[club][remix] Parallel 27 - Dizzy Spells - Burning Ambulance Mix

jostiii

Patch Slet
Lid sinds
15 september 2002
Berichten
395
Locatie
Roosendaal, NL
Speciaal voor de binnenblijvers post ik hier even een trackje.

Ik weet niet of de mensen hier bekend zijn met de site 'Remixfight' (http://www.remixfight.org), maar voor de mensen die het niet weten: op deze site worden aan de lopende band remix "fights" gehouden.

Wanneer 1 track in de "stem" ronde zit wordt er meteen een nieuwe "fight" gestart. Meestal heb je een week of 2 a 3 de tijd om een track te remixen. Samples en loops van de originele tracks zijn te downloaden van de site.

Dit is mijn entry voor de "aankomende" fight, een track van ene C. Layne genaamd Dizzy Spells. De deadline is trouwens 4 mei, dus mensen die de zon schuw zijn of effe niks beters te doen hebben: bouw je track en submit hem.

Linkje naar mijn entry:
Parallel 27 - Dizzy Spells - Burning Ambulance Mix

Voor de gear en sequencer heads onder ons zal ik wat specjes en info hier neerzetten over de tot standkoming van de track...

Begonnen met de samples uit de pack te importeren, te positioneren om zo de originele track te maken. Originele BPM vastgesteld en daarna bedacht wat voor track het ongeveer zou moeten worden. Nieuwe target BPM kwam uit op 122bpm. Alles getimestretcht.

Daarna een groove gesampled van een ouwe houseplaat van Robert Armani genaamd 'Ambulance'. Heb hem gesampled van een of andere House Party III cd uit mijn collectie. Deze gesliced in Kontakt. Vervolgens een standaard ritme neergelegd en een beetje aan de knoppen van Kontakt gedraaid tot er iets leuks stond.

In de Ambulance groove zit een beetje een puntig baslijntje en de vocals past daar niet helemaal bij, dus heb ik deze 1 semitone gepitchshift zodat het klopte met de groove. Vervolgens heb ben ik in mijn Machinedrum gaan zoeken naar een geschikte kit. Normaliter bouw ik ze zelf, maar dit keer kwam ik op een factory kitje uit. Deze is daarna wel aangepast kwa compressie, fx en panning.

Om de "soep" van de Groove nog smeuiiger te maken besloot ik om een groove te pakken van het begin van 'Burning' van Daft Punk. Ook deze gesliced met Kontakt en in de mix gegooid. Daarna was het de beurt aan de bassline.

Uit mijn mega Access Virus Library waar zo'n beetje alle publiek op internet verkrijgbare patches in zijn gehuisvest gezocht naar een leuke Bass patch. Uiteindelijk kwam ik uit op een patch van Ben Crossland die lekker stereo is en breed in de mix ligt. Nadeel daarvan is wel dat als je de track mono luistert dat het met fase/anti-fase een probleem geeft dat de bass een tikje wegvalt.

Vervolgens de structuur van de song gemaakt en alle vocals een plekje gegeven. In de tussentijd al driftig met de Yamaha 01x een soort midden mix gemaakt waarbij alle bassheavy elementen en niet-bassheavy elementen zijn gescheiden. EQ waar nodig, maar meestal volstond een highpass filter. In dit stadium ook al wat FX uit de 01x zelf en uit de Lexicon gepakt om een paar dingetjes al te 'gellen'.

Daarna met de Roland XV 5050 een mooie luchtige pad gezocht voor de chorus bits en deze een plekje in de mix gegeven. Zorgt voor een beetje een trancy feel. Voor wat additionele ritmische variatie met Battery een 909 cymbal en ride voor de "herkenbaarheid" geimporteerd en gepositioneerd in de track.

Toen de track eenmaal zijn basis had werd het tijd om te gaan focussen op breaks, drops, bridges, climaxes etc. Vanwege het overall "minor" karakter van de track leek het me leuk om die onderdelen wat meer 'uplifting' te maken door minor om te zetten major, met behoud van de groove en de bassline.

Vanwege de "Franse" inslag van Daft Punk op de achtergrond, leek het me leuk om iets Jarre achtigs te doen. Dus met Pro53 op zoek gegaan naar een typisch Jarre achtig geluidje en vervolgens daar een Jarre-esque melodietje bedacht. In retrospekt kan ik mededelen dat het een beetje Equinoxe Part 5 is geworden :P.

Okee, dan de grote "Whoa-hoa Wheeew!" climax. In een autoritje hoorde ik 'Bohemian Like You' van de Dandy Warhols en tegelijkertijd dacht ik van "damn! dat zou wel eens kunnen passen". Dus hop, gesampled, stukje eruitgeknipt, in Cubase ingebracht, getimestretched voor de goede BPM. Alleen het losse "Whoa-hoa Wheeew!" sampletje lag er teveel bovenop, bovendien zit je met gitaren en stuff en dan lijkt het net alsof het niet in de track thuis hoort. Dus dan maar het alternatief: een extra instrumentaal loopje wat met een High Pass Filter in de mix valt en dropt bij die vocal. Het enige nadeel daarvan is dat die loop weer uit de mix moet om de track af te maken en dat is niet echt helemaal naar mijn zin gelukt.

"But Mike, there's still More!" (tm)

FabFilter One is een heerlijk programmaatje. Simpel maar doeltreffend en gewoon lekker geluidjes. Of je nu gaat voor retro leadjes, sweeping fx, of wat dan ook: als je nog een extra ingredientje zoekt voor je nummertjes, kan FabFilter One echt een uitkomst zijn. Zo ook in dit geval. Een raar filter geluidje wat een beetje sweept tussen de waveforms square-triangle-sinus.

Oorspronkelijk ingebracht ter complementering van de climax drop. Daarna stukjes ervan in de build-up en build-down van de track gegooid om het nummer een kop en een staart te geven. Expres een stukje ervan helemaal aan het begin van de track gegooid als "spanningsboog" wat pas bij de climax terugkomt.

Vervolgens het afmix stadium. Keuzes, keuzes en nog eens keuzes. Op een gegeven moment heb je 9 mixen. En dan weet je echt niet meer welke je wil kiezen als "final". De track die ik hier gepost heb is de laatste, maar nu ik hem luister valt me op dat in sommige refreintjes de limiter van de 01x een beetje te hard ingrijpt *zucht*.

Bij het finalizen gebruik gemaakt van PSP Vintage Warmer in combinatie met Waves PAZ Analyser om de boel visueel een beetje in de gaten te houden.

Het enige waar ik niet tevreden over ben, buiten het rare uitfaden van die Dandy Warhols loop na de Climax, is de verdeling bass-midden-hoog. Bij heel veel mixversies die ik had zat veel te veel laag en hoog en geen midden. Maar op dit moment ben ik het afmixen een beetje beu ;)

En het zonnetje schijnt buiten.

So enjoy.

Laat me weten wat jullie ervan vinden. Ik sta open voor feedback.

Oh en als je het nummertje tof vind: stem vanaf 4 mei op Remixfight.org op mijn trackje :)

Ciao.
Joost.
 
Ehm........ jij houdt wel van typen geloof ik?! Jij hebt vast een weblog... :D

Anyway, ik heb niet je hele verhaal gelezen, maar wel even je remix geluisterd...

Klinkt best grappig, ik mis alleen nog een beetje kracht in het laag en de kick..
De vocals kunnen ook nog wel een tikkeltje harder denk 'k...

Voor de rest vind ik de drums een beetje saai geprogrammeerd en sommige
stukken zijn juist weer een beetje druk...

Al met al dus best aardig, maar 't mag allemaal nog wel wat spannender vind ik!
 
Ik vind toch dat het wat heeft hoor!

Petje af! Lekker relaxe track. Moet hem thuis nog eens horen op echte speakers natuurlijk.
 
Origineel geplaatst door trigg
Ehm........ jij houdt wel van typen geloof ik?! Jij hebt vast een weblog... :D

Anyway, ik heb niet je hele verhaal gelezen, maar wel even je remix geluisterd...

Klinkt best grappig, ik mis alleen nog een beetje kracht in het laag en de kick..
De vocals kunnen ook nog wel een tikkeltje harder denk 'k...

Voor de rest vind ik de drums een beetje saai geprogrammeerd en sommige
stukken zijn juist weer een beetje druk...

Al met al dus best aardig, maar 't mag allemaal nog wel wat spannender vind ik!

Heheh ;)

Sommige mensen roepen wel eens tegen mij dat ik een boek moet gaan schrijven of dat ik te lang van stof ben. En ik heb inderdaad wel eens getracht een weblog te starten. Maar dan kom ik erachter dat ik eigenlijk weer niks bijzonders te melden heb (gek genoeg! :D )

Wat betreft dat laag: ik heb nu inderdaad de low end wat meer omhooggezet en je hebt gelijk, klinkt gelijk wat dieper. Die kick, tja, ik zat te twijfelen of ik hem misschien met een sidechain compressor zou doen en dan op de hele mix ofzo. Maar de kick los heeft eigenlijk genoeg body en punchy beginnetje met voldoende attack om hem waar te nemen in de mix. Ik maak me in retrospect meer zorgen om de snare/clap combinatie. Die valt eigenlijk meer weg in de mix.

Wat drumtrack betreft: ik kan het me voorstellen dat het saai geprogd is. Ik had in vroegere versies van de mix wat meer gedaan met die gesamplede grooves, maar vervolgens heb ik de grooves opnieuw gesliced en daarna de standaard groove doorgetrokken in de mix en niet meer op de alternatieve grooves gelet die ik in mjin vroege mix wel had. Meestal maak ik trouwens drumnbass, waarbij breaks/gefreak/fills uiteraard nodig zijn om het interessant te houden. Maar bij de productie van dit nummertje had ik meer het uitgangspunt van: opbouwen en vlak laten en de rest van de ingredienten laten werken. Dat is aan de ene kant saai, aan de andere kant kun je ervoor kiezen om het 'minimaal' te houden ;).

Dat drukke kan ik inkomen.. al helemaal dat deel met die Dandy Warhols loop die high pass filtered in de mix valt. Die loop is ook niet helemaal poepstrak. Was echt van "drop in de mix, stretch hem zodat het bpm ongeveer klopt" en klaar. Misschien had dat iets tighter gekunt waardoor het al minder rommelig was. Of misschien juist die loop ook minder hoog geven.

Mwa, kweeniet. Ben wel een beetje klaar met dit nummer. Tijd voor een nieuwe prod ;)

En spanning in muziek/compositie brengen, dat willen we allemaal ;) Maargoed, we blijven oefenen.

Thanks iig. voor de feedback.
Appreciated.

Joost.
 
Back
Top