hoe lang mag een sample ongevraagd zijn?

gijs

.
Lid sinds
12 januari 2004
Berichten
2.442
ben nu een breakbeat-mixje van een nr. van coldplay aan het maken, maar nu vroeg ik me af hoe lang een sample mag zijn zonder dat je toestemming hoeft te vragen. In het verleden heeft iemand me verteld dat dat 7 sec. is, maar weet dat niet zeker meer.

Niet dat ik er echt iets mee ga doen meteen, maar meer i.v.m. het zomaar op het net plaatsen.

Iemand?
 
Je mag in beginsel überhaupt niet samplen van iemands werk. Dus zelfs 1 milliseconde is in principe al verboden. Dat je max. 2 seconden of iets dergelijks mag samplen is een fabeltje...
 
de schreeuw van Michael Jackson is 1 sec , dus sample die maar en plaats deze in
je nummer wordt het een hit dan komen de advocaten van zelf wel aan de deur. :D
 
Het waren een aantal bars wat mocht. Ooit een of andere BUMA dude die dat uitgelegd heeft.
 
Dit staat op de FAQ lijst van SABAM, de Belgische auteursvereniging: (het gaat over muziek op websites zetten eigenlijk, maar sampletjes gebruiken is net hetzelfde)

Klopt het dat geen toelating vereist is wanneer ik slechts een beperkt aantal seconden of maten van het muziekwerk on line gebruik ?


Neen. Dit blijft een hardnekkig gerucht dat echter op niets slaat.Vanaf het ogenblik dat een muziekwerk herkenbaar aan het publiek wordt aangeboden is hiervoor een toelating nodig, ongeacht de duurtijd.

Het zou mij sterk verbazen indien het in Nederland anders zou zijn.
 
Ik heb destijds het ritme van Equinox 5 van Jean Michel Jarre gesampled (was iets van 2 seconden). Heb toen een briefje gestuurd naar Jarre zelf met de vraag of dit mocht. Als antwoord teruggekregen dat hij dan wel het resultaat wilde horen van de track (is toen ook gebeurd - en was goedgekeurd).

Phochos:D

P.S. De track is helaas verloren gegaan.=( =(
 
Origineel geplaatst door hermax
Dit staat op de FAQ lijst van SABAM, de Belgische auteursvereniging: (het gaat over muziek op websites zetten eigenlijk, maar sampletjes gebruiken is net hetzelfde)

Klopt het dat geen toelating vereist is wanneer ik slechts een beperkt aantal seconden of maten van het muziekwerk on line gebruik ?


Neen. Dit blijft een hardnekkig gerucht dat echter op niets slaat.Vanaf het ogenblik dat een muziekwerk herkenbaar aan het publiek wordt aangeboden is hiervoor een toelating nodig, ongeacht de duurtijd.


Het zou mij sterk verbazen indien het in Nederland anders zou zijn.

In Nederland is veel meer geoorloofd qua melodieen en geluiden, zo werd "I like it loud" van Marc Acardipane met precies het zelfde geluidje gebruikt in een track in Nederland, en was er niets tegen te beginnen. Nederland is nogal losjes wat dat betreft volgens mij.
 
Origineel geplaatst door hermax
Dit staat op de FAQ lijst van SABAM, de Belgische auteursvereniging: (het gaat over muziek op websites zetten eigenlijk, maar sampletjes gebruiken is net hetzelfde)



Het zou mij sterk verbazen indien het in Nederland anders zou zijn.

Precies! Fabeltje, luchtkasteel, broodje aap, fata morgana....wat je wil. Elke milliseconde van een werk is ge-copyright = auteursrechtelijk beschermd = niet jatten anders moet je dokken.

Deze vraag komt inderdaad elke 2 maanden weer langs op het forum....misschien plakkertje van maken?
 
Origineel geplaatst door phochos
Ik heb destijds het ritme van Equinox 5 van Jean Michel Jarre gesampled (was iets van 2 seconden). Heb toen een briefje gestuurd naar Jarre zelf met de vraag of dit mocht. Als antwoord teruggekregen dat hij dan wel het resultaat wilde horen van de track (is toen ook gebeurd - en was goedgekeurd).

Phochos:D

P.S. De track is helaas verloren gegaan.=( =(

Volgens mij is dat gewoon een preset uit de Korg blablabla ritmedoos, lijkt mij dat ie daar sowieso geen aanspraak op kon maken al wou 'ie het graag :D
 
Vanaf het ogenblik dat een muziekwerk herkenbaar aan het publiek wordt aangeboden is hiervoor een toelating nodig...

Das tricky. Dus als ik een sample neem, hem flink vernaggel met EQ, filters en andere meuk, dan mag het wel?
 
Origineel geplaatst door bikkel
In Nederland is veel meer geoorloofd qua melodieen en geluiden

We mogen niet het onderscheid vergeten te maken tussen geluiden en melodieen. Een geluid (1 aparte noot) kan je uiteraard niet auteursrechtelijk beschermen, dus mag je het sampelen. De Sabam site zegt wel heel duidelijk 'van zodra een muzikaal werk herkenbaar wordt aangeboden...' en daar gaan wellicht veel discussies mee gemoeid. Als ik mijn werk bij Sabam aangeef moet ik steeds de eerste 8 maten van elk muzikaal thema opschrijven. Maar sommige deuntjes kunnen al na 1 maat heel erg gaan lijken op iets dat al bestaat en dan heb je een probleem. Een sample van een 'orchestra hit' met 'sol-do' zal moeilijk als plagiaat kunnen beschouwd worden me dunkt. Dus hoewel de regels duidelijk zijn blijft het in de praktijk toch nodig om elk geval apart te onderzoeken.

... Maar wij, synthliefhebbers, hebben dat toch niet nodig? :eureka: Laat ons origineel blijven en eigen geluiden en deuntjes maken. Dan hoeft heel die discussie niet...
 
volgens mij is het ook pas strafbaar als je er geld mee gaat verdienen...
 
je mag inderdaad niets samplen..zelfs geen miliseconde.
Voor een melodie heb je de toestemming van de "eigenaar" van het nummer nodig om het te mogen naspelen (voor een coverversie bv).
Als je echter een klank wil gebruiken (=sample) zijn er zowel die auteursrechten op de gesampelde melodie, maar ook de mechanische rechten. Dat zijn de rechten op de opname zelf en die zijn meestal in handen van de platenfirma.

En het speelt geen rol of je een plaat voor geld uitbrengt , vanaf dat je een melodie of klank (als sample in een eigen nummer) openbaar maakt (dus ook als mp3 op internet) bega je een overtreding.

Dus geloof al die fabeltjes maar niet, elke sample is een inbreuk zolang je geen toestemming hebt (zelfs fatboy slim heeft voor elke obscure drumsample een toelating verkregen).
Als ik mij niet vergis zijn the verve al hun inkomsten aan een hit kwijtgespeeld aan de rolling stones gewoon omdat ze een sample van de stones hadden gebruikt zonder toestemming. Dure grap.

 
Gewoon doen en goed vernaggelen........................

Hoe zit dat trouwens met bijvoorbeeld de Amen breakbeat, zo´n beetje de grondslag van het hele jungle genre................dat mag blijkbaar wel, je kan mij niet vertellen dat alle jungle plaatjes met de amen beat gecleared zijn.

BTW de Avalancehes hebben een CD gemaakt met ongeveer 3500 samples........en hadden alleen ruzie met Madonna
 
Origineel geplaatst door svenn
je mag inderdaad niets samplen..zelfs geen miliseconde.
Voor een melodie heb je de toestemming van de "eigenaar" van het nummer nodig om het te mogen naspelen (voor een coverversie bv).
Als je echter een klank wil gebruiken (=sample) zijn er zowel die auteursrechten op de gesampelde melodie, maar ook de mechanische rechten. Dat zijn de rechten op de opname zelf en die zijn meestal in handen van de platenfirma.

En het speelt geen rol of je een plaat voor geld uitbrengt , vanaf dat je een melodie of klank (als sample in een eigen nummer) openbaar maakt (dus ook als mp3 op internet) bega je een overtreding.

Dus geloof al die fabeltjes maar niet, elke sample is een inbreuk zolang je geen toestemming hebt (zelfs fatboy slim heeft voor elke obscure drumsample een toelating verkregen).
Als ik mij niet vergis zijn the verve al hun inkomsten aan een hit kwijtgespeeld aan de rolling stones gewoon omdat ze een sample van de stones hadden gebruikt zonder toestemming. Dure grap.


Tsja het lijkt me nogal lastig te controleren voor onnoemelijk veel gevallen..
sampling is gewoon niet meer weg te denken uit de hedendaagse muziek!!

Origineel geplaatst door Jena_mu6
Gewoon doen en goed vernaggelen........................

Pcies, en van mij mag het zelfs zonder vernaggelen..8)
 
Origineel geplaatst door Ionide
Das tricky. Dus als ik een sample neem, hem flink vernaggel met EQ, filters en andere meuk, dan mag het wel?

Ja zeker? Want wie gaat dan bewijzen dat je die sample uit dit of dat nummer gehaald hebt... :D

Dus: door de mangel die handel! Lang leve de filters.
 
BTW de Avalancehes hebben een CD gemaakt met ongeveer 3500 samples........en hadden alleen ruzie met Madonna

Ja das inderdaad zo...Amon Tobin gebruikt (de laatste albums) ook alleen maar samples die die dan door de versnipperaar haalt en zei dat ie er nog nooit last van heeft gehad..Herkenbaarheid van de gebruikte samples speelt een grote rol hierin omdat nou eenmaal niet goed te bepalen is of een stukkie string van een halve seconde van jou ( de gesamplede artiest) kan zijn..
 
Origineel geplaatst door Steven V
Ja zeker? Want wie gaat dan bewijzen dat je die sample uit dit of dat nummer gehaald hebt... :D

Dus: door de mangel die handel! Lang leve de filters.
erm... maar is het juist niet zo dat men iets sampled omdat het juist dat stukje herkenbaarheid in zich heeft...
maak je het onherkenbaar dan heeft het ook niet meer die waarde... toch?
 
Origineel geplaatst door 6 trak
erm... maar is het juist niet zo dat men iets sampled omdat het juist dat stukje herkenbaarheid in zich heeft...
maak je het onherkenbaar dan heeft het ook niet meer die waarde... toch?
dat ligt er maar net aan wat je ermee wil doen...als je een hitje wil scoren maar zelf niks pakkends kan maken, dan sample je iets voor de herkenbaarheid

andere mensen zien er een uitdaging in om met een zooi samples iets compleet nieuws te maken, dan gaat 't absoluut niet om de herkenbaarheid, meer om bepaalde kwaliteiten van de klank (bijv. een geluid van vinyl samplen, compleet met gekraak, voor een bepaald gevoel)
 
Back
Top