De gedachte achter je setup...

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Ik zat van de week eens bij te bomen met mede-forummer VL1 over de 'gedachte' achter je studio-setup.
In dat kader leek het volgende me dus wel interessant:

Als ik op dit forum rond kijk dan zie ik in gearlists en foto's vaak een ruime hoeveelheid spullen staan die natuurlijk (?) vaak niet in 1 keer tot stand is gekomen. Meestal zit er een langzame groei in de hoeveelheid gear, sommige mensen rouleren de collectie met enige regelmaat (understatement, in sommige gevallen :)) en andere mensen veranderen nooit iets in de setup (bestaan ze?). Of soms doen mensen ineens alles de deur uit, bijv. voor 1 workstation - het midlife crisis effect zal ik 't maar noemen :D

In ieder geval: ooit heb je (als willekeurige lezer) echt besloten dat je huidige setup nog wat uitbreiding verdiende, dat je die ene synth op marktplaats echt niet kon missen, of dat het zo toch echt niet verder kon met die enorme stapel synths waar je toch niets mee deed.

Begrijp me goed, ik heb hier absoluut geen waarde-oordeel over. Ik vraag me dus alleen af:
Welke factoren spelen een rol bij je aankopen, wat voor 'centrale filosofie' zit er achter je aankoop / verkoop beleid, en met name: zit er een soort van 'lijn' in je inventaris?
 
Laatst gewijzigd:
Om zelf maar even de aftrap te verrichten: ik heb zelf inderdaad een 'gedachte' achter m'n synth-'verzameling' (tenminste, daar begint het eigenlijk soms op te lijken)

Ik ben voornamelijk geinteresseerd in de moeilijke / zeer diepe, "echte" synthesizers.
Tracks etc. komen toch al niet uit m'n handen, voornamelijk zit ik de hele tijd te pielen met 'klank-experimenten' (meestal 'pads') en hoe synthese in diverse (liefst zeer obscure) methoden werkt.
Het liefst dek ik eigenlijk het complete spectrum aan synthese-mogelijkheden: (analoog) substractief, additief, fm, formant-synthese, wavetable-synthese, vector / wavesequencing, noem maar op.
Analoog of digitaal kan me eigenlijk niet schelen, maar ik merk dat de 'latere' analoge bakken (Matrix'en bijv.) of vroegere 'obscure' digi-synths me het meest boeien. Gearlist in dit kader: Waldorf MicroWave, Oberheim Matrix-1000, Korg Wavestation, Yamaha FS1R, Kawai K5000S, Clavia MicroModular.

Wat past er qua eigen spullenboel niet in die filosofie? Een Sound Canvas (voor de bread-and-butter geluiden), een bak met pianogeluiden (als masterkeyboard en voor de pianoles die ik ooit weer op wil pakken...) en m'n CS-50 (relatief beperkt geluid, maar voor mij wel het geluid waar je aan denkt bij de term 'synthesizer').

Groot nadeel van bovenstaand verhaal, in het kader zelfkritiek: ik heb gewoon niet genoeg tijd om elke bovenstaande synth stevig 'uit te wonen'. Dus: elke mogelijkheid volledig uit te buiten. Dat vind ik wel es jammer... maar ja, er zijn meer dingen in 't leven. Wel altijd goed voor schuldgevoel als je toch weer es wat nieuws wilt kopen... het vlees blijft zwak ;)
 
Laatst gewijzigd:
achter de manier waarop ik aankopen heb gedaan zit zeker een gedachte van bepaalde verschillende functionaliteiten in n studio.

Allereerst heb je n bread & butter bak nodig. Gewoon romplertje voor wat basic drums en opvulgeluiden.

Dan heb je een sampler nodig voor dikke beats en dingen die je niet uit synths perst

Dan heb je een synthesizer nodig (analoog of VA) die wel aan power heeft wat bread & butter bakje mist


naar mijn mening kun je daarmee prima uit de voeten. Mixer, afluistering en FX hoort gewoon in elke studio thuis los daarvan.
 
Mijn set-up (en dus ook die van ProtoHuman) is er puur op gericht een zo hoog mogelijk rendement te behalen wat betreft muziekproductie.

Het gaat er dus om dat we zoveel mogelijk bedieningsgemak hebben (daarom bv. ook de aankomende patchbay's) en zoveel mogelijk verschillende soorten van klankopwekking.

Helaas zijn we nog niet helemaal klaar met "opbouwen", want er moet nog een betere bas-synth komen en meer outboard. Analoge drums missen we momenteel ook nog.

Als de basis set-up klaar is, zal dan ook wel het échte Fetisjisme komen. :{
 
Bij mijn zijn er 3 filosofielijnen:

* Hoe kan ik met zo weinig mogelijk spullen, een zo breed mogelijk klankspectrum hebben?
* Hoe maak ik mezelf het meest productief/efficient zonder in restricties te hervallen?
* Hoe dicht leunt een apparaat aan bij mijn sound en karakter?

Normaal zit ik niet zoveel te switchen van gear, enkel als iets mij grondig begint te storen of wanneer ik iets als een gemis begin te ervaren. Dat was dus het geval vrij recent dat ik de pc en zijn crashes zo beu was, dat ik zo snel mogelijk naar hardwaresequencing aan het overstappen ben (met powerbook in sync asap). Het voelt veel tighter aan, meer op muziekmaken gefocust en das hetgeen ik wil. Ben op zoek naar essentie.
Als ik een algemene deler moet maken van de spullen die ik heb, dan stel ik vast dat ik op zoek ben naar dingen die op het eerste zicht mensen redelijk voorbij laten gaan (wegens te moeilijk, onbekend, niet goed genoeg uitgepluisd,...), maar als ze er dan verder op onderzoek uitgaan (klank/mogelijkheden/kwaliteit) tot de ontdekking komen dat het een uniek en supergoed ding is met veel karakter.

Het maakt niet uit of iets duur of goedkoop is, maar moet veelzijdig, degelijk en intuitief zijn en klankkarakter staat op nummer één.
 
Achter mijn studio zat in het begin weinig filosofie (lang lang gelden). Het begon met een synth (k4) en een Atari met Cubase. Snel daarna een drumcomputer. Daarmee een aantal jaar doorgeklooid.

En toen... was het tijd voor iets constructiefs. Ik mocht opnames gaan maken in de Wisseloord Studio's. Toen begreep ik wat ik nog meer nodig had:

-sampler
-V.A. achtige synth
-de nodige studio appparatuur (compressor, FX's, en recording etc)

Dus heb ik in een aantal jaar een studiootje opgebouwd waar ik in wezen alles kan doen wat ik wil. Enige wat ik nog mis is een stukje analoog..... dus ik wacht op die MAM-taurus.... :)

En verder: filisofie nr. 2, geleerd in professionele studio's: richt je studio zo in dat je overzichtelijk en doelgericht en makkelijk kunt werken. Bijvoorbeeld de beroemde U-vorm. Wat betreft het type synth's dat je aanschaft... kwestie van smaak. (en budget ;) )
 
Laatst gewijzigd:
Uiteraard een leuke drumcomputer en een sampler en daarnaast enkele VA's.

Omdat ik wat trance/techno maak, is een 808/909 kloon nogal voor de hand liggend. Daarnaast zijn VA's uitermate geschikt voor trance, waar ik me dus ook helemaal op gericht heb.

Ik wil ook niet teveel synthesevormen omdat ik niet al te veel tijd in mijn muziek kan steken, dus het blijft bij substractieve synthese.

Oh ja........ daarnaast is de aanchafprijs van een synth erg belangrijk, anders had er idd wel een andromeda en een minimoog voyager gestaan, maar helaas.
 
ik heb geen gedachte achter m'n setup...
tenminste... ik heb ff gekeken en zag hem niet...
vin'k trouwens ook erg onhandig...
moe'k iedere keer al die gear aan de kant schuiven om er bij te kunnen...
maar erm... daar heb ik wat op gevonden hoor...
"een gedachte voor mijn setup"... :eureka:
 
6 doet ook niet aan nadenken maar alleen aan voordenken? ;)
 
Mijn live setup is op een logische manier gegroeid. Het begon bij de Roland JV-880 module (voor de heldere en acoustische instrumenten). Die was onmogelijk goed aan te sturen met de meeste masterkeyboards, behalve de GEM S3 turbo. Die heb ik dus en daar kun alles mee aansturen wat je wilt en ook binnenkomende midi-signalen routen. Voor de indirecte en wollige klanken kwam er een Korg 05R/W bij (later vervangen door een X-5DR). Omdat ik flauw werd van de piano in de JV-880 heb ik een Yamaha P-50m gekocht. Die is later vervangen door een Korg SG-rack, omdat de P-50m te nadrukkelijk aanwezig was in de mixen. Omdat de bassen uit de GEM S3 turbo begonnen te vervelen had ik een Alesis Nanobass gekocht. Die is onlangs vervangen door de krachtigere Peavey Spectrum Bass. Omdat 76 toetsen te weinig werden kwam er een Fatar Studio 610 midi-keyboard bij.
Al met al is een setup geworden met niet de modernste apparatuur, maar het is wel een combinatie die zeer krachtig klinkt en zeer allround is.
Door met apparatuur te werken van verschillende merken, krijgt elk geluid een eigen plekje in het stereobeeld. Bijvoorbeeld de JV-880 klinkt nadrukkelijk op de voorgrond en neemt de hele bandbreedte in beslag. De Korg X-5DR klinkt veel meer op de achtergrond en in de breedte. De GEM kabbelt er met zijn kleine mono-achtige geluidjes subtiel tussendoor
 
De wereld achter de wereld

De wereld achter de wereld

1. Alles moet qua mogelijkheden 10 jaar megaan.
2. Alles moet qua constructie 10 jaar meegaan.
3. Alles moet qua geluidskwaliteit 10 jaar meekunnen.
4. Alles moet een dubbele functie hebben (dus bv. een preamp, die ook een minipatchbay is).
5. Alles moet een innovatieve doorbraak bevatten of een vintage kwaliteits-topper zijn.
6. Alles moet mij met minimaal 20% procent korting van de cataloguswaarde geleverd worden
of in het geval van 2e hands voor minder dan 50% van de straatprijs.

"ANDERS DOEN WE HET TOCH GEWOON NIET, MAAR VOOR HET GEVAL U VAN GEDACHTE
VERANDERD HIER IS MIJN TELEFOONNUMMER....''

ISPdeRuiter
 
Juist, dat snap ik. (Helemaal als ik je foto's zie in o.a. de studio thread)
Maar: wat maakt zoiets dan een 'lekkere synth', die dingen biedt die je nog niet had?
 
Het moet gewoon klikken:D Ik denk dat het combinaties van klank-karakter, gebruiksgemak en mogelijkheden zijn die bepaalde synths voor mij interessant en lekker maken.
 
Handteer qua setup het werkpaarden vs. showpaarden principe:

De werkpaarden:

Juno106, tr606, AN200, DX200, Spiritf Folio F1 (gevoed door 303,606,808,AN/DX200),

De showpaarden:

TB303, Nord Modular Keys en TR808

Met de werkpaarden bouw ik in de regel de basis van de track, waarbij ik de Spirit Folio beslist als instrument resp. effect gebruik. De geluiden die in de regel wat prominenter in de mix naar voren komen haal ik uit de showpaarden.

De geluiden uit m'n Folio en de NM gaan m'n SI-24 studio interface in (8x analoog input). De sequence en mix maak ik in Logic (krijg je bij de SI-24). De aux1 uit van de SI-24 haal ik door m'n MPX550 en de aux2 uit gaat naar de audio in van m'n NM.

De keuzes die ik gemaakt heb, hebben als basis een maximaale flexibiliteit qua audio routing. En een minimaal gebruik van de computer in de studio.
 
Laatst gewijzigd:
- iets voor de basisgeluidjes & de drums (rompler)
- iets engs voor de smerige geluidjes
- iets smerigs voor de enge geluidjes
- computer om alles naar je te laten luisteren
- mengdoos

KLAAR !
 
De enige gedachte achter het samenstellen van m,n setup is dat als ik iets koop dat er op door kan bouwen. :duivels:
 
Origineel geplaatst door extremo
Niet te veel spullen kopen. Maar goede spullen en ze door en door leren kennen.

De lange smalle maar enige weg.
Wat is beter: duizend wensen koesteren of er een overwinnen ?


ISPdeRuiter
 
Back
Top