Origineel geplaatst door Hanz
Mmm.... sorry. Niet om lullig te doen, maar heb je wel eens een MicroWave en een WaveStation gebruikt?
De WaveStation gebruikt geen wavetables maar gewone rom waves; deze zijn te sequencen (wavesequencing) en je kan creatief mixen tussen verschillende waves (vectorsynthese).
De MicroWave heeft een aantal wavetables, dit zijn niets anders dan min-of-meer opvolgende groepjes oscillator waveforms waar je doorheen kunt scrollen (voorwaarts/achterwaarts etc.) dmv modulatie.
Het resulterend geluid is bij de beide synths echt een wereld van verschil. Appels en peren.
...
Over die Protone heb ik altijd zeer matige reviews gelezen, dit i.t.t. de Pulse!
Verder deel ik je mening over de Rolands, trouwens...
Okee, nog even inhoudelijk over de setup van Feindbild.
Als je de A/D functionaliteit van de WS graag gebruikt, zou ik 'm houden. Anders zou ik 'm eruit doen, naar mijn smaak klinkt de WS tegenwoordig gewoon een beetje té belegen.
Wellicht zou ik de E-mu eruit gooien, tenminste wanneer toegepast als geluidsbron is het niet super. Maar misschien heeft Feindbild 'm voor livewerk? In dat geval heb je altijd nog de MC-505 (die er bij mij óók uit zou gaan, trouwens).
En de TX kan je natuurlijk verkopen (overlap met de DX, inderdaad) maar je krijgt er geen drol voor terug...
De A-880 moet je houden, of je moet de beschikking hebben over een ruim bemeten MIDI interface.
Als je écht geld nodig hebt zou je idd. kunnen kiezen tussen de Juno-60 en SH-101. Zou ik zelf de SH eruit doen (je hebt tenslotte nog de Pulse), dat levert ook nog wel een aardig bedrag op.
wavestation en microwave: inderdaad een wereld van verschil
wavestation klinkt gedateerd idd, tot je er wat mee gaat experimenteren. met de juiste effecten (liefst iets vuils) is hij erg bruikbaar. mede-ws eigenaars herkennen hem zelden in mijn nummers, en toch zit hij er regelmatig in. toegegeven, als er iets weg zou _moeten_, is de ws de eerste die in aanmerking komt.
de e-mu is mijn hoofdsequencer (ik sequence nooit op de computer), dus die kan er voorlopig niet uit. ook gebruik ik hem (met de programmeerbare knoppen) als midicontroller voor mijn jomox airbase. programmeert veel sneller dan die ene knop op de airbase zelf
de synth gebruik ik weinig, maar dat is omdat ik die nog niet genoeg aandacht geschonken heb. de keren dat ik dat wel gedaan heb, kreeg ik sounds die zeer bruikbaar waren in de mix. en die virtuele patchcords, daar kan je toch wel zeer leuke dingen mee doen.
wat de protone betreft: ik was op zoek naar een midi/cv converter, en kreeg de kans de protone te kopen (waar er een inzit) voor 50 euro meer dan een converter zonder synth... ik gebruik hem om mijn sh101 te sequencen via midi. en de synth zelf gebruik ik erg vaak om te layeren met de baslijn. hij heeft geen 'vette' sound, maar dat zorgt ervoor dat je er goed doorkomt in de mix en de rest niet wegdrukt. ik vind hem dus erg nuttig. en hij is niet te vergelijken met de pulse... die overheerst en klinkt enorm vet, en is bijgevolg vooral geschikt om een hoofdrol te spelen in een nummer.
de mc505 was het eerste electronische instrument dat ik ooit heb gekocht. ik sequence met mijn ogen toe op dat ding, en er staan een paar functies op die ik nergens anders heb en veel gebruik. perfect voor lo-fi beats.
voor die tx krijg ik idd niets... heb hem zelf ook voor bijna niets gekocht. wat ik eruit haal klinkt veel vuiler en korreliger dan wat ik uit de dx200 haal. ook andere operator-golfvormen dan alleen de sinus. voor dat geld laat ik hem liever in mijn rack hangen.
de a880 mag weg, de mb15 heeft zijn plaats ingenomen toen er meer synths bijkwamen en ik niet meer genoeg had aan 8 kanalen.
en de juno en de 101, ja... probleem is: de juno gebruik ik het meest om op te jammen, maar heeft geen midi. de sh101 kan ik via cv/gate besturen, maar heeft een kapotte noise slider en is in tamelijk slechte staat. heb hem eens gratis gehad, en in die staat krijg ik er zeker niet veel voor. ik had in gedachten: als hij toch gratis was, kan ik er eventueel wat geld aan uitgeven om er en novamod op te laten doen... en dan overlappen ze elkaar weer veel minder. nu ook al minder dan je zou denken: de juno klinkt vriendelijk en kan erg melig klinken, maar klinkt heel breed en warm. de 101 is wat vuiler (vco), vetter en agressiever.
het probleem is dus: ik heb weinig of geen impulsaankopen gedaan wat synths betreft, en daardoor staan er hier zeer verschillende synths die in veel gevallen een andere synthesevorm gebruiken en in alle gevallen zeer verschillend klinken. allemaal goed, want ik heb telkens veel opgezocht/geluisterd voor ik iets kocht, zodat ik goed wist wat erbij kwam en waarom... en ik heb er veel mee bijgeleerd.
leuk voor de studio, vreselijk voor de portemonnee...