Mijn gear/setup - wat veranderen?

Origineel geplaatst door r.5
Ok, ok ik weet ook wel dat geen twee synths identiek zijn (tenzij het 2 rolands van na 1990 zijn :D ) maar
aangezien ze allebei op wavetable synthesis gebaseerd zijn en de wavestation moeilijker te programmeren valt
zou bij mij ook de Microwave overblijven.

:confused:

Het Orakel van Delphi is er niks bij..... als ik die hele draad zo eens doorneem...
 
En gelijk heb je... :o: Een maat had die WaveStation gekocht toen die uitkwam. Dus dat is ondertussen wel al een tijdje geleden... Ik herinner mij hem zo: Geweldige presets, maar een hel om er zelfs iets fatsoenlijk uit te halen. Ik was vergeten dat er een rompler inzat... En dacht instinctief dat het wavetables waren... Nu ja, de tijd vliegt.

[on-topic]Wat raad jij feinbild aan?[/on-topic]
 
Origineel geplaatst door Cozko
Het Orakel van Delphi is er niks bij..... als ik die hele draad zo eens doorneem...

Roland-fan? :W
 
Origineel geplaatst door bikkel
PC:
600 MHz, wordt van 13e maand geupgrade
8 in 8 out geluidskaart.

Mixer:
Spirit Folio SX

Synths/drums/samplers:
Waldorf Microwave I
Oberheim Matrix 1000
SCI Six~Trak
Roland MKS-50
Vermona DRM1 MKII (te leen)

Effecten:
Lexicon MPX-100
Boss 1/2 19" phaser
Boss Distortion pedaal


Barst maar los.....:)

Zelf dacht ik misschien de MKS-50 te ruilen tegen bijvoorbeeld een S-950 en een 4x4 MIDI interface.

Vind ik een leuke setup! MicroWave en Matrix vullen elkaar goed aan voor een stevig synth-fundament.
Ik denk dat een leuke sampler wel wat toe zou kunnen voegen, maar denk aan de gebruikersvriendelijkheid.
Zelf vond ik geklooi met een oudere sampler niet echt inspirerend werken. Als je het doet voor goeie drumsounds (waar je wel wat gebrek aan lijkt te hebben trouwens - geleende Vermone uitgesloten) zou ik een leuk drumdoosje kopen met goeie ingebouwde drumseq. Wat dacht je van een Electribe S? Voor 250 Euro makkelijk in het gebruik en iets heel anders dan je hebt!
Qua effecten is de Lexicon prima, ik zou je phaser en distortion pedaaltjes omruilen voor iets handzamers in effectvorm, wat dacht je van een Boss SE-50/SE-70, zoiets? Of, in geval van meer geld, iets à-la een Ensoniq DP2/DP4.

Goeie MIDI interface is zeker van belang (vind ik persoonlijk) voor een overzichtelijke en vlekkeloos werkende setup (waar je ook nog wel eens via 'n computer de synths wil kunnen editen!).
Allerlei thru-verbindingen vind ik maar slecht werken, hoogstens een noodoplossing.

Goed, dat voor zover het wensenpakket. Wat moet er dan uit?
Tja... de Sixtrack vind ik qua geluid weinig toevoegen aan je setup. Alleen... gooi je die eruit, hoe moet je dan spelen?
Vervelend is dat je voor de 6trak amper genoeg geld terugkrijgt om een fatsoenlijk masterkeyboard te kopen; dan kan je 'm net zogoed houden - afhankelijk hoe goed je de 6trak vind spelen natuurlijk.
De MKS-50 kan je goed proberen te ruilen voor een 4x4 MIDI interface + wat bijbetaling, al heb ik de indruk dat de prijs van de Alpha Juno-achtigen de laatste tijd hard is gedaald. Stel je daar niet te veel van voor, dus!
 
Origineel geplaatst door r.5
En gelijk heb je... :o: Een maat had die WaveStation gekocht toen die uitkwam. Dus dat is ondertussen wel al een tijdje geleden... Ik herinner mij hem zo: Geweldige presets, maar een hel om er zelfs iets fatsoenlijk uit te halen. Ik was vergeten dat er een rompler inzat... En dacht instinctief dat het wavetables waren... Nu ja, de tijd vliegt.

[on-topic]Wat raad jij feinbild aan?[/on-topic]

Ik was één van de eerste gelukkigen destijds (1990) die een Wavestation bezat. Toegegeven programmeren was niet heel simpel, maar vergeleken met anderesynths uit die tijd (of de DX7) viel het best mee!!!

En ik raad Feinbild dus niks aan, want hij zegt dat hij niets wil verkopen, maar heeft wel een verlanglijstje voor de toekomst. Lijkt me vrij gezond. ;)
 
Origineel geplaatst door Roel
:D
mijn setup bestaat nu uit een distortionpedaaltje, wat nu?

verkoop je distortionpedaaltje en ga postzegels sparen :D :D
 
Origineel geplaatst door Roel
ik wil er een andromeda bij eigenlijk ...

Nee man, koop een E-mu XL7. Daar heb ik héle goeie verhalen over gehoord.
Coole arpeggiators, een flashy kleurtje en portable - écht wat voor jou!
 
Origineel geplaatst door Hanz
Nee man, koop een E-mu XL7. Daar heb ik héle goeie verhalen over gehoord.
Coole arpeggiators, een flashy kleurtje en portable - écht wat voor jou!
gni ;;)
 
Origineel geplaatst door Hanz
Mmm.... sorry. Niet om lullig te doen, maar heb je wel eens een MicroWave en een WaveStation gebruikt?
De WaveStation gebruikt geen wavetables maar gewone rom waves; deze zijn te sequencen (wavesequencing) en je kan creatief mixen tussen verschillende waves (vectorsynthese).
De MicroWave heeft een aantal wavetables, dit zijn niets anders dan min-of-meer opvolgende groepjes oscillator waveforms waar je doorheen kunt scrollen (voorwaarts/achterwaarts etc.) dmv modulatie.
Het resulterend geluid is bij de beide synths echt een wereld van verschil. Appels en peren.

...

Over die Protone heb ik altijd zeer matige reviews gelezen, dit i.t.t. de Pulse!
Verder deel ik je mening over de Rolands, trouwens... :D

Okee, nog even inhoudelijk over de setup van Feindbild.
Als je de A/D functionaliteit van de WS graag gebruikt, zou ik 'm houden. Anders zou ik 'm eruit doen, naar mijn smaak klinkt de WS tegenwoordig gewoon een beetje té belegen.
Wellicht zou ik de E-mu eruit gooien, tenminste wanneer toegepast als geluidsbron is het niet super. Maar misschien heeft Feindbild 'm voor livewerk? In dat geval heb je altijd nog de MC-505 (die er bij mij óók uit zou gaan, trouwens).
En de TX kan je natuurlijk verkopen (overlap met de DX, inderdaad) maar je krijgt er geen drol voor terug...
De A-880 moet je houden, of je moet de beschikking hebben over een ruim bemeten MIDI interface.
Als je écht geld nodig hebt zou je idd. kunnen kiezen tussen de Juno-60 en SH-101. Zou ik zelf de SH eruit doen (je hebt tenslotte nog de Pulse), dat levert ook nog wel een aardig bedrag op.

wavestation en microwave: inderdaad een wereld van verschil :)
wavestation klinkt gedateerd idd, tot je er wat mee gaat experimenteren. met de juiste effecten (liefst iets vuils) is hij erg bruikbaar. mede-ws eigenaars herkennen hem zelden in mijn nummers, en toch zit hij er regelmatig in. toegegeven, als er iets weg zou _moeten_, is de ws de eerste die in aanmerking komt.

de e-mu is mijn hoofdsequencer (ik sequence nooit op de computer), dus die kan er voorlopig niet uit. ook gebruik ik hem (met de programmeerbare knoppen) als midicontroller voor mijn jomox airbase. programmeert veel sneller dan die ene knop op de airbase zelf ;)
de synth gebruik ik weinig, maar dat is omdat ik die nog niet genoeg aandacht geschonken heb. de keren dat ik dat wel gedaan heb, kreeg ik sounds die zeer bruikbaar waren in de mix. en die virtuele patchcords, daar kan je toch wel zeer leuke dingen mee doen.

wat de protone betreft: ik was op zoek naar een midi/cv converter, en kreeg de kans de protone te kopen (waar er een inzit) voor 50 euro meer dan een converter zonder synth... ik gebruik hem om mijn sh101 te sequencen via midi. en de synth zelf gebruik ik erg vaak om te layeren met de baslijn. hij heeft geen 'vette' sound, maar dat zorgt ervoor dat je er goed doorkomt in de mix en de rest niet wegdrukt. ik vind hem dus erg nuttig. en hij is niet te vergelijken met de pulse... die overheerst en klinkt enorm vet, en is bijgevolg vooral geschikt om een hoofdrol te spelen in een nummer.

de mc505 was het eerste electronische instrument dat ik ooit heb gekocht. ik sequence met mijn ogen toe op dat ding, en er staan een paar functies op die ik nergens anders heb en veel gebruik. perfect voor lo-fi beats.

voor die tx krijg ik idd niets... heb hem zelf ook voor bijna niets gekocht. wat ik eruit haal klinkt veel vuiler en korreliger dan wat ik uit de dx200 haal. ook andere operator-golfvormen dan alleen de sinus. voor dat geld laat ik hem liever in mijn rack hangen.

de a880 mag weg, de mb15 heeft zijn plaats ingenomen toen er meer synths bijkwamen en ik niet meer genoeg had aan 8 kanalen.

en de juno en de 101, ja... probleem is: de juno gebruik ik het meest om op te jammen, maar heeft geen midi. de sh101 kan ik via cv/gate besturen, maar heeft een kapotte noise slider en is in tamelijk slechte staat. heb hem eens gratis gehad, en in die staat krijg ik er zeker niet veel voor. ik had in gedachten: als hij toch gratis was, kan ik er eventueel wat geld aan uitgeven om er en novamod op te laten doen... en dan overlappen ze elkaar weer veel minder. nu ook al minder dan je zou denken: de juno klinkt vriendelijk en kan erg melig klinken, maar klinkt heel breed en warm. de 101 is wat vuiler (vco), vetter en agressiever.

het probleem is dus: ik heb weinig of geen impulsaankopen gedaan wat synths betreft, en daardoor staan er hier zeer verschillende synths die in veel gevallen een andere synthesevorm gebruiken en in alle gevallen zeer verschillend klinken. allemaal goed, want ik heb telkens veel opgezocht/geluisterd voor ik iets kocht, zodat ik goed wist wat erbij kwam en waarom... en ik heb er veel mee bijgeleerd.
leuk voor de studio, vreselijk voor de portemonnee...:erm:
 
Origineel geplaatst door r.5
Ok dit wordt misschien hard voor je...

Eruit: (tussen haakjes de reden van): wavestation (overlap microwave), pulse (overlap protone), mb15 (ouwe brol),
juno 60 (overlap sh101), MC-505 (speelgoed), tx81z (overlap dx200), redsound & zoom (voor amateurs), alle analoge shit van Behringer (ruis/instabiliteit). (Samen +/- 2500?)

Erin: Behringer DDX (+ ev. extra i/o?), adat i/o voor Z4, geluidskaartje met adat i/o (EMU of RME), TC electronic D2, Alesis aktieve monitors. (Samen +/- 2500?)

wavestation vs microwave: zie boven.
505, tx81z, pulse vs protone en juno vs 101: zie boven.
red sound federation gaat eruit, dat was al de bedoeling. we lheel bruikbaar in livesituaties, maar ik denk niet dat ik hem hard ga missen.
die mb15 kan ik niet missen... daardoor kan ik met mijn xl7 de hele studio aansturen... werkt perfect, en als ik nieuwe midi patchbays moet kopen om aan 15 in/outs te geraken, kost me dat veel geld.
die zoom gebruik ik voor vuile, irrealistische fx, maar hij komt tegenwoordig nog maar weinig aan bod. als vocoder is hij wel grappig anders... naargelang welke synth je als carrier gebruikt natuurlijk.
behringer: zoveel ruis heb ik niet hoor... het meeste komt van de distortion-gitaarpedaaltjes eigenlijk. maar de ddx zou natuurlijk alle analoge behringer stuff die ik heb, kunnen vervangen. heb er al aan gedacht om die spullen te verkopen om een dx te kopen, maar kan voorlopig niet opleggen, en denk niet dat ik meer dan 400 euro zou krijgen. weet ook niet of ik niet een analoge mixer moet houden om sounds te oversturen (doe ik erg vaak).

erin: jah... goeie tips. allemaal dingen die ik al eens in beschouwing heb genomen. doordat ik op mac werk, zijn emu-soundcards helaas geen optie.
de d2 steekt al een tijdje mijn ogen uit.
plan voor live setup: flightcase met xl7 horizontaal bovenaan, daaronder de akai z4 en een motu 828 mkII. ev. no wat live tweak stuff zoals de sh101 en de protone. geen mixer nodig, en alles bij (synths worden in de z4 gesampled dan) in 1 flightcase... keske tu penses?

coole thread overigens, r.5! :biertje:
 
Mensen ik loop al lang met de vraag: waar moet ik beginnen? rond...
Heb nu Cubase Sx 2.0..
Maar wil graag met echte instrumenten gaan werken..
Ik zat te denken aan een keyboard met mixer om mee te beginnen??
Style: Hardcore,Hardstyle...
Monitoren en versterker heb ik al..
Budged: rond de 400 euro maar ik ben bereid om lang te sparen;)

Grtz,

Stef
 
ok, vooruit dan maar

Recording:

-PC: P4 2,4 Ghz, 1 GB RAM, HD 2 x 80 GB
-M-Audio Delta 1010
-Tascam US-480 (besturing van Cubase)
-Edirol UM 550

Sequencing:

-Cubase SE met FL-Studio plugin
-Ableton Live OEM: kreeg hem bij de Delta 1010, misschien update naar versie 4

Monitoring:

-Syrincs M3-220: gaan er binnenkort uit

Synths & Drums:

-Viscount OB12: twijfel ik heel erg over, prima masterkeyboard en midicontroller, maar ik kom toetsen tekort, kan geen midi setups opslaan, ik houdt wel van de eigen karakter en het aparte (rauwe) geluid
-Siel Cruise: twijfelachtig, wel goede bassen en strings
-Oberheim Matrix 1000: blijft
-Crumar Bit 01: blijft
-Redsound Darkstar XP2: blijft
-Clavia Micromodular: blijft
-MFB Synth II: blijft
-Korg Electribe R mkII: blijft
-Roland TR 707: blijft

Softsynths (houd ik niet zo van):

-Reason Adapted: vind de Redrum en de Substractors goed, verder vind ik er niks aan, kreeg em bij de Delta 1010
-evt. aanschaf Audio Realism Bassline en EAS Neodynium
-aantal gratis plugins

FX:

-Alesis Microverb 4
-Clavia Micromodular
-evt. aanschaf Greenmachine Amp II
-een paar gratis plugins

stijl: techo-achtig, experimenteel, vaag

budget: € 1000 per jaar

P.S. ik wil eigenlijk geen dingen erbij kopen, alleen iets vervangen om het overzichtelijk te houden
 
Origineel geplaatst door DJ DyM
Mensen ik loop al lang met de vraag: waar moet ik beginnen? rond...
Heb nu Cubase Sx 2.0..
Maar wil graag met echte instrumenten gaan werken..
Ik zat te denken aan een keyboard met mixer om mee te beginnen??
Style: Hardcore,Hardstyle...
Monitoren en versterker heb ik al..
Budged: rond de 400 euro maar ik ben bereid om lang te sparen;)

Grtz,

Stef

Keyboard met mixer lijkt me niet echt ideaal om mee te beginnen.
Een mixer heb je trouwens pas nodig vanaf 2 instrumenten 8) .

Als je zonder PC zou willen werken en volledige nummers wil uitwerken
moet je zeker een sequencer een een multi-timbrale (meerdere klanken tergelijk)
geluidmodule hebben.

Als je maar 400¤ uit te geven hebt zou ik voor de MC-505 gaan.
Deze heeft wel maar een 8-sporen sequencer maar heeft een JV geluidsbron.

Als je het iets groter ziet (en dus ook wil bijsparen) zou ik toch zeker
voor de RM1x gaan. Deze heeft een veel uitgebreidere 16 sporen sequencer
maar de ingebouwde klankbron is minder dan die van de MC-505.
Hij kost ook maar zo'n 350¤. Hiermee kan je (meer dan) de basis leren en
later kan je er dan nog een sampler (vanaf 300¤) en/of een geluidsmodules
(vanaf 100¤) erbij kopen. Maar dan zal je toch wel een mixertje moeten aanschaffen... ;)

Als je bereid bent om nog een tijdje te wachten en verder wilt sparen voordat je
iets koopt, dan kan je nog altijd de RS7000 kopen. Dat is eigenlijk de grote broer van
een RM1x met een ingebouwde sampler en een iets betere klankbron.

Ik zou dus voor optie 2 (RM1x) gaan. Dan kan je onmiddelijk beginnen
(heb je zelfs nog iets geld over) en kan je later nog altijd doorgroeien.
Dan moet je niet een synth verkopen omdat ie 'te klein' geworden is...
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Thomas
ok, vooruit dan maar

Recording: PC: P4 2,4 Ghz, 1 GB RAM, HD 2 x 80 GB, M-Audio Delta 1010, Tascam US-480, (besturing van Cubase), Edirol UM 550
Sequencing: Cubase SE met FL-Studio plugin, Ableton Live OEM: kreeg hem bij de Delta 1010, misschien update naar versie 4
Monitoring: Syrincs M3-220: gaan er binnenkort uit
Synths & Drums: Viscount OB12: twijfel ik heel erg over, prima masterkeyboard en midicontroller, maar ik kom toetsen tekort, kan geen midi setups opslaan, ik houdt wel van de eigen karakter en het aparte (rauwe) geluid, Siel Cruise: twijfelachtig, wel goede bassen en strings, Oberheim Matrix 1000: blijft, Crumar Bit 01: blijft, Redsound Darkstar XP2: blijft
-Clavia Micromodular: blijft, MFB Synth II: blijft, Korg Electribe R mkII: blijft, Roland TR 707: blijft
Softsynths (houd ik niet zo van): Reason Adapted: vind de Redrum en de Substractors goed, verder vind ik er niks aan, kreeg em bij de Delta 1010, evt. aanschaf Audio Realism Bassline en EAS Neodynium, aantal gratis plugins
FX: Alesis Microverb 4, Clavia Micromodular, evt. aanschaf Greenmachine Amp II, een paar gratis plugins

stijl: techo-achtig, experimenteel, vaag

budget: � 1000 per jaar

P.S. ik wil eigenlijk geen dingen erbij kopen, alleen iets vervangen om het overzichtelijk te houden

Je wil eigenlijk alleen iets vervangen maar je wil anderzijds dan het meeste blijft... :confused:

Wat me opvalt aan je setup is:
-qua recording & sequencing zit je voorlopig wel ok.
-monitoring kan idd wel een kleine upgrade gebruiken
-op het gebied van synths heb je redelijk wat (virtueel) analoge synths (die moeten blijven)
zonder dat ej enige romplers of samplers hebt.
-percussief heb je wel al wat maar een sampler zou ook hier welkom zijn.
-je bent niet echt tevreden van je huidige master keyboard en softsynths
-FX moet dringend uitegebreid worden.

Niet twijfelen: Die softsynths, OB12 & siel eruit en inruilen voor
een rompler-masterkeyboard van Korg/Roland. (Er zijn er zovelen
van gemaakt en die gaan tegenwoordig bijna gratis de deur uit.)

Vervolgens een sampler (zou je als experimentalist al lang in huis moeten hebben)!
Misschien kan je zelfs 2 vliegen in 1 klap slaan en een mooie Triton op de kop tikken.
Dan heb je zowel een sampler, rompler als een master keyboard in huis.

Een Triton of een rompler-keyboard & sampler zou je zo'n 1000¤ moeten kosten.
Het jaar erna upgrade je je monitors en je reverb (TC M-OneXL of MPX) en
koop je ev. nog een goedkopere multi FX (bvb digitech quad) erbij.
En dan ben je weer 1000¤ kwijt...

Waarom moet die Redstar eigenlijk persé blijven?
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door feindbild
plan voor live setup: flightcase met xl7 horizontaal bovenaan, daaronder de akai z4 en een motu 828 mkII. ev. no wat live tweak stuff zoals de sh101 en de protone. geen mixer nodig, en alles bij (synths worden in de z4 gesampled dan) in 1 flightcase... keske tu penses?

coole thread overigens, r.5! :biertje:

Thanks, maar niet iedereen denk hier zo over natuurlijk...

Ik hoop ook dat andere synthforum leden hier hun mening/advies/ervaring
gaan spuien over andermans gear-lijstjes maar tot nu toe... :W

Ivm je live setup zou ik toch niet zonder mixer gaan hoor.
Hiermee kan je ook heel wat tweaken hoor en bvb een mute
of wat EQ-en van bepaalde sporen is bvb live onmisbaar! Spaar je geld en ga
voor die DDX (of als je iets meer hebt de DM24 of de 01v96).

Een update over de rest volgt nog...
 
Origineel geplaatst door r.5

Ivm je live setup zou ik toch niet zonder mixer gaan hoor.
Hiermee kan je ook heel wat tweaken hoor en bvb een mute
of wat EQ-en van bepaalde sporen is bvb live onmisbaar! Spaar je geld en ga
voor die DDX (of als je iets meer hebt de DM24 of de 01v96).

tweaken en muten zou ik met de xl7 doen, die zou dan alles sequencen.
maar idd, thuis tweak ik meer op het mengpaneel dan op de eigenlijke instrumenten als ik 'live' bezig ben; sounds programmeren doe ik meestal vooraf.

de ddx stond al in mijn verlanglijstje, maar eerst moeten die motu en een nieuwe computer er komen...
 
Origineel geplaatst door r.5
Keyboard met mixer lijkt me niet echt ideaal om mee te beginnen.
Een mixer heb je trouwens pas nodig vanaf 2 instrumenten 8) .

Als je zonder PC zou willen werken en volledige nummers wil uitwerken
moet je zeker een sequencer een een multi-timbrale (meerdere klanken tergelijk)
geluidmodule hebben.

Als je maar 400¤ uit te geven hebt zou ik voor de MC-505 gaan.
Deze heeft wel maar een 8-sporen sequencer maar heeft een JV geluidsbron.

Als je het iets groter ziet (en dus ook wil bijsparen) zou ik toch zeker
voor de RM1x gaan. Deze heeft een veel uitgebreidere 16 sporen sequencer
maar de ingebouwde klankbron is minder dan die van de MC-505.
Hij kost ook maar zo'n 350¤. Hiermee kan je (meer dan) de basis leren en
later kan je er dan nog een sampler (vanaf 300¤) en/of een geluidsmodules
(vanaf 100¤) erbij kopen. Maar dan zal je toch wel een mixertje moeten aanschaffen... ;)

Als je bereid bent om nog een tijdje te wachten en verder wilt sparen voordat je
iets koopt, dan kan je nog altijd de RS7000 kopen. Dat is eigenlijk de grote broer van
een RM1x met een ingebouwde sampler en een iets betere klankbron.

Ik zou dus voor optie 2 (RM1x) gaan. Dan kan je onmiddelijk beginnen
(heb je zelfs nog iets geld over) en kan je later nog altijd doorgroeien.
Dan moet je niet een synth verkopen omdat ie 'te klein' geworden is...
Bedankt voor je advies:okdan:
Ik zal is kijken of ik wat info over de RM1x kan vinden hij lijkt me wel wat..
Ik ben zoekende;)

Grtz,

Stef
 
Back
Top