het beginnen van een song

Orgineel geplaatst door Arveyman
Een probeem: ik hoor (weer) synchronisatie fouten. Vooral de Nova klinkt gewoon 'te laat' t.o.v. de beat.. De Nova zit op de MIDI thru van de ETR...
Damn damn damn. klote

Toch maar weer terug naar Logic??

Stomme vraag: heb je de ETR en de Nova al omgedraaid?

Ik gebruik zelf een AMT8 midi interface, retestrak en nooit last van timing problemen.
 
Het gaat nu over twee verschillende dingen: een nummer beginnen en 'n nummer afmaken.

Beginnen doe ik meestal per ongeluk. Als ik niet aan 'n nummer bezig ben, dan zit ik wel 'ns 'n dag of wat gewoon geluidjes te zoeken/maken. Platen samplen, samples verneuken, met synths klooien & samplen, je kent 't wel. En soms probeer je dan even 'n loopje in cubase. En dan probeer je d'r even 'n drumpattern bij. En na 'n tijdje ben je dan volop met 'n nummer bezig. De helft van de tijd haalt het loopje waar het allemaal mee begon het uiteindelijke nummer niet eens, of ver op de achtergrond.

Dat is trouwens ook iets; merk je wel eens dat een nummer na 'n tijdje niet meer vetter wordt als je d'r meer bij doet? Dan wordt het vaak wel vetter als je dingen weghaalt.

Een opbouw maken is wat anders. Bij techno etc is het volgens mij iets wat je zoveel mogelijk 'live' moet doen; tenminste het bedenken ervan. Bij hiphop/triphop, wat ik ook doe, kan je vaak iets aanhouden wat veel lijkt op de klassieke popliedjes-structuur; couplet, refrein, middle eight, je kent het wel.
 
Ik loop altijd te klooien en mij nummers hebben geen begin (nou ja als het meot beginnen dan is het al een vage fx of string die er dan heel snel uitligt. Maar als ik echt echt een song maak dan is t eerst bd dan bd open HH dan openHH dan bd er weer bij plus de rest en ga zo maar door. Ik begin nooit met een lead. :confused: Ik weet eihenlijk niet waarom.
 
Begin ook nooit met lead...altijd een minuutje ofzo alleen drums en evt. bassline...
Je moet de song toch DJ-draaibaar maken he! ook al wordt ie dan niet gedraaid
 
Het ligt er maar net aan wat je wilt..

Het ligt er maar net aan wat je wilt..

Wij maken geen nummers met het doel om draaibaar te zijn voor DJ's.. als ze dat toch zijn is dat mooi meegenomen :p

Live hebben we niet echt intro's nodig.. dus hebben we er ook nooit zoveel aandacht ingestopt.
 
Song

Song

Songs kunnen bij mij ontstaan op verschillende manieren.

Meestal begin ik te spelen op mijn keyboard en verzin akkoorden.
Daar mee ga ik aan de slag totdat ik intro couplet refrein heb.
Daarna de drums opnemen, bassline verzinnen onder de akkoorden.
Verdere opsmuk met toeters en bellen.

Andere methode die ook voorkomt is.
Ik laat een drum patern lopen en verzin een bassline erbij.
Akkoorden erbij.. Nieuwe drumpartij Etc.etc

Ook komt het voor dat ik gewoon iets in mijn hoofd heb en dat dus op mijn keyboard eerst uitwerk qua akkoorden etc. Maar daarmee land ik dus uiteindelijk weer bij de eerste methode aan.
 
Ik begin altijd met de basdrum en zoek daar een baslijntje bij. Vervolgens de overige percussie vaak een no kick loopje van een sample cd. Misschien niet erg orgineel maar wel effectief vaak gooi ik wel wat filters overheen. Daarna zoek ik er de rest van de sounds bij de fx, syntje en een akkoordje dus eigenlijk alle pre-break geluiden. Hierna pas pad/lead etc
 
meestal aan het begin maak ik het begin en als ik met het einde bezig ben is het meestal afgelopen en is mijn track klaar
 
Origineel geplaatst door da goose
meestal aan het begin maak ik het begin en als ik met het einde bezig ben is het meestal afgelopen en is mijn track klaar

Ja, en als je dan op de helft heb je al een helft klaar en hoef je nog maar de helft :D
 
Origineel geplaatst door da goose
meestal aan het begin maak ik het begin en als ik met het einde bezig ben is het meestal afgelopen en is mijn track klaar

Dat is precies hoe ik het ook doe :) Als je deze werkwijze aanhoudt moet het lukken.
 
Re: het beginnen van een song

Origineel geplaatst door TraiZor
hoe beginnen jullie een song te maken?

is die vraag niet even breed als : "hoe versier ik een vrouw ?"

ik begin een nummer steeds met "een "idee"
 
Methode

Methode

Iederen heft zijn eigen methode of manier heeft waarop men een song maakt.
Dus gewoon aan het begin maak ik het begin en het eind het eind is wel een hele sumiere beschrijving hoe je een song maakt.
 
Back
Top