Roland introduceert de Fantom-0 serie

fantom-06_lineup_top.jpg

fantom-07_lineup_top.jpg

fantom-08_lineup_top.jpg


De nieuwe Roland Fantom-0 serie komt niet echt als een verrassing natuurlijk. De Fantom-0 wordt de budgetvriendelijke variante van de Roland Fantom.

Zelf heb ik al geruime tijd een Roland Fa-06 en ben daar heel tevreden over. En op het eerste gezicht lijkt Roland best veel over te nemen van de Fantom waaronder uiteraard ZEN-core maar ook Expansions. En ook het aanraakscherm blijft behouden. De Fantom-0 6 en 7 hebben een nieuw klavier (ben benieuwd hoe dat aanvoelt). Geen aftertouch maar da's blijkbaar een concensus bij constructeurs om in de 'budgetklasse' geen aftertouch te voorzien.

De Roland Fantom stond reeds op mijn lijstje als mogelijke opvolgers voor mijn FA-06, deze nieuwe Fantom-0 lijkt voor mij alles aan boord te hebben om dat lijstje te vervoegen. Misschien een nieuwe trend maar tegenwoordig bieden de budgetvriendelijke variante van de premium workstation meer dan genoeg waar voor jouw geld te bieden. Bij Yamaha vind ik bv de MODX eigenlijk veel interessanter dan de Montage.

Voorlopig kan ik nog wel even verder met mijn huidige FA-06 maar ik ga me zeker verdiepen in de Fantom-0.

Meer info vind je uiteraard bij Roland zelf:

(en stiekem kijk ik ook uit naar wat Korg heeft klaarstaan)
 
maar ik zie in mijn cloud die fantom expansies (ook voor de 0 serie) gewoon als installable en unlocked, ondanks dat ik ze niet gekocht heb.

Ik zie wel verschil, maar er klopt ook iets niet.
De Fantom modellen kan ik downloaden. Die voor de Fantom-0 slechts installeren.
In mijn cloud staat die op 'installed' dus ik kan me voorstellen dat het hier om de Zenologie versie gaat.
Als ik er vanuit ga dat de expansions ook in de Fantom-0 via een USB stick moeten worden geïnstalleerd (een aanname, ik weet het) zou je dan dus wel iets moete kunnen downloaden wat nu dus niet het geval is.

Overigens zie ik op de diverse groepen ook dat de heersende consensus is dat je ze niet gratis kunt installeren (er schrijven ook Roland mensen mee), maar aangezien niemand er echt één heeft blijft het vooralsnog speculeren.

Het kan ook zijn dat er in principe betaald moet worden, maar er ergens een onbedoeld achterdeurtje in het systeem zit waardoor het op dit moment nog wel gratis lukt. Die cloud-app werkt niet altijd feilloos. ;)


Ja, die Fantom FA was opzich niet zo slecht. Goed uitgedachte sequencer en dito UI maar het display is wel veel te klein voor iemand die de kleine lettertjes niet helemaal meer helder ziet.

Sinds ik aan de leesbril ben kan ik alles weer lezen, maar het scherm van de Fantom is wel lekker groot vergeleken met de FA, maar vind het toucscreen het grootste voordeel.
 
Ik zie wel verschil, maar er klopt ook iets niet.
De Fantom modellen kan ik downloaden. Die voor de Fantom-0 slechts installeren.
In mijn cloud staat die op 'installed' dus ik kan me voorstellen dat het hier om de Zenologie versie gaat.
Als ik er vanuit ga dat de expansions ook in de Fantom-0 via een USB stick moeten worden geïnstalleerd (een aanname, ik weet het) zou je dan dus wel iets moete kunnen downloaden wat nu dus niet het geval is.

Overigens zie ik op de diverse groepen ook dat de heersende consensus is dat je ze niet gratis kunt installeren (er schrijven ook Roland mensen mee), maar aangezien niemand er echt één heeft blijft het vooralsnog speculeren.

Het kan ook zijn dat er in principe betaald moet worden, maar er ergens een onbedoeld achterdeurtje in het systeem zit waardoor het op dit moment nog wel gratis lukt. Die cloud-app werkt niet altijd feilloos. ;)
nee, die zenology expansion versies heb ik inderdaad geinstalleerd, maar die hebben de categorie software, het gaat hier in mijn screenshot echt om de hardware versies. Maar goed, ik heb geen fantom om het te testen, dus het zou kunnen dat er toch een paywall ergens dan nog in het vervolg traject getoond wordt. Het lijkt me sterk, aangezien hij unlocked is, maar ik kan het niet testen.

Ik zal de verschillende forums met eigenaren ook een nalezen, ik vind die fantom 0 serie erg interessant om er 1 hier bij te zetten, maar dan wil ik wel gewoon die unlockte expansions erin kunnen zetten.
 
Bij mij staat de Fantom onder hardware en de Fantom-0 onder software gek genoeg.

Onderstaande is wat ik te zien krijg in de cloud.
The plot thickens. ;)

cloud.png
 
Model Expansions moet je betalen in de O.
In de fantom zijn ze gratis.
Maar je beschikt al over 6000 presets.dus je kunt wel al een tijdje verder.
O ja,klavier is van mindere kwaliteit dan in de grote, maar Roland kennende zijn de keybeds in het algemeen wel goed.
 
Als ik er van uitga dat het vergelijkbaar is met het toetsenbord van de FA, dan vind ik die van de Fantom welliswaar wat steviger/robuuster, maar is het een alleszins acceptabel/werkbaar toetsenbord.

Op één van de FB groepen heeft iemand de moeite genomen de verschillen tussen Fantom en Fantom-0 op een rijtje te zetten.
 

Attachments

  • FantomComparisonChart.pdf
    122 KB · Bekeken: 217
Na wat demo’s gezien en gehoord te hebben haak ik toch af. Word er niet warm van en lijkt toch meer gericht op Center Parcs preset performers dan synth nerds/sound designers.
 
Na wat demo’s gezien en gehoord te hebben haak ik toch af. Word er niet warm van en lijkt toch meer gericht op Center Parcs preset performers dan synth nerds/sound designers.
Lijkt me sterk met de Zencore prosessor dat je geen eigen geluiden kan maken.
 
Het zal ongetwijfeld kunnen, maar daar lijkt het apparaat niet primair op gericht qua controls en interface. Dan beter een Jupiter X met al die knoppen en schuiven.
 
Het zal ongetwijfeld kunnen, maar daar lijkt het apparaat niet primair op gericht qua controls en interface. Dan beter een Jupiter X met al die knoppen en schuiven.
De Fantom heeft een touchscreen waar je veel in kan tweaken. Maar hij is ook niet bedoeld als een Jupiter X of een Juno. De Fantom is meer een workstation. Heeft ook weinig met CP te maken. Daar heb je een Keyboard voor.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top