hoe lang mag een sample ongevraagd zijn?

Origineel geplaatst door Jena_mu6

BTW de Avalancehes hebben een CD gemaakt met ongeveer 3500 samples........en hadden alleen ruzie met Madonna


Q: Your album uses many samples, all intricately woven together; was that a problem when it came to releasing the LP?

A: When we made it, we really didn't even think it would be released outside of Australia. We just concentrated on doing it and absolutely ignored things like distribution and sample clearance. We just thought, well if someone wants to put it out they'll have to figure out how to get rights for all the samples. As it turned out it took a lawyer in America a year to clear them all as there was over a thousand. Luckily people like Madonna said "Yes" to using a bit of her "Holiday" record--the first time she has ever let anyone sample her music. Stuff like that was really important for the album. (Robbie, Avalanches)
 
Het kan wel maar mag niet...

Interview Amon Tobin.

Q : Do you have lingering fears about copyrights.

A : The thing is, the samples I use tend to be quite small, with the odd exception. Some things on the Cujo album are quite cheeky. It depends, really, how you work with the sounds -- if you're just taking something and using it in the same way as it was used before, I don't think there's really much point in doing that. Whereas, if you're taking something and changing it into something new, I don't see how you could be accused of plagiarism. You're obviously taking something. I don't know how it's done legally in that sense. I tend not to think much about it because I'm using such small pieces, and I'm changing them so drastically, I doubt I'd ever get in too much trouble.

Baslijntje van madonna is ook wel errug herkenbaar...
 
Origineel geplaatst door 6 trak
erm... maar is het juist niet zo dat men iets sampled omdat het juist dat stukje herkenbaarheid in zich heeft...
maak je het onherkenbaar dan heeft het ook niet meer die waarde... toch?

Soms wel, soms niet.

Dj Sneak bijvoorbeeld, die sampled veel disco-platen, die hij dan bewerkt met filters allerhande. Óók vocals, en die worden echt onherkenbaar in de track. Het gaat bij hem meer om de klank i.p.v. wat er gezegd / gezongen word.

Daarnet was het rommelmarkt hier, eventjes een stuk of 30 disco vinyls op de kop getikt, heb al veel leuke stukjes gevonden die bruikbaar zijn als sample materiaal. Ik ben van plan om daar heel wat van te gaan gebruiken. Tenminste als ik een sampler zal hebben.

Het hangt er ook natuurlijk een beetje vanaf wát je juist sampled: een drumloop bijvoorbeeld is ook niet zo herkenbaar als een vocal of een synthpartij. Nu ja dat zullen velen misschien wel lame vinden. Ik zie het als een leerschool om zelf dergelijke stukken te gaan spelen / programmeren.
 
niets van aantrekken, gewoon samplen.

Als je 't op internet zet, en je bent zelf niet geregistreerd bij SABAM en soortgelijke organisaties, kunnen ze er alleen maar naar raden wie die plaat gemaakt heeft. Gewoon een alias gebruiken desnoods.

Wij samplen zelf zeer veel wanneer we hiphop beats maken, (oude lp's met shlagers enzo :D). Zolang je met je plaatje niet commercieel gaat moet je daar niet te veel over inzitten. En wat is de kans dat je plaatje ooit bij de labels en artiestenfederaties terechtkomt?

Gewoon op internet zetten die plaat, maar wel niet op sites zoals electromancer.com en andere mp3-sites, want die controleren alle platen eerst op plagiaat enzo. Zij willen natuurlijk ook geen miljoenenclaims aan hun been.

Ik geloof eens iets gehoord te hebben dat je oude platen wel mag samplen, of als de artiest al overleden is enzo, maar ik weet het niet zeker. ik zal eens wat research doen :maffia:
 
Origineel geplaatst door phochos
Ik heb destijds het ritme van Equinox 5 van Jean Michel Jarre gesampled (was iets van 2 seconden). Heb toen een briefje gestuurd naar Jarre zelf met de vraag of dit mocht. Als antwoord teruggekregen dat hij dan wel het resultaat wilde horen van de track (is toen ook gebeurd - en was goedgekeurd).

Phochos:D

P.S. De track is helaas verloren gegaan.=( =(

Jean Michel Jarre heeft wel eens iets van mij gesampled en mij toen gevraagd of ik het goed vond of hij het in 1 van zijn nummers mocht gebruiken. Ik heb geluisterd en vond het wel grappig gedaan, dus ik vond het goed.

Helaas is het nummer wat ie toen gemaakt heeft verloren gegaan omdat een van zijn katten zijn Atari van het bureau heeft weten te kicken. Jammer van de royalties :(


:D

(Vet hoor trouwens Pochos, dat je contact met hem hebt gehad!)
 
Origineel geplaatst door dcdent
niets van aantrekken, gewoon samplen.
Ik geloof eens iets gehoord te hebben dat je oude platen wel mag samplen, of als de artiest al overleden is enzo, maar ik weet het niet zeker. ik zal eens wat research doen :maffia:

Dat klopt inderdaad, maar daar schieten we voorlopig nog niet zoveel mee op, aangezien je pas 70 jaar na de dood van de artiest iets mag samplen.
 
70 jaren na de dood van de auteur worden zijn werken niet meer beschemrd door de auteurswet.
 
Origineel geplaatst door Nolet
Precies! Fabeltje, luchtkasteel, broodje aap, fata morgana....wat je wil. Elke milliseconde van een werk is ge-copyright = auteursrechtelijk beschermd = niet jatten anders moet je dokken.

Deze vraag komt inderdaad elke 2 maanden weer langs op het forum....misschien plakkertje van maken?


Voordat mensen nog gaan denken dat je inderdaad mag sampelen citeer ik mezelf nog maar.
Wat overigens gezegd wordt over het vervallen van het copyright(=auteursrecht) klopt maar is verschillend per land.
 
http://www.mtv.com/news/articles/1490830/20040908/index.jhtml?headlines=true

The ruling says artists must pay for not only large samples of another artist's work, but also snippets — smaller notes, chords and beats that are not the artist's original composition — which had previously been legal, according to The Associated Press.

Get a license or do not sample," the court said Tuesday

Het komt erop neer dat van deze rechters samples niet onbetaald gebruikt mogen worden in releases.
 
Het is zelfs zo dat iemand (ik ben vergeten wie) ooit 3 minuten stilte heeft opgenomen en als track op een CD heeft gezet. Toen een ander iets dergelijks wilde doen mocht dat niet meer......copyright op stilte...........Maar inderdaad als is copyright beschermd, behalve de eerste bit wellicht. Maar via wat effect en vervorming etc. heb je al heel snel iets heel anders.

Je kunt het ook anders doen. Je sampled je helemaal suf en maakt maar 1 versie van je nummer. Dit noem je vervolgens een kunstwerk. Probleem is wel dat je het dan aan niemand kan laten horen............................:D
 
Zo lust ik er ook nog wel 1:

'een wereldster' gebruikt -schaamteloos, maar dit terzijde- een factorypreset uit een yamaha DX-7 op zijn cd.
Een sample-freak uit tiettekutteveen gebruikt exact DAT geluidje van die CD...(terwijl zijn maat ook een DX7 heeft, waarin 'ie nog nooit een preset heeft veranderd)

lekker vergezocht, maar....
strafbaar?
 
Origineel geplaatst door svenn
je mag inderdaad niets samplen..zelfs geen miliseconde.



Kan zijn, maar dat is echt bullshite,

als ik een kick of een snare sample van eender welke plaat, herken je echt niet meer waar die vandaan komt...
 
Origineel geplaatst door Bass
Kan zijn, maar dat is echt bullshite,

als ik een kick of een snare sample van eender welke plaat, herken je echt niet meer waar die vandaan komt...

herkenbaarheid is niet van toepassing bij de laatste uitspraak.
 
Het is simpel het principe van COPY-rights. Zomaar kopieren mag gewoon niet MAAR als je alleen een clap sampled zal daar niet snel iemand een probleem van maken natuurlijk. Tenzij je er verschrikkelijk veel geld meer verdient en iemand aantoont dat de bit-string (01101010001011010) van jou sample (hoe kort ook) precies hetzelfde is als van de CD van artiest-x, dan ben je zwaar de l*l. Dus niet digitaal naar digitaal sampelen zou ik zeggen.

Tenslotte, ik denk dat de kans dat iemand op jouw deur klopt vanwege een gejat sample in de praktijk zo goed als nul is. Je zult eerder problemen krijgen met het downloaden van illegale nummers.....................:D
 
Origineel geplaatst door Bass
Kan zijn, maar dat is echt bullshite,

als ik een kick of een snare sample van eender welke plaat, herken je echt niet meer waar die vandaan komt...

Met alle respect: Wat jij zegt is dus bullshite en dat kan je aan elke muziekjurist vragen.
Herkenbaarheid heeft er geen hol mee te maken.

Wat jij bedoelt is of je gepakt kan worden als je alleen een kick of snare sampled. Waarschijnlijk niet, maar het mag nog steeds niet. Dat zijn alleen 2 verschillende dingen.

Als ik blaadje afscheur uit de tuin van mijn buren dan is dat formeel diefstal. Het mag niet. Word ik gepakt, is het bewijsbaar? Nee. Maar dat staat er los van.
 
Der komt toch geen kat achter dat je een loop hebt gechopped en daar een akkoordje hebt van gebruikt.. :confused: En als er iemand achter komt, zeg je toch gewoon dat je vele muzikanten kent die allemaal conservatorium hebben gelopen en die dat ingespeeld hebben. (dan moet je ze natuurlijk ook wel kennen! ;) )
Simpel, toch?
Ik zou er mij toch niet zooo druk in maken. Zeker niet als je voor live en 'party-vinyl' mikt! Als je op de radio wil gehoord worden en je hebt een zanger die Rob de Nijs noemt, neem dan ook alvast maar en advocaat in de hand!

En ik heb hier eens gelezen dat Bach alle mogelijk riffs al heeft gespeeld en dat alles wat nu gemaakt wordt al door Mr. Bach is opgeschreven.. :erm: .... Is dat zo?
 
Origineel geplaatst door ikke
Der komt toch geen kat achter dat je een loop hebt gechopped en daar een akkoordje hebt van gebruikt.. :confused: En als er iemand achter komt, zeg je toch gewoon dat je vele muzikanten kent die allemaal conservatorium hebben gelopen en die dat ingespeeld hebben. (dan moet je ze natuurlijk ook wel kennen! ;) )
Simpel, toch?
Ik zou er mij toch niet zooo druk in maken. Zeker niet als je voor live en 'party-vinyl' mikt! Als je op de radio wil gehoord worden en je hebt een zanger die Rob de Nijs noemt, neem dan ook alvast maar en advocaat in de hand!

En ik heb hier eens gelezen dat Bach alle mogelijk riffs al heeft gespeeld en dat alles wat nu gemaakt wordt al door Mr. Bach is opgeschreven.. :erm: .... Is dat zo?

de vraag : Hoe lang mag een sample zijn om geen toestemming te hoeven vragen of rechten te moeten betalen ?
het antwoord : Voor elke sample van werk dat niet van jezelf is dien je toestemming te vragen en/of rechten te betalen, ongeacht de lengte van de sample.

Of iemand er achter komt dat je de regels overtreedt, is een andere vraag, die ik hier niet graag behandel.
 
Back
Top