• Welkom terug op het vernieuwde Synthforum!
    Lukt het inloggen niet meer? Voer dan een wachtwoord reset uit via Wachtwoord vergeten.
    Krijg je geen e-mail van Synthforum als je je wachtwoord probeert te resetten (bij hotmail, live of outlook accounts)?
    Lees dan deze mededeling!

Roland kondigt nieuwe Fantom aan

Attachments

• features.jpg
    features.jpg
    63 KB · Bekeken: 440

Tom 32

Ouwe rot
Heb geen van beide.Is het niet een beetje complementair met de Jx?Die ook de zenology uitbreidingen heeft.Beetje dezelfde sounds?
Ze overlappen elkaar nu inderdaad veel meer en op de diverse groepen en fora zie ik dat er mensen zijn die hierom hun Jupiter-X/Xm verkopen c.q. vervangen voor een Fantom.
Ik denk dat de JP-X wel meerwaarde heeft o.a. vanwege de controllers (hoewel de controllers op de Fantom in combinatie met het touchscreen ook zijn voordelen heeft), maar ook omdat de Fantom volgens gebruikers wel moeite heeft met meer dan 2 parts van de nieuwe modellen.

Qua sound heb je in de Fantom de V-piano en wat Super Natural Aoustic sounds die je in de JP-X niet hebt en kun je werken met (multi)samples, maar verder zullen ze inderdaad niet veel verschillen qua klank.

Persoonlijk vind ik die overlap geen probleem en in een bepaald opzicht zelfs wel prettig.
Ik zoek in de Fantom voornamelijk de workstation mogelijkheden en dat hij daarnaast goed klinkt is dan mooi meegenomen.
Ik zie mezelf wel geluiden maken op de één en gebruiken of 'fine tunen' op de ander. Dat doe ik nu ook al met Zenology en de JP-X.
Daarnaast merk ik dat een nieuw instrument leren kennen mij meer moeite kost dan 15 jaar geleden. Als ik van een workstation de synthengine al snap scheelt dat weer.

Ik heb nog geen Fantom en de tijd zal straks leren of hij de Jupiter-X in mijn studio overbodig maakt.
De Fantom gaat mijn FA-06 vervangen, dus in die zin staat de JP straks niet in de weg.