jostiii
Patch Slet
Speciaal voor de binnenblijvers post ik hier even een trackje.
Ik weet niet of de mensen hier bekend zijn met de site 'Remixfight' (http://www.remixfight.org), maar voor de mensen die het niet weten: op deze site worden aan de lopende band remix "fights" gehouden.
Wanneer 1 track in de "stem" ronde zit wordt er meteen een nieuwe "fight" gestart. Meestal heb je een week of 2 a 3 de tijd om een track te remixen. Samples en loops van de originele tracks zijn te downloaden van de site.
Dit is mijn entry voor de "aankomende" fight, een track van ene C. Layne genaamd Dizzy Spells. De deadline is trouwens 4 mei, dus mensen die de zon schuw zijn of effe niks beters te doen hebben: bouw je track en submit hem.
Linkje naar mijn entry:
Parallel 27 - Dizzy Spells - Burning Ambulance Mix
Voor de gear en sequencer heads onder ons zal ik wat specjes en info hier neerzetten over de tot standkoming van de track...
Begonnen met de samples uit de pack te importeren, te positioneren om zo de originele track te maken. Originele BPM vastgesteld en daarna bedacht wat voor track het ongeveer zou moeten worden. Nieuwe target BPM kwam uit op 122bpm. Alles getimestretcht.
Daarna een groove gesampled van een ouwe houseplaat van Robert Armani genaamd 'Ambulance'. Heb hem gesampled van een of andere House Party III cd uit mijn collectie. Deze gesliced in Kontakt. Vervolgens een standaard ritme neergelegd en een beetje aan de knoppen van Kontakt gedraaid tot er iets leuks stond.
In de Ambulance groove zit een beetje een puntig baslijntje en de vocals past daar niet helemaal bij, dus heb ik deze 1 semitone gepitchshift zodat het klopte met de groove. Vervolgens heb ben ik in mijn Machinedrum gaan zoeken naar een geschikte kit. Normaliter bouw ik ze zelf, maar dit keer kwam ik op een factory kitje uit. Deze is daarna wel aangepast kwa compressie, fx en panning.
Om de "soep" van de Groove nog smeuiiger te maken besloot ik om een groove te pakken van het begin van 'Burning' van Daft Punk. Ook deze gesliced met Kontakt en in de mix gegooid. Daarna was het de beurt aan de bassline.
Uit mijn mega Access Virus Library waar zo'n beetje alle publiek op internet verkrijgbare patches in zijn gehuisvest gezocht naar een leuke Bass patch. Uiteindelijk kwam ik uit op een patch van Ben Crossland die lekker stereo is en breed in de mix ligt. Nadeel daarvan is wel dat als je de track mono luistert dat het met fase/anti-fase een probleem geeft dat de bass een tikje wegvalt.
Vervolgens de structuur van de song gemaakt en alle vocals een plekje gegeven. In de tussentijd al driftig met de Yamaha 01x een soort midden mix gemaakt waarbij alle bassheavy elementen en niet-bassheavy elementen zijn gescheiden. EQ waar nodig, maar meestal volstond een highpass filter. In dit stadium ook al wat FX uit de 01x zelf en uit de Lexicon gepakt om een paar dingetjes al te 'gellen'.
Daarna met de Roland XV 5050 een mooie luchtige pad gezocht voor de chorus bits en deze een plekje in de mix gegeven. Zorgt voor een beetje een trancy feel. Voor wat additionele ritmische variatie met Battery een 909 cymbal en ride voor de "herkenbaarheid" geimporteerd en gepositioneerd in de track.
Toen de track eenmaal zijn basis had werd het tijd om te gaan focussen op breaks, drops, bridges, climaxes etc. Vanwege het overall "minor" karakter van de track leek het me leuk om die onderdelen wat meer 'uplifting' te maken door minor om te zetten major, met behoud van de groove en de bassline.
Vanwege de "Franse" inslag van Daft Punk op de achtergrond, leek het me leuk om iets Jarre achtigs te doen. Dus met Pro53 op zoek gegaan naar een typisch Jarre achtig geluidje en vervolgens daar een Jarre-esque melodietje bedacht. In retrospekt kan ik mededelen dat het een beetje Equinoxe Part 5 is geworden .
Okee, dan de grote "Whoa-hoa Wheeew!" climax. In een autoritje hoorde ik 'Bohemian Like You' van de Dandy Warhols en tegelijkertijd dacht ik van "damn! dat zou wel eens kunnen passen". Dus hop, gesampled, stukje eruitgeknipt, in Cubase ingebracht, getimestretched voor de goede BPM. Alleen het losse "Whoa-hoa Wheeew!" sampletje lag er teveel bovenop, bovendien zit je met gitaren en stuff en dan lijkt het net alsof het niet in de track thuis hoort. Dus dan maar het alternatief: een extra instrumentaal loopje wat met een High Pass Filter in de mix valt en dropt bij die vocal. Het enige nadeel daarvan is dat die loop weer uit de mix moet om de track af te maken en dat is niet echt helemaal naar mijn zin gelukt.
"But Mike, there's still More!" (tm)
FabFilter One is een heerlijk programmaatje. Simpel maar doeltreffend en gewoon lekker geluidjes. Of je nu gaat voor retro leadjes, sweeping fx, of wat dan ook: als je nog een extra ingredientje zoekt voor je nummertjes, kan FabFilter One echt een uitkomst zijn. Zo ook in dit geval. Een raar filter geluidje wat een beetje sweept tussen de waveforms square-triangle-sinus.
Oorspronkelijk ingebracht ter complementering van de climax drop. Daarna stukjes ervan in de build-up en build-down van de track gegooid om het nummer een kop en een staart te geven. Expres een stukje ervan helemaal aan het begin van de track gegooid als "spanningsboog" wat pas bij de climax terugkomt.
Vervolgens het afmix stadium. Keuzes, keuzes en nog eens keuzes. Op een gegeven moment heb je 9 mixen. En dan weet je echt niet meer welke je wil kiezen als "final". De track die ik hier gepost heb is de laatste, maar nu ik hem luister valt me op dat in sommige refreintjes de limiter van de 01x een beetje te hard ingrijpt *zucht*.
Bij het finalizen gebruik gemaakt van PSP Vintage Warmer in combinatie met Waves PAZ Analyser om de boel visueel een beetje in de gaten te houden.
Het enige waar ik niet tevreden over ben, buiten het rare uitfaden van die Dandy Warhols loop na de Climax, is de verdeling bass-midden-hoog. Bij heel veel mixversies die ik had zat veel te veel laag en hoog en geen midden. Maar op dit moment ben ik het afmixen een beetje beu
En het zonnetje schijnt buiten.
So enjoy.
Laat me weten wat jullie ervan vinden. Ik sta open voor feedback.
Oh en als je het nummertje tof vind: stem vanaf 4 mei op Remixfight.org op mijn trackje
Ciao.
Joost.
Ik weet niet of de mensen hier bekend zijn met de site 'Remixfight' (http://www.remixfight.org), maar voor de mensen die het niet weten: op deze site worden aan de lopende band remix "fights" gehouden.
Wanneer 1 track in de "stem" ronde zit wordt er meteen een nieuwe "fight" gestart. Meestal heb je een week of 2 a 3 de tijd om een track te remixen. Samples en loops van de originele tracks zijn te downloaden van de site.
Dit is mijn entry voor de "aankomende" fight, een track van ene C. Layne genaamd Dizzy Spells. De deadline is trouwens 4 mei, dus mensen die de zon schuw zijn of effe niks beters te doen hebben: bouw je track en submit hem.
Linkje naar mijn entry:
Parallel 27 - Dizzy Spells - Burning Ambulance Mix
Voor de gear en sequencer heads onder ons zal ik wat specjes en info hier neerzetten over de tot standkoming van de track...
Begonnen met de samples uit de pack te importeren, te positioneren om zo de originele track te maken. Originele BPM vastgesteld en daarna bedacht wat voor track het ongeveer zou moeten worden. Nieuwe target BPM kwam uit op 122bpm. Alles getimestretcht.
Daarna een groove gesampled van een ouwe houseplaat van Robert Armani genaamd 'Ambulance'. Heb hem gesampled van een of andere House Party III cd uit mijn collectie. Deze gesliced in Kontakt. Vervolgens een standaard ritme neergelegd en een beetje aan de knoppen van Kontakt gedraaid tot er iets leuks stond.
In de Ambulance groove zit een beetje een puntig baslijntje en de vocals past daar niet helemaal bij, dus heb ik deze 1 semitone gepitchshift zodat het klopte met de groove. Vervolgens heb ben ik in mijn Machinedrum gaan zoeken naar een geschikte kit. Normaliter bouw ik ze zelf, maar dit keer kwam ik op een factory kitje uit. Deze is daarna wel aangepast kwa compressie, fx en panning.
Om de "soep" van de Groove nog smeuiiger te maken besloot ik om een groove te pakken van het begin van 'Burning' van Daft Punk. Ook deze gesliced met Kontakt en in de mix gegooid. Daarna was het de beurt aan de bassline.
Uit mijn mega Access Virus Library waar zo'n beetje alle publiek op internet verkrijgbare patches in zijn gehuisvest gezocht naar een leuke Bass patch. Uiteindelijk kwam ik uit op een patch van Ben Crossland die lekker stereo is en breed in de mix ligt. Nadeel daarvan is wel dat als je de track mono luistert dat het met fase/anti-fase een probleem geeft dat de bass een tikje wegvalt.
Vervolgens de structuur van de song gemaakt en alle vocals een plekje gegeven. In de tussentijd al driftig met de Yamaha 01x een soort midden mix gemaakt waarbij alle bassheavy elementen en niet-bassheavy elementen zijn gescheiden. EQ waar nodig, maar meestal volstond een highpass filter. In dit stadium ook al wat FX uit de 01x zelf en uit de Lexicon gepakt om een paar dingetjes al te 'gellen'.
Daarna met de Roland XV 5050 een mooie luchtige pad gezocht voor de chorus bits en deze een plekje in de mix gegeven. Zorgt voor een beetje een trancy feel. Voor wat additionele ritmische variatie met Battery een 909 cymbal en ride voor de "herkenbaarheid" geimporteerd en gepositioneerd in de track.
Toen de track eenmaal zijn basis had werd het tijd om te gaan focussen op breaks, drops, bridges, climaxes etc. Vanwege het overall "minor" karakter van de track leek het me leuk om die onderdelen wat meer 'uplifting' te maken door minor om te zetten major, met behoud van de groove en de bassline.
Vanwege de "Franse" inslag van Daft Punk op de achtergrond, leek het me leuk om iets Jarre achtigs te doen. Dus met Pro53 op zoek gegaan naar een typisch Jarre achtig geluidje en vervolgens daar een Jarre-esque melodietje bedacht. In retrospekt kan ik mededelen dat het een beetje Equinoxe Part 5 is geworden .
Okee, dan de grote "Whoa-hoa Wheeew!" climax. In een autoritje hoorde ik 'Bohemian Like You' van de Dandy Warhols en tegelijkertijd dacht ik van "damn! dat zou wel eens kunnen passen". Dus hop, gesampled, stukje eruitgeknipt, in Cubase ingebracht, getimestretched voor de goede BPM. Alleen het losse "Whoa-hoa Wheeew!" sampletje lag er teveel bovenop, bovendien zit je met gitaren en stuff en dan lijkt het net alsof het niet in de track thuis hoort. Dus dan maar het alternatief: een extra instrumentaal loopje wat met een High Pass Filter in de mix valt en dropt bij die vocal. Het enige nadeel daarvan is dat die loop weer uit de mix moet om de track af te maken en dat is niet echt helemaal naar mijn zin gelukt.
"But Mike, there's still More!" (tm)
FabFilter One is een heerlijk programmaatje. Simpel maar doeltreffend en gewoon lekker geluidjes. Of je nu gaat voor retro leadjes, sweeping fx, of wat dan ook: als je nog een extra ingredientje zoekt voor je nummertjes, kan FabFilter One echt een uitkomst zijn. Zo ook in dit geval. Een raar filter geluidje wat een beetje sweept tussen de waveforms square-triangle-sinus.
Oorspronkelijk ingebracht ter complementering van de climax drop. Daarna stukjes ervan in de build-up en build-down van de track gegooid om het nummer een kop en een staart te geven. Expres een stukje ervan helemaal aan het begin van de track gegooid als "spanningsboog" wat pas bij de climax terugkomt.
Vervolgens het afmix stadium. Keuzes, keuzes en nog eens keuzes. Op een gegeven moment heb je 9 mixen. En dan weet je echt niet meer welke je wil kiezen als "final". De track die ik hier gepost heb is de laatste, maar nu ik hem luister valt me op dat in sommige refreintjes de limiter van de 01x een beetje te hard ingrijpt *zucht*.
Bij het finalizen gebruik gemaakt van PSP Vintage Warmer in combinatie met Waves PAZ Analyser om de boel visueel een beetje in de gaten te houden.
Het enige waar ik niet tevreden over ben, buiten het rare uitfaden van die Dandy Warhols loop na de Climax, is de verdeling bass-midden-hoog. Bij heel veel mixversies die ik had zat veel te veel laag en hoog en geen midden. Maar op dit moment ben ik het afmixen een beetje beu
En het zonnetje schijnt buiten.
So enjoy.
Laat me weten wat jullie ervan vinden. Ik sta open voor feedback.
Oh en als je het nummertje tof vind: stem vanaf 4 mei op Remixfight.org op mijn trackje
Ciao.
Joost.