Wanneer gebruik je een limiter?

Mackie big knob is ook fijn, gebruik zelf al jaren een SM Pro M-Patch2. Werkt ook prima, als er maar een knop op zit :P
 
Zitten jouw speakers direct op je soundcard aangesloten?

Ik heb 1X zo'n opdonder gehad qua geluid.. en dat kwam simpelweg omdat mijn monitors direct op de Soundcard zaten aangesloten. Verkeerd vinkje, en BAM.
Sindsdien zit er altijd een Monitor-controller knop tussen binnen handbereik, 5 cm naast m'n muis :) ben zelf de limiter in dit geval.

Kan me voorstellen, dat bij feedback routing, een limiter een vast onderdeel moet zijn aan het einde van de FX chain (niet perse van je gehele mix toch?)

In basis heeft afluistervolume helemaal niets-noppes te maken met het fenomeen limiter in het recording/mixing proces. Dan heb je het over (fysieke) limiters voor PA systems, dat is iets heel anders. Verwissel dus vooral je maximale afluistervolume (sowieso slecht om hard af te luisteren, doet niemand zijn oren goed) niet met het fenomeen limiting in recording. Die twee hebben echt helemaal niets met elkaar te maken.
 
In basis heeft afluistervolume helemaal niets-noppes te maken met het fenomeen limiter in het recording/mixing proces. Dan heb je het over (fysieke) limiters voor PA systems, dat is iets heel anders. Verwissel dus vooral je maximale afluistervolume (sowieso slecht om hard af te luisteren, doet niemand zijn oren goed) niet met het fenomeen limiting in recording. Die twee hebben echt helemaal niets met elkaar te maken.
Volgens mij heb ik die twee ook nergens met elkaar in verband gebracht :) ik reageerde op een user die aangaf, door feedback in z'n systeem, opdonders op de monitors te krijgen. Daarnaast, dat als je bewust aan het feedbacken gaat voor FX, dat een limiter in zo'n chain geen kwaad kan.
 
Er zijn live egineers die lampen als limiter gebruiken bij PA systemen.
Heb zelf wel eens autolampen tussen een speaker en poweramp gezet voor het effect. Gebaseerd op een idee van Sylvia Massie producer engineer van vele grote rock acts zoals Tool, Johnny Cash, Queens of the stonage.

Dus een limiter die zich niet 'goed' 'transparant' gedraagt kan juist weer een wenselijk effect creeren.



Look Mum no computer noemt het een compressor maar dat klopt niet. Het is een limiter hoe harder het signaal hoe meer de lamp oplicht en hoe warmer.
Hoe warmer hoe hoger de weerstanf.
 
Ik gebruik wel eens een limiter, naast op de master tracks,
-op blazerspartijen die zijn opgenomen
-op vocale partijen die zijn opgenomen
om de ergste pieken weg te drukken in de opname.
Dit werkt soms beter dan de-essen bij de opnames van vocalen, om ze door een limiter heen te halen.
Meestal helpt een pop-filter om de letter P tegen te houden, de letter S is ook altijd hard.
 
Back
Top