Mijn gear/setup - wat veranderen?

r.5

Vers lid geweest
Lid sinds
8 mei 2003
Berichten
3.453
Locatie
Thuis
Als ik die geile ;) gearlijstjes van jullie bekijk denk ik vaak:
"Als ik die instrumenten had zou ik zeker dit-en-dat veranderen".

Soms stuur ik zelfs spontaan een pb'tje naar mijn mede-forum-ers
om hen dit te laten weten en vaak wordt dit zelfs gewaardeerd.

Misschien vragen jullie je soms af hoe je studiootje verder kan uit te bouwen,
wat de volgende stap kan zijn om je doel te bereiken (je ideale studio),
of hebben jullie anderzijds gewoon een ongebreidelde kennis en uitgesproken mening
over muziekapparatuur en wil je je altruisme hier uiten door je onmisbaar advies te spuien.

Daarom deze thread...

Alles hangt natuurlijk af van een aantal factoren:
-Je muziek genre
-Je huidige gear
-Je budget
 
Als ijsbreker zal ik zelf maar van start gaan:

Genre: Minimal Techno / Electro Dub / Post Post Rock

Huidige gear: Elektron Machinedrum, Nord Modular, E-mu E5000 Ultra, Korg X3,
Yamaha RM1x, Emagic AMT8, TC Electronic M-One XL, TC Electronic Triple-C, Sony DPS-V55M,
Yamaha 01V96, Soundblaster Live, Emagic Logic, PC (AMD-1400/Mem:512MB/HD:200GB)

Budget: 1000€/jaar

Wat zou jij hieraan veranderen?
 
.Mac

.Mac

Het enige en meest essentiele is denk ik dat je de overstap maakt naar een Mac. tenminste als je voor Logic blijft kiezen.


:doei:
 
Ik zou de SB Live vervangen door iets met wat meer kwaliteit. Bijv. iets uit de Delta serie of een Waveterminal ofzo.

En wat voor monitors heb je?

Je kan er ook bijv. nog 2e beeldscherm bijnemen...
 
Origineel geplaatst door r.5
Als ijsbreker zal ik zelf maar van start gaan:

Genre: Minimal Techno / Electro Dub / Post Post Rock

Huidige gear: Elektron Machinedrum, Nord Modular, E-mu E5000 Ultra, Korg X3,
Yamaha RM1x, Emagic AMT8, TC Electronic M-One XL, TC Electronic Triple-C, Sony DPS-V55M,
Yamaha 01V96, Soundblaster Live, Emagic Logic, PC (AMD-1400/Mem:512MB/HD:200GB)

Budget: 1000€/jaar

Wat zou jij hieraan veranderen?

Die soundblaster live! Verder zit je wel goed vindt ik! Goeie drummachine, een modular en een goede sampler.
Sequencer is lekker.

Enige wat ik een beetje mis is een goeie synth.

Als laatste: Ik weet niet op welke niveau je logic gebruikt maar als dat regelmatig is zou ik zelf eens kijken om je AMD 1400 te vervangen. AMD is prima maar als ik mijn 3200 Amd vergelijk met de 1700 Intel van een maatje van mij dan merk je toch echt grote verbeteringen.
 
- De SB zou ik idd vervangen door één uit de nieuwe EMU serie.
- Je hebt al veel mooie geluidsbronnen, misschien je EMU sampler vervangen door een MPC1000.
MPC1000 + Nord Modular lijkt me echt een fijne combo.
- Een modern va'tje als de Ion, de micro Korg is natuurlijk altijd prettig.
 
Origineel geplaatst door Bass
wat een :confused: thread ...

Bericht door een moderator:
Probeer een reactie eens uit 2 volledige zinnen te laten bestaan. Dat discussieert wel zo prettig! En als je een thread niet boeiend vindt, gewoon niet lezen / reageren.
 
Een compressor er bij misschien? Voor drums e.d.? Maar dat hangt er natuurlijk heel erg van af hoe je je muziek maakt en wat voor geluid je wilt bereiken...
 
Monitors (aktieve) MUST HAVE!!!

Zonder monitors valt er gewoonweg niet fatsoenlijk te mixen. En die dingen zijn een van de allerbelangrijkste dingen in een studie zo niet dé belangrijkste.

MY16-mLan. (Flex to the mex)

Met zo'n mixer is het dood en doodzonde om een 'cheapo' SB Live te gebruiken. En wil je optimaal gebruik maken van je mixer ISM met je computer is mLan net zo hendig.
 
Origineel geplaatst door fuse
Monitors (aktieve) MUST HAVE!!!

Zonder monitors valt er gewoonweg niet fatsoenlijk te mixen. En die dingen zijn een van de allerbelangrijkste dingen in een studie zo niet dé belangrijkste.

MY16-mLan. (Flex to the mex)

Met zo'n mixer is het dood en doodzonde om een 'cheapo' SB Live te gebruiken. En wil je optimaal gebruik maken van je mixer ISM met je computer is mLan net zo hendig.

Hier ben ik het werkelijk 1000% mee eens. Ik heb ook 3 jaar lang met koptelefoons zitten klooien en ipv goede monitors, synths gekocht. Toen ik mijn actieve monitors kocht en uiteindelijk thuis geinstalleerd had, hoorde ik dingen uit mijn synths komen die ik nog nooit eerder gehoord had. Daarom: Heb je geld bijelkaar: wacht eens met een synth en koop en paar goede monitors!
 
Bedankt voor de massale feedback. Ik zal proberen op iedereen
zijn suggesties te reageren. Reacties zijn natuurlijk nog altijd welkom.

@Ensemble
Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik ben een jarenlange gebruiker van Logic
(ben destijds gestart met versie 3 op Win3.11) dus zou ik graag overstappen naar Apple,
maar ik vind het een rotstreek van Apple en ik vind ze vreselijk overprijsd.
Zoveel geld voor een mooie doos. Het is trouwens niet zo moeilijk om je OS stabiel
te houden als je geen vrijheid van hardware biedt. (Ja, het zit me diep ;)!)

Kortweg voorlopig draait Logic hier nog fijntjes en ik kan dit waarschijnlijk nog jaren
volhouden. Daarna zien we wel of ik een 2de hands Apple koop om Logic op te draaien
of overschakel op Cubase (of misschien is er dan een volwaardig/stabiel Linux alternatief)

@sjeijk
Emulaties zijn nog trager dan virtuele machines (zal dus niet goed zijn voor de latency vrees ik)
Toch bedankt voor de tip. Ik heb zelfs ooit gehoord dat Apple ergens een OSX voor de x86 CPU liggen heeft...

@AxiMaxi
Ik ben van plan een MY16-mLAN aan te schaffen voor mijn 01V96.
Dan heb ik die Soundblaster alleen nog nodig om te gamen ed.

Ik gebruik momenteel B&W HiFi luidsprekers waar ik best tevreden
van ben en waarvan ik de sterke/zwakke punten van ken (iets te warme bas).

Zodra de prijzen van de LCD schermen echt kelderen (eind dit jaar/ begin volgend jaar)
koop ik me zeker een 17" TFT scherm. Let wel ik probeer mijn PC niet al te veel te betrekken
tijdens het musiceren. Hooguit om een MIDI arrangement uit te werken, opnames en mastering.

@Acidfever
Soundblaster: zie hoger

Goeie synth: zou graag ooit mijn X3 upgraden naar een Triton
of ooit eens een cliché JV/XV moduletje aanschaffen
maar er zijn momenteel dringender zaken...

PC upgrade: mijn moederbord (Abit KG7-Raid) ondersteund max AMD-2600(266).
Dit zal ik dan ook wel aanschaffen binnenkort (samen met een extra 2*256Mb DDR geheugen).
Kwestie van het zolang mogelijk te trekken en dan een BTX-mobo/64bit-CPU/met PCI-express te kopen.

@Yawgmoth
Soundblaster: zie hoger

MPC1000: heeft geen volwaardige synthengine, maar ik overweeg wel om ooit mijn
RM1x & E5000Ultra in te ruilen voor een MPC4000 (of een MPC2500 als die ooit uitkomt).
Niet dat ik niet tevreden ben van mijn huidige gear, maar consolidatie is nu eenmaal 'in'.

VA'tje: ik heb natuurlijk mijn Nord Modular nog en wil ooit ook wel een 'echte analog' kopen.
Hij hoeft daarom niet persé een bekende 'vintage' te zijn, mag zelfs spiksplinternieuw zijn.

@Bass
Voor jou raad ik dringend een nieuw QWERTY-toetsenbordje aan.
Je oude kan blijkbaar alleen nog maar nonsense produceren. :D

@ProtoHuman
Compressor: ik zoek idd nog een DBX voor de kicks & de bass. Maar ben er nog niet uit welke.
Ik zal eens tijd moeten maken om die te gaan beluisteren.

@fuse
monitors: zie hoger
MY16-mLAN: als het ooit eens verder zou geraken dan 'slideware' ;)

@cooper
monitors: zie hoger (en als ik ooit terug verhuis, komen mijn B&Ws terug in de huiskamer
en schaf ik wel een degelijk paar actieve monitors aan, beloofd :engel:
 
Wie volgt?
 
Tsja ik zat heftig te kwijlen op die add-on effects. Maar ik wil ze eerst toch beter beluisteren eer ik per 450€ van die zooi aan ga schaffen. Beetje al te bretsig zeg ik dan maar.

En een JV/XV module is helemaal niet per definitie cliché. Ligt er maar net aan wat je er mee doet.

Een mooie 2e hands synth met een goed klavier ter vervanging van je X3 zou heel goed kunnen hoor. En dan heb ik het nog niet eens over EX5'en die voor bar weinagh worden verpatst.
 
Origineel geplaatst door r.5
Genre: Minimal Techno / Electro Dub / Post Post Rock

Huidige gear: Elektron Machinedrum, Nord Modular, E-mu E5000 Ultra, Korg X3,
Yamaha RM1x, Emagic AMT8, TC Electronic M-One XL, TC Electronic Triple-C, Sony DPS-V55M,
Yamaha 01V96, Soundblaster Live, Emagic Logic, PC (AMD-1400/Mem:512MB/HD:200GB)

Budget: 1000€/jaar


Wat zou jij hieraan veranderen?

:D Je budget.


Nee, ach waarom veranderen? Hier kan je toch zat mee?
Misschien (als je live doet) de RM1X een keer inwisselen.

En verder vind ik zelf verschillende merken synths altijd wel leuk. Misschien dus wat extra synth-jes erbij.
 
Ik maak: alles wat eruit komt :D maar ik probeer te maken: downbeat, nu-jazz, hiphop
met: MPC4000, A33 MIDI controller, UC33, Reason 2.5, Nuendo 1, Ibanez el gtr, vinyl en twee pc's en wat soundcards en nog wat andere waardeloze troep zoals een mc303 enzo
Voor de volgende aankoop twijfel ik tussen: bass guitar of synth of een zeer uitgebreid pallet aan multisamples. of monitors (hoewel het door de headphones en hifi-speakers ook voorlopig wel gaat)
.. ik blijf twijfelen ..
 
Met een pentium4 1,4mhz 512mb met een Terratec EWS88MT ,Cubase SX2.0, Reason 2.5 Korg Legacy en een paar free vst's, oxygen8 midikeyboardje, akai mfc42 filterbank, Access Virus B, Emu E5000 Ultra full options, Alesis midiverb3 en een Beringer Eurorack MX2642A doe ik een poging om Drum & Bass te maken.

Aan het einde van deze maand wil ik +/- 1000 Euro uitgeven aan nieuwe gear. Ik zit nog te twijfellen aan een nieuwe pc,
een Virus C, MPC2000XL om beats mee te bouwen of toch maar wat anders zoals een Sherman filterbank andere mixer enzv..
Het liefst wil ik alles wel, maar ja ik kan maar..

Hebben jullie nog ideetjes of tips?
 
Origineel geplaatst door extremo

Hebben jullie nog ideetjes of tips?

Als ik van jou was zou ik dat zielig kleine keyboardje de deur uit doen een een exemplaar kopen met meer octaven.
Daarna zou ik eraan denken een hardware sequencer te kopen, die MPC bijvoorbeeld. Maar ja software is mijn ding niet...
Waarom zou je een Sherman kopen als je al een (mooie) filterbank hebt? Jaja de Sherman is beter maar ik denk dat je maar beter je geld aan wat anders kan besteden momenteel -> waarom twee filter units als het met één ook kan. Kun je iets kopen wat je nog niet hebt, of iets bestaand verbeteren (je kunt natuurlijk ook je Akai de deur uit doen).
 
Origineel geplaatst door r.5
Als ijsbreker zal ik zelf maar van start gaan:

Genre: Minimal Techno / Electro Dub / Post Post Rock

Huidige gear: Elektron Machinedrum, Nord Modular, E-mu E5000 Ultra, Korg X3,
Yamaha RM1x, Emagic AMT8, TC Electronic M-One XL, TC Electronic Triple-C, Sony DPS-V55M,
Yamaha 01V96, Soundblaster Live, Emagic Logic, PC (AMD-1400/Mem:512MB/HD:200GB)

Budget: 1000€/jaar

Wat zou jij hieraan veranderen?

Ik zou een goede microfoon kopen, en drumstokken. Daarna moeders potten en pannen uit de kast trekken en gaan met die banaan!! :D

Of een rack mocht je dat nog niet hebben.

Wat ik met de tijd zeker wil is het volgende:
Rocketship%20Full.gif


Inderdaad een mooi meubel dus. Als ik al die gear had als jij hebt zou ik wat dingen verkopen en dan voor zo'n meubel gaan!

Persoonlijk natuurlijk.
 
Back
Top