welke monitoren?

Hier een plaatje van m'n kamer nagetekend :D

Image1.jpg



Het bed en de kast moeten in ieder geval ergens komen te staan. Voor de rest mag je je fantasie de vrije loop laten....maak maar een leuk werkbureau, tenminste, hoe jij het zou indelen :)
 
Origineel geplaatst door Mole
Waar zitten de zeikerds.......
Bij de BUREN of de buren (ik gok de eerste).

Aan de linkerkant van het plaatje, maar de rechterkant wil ook nog wel eens zeuren :D Maar volgens mij hebben die niet iets van een slaapkamer ofzo ernaast
 
in een kleinere ruimte gaat het onder de 50 hz altijd wel goed .Kleine ruimte kleine speakers grote ruimte grote speakers heeft niet zozeer met het freq berijk van speakers of de ruimte te maken . Eerder het volume wat ze kunnen doen .

Stel dat je ruimte een probleem heeft op 60 hz. Koop dan speakers die tot een 70 kunnen gaan en je heb geen probleem meer .

In mijn mini ruimte van net 7 m2 haal ik zonder problemen 20 hz .
 
Huh, ik volg je verhaal ff niet....Hoe groter de ruimte, hoe hoger aantal Hz :confused:

Mole >> ben je al aan het tekenen?:D
 
Hoe kleiner de ruimte hoe hoger de grondresonatie is! Klopt.
Nadeel of voordeel zelf uitzoeken met de geplaatste link!


Zodra de speakers onder de 50 hz komen krijg je die irritante zoem. En dat gebonk!Weet ik niet zeker
Nadeel of voordeel zelf uitzoeken met de geplaatste link!



Om het dan nog akoestisch verantwoord te maken, moet je basstrappen gaan inzetten. 4 tot 10 in elk soort ruimte (meestal)

En om 35 hz op te vangen heb je een behoorlijke basstrap nodig, aangezien de die geluidsgolf best groot is.

Om precies te zijn: Een basstrap met een diameter van 52cm absorbeert tot 35Hz.

Maar check anders deze site: http://www.soundscapes.nu/ng_traps.htm
Hier vindt je alles om een expert te worden, het enigste wat je dan nog mist
is ervaring!

Sorry Mischa (er stond namelijk eerst iets anders vandaar de reactie van Mischa) heb geen zin om de stof weer
door te lezen, is namelijk een tijd geleden!
 
Laatst gewijzigd:
Dat het minder word onder die 50 hz mag je me uitleggen .. In een kleine ruimte zijn de freqenties onder de 50 hz zo groot dat je geen staande golven meer kunt krijgen . Wat je idd wel kan is dat je rt 60 nagalmtijd in het laag hoger word maar dit komt omdat het gewoon langer duurd eer er 1 volle golf de kamer door is .

Imho is het geschikt zijn voor lage freq onder de 50 hz gewoon niet waar . Die lage freqenties zijn gewoon druk verschillen .

Het kan wel erg slecht klinken als je speakers 50 hz kunnen doen ( de resonantie freq ) en je er 35 hz door knalt .. Dit is idd zooom hoop lucht maar geen druk .
 
Conclusie: moet ik nu nog iets met mijn kamer doen (buiten isolatie om) zoals die basstraps (geen idee hoe het werkt maar goed) of is mijn kamer 'groot' genoeg?
 
kijk bij je persoonlijke berichten. Ik vond het een beetje off topic.
Ik kom ongeveer hier op uit: :D :D :D
 

Attachments

  • studioint.jpg
    studioint.jpg
    41,2 KB · Bekeken: 64
Origineel geplaatst door mischa
Dat het minder word onder die 50 hz mag je me uitleggen .. In een kleine ruimte zijn de freqenties onder de 50 hz zo groot dat je geen staande golven meer kunt krijgen . Wat je idd wel kan is dat je rt 60 nagalmtijd in het laag hoger word maar dit komt omdat het gewoon langer duurd eer er 1 volle golf de kamer door is .

Imho is het geschikt zijn voor lage freq onder de 50 hz gewoon niet waar . Die lage freqenties zijn gewoon druk verschillen .

Het kan wel erg slecht klinken als je speakers 50 hz kunnen doen ( de resonantie freq ) en je er 35 hz door knalt .. Dit is idd zooom hoop lucht maar geen druk .

Mischa:
Dat het minder wordt heeft alles te maken met het feit dat de fase van de lagere golf in kleinere kamers geen tijd heeft om zich te ontwikkelen, voordat deze wordt teruggekaatst. Daarmee kun je de lage tonen in een te kleine kamer niet natuurgetrouw waarnemen. Naast het probleem van staande golven wat jij terecht opmerkt doet zich echter ook nog het probleem voor van phase cancellation (maar dat is blijkbaar wat minder bekend), wanneer een golf exact op de helft van de fase wordt weerkaatst. De weerkaatsing dooft dan (gedeeltelijk) de eigen frequentie uit. Dus wat jij zegt gaat wel op voor staande golven, maar niet voor phase cancellation (dat treedt mogelijk op in zowel grote als kleine ruimtes). Maar laat ik vooral voorop stellen dat het probleem van akoestiek niet met twee simpele termen is uit te leggen, laat staan is op te lossen. Meten en verbeteren is mijn devies. Maar misschien is het nog wel beter om te besluiten: je kunt beter leren leven met imperfecte akoestische ruimten, want de zaak echt grondig aanpakken is in de meeste gevallen niet haalbaar.

BTW: zullen we het nu weer over monitoren hebben?
 
Overigens geld bij phase cancellation dat: of harmonischen worden versterkt of uitgedoofd.
De RT60 is weer van belang om de nagalmtijd van de ruimte nader te bepalen.

Deze 2 factoren spelen van groot belang hoe een ruimte klinkt en wat de beperkingen ervan zijn. En hoe je het totaal anders kan laten klinken qua galmtijd en waar je kwartlambda dempers moet plaatsen. Dit is meer de taak van een akoesticus.


ter info

0.161 x Volume
T = -------------------------------------------------------
som van alle wandoppervlakten x absorptie coefficienten
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Mostatic
... hoe je het totaal anders kan laten klinken qua galmtijd en waar je kwartlambda dempers moet plaatsen.

Oh my: its alive Jim but not as we know it

@Mostatic: doe mij ook zo'n pilletje

:dj:
 
Origineel geplaatst door Mole
Oh my: its alive Jim but not as we know it

@Mostatic: doe mij ook zo'n pilletje

:dj:

Wat voor pilletje wil je hebben? Die rode of die blauwe? 1 of 10000000000000000000? naabje :dubbel:
 
Ik heb hier een paar meet gegevens van mij mini ruimte .

freq responce niet afgevlakt .

Alleen nog op 220 hz een smal dipje
 

Attachments

  • 20-20000 small.jpg
    20-20000 small.jpg
    21,2 KB · Bekeken: 64
nagalm

onder de 0,2 seconde
 

Attachments

  • rt60 small.jpg
    rt60 small.jpg
    10,1 KB · Bekeken: 67
vervorming gemiddeld op 0,3 %

alles in sweetspot gemeten
 

Attachments

  • hdistortion.jpg
    hdistortion.jpg
    23,7 KB · Bekeken: 64
weer ontipic . Theeft imho geen zin om dure monitors te kopen als je ruimte niet goed is . Ik geef graag advies over hoe je een ruimte beter kunt krijgen .
 
Back
Top