Roland kondigt nieuwe Fantom aan

Attachments

  • features.jpg
    features.jpg
    63 KB · Bekeken: 1.603
Heb geen van beide.Is het niet een beetje complementair met de Jx?Die ook de zenology uitbreidingen heeft.Beetje dezelfde sounds?
Ze overlappen elkaar nu inderdaad veel meer en op de diverse groepen en fora zie ik dat er mensen zijn die hierom hun Jupiter-X/Xm verkopen c.q. vervangen voor een Fantom.
Ik denk dat de JP-X wel meerwaarde heeft o.a. vanwege de controllers (hoewel de controllers op de Fantom in combinatie met het touchscreen ook zijn voordelen heeft), maar ook omdat de Fantom volgens gebruikers wel moeite heeft met meer dan 2 parts van de nieuwe modellen.

Qua sound heb je in de Fantom de V-piano en wat Super Natural Aoustic sounds die je in de JP-X niet hebt en kun je werken met (multi)samples, maar verder zullen ze inderdaad niet veel verschillen qua klank.

Persoonlijk vind ik die overlap geen probleem en in een bepaald opzicht zelfs wel prettig.
Ik zoek in de Fantom voornamelijk de workstation mogelijkheden en dat hij daarnaast goed klinkt is dan mooi meegenomen.
Ik zie mezelf wel geluiden maken op de één en gebruiken of 'fine tunen' op de ander. Dat doe ik nu ook al met Zenology en de JP-X.
Daarnaast merk ik dat een nieuw instrument leren kennen mij meer moeite kost dan 15 jaar geleden. Als ik van een workstation de synthengine al snap scheelt dat weer.

Ik heb nog geen Fantom en de tijd zal straks leren of hij de Jupiter-X in mijn studio overbodig maakt.
De Fantom gaat mijn FA-06 vervangen, dus in die zin staat de JP straks niet in de weg.
 
Vandaag is er een update voor de Fantom aangekondigd en die zal een Tone Wheel Organ toevoegen.
Ik ken deze uit mijn Jupiter-80 en ik vind het een mooie aanvulling.

 
En de update is inmiddels online.

UPDATE HISTORY
[ Ver.2.50 ] 2021/07
Please refer to the "FANTOM Version 2.50 Supplementary Manual" for detailed information in the [ Owner's Manuals ].
[ Additional Functions ]
  • A Virtual ToneWheel sound module has been added (ZONE 2 only).
  • A function for Official integration with Ableton Live has been added.
[ Functionality Improvements ]
  • You can now select a ZONE to play using RHYTHM PATTERN.
  • USB IN and USB OUT parameters have been added to MIXER.
  • MIXER now uses button selection to switch among three screens: 16 VIEW, 8 VIEW, and OUT/USB.

 
En dan heb je dat hij een keer blijft hangen tijdens het opstarten.
Geen probleem, opnieuw opstarten en het werkt.
Het probleem kwam echter steeds vaker voor en soms moest ik wel vijf pogingen doen om hem draaiende te krijgen.

Een mailtje naar Thomann, binnen het uur een UPS etiket en de volgende dag ingeleverd.
Precies twee weken later weer terug en nu werkt hij weer naar behoren.

Prima service van Thomann/Roland, maar ik voelde me toch best een beetje onthand zonder Fantom.
Hij is toch in relatief weinig tijd het zenuwcentrum van mijn studio setup geworden.

Ik kreeg hem ge-update en met fabrieksinstellingen terug, maar de backup- en herstelfuncties van de Fantom werken vlekkeloos.
Niet leuk om met een defect apparaat te zitten, maar al met al soepel en effectief opgelost.
 
Laatst gewijzigd:
Precies twee weken later weer terug en nu werkt hij weer naar behoren.

Je wil natuurlijk zo snel mogelijk, maar twee weken wachten en het werkt daarna weer goed, dat is niet gek. Weet je ook wat defect was?
 
Je wil natuurlijk zo snel mogelijk, maar twee weken wachten en het werkt daarna weer goed, dat is niet gek. Weet je ook wat defect was?

Ik heb ook geen reden tot klagen.
Ik vind twee weken redelijk snel, temeer daar Thomann een gemiddelde van twee tot vier weken aangeeft.

Wat er precies mee aan de hand was weet ik niet, maar op de bon zie ik dat het F-core board vervangen is.
 
Ze overlappen elkaar nu inderdaad veel meer en op de diverse groepen en fora zie ik dat er mensen zijn die hierom hun Jupiter-X/Xm verkopen c.q. vervangen voor een Fantom.
Ondanks mijn JP ervaringen ben ik de laatste tijd behoorlijk wat gaan fantom YTuben en toch wat gaan Braindromen om misschien er één aan te schaffen(pas op,dit kan misschien tijdelijk zijn☺️).
Ondanks ik een Zenology lid ben,zie ik toch wat voordelen in de Workstation functies, je zit in één creatieve hub, zonder afgeleid te worden door wisselwerkingen met je daw,je kunt zelf je Daw in aansturen en je softsynths.Werken in één omgeving is een belangrijk componeer voordeel.
Aanvankelijk zit ik te wachten op een kurzweil K2700 61-73 key uitvoering, maar ik denk dat dat nog niet voor het eerste jaar(en) zal zijn.
Niet te vergeten met de JP-SH-Juno en JPX expansie uitbreidingen en hoop op de JD800 ook.
Maar ja er zitten zo veel synths in de vijver hé.Kiezen is verliezen.
 
Maar ja er zitten zo veel synths in de vijver hé.Kiezen is verliezen.

Ik begrijp je overwegingen.
Ik heb de workstations van Yamaha en Kurzweil in mijn overwegingen en onderzoekingen meegenomen en dat was nog niet eenvoudig.
Qua sound vind ik er geen één slecht klinken. Misschien dat ik de Kurzweil op sommige punten iets beter vond klinken, maar kijkend naar de andere aspecten werd de Fantom het voor mij.

Vooral de interface is voor mij doorslaggevend geweest.
De mogelijkheden van de Kurzweil zijn ronduit indrukwekkend.
Zo kun je in een programma tot 32 lagen bewerken tegenover 4 in den patch van de Fantom, maar mezelf kennende weet ik dat ik nooit de volle diepte van die mogelijkheden ga gebruiken. De Fantom houdt het wat dat betreft wat overzichtelijker voor mij.
Bovendien vond ik ook de grafische presentatie van de Fantom vele malen prettiger ogen dan die van z'n concurrenten.

Een ander fijn aspect is dat de Fantom beschikt over een set synth-edit knoppen.
Weliswaar zijn die nogal 'basic', maar ook erg bruikbaar en kun je in die sectie ook snel naar het betreffende menu scherm.
Ik vind het maken van Zen-Core klanken een stuk gemakkelijker en prettiger werken dan op de Jupiter-X en daar waar ik Zenology gebruikte voor mijn Zen-Core patches voor de JP-X, gebruik ik nu de Fantom.
Dat de meeste patches eenvoudig uitwisselbaar zijn tussen JP-X, Fantom en Zenology is ook handig.

Ook de expansion models (JP-8, Juno etc. ) laten zich op de Fantom goed editen.
Leuk detail is dat de knoppen de kleur aannemen van het betreffende model. Niet belangrijk, wel leuk.

De Fantom heeft ook wel nadelen.
Zo zijn de pads niet aanslaggevoelig.
Ernstiger vind ik het feit dat je onder die pads 4x16 samples kwijt kunt, maar deze global zijn en niet per scene.
Dat vind ik echt ongelooflijk suf, temeer daar deze in de FA-06 per song werden opgeslagen en ze direct vanaf de SD kaart werden gelezen.
Nu gebruikte ik de pads voornamelijk voor drumsamples en in de Fantom kun je drum kits maken met samples en als je de pads in note mode zet bespeel je ze alsnog met de pads, dus voor mij is dit geen onoverkomelijkheid.

Verder vergt de aftertouch enige kracht.

Een ander niet onbelangrijk ding is de sequencer.
Dat is een pattern sequencer en dat werkt op zich prima, maar een lineaire sequencer zit er dus niet in.
Daar wordt dusdanig veel over geklaagd dat ik hoop dat ze die alsnog gaan toevoegen.
Overigens vond ik ook bij concurrenten dit gebrek.

Ik hoop dat het je helpt in je overwegingen.
 
Ik begrijp je overwegingen.
Ik heb de workstations van Yamaha en Kurzweil in mijn overwegingen en onderzoekingen meegenomen en dat was nog niet eenvoudig.
Nu overweeg ik een tweedehands Yamaha modx7, wederom in de YT's archieven gedoken.blijkt de powerhouse van de Montage te hebben, wel in een eenvoudige behuizing(plastic),maar voor alleen thuis gebruik is dat geen probleem en minder bediening knoppen ja,er moet wel wat verschil zijn hé tussen de modx en de montage.
Totaal nieuwe soundset voor mij die Yamaha,nooit Yamaha gehad.
Zou dit doen in afwachting van de kleinere Kurzweil K2700,maar kan nog wat duren, of wie weet indien dit me aanstaat een nieuwe montage misschien later.Gaat een (voorlopige synth)worden in afwachting wat gaat komen en er komt wat af.Misschien blijft het een blijvertje.
 
Nu overweeg ik een tweedehands Yamaha modx7, wederom in de YT's archieven gedoken.blijkt de powerhouse van de Montage te hebben, wel in een eenvoudige behuizing(plastic),maar voor alleen thuis gebruik is dat geen probleem en minder bediening knoppen ja,er moet wel wat verschil zijn hé tussen de modx en de montage.
Totaal nieuwe soundset voor mij die Yamaha,nooit Yamaha gehad.
ik heb bijde de modx en phantom x bekeken.
de modx heeft maar 1GB opslag. verder lijk me die heel tof.
Erg jammer maar 1GB is voor mij niet genoeg ivm met multisamples.
De phantom x lijkt me dan een betere optie maar moeilijk te vinden.
 
Zit de manual te bekijken. Kun je er nu gewoon een usb stick in doen voor opslag? Hij kan ook audio opnemen, Zou hij dat multitrack kunnen?
 
ik heb bijde de modx en phantom x bekeken.
de modx heeft maar 1GB opslag. verder lijk me die heel tof.
Erg jammer maar 1GB is voor mij niet genoeg ivm met multisamples.
De phantom x lijkt me dan een betere optie maar moeilijk te vinden.
Misschien zoek je niet op Fantom X?

Ik zou ooit nog wel een Fantom G willen, maar dan alleen voor de sequencer... ach, dromen mag toch? :D

MoDX heeft echt een veel interessanter sample ROM en is daarbij een toffe FM synth.. (en dan ook echt héél tof!!). De grootte van het klanken ROM is iets van 5,6gb waar de Fantom het met een half GB moet doen. En de geheugenuitbreidingen (1gb) zijn van die SD ram dingen die nog in de laatste generatie Pentium III gingen.. (moeilijk te vinden, maar als ie er al inzit, ok..)
Ik heb een Roland MV. Mooi ding maar zit hetzelfde geheugen in.. en samples laden gaat heel traag... maar is ook gewoon al best al een oud beestje.

Ik vond de MoDX ook heel tof maar ben uiteindelijk bij een Montage uitgekomen.. puur omdat er meer knoppen op zaten wat het geluiden editen in FM ten goede komt.. en je hebt er profijt van bij de sequencer. De sequencer is ook tof qua opzet, beetje het idee van Scenes zoals in de RS7000 maar jammer genoeg zit er nog een event edit in of een pianoroll. Wat dat betreft doet Roland het wel beter.. de Fantom G blijft gewoon het allermooiste Worstation ooit.

Je kunt in de MoDX idd ook een stick gebruiken en daar vanaf werken. Ook is het interne ram flash.. Samples blijven in geheugen staan.. Geen idee of dat bij de Fantom X ook zo is. De MC909 wel en draait op hetzelfde geheugen maar kan max 256mb aan dacht ik.
Wat betreft multitracking.. Ik weet wel dat de MoDX als een geluidskaart gebruikt kan worden.. De Montage gaat iets verder met het aantal kanalen dat je kunt streamen over USB maar kan dus met de MoDX ook. USB opnemen kon in beiden maar geen multitrack volgens mij..
 
Laatst gewijzigd:
Ja,de modx,ben ik uitgekomen toen ik hoorde dat het de Montage klanken-mogelijkheden heeft, hoewel de polyfonie wat minder is.En de lovende reviews die toch gelezen wordt.
Soms staan er tweedehands te koop aan een heel nice bedragje.
Die superknob is ook wel aardig ding hoor.Dat je gelijktijdig een reeks parameters kunt bedienen is echt uit de kunst, gaaf ding.Nee,de Yamaha is echt een onbekende voor mij.Nooit een Y gehad.
En aangezien ik wachtende ben op de K2700-7 formaat, zou dit een tussendoortje kunnen zijn die misschien kan uitgroeien naar een volgende montage generatie.
 
waar de Fantom het met een half GB moet doen.
@flyweight Nog even een kleine correctie.. de Fantom X heeft 128mb wave ROM. Hij dateert al uit 2004 zie ik nu. De MV8000/8800 waar ik rond 2008 mee begon waren echt mooie machines.. maar in vergelijk met de nieuwe MPC's is het wel wat stroperig met laden en processen.. maar ik vind het wel leuk om die videootjes te zien van die Fantom X.:) Dat interne geheugen van 1gb werd volgens mij niet gesupport. Heb ook wel mensen gezien met een MV die dat draaiden maar 512mb bankjes waren de max. Onthoudt die Fantom X de samples als je em uitzet? Op de MV wordt het laatste project geladen van ingebouwde HD, duurt best wel lang. Ik heb 'n paar jaar terug in mijn MV8800 een SSD gebouwd, wel iets van winst op snelheid maar met het laden van 1gb aan samples kun je gerust even koffie gaan drinken.. Volgens mij was dat op die nieuwere Motif's ook zo, draaiden ook op hetzelfde type geheugen..

Zelf nog geen ervaring met de Montage en sampling.. maar ik denk dat het op de MoDX wel iets sneller werken zal als je een paar samples van een USB stick slurpt... :)
 
Ik heb al een tijdje de MODX8, prima ding, fijn keyboard, goede effecten, maar moet er wel echt nog eens goed induiken want zonder tutorials of handleiding te hebben gezien en zonder ervaring met Yamaha blijft het voor mij deels nog een ondoorgrondelijk apparaat.

Er zijn veel third party libraries voor en ook een aantal gratis libraries van de Yamaha site te halen.

Last but not least, je kunt (na conversie) alle banks voor de DX7 en aanverwante FM synths inladen. En daar zijn er talloze van. Dit kan via een beta converter site van Yamaha. Ik heb in ieder geval de factory banks van DX7 DX7II TX802 TX816 geconverteerd naar MODX formaat, mocht iemand interesse hebben. Zit best wel bruikbaar spul tussen, wat effecten eraan toevoegen en de potentie is enorm. Verder heb ik een giga verzameling DX7 patches gevonden in een zip bestand.

P.S. Voor de yamaha libraries moet je moeilijk gaan doen met registratie en uit de store downloaden voor 0$ enzo. Degene die ik heb, wil ik eventueel wel ergens uploaden (Bosendorfer 290, Chick Corea mark v, Kapro CS80 en Montage expanded).
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb al een tijdje de MODX8, prima ding, fijn keyboard, goede effecten, maar moet er wel echt nog eens goed induiken want zonder tutorials of handleiding te hebben gezien en zonder ervaring met Yamaha blijft het voor mij deels nog een ondoorgrondelijk apparaat.
Ken je synth vanbinnen en vanbuiten en je hebt zoveel rommel niet nodig.😝
 
Ik heb n/zyme gisteren geïnstalleerd en ben aangenaam verrast.

Voor de klankopwekking kun je kiezen uit een wavetable oscillator of een drawing oscillator.
In de wavetable kun je twee wavetables uit een lijst van 63. De verhouding tussen die twee kun je instellen.
In de drawing oscillator kun je je eigen golfvorm tekenen. Er zijn wat handige tooltjes om de golfvorm te vervormen.

In de shape sectie kun je met je phase en shape modulation toepassen door je vinger over de betreffende delen van het scherm te bewegen of automatisch door te selecteren paden.

Vervolgens kun je met step modulators het een en ander moduleren met een 16 step modulator. Elke stap kun je een eigen waarde of golfvorm geven.
Ook een traditionele LFO ontbreekt niet en is er een control AD evelope.
Dan volgen de filter en Amp sectie waarin je de betreffende parameters en envelopes kunt instellen.
Tot slot is er nog een FX sectie.

Zo op het eerste gezicht lijkt het een niet al te complexe wavetable synth, maar na een uurtje pielen ben ik inmiddels toch redelijk enthousiast.
Ik begrijp nog niet alles in het geheel, maar de mogelijkheden en combinaties zijn legio. De vormgeving en interface vind ik erg prettig en intuïtief.
De grafische weergaven vind ik ook erg informatief en aantrekkelijk om te zien bovendien.

Ik ga er de komende dagen dieper induiken, maar ik vermoed dat ik er niet snel op uitgekeken raak.
Naast het scala van modellen dat er al in de Fantom zit is dit een interessante toevoeging.
Het is in ieder geval iets compleet nieuws naast alle klassieke emulaties.
 
Back
Top