synth lijntjes waar veel aan knoppen gedraaid is, om het overall volume gelijk te trekken. De tb buscompressor heeft wat leuke trucjes zoals een knop om in te stellen of hij meer of minder op lage tonen moet reageren, hoeveel hij transients te lijf moet gaan en channel linking (voor behoud stereobeeld)

Verder de AMCE opticon voor veel karakter. Kan het heerlijk gruizig en warm maken.

Townhouse buscomp op mn master. Heel ietsje maar geeft net een mooi randje.

Lindell e345 multiband compressor, voor als je de highs, mids en lows apart wil behandelen. Kan soms handig zijn maar gebruik het niet heel vaak.

Tb barricade als limiter op de master. Vroeger ozone maar vanaf versie 9 veel ruzie mee gehad met ongewenste clipping artefacten, terwijl barricade altijd perfect transparant blijft en de juiste visuele feedback heeft.
 
Ik ben wel fan van de LA2A op percussie en loops. In mijn geval de Cakewalk rack extension variant die uit de handel is.
Verder pak ik vaak de Softube FET op vocals en heel soms op synths.

Ergens heb ik ook een Molot cloon, die lekker punchy is, die kan je heeel kort zetten. Zou ik weer eens tevoorschijn moeten halen.
Voor extra transients pak ik bijna standaard de Kilohearts transient shaper: Kilohearts | Transient Shaper

Sinds kort de ProC2 vst van Fabfilter toegevoegd, die gebruik ik vooral in Izotope RX 9 erbij als go-to compressor op elke probleem waar ik een comp voor nodig heb.
 
Back
Top