De gedachte achter je setup...

De enige gedachte achter m'n setup is dat ik de stijl muziek waar ik op dat moment zin in heb kan (proberen te) maken.
Tussendoor kom ik dan nog wel eens bakkies tegen die niet direct op m'n "prioriteiten-lijst" staan, maar wel een leuke aanvulling (kunnen) zijn.

Ik mis nog een paar dingen voordat ik ECHT tevreden ben (met name efx, etc.), maar ik kan zeker al even vooruit met wat ik nu al heb.
 
Mijn filosofie,.
Heb ik jaaaren over gedaan,..
Als er knipperende lampjes op zitten,. minstens drie knoppen of schuiven,.
en t bliept of kraakt,.. dan wil ik er twee!
 
Analoog of digitaal kan me eigenlijk niet schelen,

Kan ik me helemaal in vinden

maar ik merk dat de 'latere' analoge bakken (Matrix'en bijv.) of vroegere 'obscure' digi-synths me het meest boeien. Gearlist in dit kader: Waldorf MicroWave, Oberheim Matrix-1000, Korg Wavestation, Yamaha FS1R, Kawai K5000S, Clavia MicroModular.

Originele ideeën die geïmplementeerd worden in eerste synths, daar heb ik ook wel wat mee. Gemodificeerde opvolgende modellen kunnen wel interessant zijn natuurlijk, maar die moeten niet te ver af geraken van het originele ontwerp voor mijn gevoel.

Groot nadeel van bovenstaand verhaal, in het kader zelfkritiek: ik heb gewoon niet genoeg tijd om elke bovenstaande synth stevig 'uit te wonen'. Dus: elke mogelijkheid volledig uit te buiten. Dat vind ik wel es jammer... maar ja, er zijn meer dingen in 't leven. Wel altijd goed voor schuldgevoel als je toch weer es wat nieuws wilt kopen... het vlees blijft zwak ;)

Heel erg herkenbaar voor velen hier op synthforum vermoed ik. Er zijn zoveel interessante synths en maar zo weinig tijd! Vermoed dat iedereen hier tijd te kort komt.

Een lekker klavier vind ik overigens ook wel belangrijk, en aftertouch vergroot de expressieve mogelijkheden bepaald niet weinig. Niet alleen het 'pielen' met geluid maar daar ook veelal lekker improviserend mee spelen, heerlijk! Wil bij mij alleen nog wel eens gebeuren dat ik vervolgens schrik bij het kijken op de klok.
 
De computer is helemaal verdwenen uit mijn studio en het is nu alleen nog maar hardware

Opzettelijk geen centrale plaats voor een computer inruimen in je set up komt menigeen hier waarschijnlijk heel herkenbaar voor. Waar de scheidslijn te leggen is voor iedereen persoonlijk natuurlijk, maar mij komen de softsynths op de computer ook vaak te weinig improviserend over. Handig voor het opslaan van instellingen, dat wel. En handig wellicht voor afmixen.
 
IK ben eigenlijk van vrij uitgebreid naar vrij minimaal gegaan.

Ooit begonnen met een Roland M-DC1 en een heel simpel MIDI keyboardje. Ik moest af en toe de MIDI-kabel aandrukken in het keyboardje omdat ie eruit viel. Zo'n simpel keyboardje idd. De M-DC1 werd me overigens afgeraden door de winkel waar ik 'm kocht omdat hij te beperkt zou zijn, maar ik vond de klankjes gewoon leuk dus eigenwijs als ik ben kocht ik 'm toch. Een flinke tijd moet ik de winkel toch gelijk geven: hij is inderdaad te beperkt.

MIDI-en deed ik met een Amiga 1200 en het programma Music-X. Music-X was op zich een redelijk goede sequencer en ieder geval voor mij goed te begrijpen. Van Cubase/Cakewalk en consorten op de PC snap ik de ballen: de oneindige stroom mogelijkheden zitten mij in de weg. Maar daarover straks meer. Ik maakte muziek door nootjes te slepen wat nogal mechanische muziek opleverde, maar dit was voor mij op dat moment ok.

Om wat meer mogelijkheden qua realistische instrumenten te krijgen in mijn muziek viel mijn oog op de Roland XP-80 die ik voor maarliefst 2500 hollandse guldens tweedehands kocht. Dit moet ergens in 2001 zijn geweest. De XP-80 is mijn beste koop geweest tot nu toe. Ik heb 'm nog steeds en doe 'm nooit meer weg. Het geluid van dit apparaat is simpelweg subliem!

Toen volgde er een periode van gear-koop-drang. Ik kocht in een vlaag van verstandsverbijstering een Ensoniq MR-RACK, een Access Virus Rack en een Yamaha A5000 sampler. Om de nieuwe gear te kunnen aansluiten op de PC - ik probeerde ondertussen te sequencen op de PC - kwam er een Emagic AMT8 bij. Ondertussen begon ik ook aan een verzameling insteekkaartjes voor de XP-80. Dat werden er al gauw teveel en dus kwam er een Roland JV-1080 bij.

Nu had ik helemáál gigantische overlap met de MR-RACK en daarom besloot ik die te ruimen. Op de M-DC1 was ik ondertussen ook helemaal uitgekeken en die verdween dus ook. De Access Virus ging weg omdat aan potjes draaien niks voor mij is en de A5000 vond ik te ingewikkeld. Doei A5000.

Nu ben ik dus weer behoorlijk back to basic. Sequencen met een PC vind ik nog steeds niks. De timing is niet strak te krijgen en cubase/cakewalk vind ik zoals gezegd te ingewikkeld. Ik heb er nog een boek bijgehaald, maar het mag allemaal niet baten. Nu heb ik mijn zinnen gezet op een Atari ST. Dit was immers destijds (80s, 90s) HET muziek platform dat iedereen gebruikte. Dus dat kan nooit slecht zijn. Cubase op de Atari heeft ook nog niet zoveel mogelijkheden als nu. Samples gebruik ik toch niet, tenzij ze uit een sampler komen.

Dat brengt mij op iets dat op dit moment eigenlijk nog mist in mijn setup: een goede sampler. De Roland S760 klinkt interessant, maar ik ben er nog niet helemaal over uit. Kan net zo goed een Akai worden. Of een PC als sampler. Dat is ook nog een mogelijkheid.

En een drumcomputer... of begint mijn verzamelwoede alweer op te komen? ....
 
Een vriend liet mij in 1982 The Concerts In China horen, en ik was helemaal verkocht. Dat wilde ik ook. Een andere vriend leerde me pianospelen, en in 1985 had ik genoeg gespaard voor mijn eerste synth: een Korg Poly-800.

Samen met een vriend (en zijn synth, drumcomputer en hardware sequencer) heb ik toen heel wat muziek gemaakt. We hadden echter helemaal niet door dat een groot deel van de sound door effecten ontstond. En ook de aanschaf van een EMU Proteus in 1991 leverde niet het gewenste, professionele effect. Want geen on-board effecten. Echter wel van 4-stemmig monotimbraal (Poly-800), naar 32-stemmig multitimbraal. Ondertussen ook een Atari aangekocht met een sequencer. En die in 1992 vervangen door een Macintosh Classic met Opcode EZVision, en in 1994 door een LC475. Doel was om elektronische muziek in elkaar te knutselen, ondertussen alleen. Maar het klonk nooit zoals de albums die ik mooi vond. Ook na de aanschaf van een tweedehands Ensoniq VFX (1995), bleef het kwakkelen. En uiteindelijk kon ik me verbergen achter te weinig gear, te weinig geld, te weinig tijd, en te veel rsi...

Einde verhaal?

Nee, in 2000 werd ik gevraagd door een coverband in oprichting die geen toetsenist kon vinden. Of ik het eens wilde proberen. Dat was uitermate inspirerend: samen muziek maken! Eerst alleen met de VFX. Toen het echt leuk bleek, wilde ik betere geluiden, maar ook een hele compacte set-up. Een demo van de softsynths (m.n. de ESB3 en EVP88 ) in Logic trok me over de streep (Opcode was ondertussen terziele). Met Logic Pro kreeg ik vervolgens de beschikking over meer synth power dan ik ooit had gehad (ESM, ESE, ESP, ES1, ES2, Vocoder, EXS24, EVD6, ehhhh). En dat inspireert.

Voor de band is de set-up nog steeds compact: Powerbook, VFX, Audiophile USB, Ultimate Apex en Spirit Notepad (heel compacte mixer). En ik overweeg nu een X-Station die drie bestaande apparaten kan vervangen: de VFX als masterkeyboard, de Audiophile USB als audio-interface en de Notepad als mixer.

Om elektronische muziek te maken wil ik weer meer knoppen, dus komt ook daar de X-station in zicht. En, weg van het compacte set-up idee, zou een Eminent orgel een goedkope manier zijn richting extra elektronische klanken. En het is natuurlijk ook meteen een (misschien wat zware) synth-standaard.

De X-station zou als effectbak ook weer de Proteus als bruikbare live-geluidenbak in ere kunnen herstellen. En een gekregen Korg 707 (die je om je nek kunt hangen, als een gitaar) zorgt ervoor dat ik dynamischer ga spelen. En de Eminent als extra keyboard om altijd die vette strings klaar voor gebruik te hebben tijdens optredens. En een 19 inch effectenbak om die Eminent doorheen te halen. En een 19 inch rack, dus. En dan kan de Proteus daar ook in. Misschien nog een Ion of Micron voor bovenop de Eminent... Ik ben bang dat het compacte set-up motto het niet lang meer volhoudt ;)

Eigenlijk alleen maar spijt dat ik ooit de Poly-800 heb verkocht. En ik had veel eerder in effecten moeten investeren.

Tja, en hoe is het dan ongeveer 5 jaar later. :D

Uiteindelijk is de set-up extreem compact geworden. Ik speel nu in mijn band met een 13" MacBook Pro, Logic Pro en een Novation X-station 61. Ik speel gewoon live, dus werk niet met sequences, maar de de Mac + Logic noem ik toch als eerste omdat ik vooral de geluiden uit de Logic softsynths gebruik. De X-Station is tegelijkertijd klavier, controller en audio-interface. Een geweldig concept van Novation!

De VFX gaat met optredens nog steeds mee als backup-instrument. Tussen optredens door wordt hij gebruikt door mijn dochter. De 707 staat een beetje te verstoffen in de hoek. Het is ongelofelijk leuk om er op te spelen, maar dan moet ik heel goed oefenen, want ik kan eigenlijk de meeste nummers niet spelen zonder mijn vingers te zien (ik weet het, verkeerd geleerd, nauwelijks af te leren).

Daarnaast heb ik nu al weer een jaar een Elka OMB 5 die ik wil inzetten als 37-keys klavier voor de Proteus. Maar daar zit ik ook al weer dat hele jaar tegenaan te hikken. Te weinig tijd, te veel ambitie.
 
De gedachte achter mijn setup:

- investeer in outboard waar er duidelijke winst is tov VST(i)'s
- bronnen en processing OTB
- Mixing ITB
- kwalitatief zo hoogwaardig mogelijk
- beperk outboard / geen verzamelwoede
- full range getrouwe weergave
 
Kocht eerst de Yamaha RS7000 voor dikke beats etc.
De synthgeluiden verder in de RS zijn niet geweldig en de toetsen die je als keyboard gebruikt ook niet, voor trackswitchen maakt het me niet uit en beats maken heb ik in een handomdraai gedaan hierop, geweldig apparaat.

Heb daarna een Beyerdynamics DT-990 Pro gekocht, klinkt zeker lekker, fijne koptelefoon!

Heb toen een Edirol PCR-300 gekocht (midi keyboard) zodat ik een fatsoenlijk klavier had voor alles. Makkelijk in te programmeren ook.

Daarna wilde ik iets waar dikke geluiden uit komen, gewoon een goede synth, toen ben ik op de Clavia Nord Rack 2 gestuit. Heb hier zeker geen spijt van! Alle controls heb je meteen bij de hand, geen menu-diving, en klinkt dik!

Daarna wilde ik eigenlijk al een tijdje een Korg Kaosspad 3, maar dat kwam er eigenlijk niet echt van (vind het gewoon een leuk apparaat, ondanks de onboard effecten waarschijnlijk niks zullen zijn, je kan hem ook als midi controller X-Y pad gebruiken, misschien dat het anders beter is om een Korg NANOpad Kontrol te halen).

Toen wilde ik een simpele makkelijke filter die toch wel enigzins klonk, en heb toen een Electrix FilterFactory gekocht. Makkelijke hands-on controls en klinkt niet verkeerd.

Heb nu uiteindelijk een Motu Audio Express interface gekocht en besef me nu dat ik dit veel eerder had moeten doen, klinkt goed en je kan er zo veel verschillende dingen mee. Ik kon eerst namelijk niet fatsoenlijk mijn RS en NR2 opnemen en dat gaat nu vlekkeloos.

Binnenkort zal ik misschien toch nog een Kaosspad 3 erbij kopen of een mutli-effectenbak, en moet een keer goede monitors halen uiteraard.

Dat is het voor voorlopig.
 
De gedachte achter mijn setup anno 2011:

- minimale inzet instrumenten
- geen midi
- hands on;
- 1 knop 1 functie (dus geen menu's doorscrollen voordat ik een bepaalde sound heb)
- breed palet aan klanken
- analoog
- :luv: seventies gear!

Enige vreemde eend is de K250 (menu, midi, niet analoog), maar die preset geluiden zijn zo mooi en goed dat die een vaste stek heeft verworven.

Verder heb ik mijn setup in de living gepositioneerd opdat niet alles in een hobbykamertje is weggefrommeld. Geeft vooral 's avonds een 'vintage' sfeer in huis..
 
Laatst gewijzigd:
De gedachte achter mijn setup anno 2011:

- minimale inzet instrumenten
- geen midi
- hands on;
- 1 knop 1 functie (dus geen menu's doorscrollen voordat ik een bepaalde sound heb)
- breed palet aan klanken
- analoog
- :luv: seventies gear!

Enige vreemde eend is de K250 (menu, midi, niet analoog), maar die preset geluiden zijn zo mooi en goed dat die een vaste stek heeft verworven.

Verder heb ik mijn setup in de living gepositioneerd opdat niet alles in een hobbykamertje is weggefrommeld. Geeft vooral 's avonds een 'vintage' sfeer in huis..

Kan ik me wel in vinden. Met menige synthesizer kan zoveel dat je kunt verdrinken in de mogelijkheden, eindeloos veranderen van instellingen, een stukje spelend en dan weer alles veranderen. En om nu alles continu op te slaan of te documenteren gaat ook wel weer een beetje ver.

Je spullen in de living positioneren is natuurlijk wel zo gezellig voor je huisgenoten. En bovendien uitnodigend voor alle bezoekers. Heb meerdere malen volwassen kerels als kleine kinderen op ontdekkingsreis zien gaan door de mogelijkheden van de spullen. Muziek is voor en van iedereen.
 
Na veel kopen en verkopen heb ik nu mijn succesformule te pakken. Ik koop synths die intuïtief werken, zonder teveel verborgen menu's. De schaarse hobby tijd die ik heb, wil ik zo goed mogelijk benutten door direct mijn creativiteit om te kunnen zetten in de sounds die ik wil, zonder tussenkomst van een te grote leercurve van specifieke apparatuur.
 
Geweldig draadje dit, velen van ons synthforummers hebben zo te zien het herkenbare (langdurige) proces doorlopen van kopen, verkopen, ruilen, etc. voordat zij tot het punt waren gekomen met de huidige setup naar tevredenheid te kunnen werken.

Eigenlijk is er ook wel een omslag geweest in de filosofie achter mijn setup. Waar ik eerst dacht dat ik voor bepaalde muziekgenres specifieke gear nodig had, is het tegenwoordig andersom; mijn setup moet me zoveel inspiratie, creativiteit en intuïtiviteit bieden dat ik gewoon ieder denkbaar muzikaal stuk/improvisatie kan neerzetten. Het genre-hokjesdenken en de drang om een 'conventionele' track neer te zetten heb ik achter mij gelaten. Dat zou ook niet meer passen in de filosofie achter mijn setup..
 
Ik heb streef ernaar om met spul te werken dat vóór 1994 geproduceerd is. Oldskool dus. Is dit een rare gewoonte? :?

Gedachte: Een goede functionele basis. Zo veel mogelijk herrie met zo min mogelijk spullen. Ik ben dan anderhalf jaar geleden begonnen met een Atari STe en Akai S1000 sampler. Bleek een goed begin te zijn. Is recent een Korg M1 bijgekomen, erg functioneel. Komt waarschijnlijk binnenkort nog een MPC 60 bij (dat sluit dan weer niet aan), EQ en FX.

Liefst geen dubbele dingen. Gewoon simpel setupje.
 
Hum mijn gedachte achter mn muziek is een soort tweedeling in de studio.
Gedeelte om echt muziek te schrijven. Gewoon op de computer, met logic en de standaart logic softsynths. werkt lekker makkelijk. Als ik een hele zwik nummers heb geschreven(zegmaar een album) dan ga ik met de hard ware aan de slag om het geschrevenen op te nemen en in te kleuren enzo. ik gebruik dan wel de tracks uit logic om via midi enzo synths aan te sturen. en die dan vervolgens inclusief effecten enzo weer terug op te nemen in logic. (oh en zelf ook spelen natuurlijk voor "the human element:P)Ik heb dit gedaan omdat als ik gelijk een heel nummer maakt ik verzant in eindeloos gepiel met knoppjes. Werkt voor mij beter de muziek eerst uit te schrijven en dan op te nemen. Verder veel analoog voor de synths. In iedergeval draaiknoppen, geen zin in menutjes. En softsamplers voor "natuurlijke instrumenten" zoals viool, piano, trompetjes, hammond enzovoort. pff wat valt er nog meer te zeggen, hoop met patchbay's zodat ik elk effect makkelijk op elke synth kan gebruiken.... Ach eigenlijk kloot ik ook maar gewoon wat aan :D
 
Om het kort te houden vind ik het leuk dat ik kan spelen via het mengpaneel zonder de computer te moeten opstarten. Wat trouwens wel bijna altijd gebeurt.

Omdat ik al eind jaren 80 ben begonnen heb ik veel hardware. In die tijd speelde ik bas en deden we de sequencing in de ingebouwde sequencer van de Roland R-70 en D-20. En dat namen we dan op een Fostex 280 4-sporen multitracker op. Eerst kwam er toen een grote mixer met meer inputs, en later ook een PC (386) met Cubase (toen nog alleen MIDI). Daarna verder en verder uitgebreid in zowel hardware alsook in software. En nu ben ik compleet en kan ik met zowel instrumenten alsook met effecten altijd kiezen wat ik in hardware en wat ik in software wil doen. En omdat ik dat leuk vind, blijft dat ook zo.

Setup in het kort:
Mixer: 24ch mixer met 48 mix kanalen en 8 groepen
Synths: 2 synths, 2 synth modules, drumcomp.
Snaarinstr.: basgitaar, 2 el. gitaren, klassieke en een semi-akoestische gitaar, 2 gitaar pre-amps en bass-multi effect
Zang-/instr. opname: 5 mics, 2 dynamisch en 3 condensator
FX en insert op mixer aangesloten: 6 FX processors, 3 2ch. compressors, 2ch. mic pre, 2 param. EQ, totaal 18 ch. Denoisers
Insert op masterchannel mixer: 2ch. compressor, 6-band dig. param.EQ, 6-band dig. compr., enhancer, 31-band dig. graph.EQ
PC en randapp.: 4-core CPU, 6GB RAM, 3 HDD, 12ch. FW audio I/O, 6ch. MIDI I/O, 3 DAW controllers
 
De gedachte achter mijn setup:

Snel zo natuur getrouw mogelijk zo goed mogelijke tracks produceren met liefst alleen top klasse materialen. kosten zijn daarbij wel een issue, maar kwaliteit is belangrijker.

Zo heb ik bijvoorbeeld deze week een nieuwe dikke buizen compressor gekocht, om de mixen de glue'en.
 
1 Kan ik er plezier aan beleven met te herstellen. Daarom kopen we lieft defect spul aan max 50 tot 60% van de huidige (verkoop) marktwaarde.

2 Is het een mooie aanvulling op mijn huidige setup.

3 hebben wer plaats ervoor.
 
- midi dient enkel voor clock
- drums komen uit een drumcomputer
- 2VA's is voldoende
- direct controls yes, menu-digging no
- acid
 
Mooi om te zien hoe ieder zijn eigen filosofie heeft. Behoorlijk uiteenlopend ook nog...

Ik heb diverse setupjes naast elkaar:

Een 'live'-setje:
Kurzweil PC2 (76 keys)
Kurzweil PC3LE6 (61 keys)

Een 'studio'-setje:
Yamaha KX76 76-keys controller
Yamaha KX88 88-keys controller
Roland JV-1080, Korg TR rack en Yamaha Motif Rack met ieder z'n eigen karaktertje
iMac met Logic, verder geen softsynths. Doe ik niet aan.
Akai S3000 om te samplen

Een 'early 80s'-setje:
Roland JX-10
Roland JX-3P
Roland Juno-6

Een 'late 80s'-setje:
Yamaha DX7 IID
Korg M1
Vacature voor een Roland D-50. wordt tijdelijk waargenomen door een Yamaha TG77.

Een setje voor de kinderen:
Roland Pro-E
Yamaha B200

En de nodige patchbays en mixers om toch alles tegelijk en direct te kunnen gebruiken.

Er is veel gewisseld, maar ik ben nu wel dicht bij mijn ideale setup. Ga daarna uitbreiden met nog meer en betere effecten.

Vroeger was alles rustiger. Ik heb ruim 15 jaar lang met deze setup gewerkt:
Yamaha DX5 (spijt dat ie weg is)
Yamaha TG55 (geen spijt, maar kende 'm wel door en door)
Alesis MMT8 sequencer (heb ik nog, gaat niet weg)
 
Back
Top