Samples Clearen

En hoe zit het nou met die 'acapella anonymous' collecties. Mag je die vrij gebruiken of dienen ook deze samples 'gecleared" te worden???
 
Hmm, ja ik zat zo ook te twijfelen over bepaalde Geluiden CD's, maar zag op de CD zelf 't volgende staan:

"All rights of the producer and of the owner of the work reproduced reserved. Unauthorized copying, hiring, lending, public performance and broadcasting of this record prohibited."

Dus je hebt er officieel niks aan.. :(
 
draadje van 10 jaar oud.. hoe staat het er inmiddels voor?
zijn er producers op het forum die echt samples gaan clearen voordat ze nummers gaan uitbrengen?

hoe zit het met het gros van bijv. beatport- en junodownload releases, zijn al die samples gecleared?
lijkt me sterk gezien het meeste echt underground is en niet- of nauewelijks airplay krijgt

zo ja.. hoe ga je te werk?
ik gebruik best wel aardig wat samples in mijn muziek maar heb geen clue hoe ik dat moet gaan clearen
 
Breng je die shit uit? Verkoopt die shit dan vervolgens ook? En verkoopt die shit dan zo goed dat je over de duizenden exemplaren gaat en ze je shit zelfs op de radio gaan draaien? Nee? Dan zou ik mij niet druk maken. :)

Zo ja, ik zou mijn platenmaatschappij dat lekker uit laten zoeken dan. :)
 
Ik had er eigenlijk nooit zoveel moeite mee, omdat ik altijd in de hardcore bezig was, tot m'n laatste hardcore-release. Was een hardcore/dubstep-crossover met rapsamples, absoluut geen hit geworden ofzo, maar hij werd wel 'Hardest record in the world right now' op BBC Radio 1. Ik had er ook een dubstepremix van gemaakt en die kwam op compilaties met namen als Deadmau5 en Skrillex te staan. Niet dat ik me echt zorgen hoefde te maken, maar was daarmee toch wel een beetje weg uit m'n comfortabele underground-niche.

Sindsdien besloten om vocals gewoon van rechtenvrije sample-cd's te halen, wat ik voorheen altijd slap vond (en in de hardcore eigenlijk ook niet te doen, want niet agressief genoeg). Wonderwel bevalt het me eigenlijk vrij goed, levert vaak best wel wat inspiratie op en ik vind dat ik genoeg origineel materiaal toevoeg om m'n tracks eigen creaties te noemen. Ook probeer ik wat meer dingen zelf te schrijven.
 
Hop, weer 6 jaar later. Inmiddels is alles streaming. Wil je iets op Spotify krijgen kan je maar beter elk sampletje gecleared hebben want opsporen gaat heel makkelijk met shazam achtige apps en je muziek gaat wereldwijd met één druk op de knop. Je hebt dus zo een proces aan je broek als je het niet doet.

Als indepentent artiest gaat je dat volgens mij nooit lukken. Als Ed Shearan een sample gecleared wil hebben is dat zo gefixt want de begunstigde gaat er slapend rijk van worden maar als beginnend artiest krijg je niet eens antwoord.

Iemand tips?
 
Ja die zitten allemaal in de bak voor het jatten van samples.

Maar ff hoe hard heb je nu andermans samples nodig. Dat kan best zonder
 
Hop, weer 6 jaar later. Inmiddels is alles streaming. Wil je iets op Spotify krijgen kan je maar beter elk sampletje gecleared hebben want opsporen gaat heel makkelijk met shazam achtige apps en je muziek gaat wereldwijd met één druk op de knop. Je hebt dus zo een proces aan je broek als je het niet doet.

Als indepentent artiest gaat je dat volgens mij nooit lukken. Als Ed Shearan een sample gecleared wil hebben is dat zo gefixt want de begunstigde gaat er slapend rijk van worden maar als beginnend artiest krijg je niet eens antwoord.

Iemand tips?

Gewoon vragen aan de artiest,heb het gedaan voor een track,ik mag ze gebruiken onder licentie enkel voor de specifieke track en de helft van de opbrengst van de track gaat naar deze artiest.

flyweight Ik denk dat ik dit nog ga doen in de toekomst want als het inspiratieproces / trackbouw sneller gaat doormiddel van originele derde-partij materiaal maakt het niet uit om 50% af te staan.

Je hebt het niet nodig natuurlijk,maar wat ook wel is ,is dat indien je rechtenvrij samplemateriaal gebruikt er rekening mee gehouden moet worden dat iedereen dit kan gebruiken,een wat je denkt originele track te hebben gemaakt kan plots uitdraaien in een gelijkaardige andere versie van een bestaande track.(als je bvb lange zang stems gebruikt of specifieke sound stems).

Zo kwam ik een preview tegen op YT van een gave dark synthwave track met zang,week erna stuit ik heel toevallig op een samplelibrarie waar die gehele vocal stems in zit,haha,echt nul dan.
 
En naspelen is ook bullshit! Dat heet plagiaat meneer...

De Duitse rechter liet meewegen dat als je een sample vrij eenvoudig kan (laten) naspelen, het gebruik van de originele sample zonder toestemming niet gerechtvaardigd kan worden.
https://www.schipperlegal.nl/advocaat-van-de-nacht-10-thou-shalt-sample/

Dat gezegd, als je geen groot commercieel succes verwacht van je release en het ethische aspect daargelaten - lekker releasen zonder clearen. Aanvaardbaar risico.
 
Hop, weer 6 jaar later. Inmiddels is alles streaming. Wil je iets op Spotify krijgen kan je maar beter elk sampletje gecleared hebben want opsporen gaat heel makkelijk met shazam achtige apps en je muziek gaat wereldwijd met één druk op de knop. Je hebt dus zo een proces aan je broek als je het niet doet.

Het lijkt me dat als je een sample/loop op een creatieve manier gebruikt Shazam dit niet zal kunnen herkennen. Vraag me zelfs af of door het simpele omhoog/omlaag pitchen van een herkenbare sample zo'n app dat in theorie nog steeds zou kunnen herkennen.

Ik heb projecten waar ik veel gebruik maak van vinyl-samples in combinatie met synths, turntablism etc. Essentieel onderdeel van de beoogde sound. Blijft natuurlijk een verschil tussen jatten en creatief samplen. Een op een jatwerk zoals oa Daft Punk dat regelmatig hebben gedaan gaat mij echt veel te ver (persoonlijk) maar neemt niet weg dat ik het eindresultaat van de heren goed kan waarderen.
 
Ja die zitten allemaal in de bak voor het jatten van samples.

Maar ff hoe hard heb je nu andermans samples nodig. Dat kan best zonder

Haha je wslk :P

Maareh hoe hard heb je andermans samples nodig...
Nou ik zou echt niet zonder 70s breaks kunnen hoor. Dat gaat mij nooit lukken om die sound en groove er zo goed in te krijgen met losse drumhits.
 
Inmiddels is de eerste pagina van deze topic wel auteursrechtelijk gecleared oftewel verjaard.
Maaruh ik zie het zo, als je track geen succes hebt zal je waarschijnlijk geen claim aan je broek krijgen. Mocht je wel een claim aan je broek krijgen is je track waarschijnlijk een succes. Win-win situatie.
 
Ik vind dat het label die je beats gebruikt verantwoordelijk is voor de clearance, als je een beat verkoopt dan ben je er niet meer voor verantwoordelijk.
 
Tegenwoordig heb je geen label meer nodig en kan je zelf je muziek aanbieden aan de streaming diensten. Jij bent dan 100% de sjaak als je vervolgd gaat worden en het kan je ruineren.

Maar ook label contracten bevatten vaak een clausule die jou 100% verantwoordelijk maakt voor sample gebruik.
 
in overtreding ben je altijd
volgende vraag is of je dat ene ruk boeit
ik zie de reden er niet van in, stel dat ze je in klagen ja....dan komen hun als eikels over, jij niet....win-win situatie dus...en dan moeten ze het nog kunnen hardmaken ook, stel dat jij zegt dat je vriend had die desbetreffende pianoloopje voor je naspeelde kunnen ze je niks maken voor zover ik weet..



dat van dat zoveel jaar naar de dood is onzin, de auteursrechten blijven altijd in handen van de nabestaanden tenzij ze verkocht zijn

ik zou nooit clearen

Edit: Zie nu pas dat het een heeeeel oude reactie is. Ik mag hopen dat niemand dat advies heeft aangenomen.
 
Back
Top