Nieuwe Roland Juno-X als drie synths in één

Roland introduceerde vandaag de JUNO-X, een nieuwe polyfone synthesizer die naar eigen zeggen de vintage JUNO-ervaring opnieuw verbeeldt met enorm uitgebreide geluidsmogelijkheden.

JUNO-X bevat JUNO-60 en JUNO-106 synth-engines, plus een geheel nieuwe JUNO-X-engine met een Super Saw-golfvorm, snelheidsgevoeligheid, pitch-envelope-regeling en meer. De twee chorus-modi van de originelen zijn ook beschikbaar, plus een derde modus met meer "vetheid en werveling". Gebruikers kunnen ze combineren om zeven verschillende chorus-effecten te creëren voor gebruik met elke JUNO-X klank.

Naast de JUNO-kernmodellen bevat het echter modellen die zijn gebaseerd op de PCM-gebaseerde XV-5080, akoestische piano's uit de RD-serie en een Vocoder. Modeluitbreidingen van Roland Cloud worden ook ondersteund, waardoor u optionele titels zoals de JUPITER-8, JD-800, SH-101, Vocal Designer en andere kunt laden.

Daarnaast biedt JUNO-X geïntegreerde ondersteuning voor Roland Cloud Connect, een optie die de WC-1 draadloze adapter en een jaar Roland Cloud Pro-lidmaatschap omvat. Hierdoor kunnen gebruikers via Wi-Fi rechtstreeks naar het toetsenbord bladeren, auditie doen en titels van modeluitbreidingen en andere Pro-lidmaatschapsinhoud laden.


 

Attachments

  • 13372B76-73DC-4B69-8757-6F1CEFBD05DA.jpeg
    13372B76-73DC-4B69-8757-6F1CEFBD05DA.jpeg
    23,4 KB · Bekeken: 8.051
  • 53B8E661-CEBA-4A55-9DFC-938AEDECB4CD.jpeg
    53B8E661-CEBA-4A55-9DFC-938AEDECB4CD.jpeg
    75,8 KB · Bekeken: 227
  • AE578841-A4A9-4854-A581-992F1C00B299.jpeg
    AE578841-A4A9-4854-A581-992F1C00B299.jpeg
    77,8 KB · Bekeken: 5.465
Ik denk dat genoeg mensen er heel veel plezier aan kunnen beleven. Zeker met de hands on controls. Daarnaast ben ik altijd benieuwd hoe goed je het verschil tussen deze versie en het origineel hoort in een volle mix. Zeker als je veel low cut om ruimte te maken voor bv de kick.
 
waarom bakken ze in al die synths dezelfde synth engines?? zzzz

Waarom gebruikten zo veel classic hardware synths de CEM 3340 oscillator chip? De 3320 filterchip die in heel veel Oberheims en Sequencials zat?Waarom altijd een 24dB ladder filter? Waarom Steiner-Parker?

Niemand die het weet...;)
 
Nou het is over de gehele linie toch wel geaccepteerd dat acb genuanceerder klinkt dan abm, alleen acb kost veel meer cpu. het is wel de opvolger maar niet de verbeterde versie, alleen efficienter. Ik vind het raar dat ze een stap terug doen, het is geen budgetprijs 2000 voor zon juno x, hoe tof ie er ook uit ziet. Als midiremote is het ook niet handig, want je kan er alleen de 1 osc dco varianten ermee bedienen zo vanaf het frontpaneel. De system8 is heel makkelijk te gebruiken voor bijna alle 2-3 osc layouts.

Dus prima dat abm er is, alleen is het jammer dat ze de acb plugin keyboards een beetje achter blijven.
 
Denk dat het voor op het podium wel een uitkomst is om al die classic Roland sounds (ook de JD800 en XV5080 ipv alleen de analoge 'legends') in 1 bak te hebben. Maar inderdaad, na de Fantom (0)5-8 en Jupiter X nu wel weer de zoveelste hardwarebak met exact dezelfde sounds erin. Tijd voor iets nieuws.
 
Ik vind het een mooie bak en zou zo mijn Jx8p voor te veel geld proberen te verkopen als deze 1000 euro had gekost. Maar 2000 euro voor een controlller waar je een vst in kan laden? Dat is toch niet te rijmen met al het moois aan analoge poly’s die je voor dat geld (of een beetje meer) kan krijgen? tis niet dat het een revolutionaire controller is toch?
 
Denk dat het voor op het podium wel een uitkomst is om al die classic Roland sounds (ook de JD800 en XV5080 ipv alleen de analoge 'legends') in 1 bak te hebben. Maar inderdaad, na de Fantom (0)5-8 en Jupiter X nu wel weer de zoveelste hardwarebak met exact dezelfde sounds erin. Tijd voor iets nieuws.
Denk dat de meesten hun Jupiter 8 van 1miljoen,niet willen meezeulen op tournee.
 
Denk dat de meesten hun Jupiter 8 van 1miljoen,niet willen meezeulen op tournee.

Nope en ook hun breekbare Juno niet. Als het even mee zit kan deze nog jaren mee zonder dat je er dure reparaties aan moet spenderen.
 
Hier nog een leuke review van Bax shop :

 
Nope en ook hun breekbare Juno niet. Als het even mee zit kan deze nog jaren mee zonder dat je er dure reparaties aan moet spenderen.
Heb vaak zat Juno's op het podium gezien hoor!

Maar denk dat dit idd voornamelijk voor de optredende artiest bedoeld is. Niet voor de studio freak die voor de details gaat. Voor op het podium gaat het ook om de looks en al is de sound niet 100% identiek aan een originele juno, hij klinkt wel heel vergelijkbaar en gewoon goed.

Volgens mij zijn de meesten het er wel over eens dat de ACB versie van de 106 >99% identiek klinkt aan het origineel. Ik heb die vergeleken met de ABM versie en mijn snelle conclusie was: oscillators klinken zo goed als exact hetzelfde, filter lijkt erop, maar zit verschil in. Vooral met veel resonantie hoor je duidelijk een verschil. Niet dat de ABM versie overduidelijk digitaal klinkt, maar gewoon een ander karakter. Ook de envelopes zijn niet exact hetzelfde, maar dit is voor 95% van de sounds die je wil maken geen probleem, zolang je de sounds maar maakt o.b.v. je gehoor en niet o.b.v. de parameter settings van dezelfde patch op het origineel.

De Juno chorus is wel heel goed gelukt, hoor geen verschil met de ACB versie. Wanneer je die aan hebt, dan hoor je de minieme verschillen in het filter ook amper meer.

Maar goed, ik blijf lekker bij mijn System-8 :)
 
Al bij al vind ik de Juno X best aanvaardbaar klinken. Maar ik zit anno 2022 eigenlijk niet te wachten op dit soort synths.
Iridium is en blijft mijn volgende synth. Een moderne machine die hoegenaamd niet inspeelt op nostalgie en het 'vroeger was alles beter' toen alles nog analoog was. De marketing boys bij Roland doen goed hun best...
 
Al bij al vind ik de Juno X best aanvaardbaar klinken. Maar ik zit anno 2022 eigenlijk niet te wachten op dit soort synths.
Iridium is en blijft mijn volgende synth. Een moderne machine die hoegenaamd niet inspeelt op nostalgie en het 'vroeger was alles beter' toen alles nog analoog was. De marketing boys bij Roland doen goed hun best...
Heb voor de tweede keer de JP-X gekocht(secondhand) vooral na de updates er terug voor gekozen.
Je kunt de geluiden van de JP-8 zodanig met de X nabootsen dat er met het blote oor nauwelijks nog verschil hoort.
Maar daarvoor heb ik de X niet gekocht.De X heeft een eigen persoonlijkheid en geluid,met de technologie van vandaag zou ik zo direct kiezen voor de X dan voor de 8.
 
Heb voor de tweede keer de JP-X gekocht(secondhand) vooral na de updates er terug voor gekozen.
Je kunt de geluiden van de JP-8 zodanig met de X nabootsen dat er met het blote oor nauwelijks nog verschil hoort.
Maar daarvoor heb ik de X niet gekocht.De X heeft een eigen persoonlijkheid en geluid,met de technologie van vandaag zou ik zo direct kiezen voor de X dan voor de 8.
Afknapper voor mij in die JupX was de 3 miljoenste keer die typische vervelende Roland tingeltangel piano sound die ze onderhand al 20 jaar meezeulen en op een uitzondering na in bijna al hun apparaten zit. Om over uitgemolken drumdozen a la 707, 909, 808 nog maar te zwijgen. Nu ook weer in de Juno X. My god! Verder hoor ik in de Jup X en nu ook in de Juno X geen enkele sound die ik nog niet heb. In tegenstelling tot de Iridium desktop bv die qua prijs in de buurt van de JUX ligt.
 
Laatst gewijzigd:
Afknapper voor mij in die JupX was de 3 miljoenste keer die typische vervelende Roland tingeltangel piano sound die ze onderhand al 20 jaar meezeulen en op een uitzondering na in bijna al hun apparaten zit. Om over uitgemolken drumdozen a la 707, 909, 808 nog maar te zwijgen. Nu ook weer in de Juno X. My god! Verder hoor ik in de Jup X en nu ook in de Juno X geen enkele sound die ik nog niet heb. In tegenstelling tot de Iridium desktop bv die qua prijs in de buurt van de JUX ligt.
Elk wat wils.Anders hoef je maar één synth te maken.De iridium is ook een geweldig unit, c15 is een geweldig unit,de....is een geweldig unit,de....is een geweldig unit,de .....is een geweldig unit,en ga zo maar door.
 
Elk wat wils.Anders hoef je maar één synth te maken.De iridium is ook een geweldig unit, c15 is een geweldig unit,de....is een geweldig unit,de....is een geweldig unit,de .....is een geweldig unit,en ga zo maar door.
Klopt. Is gewoon mijn persoonlijk gevoel. Absoluut geen poging om de JUX af te breken. Zou ik ze willen ? Ja. Heb ik ze nodig? Nee.
 
Back
Top