Vroeger was alles beter..

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Bass

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
11 oktober 2002
Berichten
10.063
...een persoonlijke noot :

Ik ben nu sinds 2002 lid van het SynthForum, meteen na aanmelding was ik blij verrast met het feit dat er in Nederland ook nog meer knoppen/synth/drumcomputer en electronische muziek-freaks waren zoals ik. Ik heb er veel aan gehad en veel rondgesnuffeld m.b.t. informatie over apparatuur wat ik zelf had of eventueel wou kopen/wegdoen.
Ook heb ik een aantal mijn eigen tracks gepost waarop ik verrassenderwijs toch veel positieve reacties kreeg, terwijl het voor mij puur een hobby is... Heel tof. [Helaas was en is het nog steeds zo dat 80% van de geposte tracks Dance/trance georienteerd zijn, dat viel me in het begin al op maargoed, ieder maakt wat hij/zij wil...smaken verschillen]
Ook de geposte links naar interessante dingen zoals concert-beelden of mp3s heb ik met graagte beluisterd en bekeken.
Ik heb veel foto's en leuke info over exotische synths, modulaire systemen gezien.
Of natuurlijk de top 5 lijstjes van velerlei soort waren leuk en grappig om aan mee te doen, en zo weer wat jeugdherrineringen qua bv. muziek en TV-programma's op te doen...

Maar de laatste maanden valt het me (persoonlijk!) op dat het SynthForum er steeds meer richting de PC/softsynths/softsequencing enz. enz. gaat. Dit is hoogstwaarschijnlijk onvermijdelijk vanwege de snel groeiende ontwikkelingen op software-gebied en het feit dat veel mensen hun gear wegdoen om alles met een PC en Plugins te gaan maken.
Steeds vaker zie ik de laatste tijd op het SynthForum topics over PC-configuraties/geluidskaarten/softsynths/plugins/VST's/software-sequencing/drivers en ander computer-gerelateerd gedoe...Ik zie graag meer 'synthesizers' en muziekapparatuur...

Ook het feit dat nog steeds synthesizers bijna automatisch door veel mensen geassocieerd worden met Dance-muziek vind ik best jammer, ik had zo graag meer experimentele en echte electronische of geluidstapijten, 'klanklandschappen' tracks en anderssoortige muziek beluisterd op het forum...

Jammer is af en toe ook dat als je in eender welk topic eens een luchtige, persoonlijke of niet per se terzake doende mening uit, je meteen afgezeken wordt door sommige mensen terwijl tja, een forum zou toch iets luchtigs en opens moeten hebben en openstaan voor allerlei nuttige danwel 'onzinnige' posts die niet meteen neergesabeld zouden hoeven te worden.

Iedereen moet natuurlijk maken en doen en laten wat hij wil maar ik had zelf zo graag wat meer variatie gezien in de geposte tracks en wat minder PC-hardware/software gerelateerde topics die de laatste maanden toch de overhand lijken te krijgen op dit mooie en informatieve Forum...

EN natuurlijk al die geposte tracks die helaas nog steeds in het kader Techno/Trance/Hardcore/Hardstyle enz enz.. en wat dies meer zij vallen...

Neem dit persoonlijke dus subjectieve verhaal AUB niet te serieus op want dit IS een openbaar forum maar ik ben ruim anderhalf jaar trouw lid en wou het even kwijt, onzinnig misschien maargoed....
verder niets dan complimenten over synthforum.nl en z'n moderators e.d....

MVG,
Bass.
 
Laatst gewijzigd:
Blijkbaar zijn er meer vragen over 'handige' computers, dan over 'ingewikkelde' synths.. Eigenlijk een tegenstrijdige zin.. Of mag je die conclusie niet trekken?

Nee, ik snap je verhaal goed en soms heb ik ook het gevoel dat de core business die ons allemaal hier gebracht heeft soms ver te zoeken is, maar dan denk ik ook... Johnny, post zelf dan eens iets nieuws.. Helaas moet ik vaak zelf ook concluderen dat er soms weinig te melden valt over synths. Dat zie je ook op collega sites zoals http://www.gearjunkies.com/
 
Ik vindt balans nog wel ok eigenlijk. Als ik nu op aktieve topics klik krijg ik:

RozzBox definitieve informatie
monitors plaatsen
ion vs nordlead 2
Jarigen?
Midi Latency
Studio koeling tijdens de heette dagen
[track] meningen plzz P.O
[Trance] Ad Steyvers - Why
[hardcore] Doops - Put it on doops
Wie kan mij helpen met pulsar 2??!!??!
--

Ongeveer evenveel tracks als gear als computer topics. Nou is het wel zo dat ik de computer/software vragen ook wel interessant vindt in veel gevallen. Ik kan me voorstellen dat als je niets met een pc/mac doet en ook niet met vsti etc het misschien wat anders ligt.
 
Deze tendens valt ook waar te nemen bij (uitstekende bladen) als Sound-on-sound magazine.
Iedereen heeft blijkbaar alles liever in zijn/haar computer met een mooie grafische interface.
Voor mij geldt: hoe meer ik van de muziek kan zien, hoe minder ik luister....
dus ik gebruik de computer alleen maar voor programma editing, branden en archivering.
Het vermakelijkste aspekt van soft-synths vindt ik de onafhankelijkheid van de DA-conversie:
mensen die nog een Soundblaster live! kaart gebruiken praten toch echt over een ander sonisch
resultaat dan de gebruikers van een Lynx Two; om nog maar te zwijgen van het feit dat onbekend
is welke DA-converters de oorspronkelijke programmeurs van een soft-synth gebruikten; dus welk
geluid was nou de "oor"iegieneele bedoeling ?

Ik heb altijd wat te zeiken,
ISPdeRuiter
 
Re: Dat gezever van die Bass....

Re: Dat gezever van die Bass....

Origineel geplaatst door Bass
Helaas was en is het nog steeds zo dat 80% van de geposte tracks Dance/trance georienteerd zijn, dat viel me in het begin al op maargoed, ieder maakt wat hij/zij wil...smaken verschillen

Ik ben hier nog maar recentelijk en inderdaad, dezelfde gedachte had ik meteen. Dat is de reden waarom ik nog nooit een track gepost heb (niet dat ik er veel heb...) want ik vrees nogal wat ongeinteresseerde niet ter zake doende opmerkingen te krijgen. Ik heb zoiets van: 'Als meubelmaker ga je je nieuwe kast toch niet laten keuren door de bakker?' Die bakker kan wel zeggen of ie die kast mooi vindt of niet, maar wat gaat hij zeggen over de constructiefouten?

Ik begrijp heel goed je probleem ivm de overgang van hard- naar software. Ik heb hetzelfde gevoel maar ik denk dat het niet tegen te houden is.
 
Re: Re: Dat gezever van die Bass....

Re: Re: Dat gezever van die Bass....

Origineel geplaatst door hermax
Ik ben hier nog maar recentelijk en inderdaad, dezelfde gedachte had ik meteen. Dat is de reden waarom ik nog nooit een track gepost heb (niet dat ik er veel heb...) want ik vrees nogal wat ongeinteresseerde niet ter zake doende opmerkingen te krijgen. Ik heb zoiets van: 'Als meubelmaker ga je je nieuwe kast toch niet laten keuren door de bakker?' Die bakker kan wel zeggen of ie die kast mooi vindt of niet, maar wat gaat hij zeggen over de constructiefouten?
Ondanks dat ik alleen dance muziek maak wil dat niet zeggen dat ik niet geinteresseert ben in andere muziekstijlen of erover mee kan praten. Dus wat dat betreft zou ik zeggen, gewoon posten je muziek. Reacties als: 'Wat een herrie' 'Wat een zooi er zit geen kick in' etc heb ik hier echt nog nooit voorbij zien komen. Er is altijd wel respect voor een ander zijn werk.
 
Ook ik kan je in vele zaken bijtreden, Bass. Ik zit zelf meer in het traditionele EM-gebeuren en ook al zijn er wel degelijk leden met dezelfde smaak, ze zijn niet in de meerderheid. Als je een forum zoekt dat meer in dat EM-gebeuren gaat, dan is www.worton.com misschien wel iets. Het is wel in het engels en de frequentie van posten ligt misschien maar op 5% van het aantal posts per dag op dit forum, maar daar zitten leden vanover de ganse wereld die muziek maken in de stijl van Vangelis, TD, der Klaus usw.

Hardware/software raakt stillaan in onbalans, maar dat is misschien toe te schrijven aan de verdeling van de leden. Als er een situatie zou komen waar de verhoudingen hardware-eigenaars/software-eigenaars terug nivelleren, dan zullen ook de threads weer meer naar hardware toe gaan neigen.
Langs de andere kant is het soms ook wel eens interessant om de zaken vanuit softwarestandpunt te bekijken ( ... en dan tot de conclusie te komen dat je met hardware beter afbent :duivels: ;) )

Maar toch blijf ik gaarne lid van dit forum, gewoon omdat er zoveel informatieve dingen te vinden zijn, zoveel grappige threads (waar zelfs katten in besproken worden), zoveel mooie tracks en ideëen ... en ja ... af en toe een zaagthread tot en met ... en die sla ik dan gewoon over ;) .

:okdan:

:mexico:

:doei:
 
Ik kijk heel selectief naar de topictitels, hooguit 10% wordt gelezen door mij. Demo's luister ik al een tijdje niet meer....steeds weer Cubase uit zetten om het te kunnen horen.....
 
Summernamm 2004 komt er aan dus weer zat nieuwe gear. Want nu lijkt het alleen maar of er heel weinig uit komt qua gear.

Trouwens jij kon vroeger nog wel eens irritant op draden ingaan wat weinig bijdrage tot het besproken had. Dus wat dat betreft hebben die 'pogingen om het tij te keren' weinig tot geen invloed gehad. Dat kun je onmogelijk verwachten denk ik zelf.

En als het om modderating gaan is hier al een DJ ontmoedigings beleid van kracht en wordt er erg streng naar computerdraden gekeken.

En als lid kun je natuurlijk ook zelf je bijdragen wel (of niet) doen. En wat dat betreft vind ik het makkelijk om te zeggen dat je het niet eens bent met wat anderen doen terwijl je daar zelf ook een eigen draai aan kan geven. En bijv ikzelf post heel weinig over computers meer en de posts die ik daar over doe probeer zo volledig mogelijk te zijn zodat mensen met vragen daar wat mee kunnen. En ik denk dat anderen op dit punt ook niet bewust zoveel posten. Maar dan toch zijn er nog zat vragen over. Logisch want zo logisch is het vaak niet.

En dan nog een punt wat jij vaak zegt dat softsynths geen synths zijn omdat het geen 'gevoel' van een synth heeft. Voor jouw mag dan wel zo zijn maar er zijn zat mensen die daar heel anders over denken. En daar mag je best wel rekening mee houden vind ik want dan zullen ze ook veel makkelijker jouw respecteren.
 
Ik vind dit anders een heel bijzonder forum. Het heeft mij veel te bieden en het heeft zeker nog bestaansrecht.

paar puntjes waar ik blij mee ben :

1- Ik kan een beetje slap lullen hierzo
2- Ik kan hier tracks posten en voel ook zeker waardering daarvoor, die waardering zorgt weer voor motivatie om meer te producen en online te zetten
3- Ik kan hier tracks van anderen downloaden en als blijk van waardering opbouwende kritiek geven
4- Hardware die hier wordt aangeboden check ik toch ook regelmatig
5- Het is een goeie plek ook om hardware te verkopen
6- Chat-funktie met allemaal soort- en lotgenoten :D ook leuk!
7- Je kan threads starten met onderwerpen naar keuze, deze keuze is op zich beperkt maar ruim voldoende.
8- Je kan hier mensen leren kennen die tof zijn om mee om te gaan
9- Dit forum is geweldige database aan het worden over gear en software en je kan nog topics kicken ook

en dan zijn er nog zat andere redenen waarom dit forum precies biedt wat ik zoek.

Als dit forum echt alleen nog maar over hardware synths zou mogen gaan, dan was ik snel weg.
(of kwam ik niet vaak)

synthforum is cool!
 
hoi baas zou het misschien komen doodat het betere spul onbetaalbaar is ?

er wordt vaak geroepen van analoog is vetter als digitaal [zijn niet mijn woorden ]

kan me dan voorstellen dat de meeste dan denken dan maar op de p.c ik heb als startende /beginner het geld niet voor al die vette oude/dure analoge monsters en of ik nou een niuwe bak koop of sofware het blijft digitaal en dan maar wat geld uitgeven aan een goede geluidskaart dan ben ik er ook

daarbij zie ik de grote bouwers ook niet echt iets nieuws op de markt gooien heeft i.m.o. ook weinig zin als al je klanten blijven roepen van dat het oude spul beter is en ook massaal alles wat je uitbrengt op de brandstapel gooien

ben ook niet erg blij met deze ontwikkeling geloof zelf in een combinatie van hard en soft en probeer dat zo goed mogelijk voor mekaar te krijgen
 
De wereld om ons heen veranderd continue. Niets is zoals het blijft, ook ons veilige synthesizerwereldje niet. Ook ons www.synthforum.nl niet. Jammer?
Soms.
Maar i.p.v. met lede ogen toezien dat het vroeger beter was, kun je ook kijken hoe de veranderingen gunstig voor je eigen persoontje kunnen zijn. Ik ben nu zo'n 25 jaar met synthesizers bezig. Wat is er in die tijd allemaal veranderd:

- door de lagere prijzen zijn synthsizers bij een heel breed publiek terecht gekomen
- betrouwbaarheid van de producten is gestegen
- synthesizers hebben geheugens gekregen
- geluidskwaliteit van substractieve synthese synths is minder geworden
- muziekstijlen kwamen en gingen, en werden weer lekker retro, en werden weer vergeten... etc.
- de vorm van de hardware synth wordt steeds softer -> de computer doet ook bij ons zijn intrede (wees blij dat je geen boekhouder bent die het liefst met een potlood zijn werk doet)
- CV-gate ging, MIDI kwam en de branche is hard aan iets nieuws toe om de verkoop weer een 'boom' te geven
- er worden steeds minder synthesizers verkocht
- internet brengt gebruikers heeeeel dicht bij elkaar
- er worden heel veel softsynths gestolen (cracks)
- er wordt steeds minder geld in innovatie gestoken
- ik ben al 43 en de meisjes van 16 zeggen 'meneer' tegen me
(ik claim niet dat deze lijst volledig is)

... kortom, je kunt er beter maar het beste van maken. Dit is het leven. Lukt dat niet ga dan eens met een huisarts praten. Probeer deze stelling eens als levenshouding aan te nemen:

[tsjakka] Ik hou zo ongelovelijk veel van synthesizers, dat kan niemand mij afnemen!! [/tsjakka]
 
Inderdaad zijn financiën een belangrijke reden voor het gebruik van softsynths.
Helaas zijn die programmaatjes vaak 'te goed'. Uit contacten met synthbouwers is me opgevallen dat men uit wil gaan van het optimale. Helaas waren die oude bakken dat beslist niet. Bij 'computer' synths kan je dat zo goed horen in het hoog...

Dat er veel over gepost wordt, heeft waarschijnlijk te maken met de financiële zijde van de leden. Op zich geen bezwaar, toch?

Wout
 
wout dat klopt
ik ben vrij vaak in jeugdhonken buurthuizen te vinden de leeftijd zo van 14 tot 16
die gasten weten echt precies te vertellen hoe een tr 909 klinkt alleen ze hebben het geld er niet voor, en ze willen o zo graag hun ding doen dat ze maar als te blij zijn als ze een brakke p.c. hebben met een kaart van een bepaald merk :engel:

neestal worden ze dan later wat wijzer gemaakt en zijn dan ook nergen tevreden meer mee { hoera voor internet }
 
Re: Dat gezever van die Bass....

Re: Dat gezever van die Bass....

Idd...wat een gezever...:D
 
Origineel geplaatst door Bass
ongelooflijk hoe op een SYNTHfroum eindeloos gewauweld kan worden over geluidskaarten ook....
:gaap:
mijn bezoek zal weldra tanende zijn...

excuseer mijn obstinaatheid maar zelfs hier op mn werk heb ik er last van !

Tja ... maar geluidskaarten kunnen voor vele leden erg belangrijk wezen ;) ... gewoon eruit pikken wat jou interesseert, toch?

8)
 
klopt, ik zal mijn onzinnige post verwijderen....

komt door het weer =(
 
Origineel geplaatst door Bass
klopt, ik zal mijn onzinnige post verwijderen....

komt door het weer =(



DAAR kan ik je volledig in volgen *D ... morgen weer fris uitgeslapen weer uit bed en alles ziet er weer mooier uit :) :) :) (het wordt trouwens ook terug warmer ... maar met onweer ;{ ... dat worden weer slapeloze nachten met twee bange dochtertjes)

:doei:
 
Origineel geplaatst door d.b.1
kan me dan voorstellen dat de meeste dan denken dan maar op de p.c ik heb als startende /beginner het geld niet voor al die vette oude/dure analoge monsters en of ik nou een niuwe bak koop of sofware het blijft digitaal en dan maar wat geld uitgeven aan een goede geluidskaart dan ben ik er ook

Zoveel kost een synth toch ook weer niet. Voor 500 euro kun je nog best een tweedehands VA of analoogje vinden. Software kost vaak meer. Misschien verkiezen mensen vaak software omdat het "gratis" te verkrijgen is. Ach ieder z'n ding.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top